• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Content marketing strategie stappenplan

De perfecte content marketing strategie uitwerken; hoe doe je dat? Of jij je nu net ingeschreven hebt bij de KvK en enthousiast begonnen bent met je bedrijf of al een succesvolle business runt: het kan een uitdaging zijn om jouw doelgroep online te bereiken. Er bestaan tegenwoordig veel social media kanalen. Weet jij nog waar je moet beginnen? En hoe bepaal je eigenlijk waar je aanwezig gaat zijn?

Al deze vragen hebben wij onszelf gesteld bij het uitwerken van de perfecte content en social media marketing strategie. Bij MailBlue geloven we namelijk in het uitdenken van een plan. In deze blog nemen we je graag mee in hoe je jouw content marketing strategie kunt aanpakken. 

Let op: vul het altijd naar eigen inzicht aan. Geen één organisatie is hetzelfde en daarom bestaat er dus ook niet slechts één manier. Je kunt deze richtlijnen natuurlijk wel aanhouden als een goed uitgangspunt.

Content planning kalender 2022

Wat is contentstrategie?

Alles begint bij het bouwen van een contentstrategie. Hiermee bepaal je welke informatie je waar, wanneer en op welke manier met je doelgroep deelt om een gesteld doel te bereiken. Je maakt als het ware een draaiboek, die jou helpt om daadwerkelijk iets voor elkaar te krijgen.

Maar welke content strategieën en bijbehorende doelen zijn er allemaal? Een doel kan bijvoorbeeld zijn om meer naamsbekendheid te creëren of potentiële klanten te werven, waardoor je meer leads en websiteverkeer kan genereren. Maar je kunt je ook meer richten op het informeren van je bestaande klanten zodat je je expertstatus kunt (blijven) bewijzen.

Voor welke uitwerking je ook kiest; zorg ervoor dat het allemaal gericht is op het maken en delen van de content. Vraag jezelf daarbij eens af: wat wil je precies bereiken met het delen van content? Maak je doel zo concreet mogelijk en zorg dat het meetbaar is. Zo weet je of je goed op weg bent of eventueel nog moet bijstellen.

De klantreis

Tip: Houd bij het stellen van een doel ook je klantreis in het achterhoofd. Wanneer je de customer journey van jouw doelgroep in kaart hebt, kun je gerichter een SMART doelstelling formuleren. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.


Om je een voorbeeld te geven, delen we hieronder de MailBlue klantreis. Zo maken wij gebruik van blogs en social media kanalen om potentiële klanten te inspireren en aan te trekken. Vervolgens gebruiken we natuurlijk onze e-mailmarketing software om te converteren.

Nog niet bekend met MailBlue? Vraag dan nu een gratis proefaccount aan en probeer de software 14 dagen uit!

Customer journey MailBlue

Ontwerp je contentkalender

Bij MailBlue houden we van het creëren van overzicht en focus. Nadat je een content marketing strategie hebt uitgedacht, kun je dit omzetten in een concreet plan. Deze kun je uiteraard weer zo uitgebreid en specifiek mogelijk maken als je zelf wilt. Het doel ervan is in ieder geval dat je precies weet wat je over 2 weken op de dinsdagmiddag op je Instagram of LinkedIn account gaat plaatsen. Dit geeft namelijk ook rust. Voorbereiding is écht het halve werk! 

Hieronder formuleren we een paar vragen die je kunt stellen om je te helpen bij het ontwerpen van jouw eigen content kalender:

  • Voor wie maak ik content?

Richt jij je meer op potentiële nieuwe klanten of juist op je bestaande klanten? Denk ook na over de verschillen tussen B2B of B2C. De eerste groep is namelijk meer op zoek naar de beste oplossing tegen de beste prijs, terwijl de laatste doelgroep juist meer geïnspireerd wil worden. Stel jezelf altijd de vraag: wat heeft mijn doelgroep aan deze informatie? Als je antwoord kunt geven op de ‘waarom’ vraag, dan zit je in de goede richting te denken!

  • Waar gaat mijn content over?

Bedenk wat je inhoudelijk over wilt brengen. Deel bijvoorbeeld waardevolle tips, enthousiaste reviews, jouw (bedrijfs)verhaal of een leuke quote die je vaak gebruikt (en leg uit waarom). Daarnaast kun je natuurlijk ook je product en/of dienst uitlichten en hier en daar een sales pitch geven, maar probeer de 80/20 regel aan te houden: 80% waarde, 20% (bedrijf)promotie.

  • Welk medium is geschikt om te gebruiken?

Gebruik je Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Twitter, TikTok, SnapChat, een blog op je website of MailBlue e-mailmarketing nieuwsbrieven? Maak één of meerdere keuzes, gericht op waar jouw doelgroep zich het meeste bevindt. Houd hierbij de ‘spelregels’ van het kanaal in je achterhoofd. Zo zijn bijvoorbeeld Instagram en Pinterest erg visueel ingesteld, terwijl je op LinkedIn veel meer op een zakelijke manier communiceert. Wees ook realistisch: zorg ervoor dat je consistent aanwezig kunt zijn op de gekozen platform(s).

  • Wat voor soort content ga ik maken en delen?

Ga je werken met foto’s, video’s, blogs of misschien wel met nieuwsbrieven? Eén ding is in ieder geval zeker: video is niet meer weg te slaan en bijna onmisbaar in het huidige internettijdperk. We raden het dus aan om eens te kijken hoe je video voor jouw bedrijf het beste kunt gaan inzetten. Onthoud ook dat kwaliteit het beter doet dan kwantiteit, zeker als het gaat om het schrijven van blogs.

  • Wanneer en hoe vaak ga ik iets plaatsen?

Wees ook hierin weer realistisch. Wat is haalbaar met je dagelijkse werkzaamheden? Bij de één is dit 3 keer in de week, bij de andere is dit misschien wel 3 keer per dag.

  • Wie gaat de content maken?

Bij MailBlue zijn we één team, één taak. Toch is er een toegewijd marketingteam en zijn er 2 collega’s hoofdverantwoordelijk voor de social media uitingen. Maak goede afspraken over wie, wat en wanneer iets gaat oppakken, zodat je gestelde deadlines ook echt kunt halen.

OOTB social team collega's


Tip: Het is af te raden om een te strakke planning te maken. Het leuke (en daarmee ook meteen het uitdagende 😉) van social media en content marketing is namelijk dat er geen één dag hetzelfde is. Je wilt kunnen inspelen op de laatste trends en ad-hoc gebeurtenissen in je bedrijf. Het is dus zeker goed om een batch aan content achter de hand te hebben, maar probeer de vrijheid te houden zodat je last-minute nog creatief aan de slag kunt.

 

Aan de slag! Maak gebruik van handige tools

Het is nu hoog tijd om je content planning te gaan uitvoeren. Heb je nog wat inspiratie nodig? Bij MailBlue hebben we een gratis inhaakkalender voor 2022 ontwikkeld. Gebruik de kalender om een leuke post te maken voor op ‘Internationale Boeken Dag’ bijvoorbeeld of om in te haken op de ‘De Dag van de Lach’.

  • Welke tools kan ik gebruiken?

Bij het maken van de content is Canva toch wel echt onze favoriete tool. Het is een goed en (deels) gratis alternatief voor professionele ontwerpprogramma’s zoals InDesign of Adobe Photoshop. Je kunt er creatieve uitingen mee maken, met verschillende afmetingen.

Voor het daadwerkelijk inplannen van je content kun je eens kijken naar het gebruik van een Later.com of alternatieven zoals Planoly, Hootsuite of Iconosquare. Allemaal handige tools waarmee je visueel kunt bekijken hoe bijvoorbeeld je Instagram feed eruit komt te zien, maar ook waar je een video kunt uploaden en inplannen voor LinkedIn.

Voor e-mailmarketing raden we je natuurlijk MailBlue aan om te gebruiken! Uiteraard zijn wij bevooroordeeld, maar e-mailmarketing is simpelweg wel de meest effectieve manier om je eigen klantenlijst op te bouwen en zelf te bezitten. Hetzelfde geldt voor het beheren van je eigen website. Je wilt niet volledig afhankelijk zijn van externe partijen.

Deel en heb plezier!

Je hebt nu alles uitgedacht, gemaakt en klaargezet. Alle voorbereidingen zijn gedaan en starten maar! Deel je content op jouw gekozen medium en heb plezier. Vergeet niet om de interactie aan te gaan en deze op een paar vaste momenten van de dag te monitoren. Je bent immers op sociale kanalen aanwezig. Ook wanneer je een campagne mail hebt verstuurd met MailBlue, zorg er dan voor dat je op een vast moment per dag kijkt of je vragen en/of reacties hebt gekregen. Interactie is belangrijk! Zowel voor je klanten als voor het platform waar je je op bevindt.

Content marketing: inhaakkalender

Effecten meten en resultaten bekijken

Ons advies is om iedere week een kort moment te nemen om te bekijken hoe je content het heeft gedaan. Je kunt bijvoorbeeld werken met meetbare KPI’s, wanneer je inzichtelijk hebt wat je huidige resultaten zijn. Op deze manier kun je meetinstrumenten gebruiken om je doel bij te stellen. Aan de hand daarvan kun je de juiste content bieden, aan de juiste groep, op het juiste moment en de juiste plek. Hieronder benoemen we enkele voorbeelden van de zogenoemde kritieke prestatie indicatoren. Denk aan het aantal:

  • Reacties op je berichten
  • Nieuwe volgers of klanten
  • Unieke weergaven en bereik
  • Verzamelde leads

Het is goed om te analyseren; want meten is weten! Als je iets niet weet, kun je er ook niks aan veranderen. Probeer het vooral te zien als een leerproces. Je bent nooit uitgeleerd. Daarnaast blijven alle social media kanalen zich ook altijd verder ontwikkelen, dus daarmee jouw content marketing strategie ook 😊

Lie(f)s van MailBlue

Lies werkt sinds december 2020 als Customer Success medewerker bij MailBlue en is daarnaast (mede) verantwoordelijk voor alle sociale media uitingen van Out of the Blue. Ze houdt van fotografie en is nieuwsgierig naar alle laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van (content) marketing.