MailBlue vs Spotler

Op dit moment wordt deze pagina bijgewerkt in verband met gewijzigde abonnementen. Voor actuele functionaliteiten binnen MailBlue zie: https://mailblue.nl/prijzen/.

In dit artikel: MailBlue vs Spotler!

Je bent er als ondernemer of marketeer al achter; je kunt tegenwoordig niet meer zonder een goed e-mail marketing systeem. Dus je bent een zoektocht gestart naar de juiste software. Voordat je investeert in zoiets maak je natuurlijk graag een weloverwogen besluit. Het is daarbij goed om stil te staan wat je belangrijk vindt. Waar moet zo’n systeem aan voldoen? Waarschijnlijk maak je dit besluit op basis van de beschikbare functionaliteiten en natuurlijk de prijs. Dus: wat kan ik met de software? En wat betaal ik nou precies per persoon op mijn mailinglijst?

Er zijn vandaag de dag veel marketing automation systemen waar je uit kunt kiezen. In dit artikel filter ik daar twee populaire systemen uit die door veel Nederlandse ondernemers gebruikt worden: MailBlue (het Nederlandse ActiveCampaign) en Spotler.

Algemeen

MailBlue

Grootste reseller ActiveCampaign

MailBlue is de grootste reseller van het Amerikaanse ActiveCampaign. Het is in 2017 opgericht door Dennis van den Berge en Youri Meuleman en zij richten zich op de Nederlandse en Belgische markt. Het voordeel hiervan is uiteraard de Nederlandse support. MailBlue heeft inmiddels een volledig team aan experts in dienst die zich inzetten om veel waarde te geven aan hun klanten. De snelle en adequate Nederlandse support is dus een groot pluspunt. Ook biedt MailBlue haar klanten een gratis uitgebreide online leeromgeving t.w.v. €997,-. Daarmee onderscheiden zij zich van ActiveCampaign zelf. Niet voor niets dat veel Nederlandse en Belgische ondernemers of marketeers graag met MailBlue werken.

De kracht: prijs/kwaliteit-verhouding

MailBlue blinkt uit in de uitgebreide rapportages, uitgebreide segmentatie-opties en de visuele builder voor het bouwen van automatiseringen. Een ander groot voordeel van MailBlue is dat de software relatief goedkoop is. Andere systemen op de markt met vergelijkbare functionaliteiten liggen qua prijs al snel een stuk hoger. De prijs-kwaliteit verhouding is bij MailBlue dus prima in orde. Maar daarover later meer!

Alle communicatie op één plek

Wanneer je 1-op-1 contact met je klanten hebt, is het soms makkelijker om vanuit je standaard mailbox te werken. Maar je wilt dan natuurlijk wel dat de interactie hiervan in je email marketing/CRM software bijgehouden wordt, zodat je een overzicht hebt van alle communicatie. In het geval van MailBlue kunnen er koppelingen gemaakt worden met Gmail, Outlook en andere e-mailproviders. Spotler heeft hier helaas geen mogelijkheid toe.

Spotler

Ook Spotler is een Nederlands bedrijf en is in 2017 ontstaan uit een fusie van MailPlus en Blinker. Waar Spotler in uitblinkt is de onboarding en verdere ondersteuning. Op het goedkoopste pakket bij hen na, word je namelijk gekoppeld aan een persoonlijke coach. Hou er wel rekening mee dat je apart moet betalen voor de eenmalige set-up van jouw account. Het voordeel is dat deze coach samen met jouw input je Spotler-account inricht. Denk aan een e-mailtemplate in je eigen huisstijl, samen pagina’s bouwen en campagnes opzetten voor het aan- en afmelden. Hij of zij importeert ook je klantenbestand en zorgt dat de basisinstellingen in je account goed staan. Deze coach blijft hierna ook je vaste contact­­persoon.

Altijd een vast contactpersoon vs altijd gratis support

Als we dit vergelijken met MailBlue, dan valt op dat MailBlue wél een gratis overstapservice aanbiedt voor alle type abonnementen. Hierbij wordt ook je klantenbestand voor je geïmporteerd. Je kunt daarnaast via MailBlue een gratis videotraining volgen om de basisinstellingen zelf goed neer te zetten. Je kunt zo de kosten voor een eenmalige set-up besparen. Als je wilt, kun je er eventueel ook voor kiezen om wél een persoonlijke workshop of onboardingsessie nog te volgen, alleen zijn deze twee opties ook bij MailBlue betaald.

Het verschil zit er vooral in dat je bij Spotler altijd het voordeel hebt van een vaste contactpersoon. Bij MailBlue heb je eerder contact met een team aan supportmedewerkers in plaats van altijd één persoonlijke coach bij vragen. Wel wordt een specifieke vraag/case ook bij MailBlue vaak toegewezen aan de persoon met wie je in eerste instantie contact had over dit topic. Je kunt een ticket dus altijd heropenen als je graag door dezelfde persoon geholpen wilt worden. Bij een nieuwe vraag kom je echter in de algemene inbox terecht.

Afleverpercentage van de mails

Een ander belangrijk punt om op te letten is de leverbaarheid van de mails. Met andere woorden; komen de mails die je vanuit het systeem verzend ook in de inbox terecht van je contacten? Over de zendreputatie van ActiveCampaign/MailBlue is uitgebreid onderzoek gedaan waarbij de software met 13 andere tools over langere tijd vergeleken is. Helaas zat Spotler hier niet tussen. In dit onderzoek presteert ActiveCampaign/MailBlue bovengemiddeld goed. In januari 2019 zelfs met een leverpercentage van maar liefst 97%.

Omdat er online geen onderzoek te vinden is over de zendreputatie van Spotler, hebben we ervaringen opgezocht van personen die al langere tijd werken met Spotler. Vaak wordt aangegeven dat ook hun zendreputatie prima is. Er is geen last van blacklisting en het open percentage is meestal zodanig goed dat het aantal mails dat in de spambox terecht komt, als minimaal geïnterpreteerd mag worden.

Bij beide platformen heb je de mogelijkheid om zelf de email authentificatie te beheren. Je bent er dan voor een belangrijk deel zelf verantwoordelijk voor of je wel of niet op een blacklist komt te staan.

Geen proefperiode

Wat verder opvalt is dat je bij Spotler geen proefperiode hebt waarin je de software goed uit kunt proberen. Ja, je kunt een online demo aanvragen waarin ze laten zien wat de software kan. Je hebt daarna ook één week toegang tot de demo-omgeving om een beetje wegwijs te raken in de software. Maar je kunt niet werkelijk alles al koppelen met dit Spotler-account en campagnes uitsturen om alvast stappen te zetten voor je eigen bedrijf. Dit in tegenstelling tot veel andere partijen. Bij MailBlue kun je zo ook een proefaccount aanvragen en 14 dagen lang alle functionaliteiten in de software uittesten. De enige restrictie die dit proefaccount kent, is dat je tot maximaal 100 contacten kunt inladen en maximaal 100 mails kunt verzenden.

Gebruiksvriendelijkheid

Spotler is erg vriendelijk in gebruik en alles oogt overzichtelijk. De standaard e-mail opties werken prima. De mogelijkheden voor het bouwen van automatiseren zijn erg beperkt, maar dat zal in het volgende gedeelte verder toegelicht worden. Als je nog niet eerder met e-mailmarketing software gewerkt hebt dan kan het gebruik van de software even wennen zijn, maar het is zeker te leren.

De e-maileditor waar e-mails in samengesteld worden, werkt bij beide systemen makkelijk doordat ze met een drag & drop editor werken.

Het voordeel van MailBlue is dat er bij het aanmaken van een mail ook meteen een spam-check wordt gedaan. Zo zie je snel op basis van de inhoud van je mail of er mogelijk inhoud in zit die door mailproviders als ‘spamgevoelig’ gedetecteerd kan worden. Er wordt daarbij ook duidelijk aangegeven waardoor een mail mogelijk niet in de inbox komt; het gebruik van CAPSLOCK, teveel afbeeldingen of veel uitroeptekens en vraagtekens bijvoorbeeld. Ook heb je de mogelijkheid om meteen te kijken hoe de mailing er in verschillende e-mailproviders uit ziet, zonder dat je zelf testmails moet versturen naar allemaal verschillende e-mailproviders. Afhankelijk van je abonnementsvorm kan deze laatste functionaliteit wel tegen betaling zijn.

Automatiseringen

MailBlue

Visuele en uitgebreide automatiseringen

In MailBlue kun je op een hele visuele manier automatiseringen bouwen. Je stippelt de paden voor een klantreis op die manier gemakkelijk uit en je funnel komt daardoor echt tot leven. Ook is heel gemakkelijk te zien hoe een contact door je funnel ‘loopt’.

Binnen de automatiseringen van MailBlue kun je ook “als/anders” stappen creëren. Als aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt, dan mag actie/mail A plaats vinden, maar anders -wanneer dus niet aan die voorwaarde voldaan wordt- vindt actie/mail B plaats. De condities waarop paden gesplitst kunnen worden zijn enorm.

Ook de ‘starttriggers’ binnen MailBlue zijn behoorlijk uitgebreid. Je kunt op basis van veel verschillende ‘triggers’ een automatisering voor iemand laten starten. Omdat diegene een specifieke websitepagina bekeken heeft bijvoorbeeld of misschien wel een totale orderwaarde heeft van meer dan €500,-. Een label of tag die je aan iemand geeft kan ook weer een trigger zijn om een bepaalde automatisering te laten starten.

En dan zijn er binnen je automatisering ook nog verschillende acties waar je uit kunt kiezen die geautomatiseerd plaats mogen vinden. Zo kun je meer dan enkel een aantal mails geautomatiseerd versturen. MailBlue geeft je veel vrijheid in het automatiseren van processen. Handmatig routinewerk is dus niet meer nodig. Een overzicht van alle automation acties vind je hier. 

Koppeling: Facebook doelgroepen

Een ander groot voordeel van MailBlue is dat je jouw contacten aan Facebook doelgroepen kunt toevoegen. Hierdoor kun je heel gericht de juiste advertenties aan de juiste doelgroep tonen. Dit kun je ook nog eens automatiseren. Je hoeft zo geen handmatige imports meer van je doelgroepen te doen. Daarnaast kun je ook Facebook leads rechtstreeks op je mailcampagne aan laten sluiten; een feature waarvoor je bij Spotler een derde partij in de vorm van Zapier moet inschakelen.

Spotler

Automatiseringen zijn beperkter

Waar e-mails verzenden heel makkelijker gaat binnen Spotler, is het automatiseren nogal beperkt. Hierin lopen ze nog wel een beetje achter op de internationale e-mail marketingsystemen. De condities of voorwaarden waarop je contacten kunt segmenteren is beperkter en de acties die je uit kunt laten voeren naast het versturen van mailings ook.

Site-tracking is geen standaard optie

Een ander belangrijk punt is site-tracking. Site-tracking is lang niet mogelijk geweest binnen Spotler en op dit moment enkel nog in hun allerduurste pakket. Dit terwijl je bij MailBlue al vanaf het goedkoopste pakket gebruik kunt maken van site-tracking. Wat site-tracking nou zo handig maakt? Dat je kunt zien wat jouw contacten doen op jouw website. Je weet zo precies welke blogs iemand leest en of iemand bepaalde producten bekijkt. Hele waardevolle informatie natuurlijk om de mails die jij verstuurd veel persoonlijker te maken. Zo voorkom je bijvoorbeeld ook dat je iemand een blog stuurt die diegene al eens gelezen heeft.

CRM

Spotler heeft geen ingebouwde CRM in de software. Dit betekent dus dat je altijd met twee losse systemen zult werken voor je CRM en je e-mailmarketing. Wel kun je Spotler direct koppelen aan bijvoorbeeld Teamleader, Salesforce en PerfectView. Een stap hoger dan het goedkoopste pakket bij Spotler bieden ze je deze integraties aan. Een aantal gegevens uit je CRM kun je op die manier alsnog over laten hevelen naar Spotler toe.

Het voordeel bij MailBlue is dat je toegang hebt tot het geïntegreerde CRM systeem in de software zelf (Sales Add-on). Zo kun je het contact met je klant goed automatiseren; van salesprocessen tot aan relatiemanagement. Ook prettig is dat het CRM systeem en de bijbehorende pipelines direct te integreren zijn met de e-mail marketing automatiseringen. In de praktijk ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

Meer inspiratie opdoen? Je kunt meer dan enkel salesprocessen automatiseren met het CRM systeem van MailBlue. Je vind in die blog meteen visuele voorbeelden van pipelines zoals je die kunt bouwen binnen MailBlue.

Integraties

Spotler kent een paar tientallen integraties. Denk hierbij aan Lightspeed, Magento, PerfectView, Salesforce, WooCommerce, WordPress, Zapier en Teamleader. Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste koppelingen. De kans is groot dat je een systeem gebruikt dat niet gekoppeld kan worden. Zorg er voor dat je dit altijd even uitzoekt voordat je aan een ander stuk software begint; koppelt dit met de systemen die ik reeds gebruik?

Het voordeel van MailBlue is dat er een team aan developers vanuit ActiveCampaign de software continu door blijft ontwikkelen. Hierdoor kun je MailBlue met meer dan 260 programma’s koppelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; AdPage, Asana, BigCommerce, Bloom, Calendly, Eventbrite, Facebook, Google Analytics, Google Forms, Google Sheets, Google Contacts, Google Calendar, Gravity Forms, Huddle, Instapage, Joomla, Leadpages, Lightspeed, Magento, Phoenix, Pipedrive, Plug&Pay, PrestaShop, Salesforce, Shopify, SurveyMonkey, Thriveleads, WooCommerce, WordPress, Zapier, Zendesk en Zoom.

Templates

Spotler heeft 12 standaard e-mail templates beschikbaar gemaakt in hun template editor. Deze kun je verder finetunen door het template verder in je eigen huisstijl af te maken. Wanneer je specifieke designwensen hebt, dan helpen ze je tegen betaling aan maatwerk contentblokken of een volledige template afgestemd op jouw wensen. Voor de automatiseringen bestaan er géén direct in te laden mogelijkheden.

Bij MailBlue kun je kiezen uit meer dan 125 templates. Net als bij de templates van Spotler zijn deze ook mobile responsive. Je hebt een ruimere keuze bij MailBlue. Ook via MailBlue kun je tegen betaling een custom template laten bouwen indien je hier zelf geen tijd aan kwijt wilt zijn maar dit graag uitbesteed. Wat nog veel interessanter is, is dat er niet alleen voor je mails en nieuwsbrieven templates klaar staan. Je kunt bij MailBlue ook nog eens kiezen uit vooraf gebouwde automatiseringen. In totaal zijn er op het moment van schrijven 250 automatiseringen beschikbaar. Een aantal staan al in jouw account direct klaar om te importeren en een aantal kun je nog extra inladen via een heuse funnel marktplaats.

Support

Spotler heeft een hele goede onboarding, al betaal je wel apart voor de set-up van jouw account. Het prettige is dat zij Nederlandse support bieden en dat je dan een vast contactpersoon toegewezen krijgt.

MailBlue is een Nederlands bedrijf, dus ook hier heb je het voordeel van Nederlandse support. Dat schakelt lekker snel en makkelijk! MailBlue geeft ook op andere manieren veel waarde aan hun klanten. Naast dat je altijd kunt mailen met vragen als je vastloopt, en naast een kennisbank vol met Nederlandse artikelen, ontvang je regelmatig mails van ze met spot-on tips & tricks. Ook organiseert MailBlue regelmatig leuke acties zoals een challenge om je lijst te laten groeien.

Daar houdt het nog niet op. Want daarnaast vind je bij MailBlue veel meerwaarde in de MailBlue Academy ????  t.w.v. €997,-. Deze wordt geheel gratis aangeboden aan klanten. Je vindt er uitgebreide trainingsvideo’s, werkboeken, tips voor waardevolle tools, interviews met succesvolle ondernemers, direct te implementeren automatiseringen, case analyses en meer. Ook kun je examens afleggen om jouw e-mail marketing kennis te toetsen. Binnen de Academy vind je een link naar een basis, intermediate en expert examen. Je leert zo écht stappen extra te zetten met jouw e-mailmarketing en kunt aantonen dat je er kennis over bezit. Dit vind je bij andere partijen (nog) niet.

Prijzen

Voor een realistische kostenvergelijking is het belangrijk om te kijken waarvoor de software wordt ingezet en hoe de verschillende platformen zich dan ten opzichte van elkaar verhouden. Als hoofdcriterium is meegenomen dat de software pakketten in ieder geval automatische berichten moeten kunnen versturen. Denk hierbij aan een reeks automatische berichten bij de aanvraag van een brochure. Ook moeten er losse nieuwsbrieven naar contacten verstuurd kunnen worden.

Met dit hoofdcriterium in het achterhoofd vergelijken we de volgende pakketten:Spotler Automation of MailBlue Lite.

Spotler Automation

De maandelijkse abonnementskosten (bij een jaarbetaling) bij Spotler zijn voor ‘Spotler Automation’ €249,- per maand. Maar aangezien Spotler werkt met losse pakketten voor ‘mailcredits’ en koppelingen, komen hier vaak extra kosten bij.

Je moet namelijk een losse bundel er bij kopen om überhaupt mailings te kunnen verzenden. Stel je hebt een mailbestand van 10.000 contacten en je hebt een mailfrequentie van 2 mailings per maand dan verstuur je: 10.000 x 2 x 12 = 240.000 mails per jaar. De kosten lopen dan best snel op. Een bundel van 250.000 mailings kost je €1.795,- per jaar. Dat is een maandprijs van €149,58 voor het versturen van mailings.

In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat je zelf alles verder inricht in je account en dus de set-up kosten van €1.300,- niet afneemt. Maar je wilt natuurlijk het systeem of de systemen die je nu gebruikt wel kunnen koppelen aan Spotler. Ook voor een koppeling betaal je via Spotler een maandelijkse prijs. Als we uitgaan van de goedkoopste koppeling, waarbij het dus kan zijn dat je een duurdere variant nodig hebt voor jouw systeem of systemen, dan komt hier een €20,- per maand bij. Je moet hier dan zelf wel wijs uit kunnen, omdat we er in deze vergelijking dan niet vanuit gaan dat je de eenmalige kosten wilt maken voor begeleiding bij deze koppeling á €250,-. Alles bij elkaar kom je dan met 10.000 contacten uit op een maandprijs van minimaal €418,58.

Je betaalt via Spotler altijd voor een jaarpakket; er is geen mogelijkheid tot het afsluiten van een maandabonnement. Dat betekent dus ook dat je het niet maandelijks kunt opzeggen.

Spotler is één van de duurdere Nederlandse e-mail marketing systemen. Voor starters is het vaak niet geschikt door de hoge prijs en doordat ze geen proefperiode aanbieden. Hou er ook rekening mee dat je in het supportpakket van Spotler Automation standaard 3 licenties krijgt. Wil je met meer gebruikers in het systeem kunnen, komen hier ook al snel hoge extra maandelijkse kosten bij kijken.

MailBlue Lite

Om de vergelijking eerlijk te houden, kijken we bij MailBlue ook niet naar het goedkoopste pakket van €9,- per maand bij een jaarlijkse betaling, omdat je hier dan met een contactlimiet zit van 500 contacten. In bovenstaand voorbeeld zijn we uitgegaan van een mailbestand van 10.000 adressen dus zullen we bekijken wat je hiervoor betaald bij MailBlue. Je betaalt voor 10.000 contacten €125,- per maand bij een jaarlijkse betaling.

En dat is het. Verder hoef je niet bang te zijn voor aanvullende extra kosten. Het enige waar je rekening mee dient te houden is dat bij MailBlue hierbij eenzelfde limiet van 3 gebruikers in het account geldt. Dit aantal is eventueel uit te breiden door een Plus abonnement af te nemen. En heel misschien gebruik je een systeem dat middels een Plus account of via Zapier gekoppeld moet worden en kunnen daar kosten bij komen, al zijn er veel koppelingen ook gewoon gratis te leggen met het Lite pakket van MailBlue.

Ook fijn: wanneer je liever voor een maandabonnement gaat omdat dit wél maandelijks opzegbaar is, bestaat die mogelijkheid er bij MailBlue.

Je hebt in dit MailBlue Lite 10.000 contacten pakket géén limiet in het aantal te verzenden e-mails. Je hoeft dus geen losse bundels te kopen en kunt onbeperkt verzenden. Zo zul je dus niet ineens met hogere kosten zitten. Ook de kennisbank, het supportteam en een online Academy staan gratis klaar voor jou zodra je klant bent bij MailBlue. Op de Academy na krijg je deze service zelfs al bij het proefabonnement van MailBlue. Je test met een proefaccount de software 14 dagen geheel vrijblijvend en gratis uit en kunt hiermee ook al meteen koppelingen leggen en tot 100 mails uitsturen.

Wil jij overstappen naar MailBlue?

1: Vraag een MailBlue proefaccount aan (en probeer het 14 dagen gratis uit!).2: Exporteer je contacten uit Spotler en zorg dat je jouw segmenten/tags/labels en automatiseringen in een apart document opslaat.3: Importeer je contacten in MailBlue (in dit importproces kun je de juiste lijsten selecteren en eventueel ook al tags toevoegen aan een bundel importcontacten).4: Segmenteer je lijst(en) eventueel nog verder en creëer je automatiseringen in MailBlue.5: Verbind MailBlue met jouw website en eventuele andere integraties. Koppel dus ook jouw inschrijfformulieren met MailBlue (of gebruik eventueel de formulieren van MailBlue zelf). Je kunt de automatiseringen in MailBlue nu ook activeren.6: Annuleer je Spotler pakket.

Let op: Al je data en e-mails worden verwijderd als je jouw account bij Spotler opzegt. Je ziet deze dus niet meer terug als je er weer een nieuw account opent. Zeg dit account dus pas op als je een back-up hebt van al je data! Hou er ook rekening mee dat het Spotler abonnement jaarlijks opzegbaar is. Ze verlengen het niet zomaar zonder dat je toestemming geeft voor weer een heel jaar. Maar het volledig opzeggen van jouw abonnement bij hen gaat dus pas in nadat je jaar afgerond is. Vlot opzeggen is dus geen optie als je net aan het begin van je abonnementsjaar zit.