Sneleentaxi

In de spotlight

Hoe Sneleentaxi lead scoring en site-tracking van 

MailBlue gebruikt om hun platform te laten groeien...

Sneleentaxi let bij het kiezen van een geschikte tool altijd op drie factoren: schaalbaarheid, deskundigheid en populariteit. Dit vonden ze terug in de software van ActiveCampaign, en dus MailBlue; gezien wij exact dezelfde software aanbieden, maar dan met Nederlandse ondersteuning (en het geven van extra waarde aan klanten). Sneleentaxi gebruikt bijna alle features van MailBlue, dus is een mooi voorbeeld om je inspiratie te kunnen geven over hoe je marketing automatisering in kunt zetten voor je bedrijf.

Bij het doen van een boeking zenden ze vanuit het eigen platform van Sneleentaxi veel data richting MailBlue. Zo worden klantprofielen in MailBlue opgeslagen en vanuit daar kan de data gebruikt worden voor geautomatiseerde (en gepersonaliseerde!) e-mails. Denk hierbij aan informatie zoals de hoeveelheid boekingen die iemand doet, hoe vaak iemand op de website komt en welke pagina's iemand bezoekt.

Inmiddels heeft Sneleentaxi:

  •  +200.000 inschrijvers op hun maillijst (en dit aantal blijft groeien). 
  • Ieder jaar een groei van zo’n 220%.

Sven Braam

Sneleentaxi

Wat is 'Sneleentaxi'?

Sneleentaxi is in 2015 opgericht door Sven Braam, Bram de Bruin en Jorrit van Wijk. Via de website van Sneleentaxi wordt vervoer van en naar elke locatie in Nederland aangeboden, en vervoer van en naar Belgische en Duitse luchthavens. Via het innovatieve veilingsysteem kunnen vervoerders zich vrijwillig inschrijven op ritten. Omdat die rit dus perfect in de planning van de vervoerder past, kan de reiziger een rit boeken tegen een scherp tarief, op ieder moment van de dag. 


Een groei van 130%. Hoe dan?

Toen Sneleentaxi werd opgericht, waren ze "behoorlijk ouderwets" volgens Sven Braam (CEO). "We zijn begonnen met een heel eenvoudig systeem: wanneer bellers een rit wilden boeken, schakelden wij die tegen een kleine vergoeding door naar lokale taxibedrijven." Twee jaar later, toen de bedrijfskosten steeds hoger werden, keken ze met een frisse blik naar hun bedrijf om te zien wat er moest veranderen. Sneleentaxi realiseerde zich dat ze geen zicht hadden op de reis van hun klanten en dat was een groot probleem.

Met hun oude model was er, nadat de klant was doorgestuurd naar een taxibedrijf, geen manier om de activiteit na die eerste rit te volgen en te meten. Een gemiste kans! Zowel voor het bieden van een geweldige ervaring voor hun klanten als voor het kunnen uitbreiden van het merk. Het ontvangen van feedback en de interactie met klanten werd zo belangrijk gevonden dat ze besloten om met een eigen inhouse development team een platform te ontwikkelen. De insteek van de taxi-veiling zoals ze die vandaag de dag gebruiken was geboren. En daarmee werden ook de slimme funnels in MailBlue gebouwd. 

De automatiseringen zorgen voor:

Minder druk bij support; omdat e-mails verstuurd worden aan specifiek luchthaven passagiers waarbij het vluchtnummer ontbreekt in hun boeking. Deze informatie wordt bewust niet verplicht gemaakt bij de boeking zelf, omdat dit een behoorlijke conversiekiller is. Uiteindelijk is het wel waardevol voor de vervoerder om te weten, dus wordt dit alsnog opgevraagd als de informatie mist.

Upsells of heractivatie bij bestaande passagiers; er worden mails verzonden naar passagiers die een enkele reis naar Schiphol hebben geboekt, want ze hebben mogelijk nog vervoer op de terugweg nodig. Ook worden bestaande klanten automatisch geattendeerd op gunstigere prijswijzigingen in hun regio. Daarnaast verstuurt Sneleentaxi kortingsvouchers naar bepaalde klantprofielen: bijvoorbeeld na enige tijd van inactiviteit (of juist bij veel activiteit als een vorm van beloning).

Het herkennen van bedrijfskansen (met notificaties naar het salesteam); bijvoorbeeld als duidelijk is dat het een bedrijf is die de boeking plaatst. Door te segmenteren op basis van een zakelijk mailadres, kan er specifiek naar die contacten een optie tot bijvoorbeeld een upgrade aangeboden worden. Of er wordt aangeboden een bedrijfsaccount voor hun medewerkers aan te maken. Verder maakt Sneleentaxi gebruik van engagement scores, zodat het salesteam het succes van hun opvolging kan meten en in de follow-up niet meer bezig is met leads die minder geïnteresseerd zijn.

Het herkennen van ambassadeurs; klanten die hun eerste ervaring met Sneleentaxi hebben gehad ontvangen per mail de vraag om hun rit te beoordelen. Dankzij goede segmentatie met MailBlue wordt dit dus niet meer na iedere rit verstuurd; wat een hoop ergernis bij terugkerende gebruikers scheelt. Passagiers die een goede beoordeling hebben gegeven, worden gewezen op een promotieprogramma waarin ze mensen in hun omgeving ook kunnen attenderen op het gebruik van de Sneleentaxi app.

Voor al deze scenario's zijn uitgebreide ‘funnels’ opgezet in MailBlue en ze doen allemaal volledig geautomatiseerd hun werk. 


Een voorbeeld van hoe die funnels eruit zien? We delen er twee:  


Proces #1: Lead scoring + site-tracking

Om het nieuwe businessmodel én het ontwikkelen van hun eigen platform door te kunnen voeren, had Sneleentaxi investeerders nodig. Ze hadden op dat moment al wel een grote database aan potentiële investeerders, maar geen beeld bij wie echt geïnteresseerd zou kunnen zijn om daadwerkelijk te investeren. Met 1200 potentiële investeerders op de maillijst en een deadline van 2 maanden, kwamen ze tijd en middelen tekort om iedereen af te bellen.

De uitdaging: in kunnen zien wie vanuit die maillijst betrokken genoeg is om oprechte interesse te hebben in het investeren.

1.1. De eerste stap was om gedrag meetbaar te maken. Hieronder valt niet alleen het inzicht in klikken op linkjes in e-mails, maar ook wie bepaalde pagina’s op de website bekijkt. Hiervoor hebben ze site-tracking ingesteld binnen MailBlue.

Wil jij dit ook? > Zo kun je site-tracking instellen binnen MailBlue.

1.2. Vervolgens is besloten om op basis van het bezoeken van de belangrijkste pagina’s op de website punten toe te kennen aan de potentiële investeerders. Dit maakt inzichtelijk wie ‘warm’ is en oprecht interesse toont in Sneleentaxi:

1.3. Naast de automatisering hierboven is er nog een automatisering ingericht die bij het bereiken van een voldoende aantal ‘punten’ een notificatie stuurt naar het salesteam om deze 'prospect' investeerder te benaderen.

Hiermee was Sneleentaxi in staat om van de 1200 potentiële investeerders enkel de 200 investeerders die betrokken genoeg waren te benaderen. Dit heeft ze in 2018 geholpen in het behalen van hun doel: het ophalen van bijna een half miljoen euro in slechts 2 maanden tijd.

Na deze crowdfunding heeft er ook nog een grotere ronde plaatsgevonden van 2.1M en is Sneleentaxi als bedrijf inmiddels winstgevend. De omzet steeg in 2022 al ver boven de 10 miljoen euro uit. 

Proces #2: De tell-a-friend actie

2.1. Niet alleen door het verbeteren van hun platform, maar ook door middel van beloningen en kortingen, verbeterde Sneleentaxi de klantloyaliteit. Uiteindelijk ook met als doel: dat een tevreden klant dit doorvertelt aan iemand in zijn of haar kring.

Het idee: nadat iemand zelf met korting een rit geboekt heeft, krijgt die klant eenmalig een korting van 5 euro als ze iemand in hun kring vertellen over Sneleentaxi. Dit ziet er zo uit binnen de software van MailBlue:

2.2. Interessant aan deze automatisering is dat je op basis van toegevoegde tags en/of eigen velden al direct kunt segmenteren wie voldoen aan bepaalde voorwaarden (te zien aan de starttrigger van deze automatisering). Zo kun je naar een hele specifieke groep een kortingscode sturen. Ook kun je meerdere starttriggers toevoegen aan één automatisering. Zo kun je, zoals in dit voorbeeld, bepalen dat bijvoorbeeld ook contacten die een bepaalde link in een e-mail aangeklikt hebben meegenomen worden in deze actie.

Verder zien we dat er ook nog een specifieke wachtstap in de automatisering verwerkt zit. Die wachtstap wacht precies tot de datum van iemand zijn/haar rit bereikt is (of dit nu morgen is of pas over een half jaar): per contact bekijkt de software dan continu of iemand hier aan voldoet. Zo is Sneleentaxi in staat om altijd exact 6 dagen na de start van iemand zijn/haar rit een e-mail te sturen met de tell-a-friend actie.

Wil jij ook aan de slag met segmenteren? Weet dan wanneer je een tag gebruikt, en wanneer een eigen veld.

Zelf automatiseringen bouwen?

> Start jouw eigen automatiseringen met de e-mailmarketing software van MailBlue.
> Laat de Blue Agency een analyse opmaken van jouw marketingfunnels.
> Koppel jouw data sources aan MailBlue met een van de beschikbare integraties.

Sven Braam over MailBlue...

"Dankzij de verbinding tussen ons platform en MailBlue is het nu mogelijk om de belangrijkste data heen- en weer te sturen tussen beide systemen. Hierdoor is de volledige klantreis nu inzichtelijk voor ons. 

We kennen onze klanten inmiddels een stuk beter omdat we in MailBlue - vergeleken met een hoop andere marketing automatiseringssystemen - erg goed kunnen segmenteren”.