Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Hoe je mails beter aankomen: veelgestelde vragen over leverbaarheid

hoe-verbeter-ik-leverbaarheid-mails-veelgestelde-vragen

Hoe je mails beter aankomen: veelgestelde vragen over leverbaarheid

Waarom komen mijn mails niet aan?

Deze vraag met alle gerelateerde vragen ontvangen met enige regelmaat via onze support. Als we praten over de leverbaarheid van je mail, dan doelen we op hoe goed jouw e-mails bij je contacten in de mailbox terecht komen. En daarbij gaat het ook om waar de mail dan precies terecht komt; in de inbox of de spam.

Om meer duidelijkheid te geven over dit onderwerp, hebben we hieronder 9 veelgestelde vragen met betrekking tot leverbaarheid voor je uitgewerkt. Ook direct toe te passen om ervoor te zorgen dat jouw mails beter geopend worden!

1. Wat is het verschil tussen e-mail levering en leverbaarheid?

Als we spreken van een e-mail levering, dan betekent dat de mail is afgeleverd bij de ontvangende e-mail server.

Leverbaarheid betekent dat de mail ook daadwerkelijk is aangekomen in de inbox.

Wanneer een e-mail bounced, dan betekent dit dat de levering al fout is gegaan. De mail is nooit door de ontvangende server heen gekomen. Er zijn een aantal redenen waarom een mail kan bouncen, zoals een tijdelijke (softe) of permanente (harde) error. Of de ontvangende server is tijdelijk niet beschikbaar.

Zodra de server een mail heeft geaccepteerd, wordt de leverbaarheid inzichtelijk. Een mail kan namelijk in verschillende inboxen terecht komen.

Wanneer de mail in de inbox is terecht gekomen, heeft de interactie van je contacten met je mails vervolgens weer invloed op je leverbaarheid.

2. Waarom is mijn open-rate omlaag gegaan nadat ik ben overgestapt naar een andere e-mailmarketing tool?

Bij een wisseling van e-mailmarketing software moet je jouw zender reputatie weer opbouwen. Een lagere open-rate betekent dus niet per se dat er iets fout gaat met je mailings.

Je moet je IP adres als het ware opwarmen, door langzaam maar zeker steeds meer e-mails te versturen. Zo zorg je dat je reputatie weer op peil komt. Belangrijk is dat je dus niet heel je lijst in één keer een mail stuurt. Begin met een groepje van je meest actieve contacten en bouw het zo steeds verder op.

3. Waarom zit mijn mail in de spambox?

Het is lastig om één specifieke reden hiervoor te geven. De spamfilters van mailproviders passen zich namelijk aan aan het gedrag van de gebruiker. Zo registreren de filters wanneer een bepaald type mail of een mail van een specifieke afzender niet wordt geopend. Op basis daarvan wordt voor toekomstige mails bepaald of ze in de inbox of de spam terecht komen.

Gmail checkt het bijvoorbeeld als volgt:

  • Gebruikt de gebruiker zijn Gmail inbox regelmatig? Wordt er ingelogd, worden er mails verstuurd en geopend?
  • Zo ja, opent/leest de gebruiker de mails van deze zender over het algemeen beter dan die van andere zenders?
  • Zijn mails vanuit de spambox naar de inbox versleept (oftewel, als ‘geen spam’ gemarkeerd)?

4. Wat is de beste tijd om een e-mail te versturen?

Dit is afhankelijk van je doelgroep en je type business. Bepaal voor elke mail die je opstelt het volgende:

  • Hoe was de interactie van je contacten met soortgelijke mails, verstuurd rond dezelfde tijd, in het verleden? Kan dit verbeterd worden?
  • Waar in de gehele klantreis past deze mail het beste?
  • Wanneer zou ik deze mail willen ontvangen?

Elk contact is natuurlijk anders. Sommigen willen elke week een mail, anderen eenmalig per maand. Dit maakt het wel lastig om één specifieke tijd en frequentie te bepalen. Het is daarom belangrijk om jezelf te verplaatsen in je contacten en op basis daarvan te bepalen wat voor mailtjes jij zou willen ontvangen.

Wellicht ook interessant om eens te kijken naar Voorspellende Verzending. Hiermee zorg je ervoor dat al je contacten op het moment dat voor hen het beste is een mail ontvangen.

5. Hoe zorg ik ervoor dat mijn eerste mail naar een nieuw contact goed aankomt?

Je e-mailmarketing software wil ervoor zorgen dat je alleen mailt naar geldige contacten. Dit kan ervoor zorgen dat je bounce rate op het begin wat hoger is. Om dit zoveel mogelijk de voorkomen, is het belangrijk om je contacten op een juiste manier te verzamelen, via bijvoorbeeld een opt-in formulier op je website. Lijsten kopen wordt ten zeerste afgeraden. Check ook even of je opt-in formulieren niet eerder door een spambot zijn benaderd (het kan zijn dat je eerder in eens een hoop spam adressen op je lijst hebt gekregen, dit gebeurt dan via zo’n bot).

Je eerste mails kunnen ook sneller als spam gezien worden omdat de ontvangers je mail niet verwachten. Stel: je hebt een vooraf ingevulde check-box op de afreken pagina van je website, dan kan het zijn dat je kopers niet in de gaten hebben gehad dat ze hiermee ook hebben aangegeven je marketing mails te willen ontvangen.

Als je problemen hebt met de leverbaarheid van je bevestigingsmails, bekijk dan eens je bounces en uitschrijvingen om zo de oorzaak te achterhalen.

6. Moet ik de DKIM instellen?

Je dient deze in te stellen als je:

  • Een DMARC policy hebt die je verplicht een DKIM te gebruiken
  • Als je vaak interne mails verstuurt (binnen hetzelfde domein)
  • Als je een sterke domein reputatie hebt

DKIM (DomainKeys Identified Mail) is een methode die wordt gebruikt om spam uit te filteren. Het werkt als een vorm van authenticatie.

Een DMARC policy (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance policies) controleert het gebruik van je website domein in de afzender van je mail. Op basis van je DMARC policy, wordt je mail naar de spam doorgestuurd als er geen DKIM is ingesteld. Lees hier meer over het instellen van de DMARC en DKIM.

Als je jouw e-mailmarketing software gebruikt om ook contacten binnen je eigen bedrijf te mailen (zelfde domein), dan kan de DKIM ervoor zorgen dat deze mails worden goedgekeurd en goed in de inbox terechtkomen. Vaak worden mails vanuit het eigen domein namelijk als spam gezien en daardoor naar de spambox verplaatst.

Heb je een goede domein reputatie, dan kun je met de DKIM hier het maximale uithalen. Alle website domeinen hebben reputaties die aanmeten hoe goed of slecht je scoort als zender. De reputatie wordt bepaald aan de hand van je eerder verzonden mails.

Stel de DKIM niet in als je een neutrale of slechte domein reputatie hebt. Of als je nog geen reputatie hebt en net start met MailBlue, wacht dan nog even met het instellen van de DKIM.

7. Hoe vaak moet ik mijn lijst opschonen?

Doe dit regelmatig! Een niet schone lijst kan je zender reputatie behoorlijk aantasten. Zorg ervoor dat oude, incorrecte, inactieve of niet betrokken e-mailadressen uit je lijst worden gehaald. Mails die niet geopend worden zorgen er namelijk voor dat de interactie met je mails daalt en je kan mogelijk als spam aangezien worden.

Doe dit minimaal 1 á 2 keer per jaar.

8. Als ik mijn IP adres aanpas, gaat mijn leverbaarheid dan weer omhoog?

Het veranderen van je IP adres zal niet alle problemen met de leverbaarheid van je mails oplossen. Tegenwoordig kijken spam filters naar veel meer dan enkel het IP adres .

Het kan je domein reputatie wel iets verbeteren, maar minimaal.

9. Waarom kan ik beter niet mijn gehele lijst in één keer mailen?

Meestal is het nu eenmaal zo dat je mail niet voor iedereen op je lijst interessant is. Dit zorgt ervoor dat je open-rate omlaag gaat en er dus minder interactie is met je mails (slecht voor je zender reputatie!). Bovendien kun je met MailBlue heel gemakkelijk segmenteren. Oftewel, je stuurt specifieke content naar specifieke contacten, voor wie de content ook daadwerkelijk relevant is.

Zo blijft de interactie hoog en creëer je een betere ervaring voor je contacten.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Nog geen MailBlue account?

Nog geen MailBlue account?

Nena Verhoef is sinds juli 2018 werkzaam bij MailBlue. Hier is ze verantwoordelijk voor de marketing activiteiten en processen binnen het bedrijf. Daarnaast helpt ze ook klanten met het inrichten van hun e-mailmarketing strategie en de invulling hiervan in de software.