E-mailmarketing software > MailBlue vs. MailChimp
Met meer dan 10.000 gebruikers in Nederland en België kiezen ondernemers en marketeers steeds vaker voor MailBlue. Met een eerlijke vergelijking laten we zien waarom.
Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)
Je bent al geruime tijd bezig met e-mailmarketing en bent op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden of je staat nog aan het begin van je e-mailmarketing reis, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Begrijpelijk, gezien het grote aantal e-mailmarketing softwares in de huidige markt. Tijd om alles op een rijtje te zetten. In dit artikel gaan we dieper in op de e-mailmarketing software van Mailchimp en vergelijken we deze met de e-mailmarketing software van MailBlue. Lees meer over de verschillen in contactbeheer, tags, CRM, automatisering, gebruiksvriendelijkheid, integraties en meer.
MailBlue is een krachtige alles-in-één oplossing voor marketing- en sales teams. Een geschikte tool voor elke onderneming die meer omzet wil genereren via automatische e-mailmarketing en daarbij ook andere processen uit handen wil laten nemen. Binnen MailBlue combineer je meer dan 20 starttriggers met meer dan 40 automatiseringsacties, zodat je contacten doelgericht kunt mailen en vele processen kunt automatiseren. Met geavanceerde segmentatiemogelijkheden en een ingebouwd CRM (Sales add-on), helpt MailBlue effectief bij het beheren van je relaties. En maak je geen zorgen over het risico van onpersoonlijkheid in jouw uitingen, want alle beschikbare klantgegevens kunnen worden benut voor optimale personalisatie. Zo laat je eenvoudig iemands unieke kortingsvoucher of geboortedatum zien in de e-mail of laat je automatisch een follow-up starten n.a.v. surfgedrag op jouw website.
Ook Mailchimp vormt al jaren een toonaangevend e-mailmarketing platform, bekend bij ondernemers en marketeers over de hele wereld. En terecht, want met de gebruiksvriendelijke software kun je extreem eenvoudig mailinglijsten, nieuwsbrieven en campagnes creëren en onderhouden. Het dient als een handige tool om in contact te blijven met jouw klanten. Via Mailchimp kun je niet alleen jouw contacten beheren en e-mailnieuwsbrieven verzenden, maar ook de resultaten van jouw campagnes bekijken en diverse automatiseringen opzetten. Daarbij biedt Mailchimp ook enkele segmentatiemogelijkheden, diverse koppelingen met webshop systemen en A/B testen die personalisatie mogelijk maken. Mailchimp vormt hiermee een compacte tool voor e-mailmarketeers.
Bij zowel MailBlue als Mailchimp kun je terecht voor een overzichtelijk softwaresysteem dat ook door onervaren marketeers gebruikt kan worden, zonder kennis van vormgeving of codering. Je gaat te werk met een intuïtieve drag-and-drop builder waarmee je diverse blokken, zoals teksten of afbeeldingen, gemakkelijk in een template kunt slepen. Je hebt bij beiden de keuze uit diverse e-mailtemplates, met de mogelijkheid om zelf aangepaste sjablonen te maken. Handig!
Hoewel Mailchimp geschikt is voor beginners en eenvoudig gebruikt kan worden, merken veel marketeers en ondernemers dat de mogelijkheden beperkt zijn zodra ze meer dan een standaard nieuwsbrief willen versturen. Hier komt MailBlue in beeld met een aantrekkelijk design, een uitgebreider aanbod standaard templates en extra functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld het verbergen van content op mobiele apparaten. Beide systemen bieden de mogelijkheid om specifieke inhoud te tonen op basis van ingestelde voorwaarden, ook wel conditionele content genoemd. Dit is effectief in te zetten wanneer je aan het einde van je e-mail een product wil promoten. Je kunt dan bij degenen die het product al hebben gekocht, de aanbieding verbergen.
MailBlue breidt deze gebruiksvriendelijkheid niet alleen uit, maar biedt ook een ingebouwde bibliotheek met honderden kant-en-klare automatiseringen, naast de mogelijkheid om zelf geavanceerde automatiseringen te bouwen in de editor. Mailchimp heeft ook een automatiseringsbibliotheek, maar bevat alleen basis-automatiseringen zoals welkomstmails en notificaties bij toegewezen tags.
Tenslotte heeft MailBlue, in tegenstelling tot Mailchimp, een uitgebreide kennisbank vol met Nederlandstalige artikelen en video’s. Daarbij verkrijgen MailBlue klanten gratis toegang tot de MailBlue Academy, waarmee je vanuit verschillende online trainingsmodules geholpen wordt bij de groei van jouw onderneming. Ook deze uitgebreide leeromgeving is volledig in het Nederlands, terwijl Mailchimp dit helemaal niet aanbiedt.
Met 75+ triggers en acties voor contacten, accounts en deals CRM biedt MailBlue aanzienlijk meer mogelijkheden dan Mailchimp, die over minder dan 35 triggers en acties voor contacten beschikt. De automatisering builder van MailBlue is gebruiksvriendelijk en heeft erg veel mogelijkheden. Je kunt tot wel 5 starttriggers per automatisering gebruiken, waar dit er bij Mailchimp slechts 3 zijn. Verder is het bij MailBlue mogelijk om onbeperkte acties in een automatisering toe te voegen, terwijl Mailchimp slechts 4 acties per automatisering mogelijk maakt. Zelfs in de meest uitgebreide abonnementsvormen wordt je bij Mailchimp beperkt tot slechts 200 acties. Bij MailBlue profiteer je daarentegen bij alle abonnementsvormen van een onbeperkt aantal automatiseringen en automatisering acties.
Bij Mailchimp kun je enkel marketing e-mails versturen, terwijl de term ‘e-mailmarketing’ bij MailBlue verder reikt dan alleen eenvoudige promotiemails. Zo kun je bij MailBlue onder andere ook e-mails n.a.v. CRM, transactiegerichte e-mails en één-op-één e-mails verzenden, waardoor je een breder scala aan interacties met je klanten kunt creëren.
Mailchimp heeft verschillende basis automatisering, maar het ontbreekt aan diepgang. Daarbij biedt het weinig vooraf gebouwde automatiseringen, geen automatiseringsdoelen, geen mogelijkheid tot uitgebreide split-testen en heeft het geen beschikking over een automatiseringskaart. Ook kun je de automatisering enkel lineair bouwen, waar je bij MailBlue zo geavanceerd kunt bouwen als dat je zelf wilt. Waar Mailchimp het dus duidelijk op verliest als je kijkt naar de gebruiksvriendelijkheid, is het inrichten van een automatisering. Dit is een belangrijke reden waarom bedrijven op een gegeven moment op zoek gaan naar een alternatief voor Mailchimp. Doordat automatiseringen in Mailchimp linear zijn opgebouwd, kost het veel moeite om wat je gebouwd hebt op een later moment nog te doorgronden. Daarnaast mist het een visuele opbouw van de automatisering, hier is MailBlue wel ontzettend sterk in. Bovendien kun je in MailBlue makkelijk als/anders-stappen creëren in één automatisering, terwijl dit soort splitsingen niet mogelijk zijn binnen Mailchimp. Om dit vanuit Mailchimp te bereiken, zou je voor ieder scenario een aparte automatisering moeten maken.
MailBlue is vergelijkbaar gebruiksvriendelijk als Mailchimp, maar biedt meer mogelijkheden voor marketing automatiseringen aan. Zelfs voor beginners is het eenvoudig om complexe automatiseringen op te zetten met MailBlue.
Zowel MailBlue als Mailchimp bieden uitgebreide contactprofielen, waarin je naast de standaardvelden, ook aan de slag kunt met custom fields. Hiermee kun je specifieke informatie over je contacten verzamelen, zoals gegevens, voorkeuren of interesses.
Daarnaast berekent MailBlue contactaantallen op basis van unieke ingeschreven e-mailadressen, waardoor dezelfde contactpersoon op meerdere lijsten als één contact wordt geteld. Bij Mailchimp kan een soortgelijke situatie tot hogere abonnementskosten leiden, doordat zij contacten die op meerdere mailinglijsten staan ook meerdere keren meetellen in het contactaantal. Hierbij worden uitgeschreven contacten meegerekend. Staat een contact binnen MailBlue op geen enkele lijst, dan wordt deze per definitie niet meegerekend in het contactaantal van je abonnement, maar kun je wel de gegevens van dit contact bewaren. Schrijft het contact zich ooit weer in, dan telt deze weer mee en zijn alle gegevens bewaard gebleven. Staat het contact dus op een of meerdere lijsten, dan telt dit contact bij MailBlue ‘gewoon’ voor één. Schrijft het contact zich uit voor alle lijsten, dan telt dit contact bij MailBlue niet meer mee.
Tenslotte biedt het CRM-systeem van MailBlue geavanceerde mogelijkheden en diepgaande segmentatie, aan de hand van diverse velden. Je kunt contactprofielen verrijken met informatie over contact-, account- en dealvelden, status, marketingacties, geo-locatie, attributie, site- en gebeurtenisgegevens, conversies en meer. In vergelijking hiermee biedt Mailchimp enkel basis-segmentatie met beperkte opvolging.
MailBlue biedt een compleet geïntegreerd CRM-systeem, een functie die ontbreekt binnen Mailchimp. Hiermee kun je moeiteloos pipelines opzetten voor het sluiten van deals met je klanten, van het eerste contact tot de aankoop. Deze pipelines zijn te koppelen aan automatiseringen, waardoor klanten automatisch e-mails ontvangen bij het bereiken van specifieke procesfases. Het CRM biedt een helder overzicht van lopende deals met klanten.
De tool stelt je in staat om je processen visueel weer te geven en het aantal contacten in elke procesfase te monitoren. Je kunt contacten handmatig of via geautomatiseerde workflows beheren, taken toevoegen om niets over het hoofd te zien en gebruikmaken van lead scoring voor leadkwalificatie – functionaliteiten die niet aanwezig zijn in Mailchimp.
Ook op het gebied van integraties heeft zowel Mailchimp als MailBlue veel te bieden. Beide systemen kunnen worden gekoppeld aan tal van e-commerce platformen, waaronder WooCommerce, Shopify en BigCommerce. Daarnaast is integratie met het CRM van Salesforce mogelijk voor zowel MailBlue als Mailchimp. Hoewel er veel meer integratiemogelijkheden mogelijk zijn, is het goed om te weten dat beide systemen Facebook Custom Audiences ondersteunen. Maar, wanneer je meerdere Shopify-winkels wilt koppelen via een Deep Data-integratie, biedt MailBlue als enige deze mogelijkheid. Ook het instellen van site-tracking is exclusief beschikbaar in MailBlue.
Aangezien MailBlue meer functionaliteiten heeft, zal het wel duurder zijn.. toch? Maar dat is zeker niet geheel het geval. Mailchimp heeft dan wel een gratis plan, maar hier zitten veel restricties aan. Zodra je een beetje groeit met je bedrijf en serieuze stappen wilt maken, is MailBlue al snel een beter alternatief.
En dat begint eigenlijk al bij het logo. Onder iedere Mailchimp e-mail staat hun eigen branding, waardoor je meteen ziet dat je mails vanuit een e-mailmarketing software stuurt. Je maakt zo gratis reclame voor Mailchimp en het komt bij je contacten direct een stuk minder persoonlijk over. Storend! Wil je de branding uitschakelen, dan moet je al meteen naar een betaald account toe. Via MailBlue verstuur je altijd e-mails zonder eigen branding, wel zo fijn.
Er zitten meer haken en ogen aan sinds het pricing model van Mailchimp veranderd is in mei 2019. Eerder kon je met een gratis account nog tot 2.000 inschrijvers mailen. Waar je eerder 2.000 contacten kon beheren vanuit een gratis account, zijn dit er momenteel slechts 500 inschrijvers. Onder inschrijvers rekent Mailchimp tegenwoordig tevens alle inactieve of uitgeschreven contacten mee. Bij MailBlue rekenen we in het contact limiet enkel met actieve contacten. Hiermee bedoelen we contacten die op minimaal 1 lijst ingeschreven staan. Zijn ze voor alle lijsten uitgeschreven, tellen ze niet mee in het contactaantal van je abonnement.
De kosten bij Mailchimp lopen bovendien ook op als je één contact op meerdere lijsten plaatst (en je bent beperkt in het aantal aan te maken lijsten). Een contact binnen MailBlue wordt daarentegen als een uniek e-mailadres gerekend. Je kunt via MailBlue dus een onbeperkt aantal lijsten aanmaken, waarbij niets extra’s wordt gerekend voor een contact dat op meerdere lijsten geplaatst wordt. Bovendien kunnen de gratis gebruikers van Mailchimp hun mails niet meer testen, templates uploaden of opslaan en een groot aantal automatiseringsfuncties niet gebruiken.
Ook wel prettig: MailBlue is in tegenstelling tot Mailchimp een Nederlands systeem met gratis Nederlandse Support en een gratis Academy. Zoek antwoorden op je vragen online of neem persoonlijk contact met ons op. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met tijdsverschillen of taalbarrières.
Een gratis abonnement bieden wij niet, simpel gezegd omdat we je graag helpen alles uit je account te halen zonder later tegen haken en ogen aan te lopen en functionaliteiten te verliezen. Het proefaccount van 14 dagen is uiteraard wel gratis. Abonnementen zijn beschikbaar vanaf 15 euro per maand.
Ben je benieuwd geworden naar wat MailBlue voor jouw bedrijf kan betekenen? Maak vrijblijvend een proefaccount aan via de deze link of neem even contact met ons op!
Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.
Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)
‘’Super handige tool voor m’n e-mailmarketing en de service van MailBlue is echt top!’’
Rian Weemen – leefjefijnsteleven.nl