‘The money is in the list, right?’ Het is één van dé favoriete zinnen van marketeers, ook wel het binnenhalen van grote aantallen e-mailadressen met mailinglijsten. En, weet je wat? Ook jij kunt dit bereiken. In dit blogartikel deel ik namelijk 27 tips waarmee jij jouw mailinglijst flink kunt laten groeien. Je leert hierbij wát je zou kunnen toepassen, maar ook hóe je daadwerkelijk je mailinglijst een flinke boost geeft.
In deze moderne online-wereld is het namelijk nog nooit zo makkelijk geweest om een grote mailinglijst op te bouwen. Ouderwetse en onpersoonlijke brievenbusfolders hebben plaatsgemaakt voor relevante e-mailmarketing; precies om je doelgroepen dát afgestemde aanbod te bieden waar zij geïnteresseerd in zijn. En, wat daarmee jouw kans op zoveel mogelijk sales extra vergroot.
Ondernemers die ik spreek, die soms al 6 jaar hun bedrijf runnen, halen het grootste gedeelte van hun omzet uit hun mailinglijst: dit zijn soms ‘maar’ een paar duizend e-mailadressen. Wist je dat je tegenwoordig letterlijk een aantal duizend e-mailadressen PER MAAND voor je mailinglijst kunt verzamelen?
Het mooie van deze blog? Dat is namelijk dat een groot deel van de ideeën die ik je in dit artikel geef, gratis uit te voeren zijn. Het andere deel vraagt om een zekere bijdrage, zoals adverteren op Facebook bijvoorbeeld. Adverteren is veelal een hele investering: het is daarom belangrijk om -ook op korte termijn- geld te verdienen met je mailinglijst. Hoe je dit doet? En, hoe je jouw Facebook-campagnes winstgevend maakt? Ook dat leer ik je allemaal in dit artikel. Benieuwd? Ontdek hieronder 27 tips om jouw mailinglijst te laten groeien!
27 Tips om meer inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen
1. Je lead magnet: trek inschrijvingen aan als een magneet
Jij wilt graag zoveel mogelijk klanten en dus namen en e-mailadressen. Een geïnteresseerde en dus potentiële klant wil dat best voor je doen, maar dan moet er natuurlijk wél iets tegenover staan. De tijd dat je simpelweg op je website kon zetten dat een bezoeker zich kon inschrijven voor de ‘nieuwsbrief’, die is voorbij.
Iedereen krijgt, en dus ook jouw klanten, per dag of week vele e-mails toegestuurd: je zult daarom met een goed aanbod moeten komen om de aandacht te trekken. Hiervoor is de perfecte lead magnet nodig, ook wel -veelal- een gratis aanbod om nieuwe klanten te trekken.
Krachtige lead magnets zijn vooral weggevers waar je ‘echt iets aan hebt’. Denk hierbij aan educatieve e-books met ‘Onze top 10 tips voor…’, een webinar (online videotraining), kortingscodes of bijvoorbeeld een gratis proefversie. Het is dus erg van belang dat je iets van waarde geeft in ruil voor een naam en e-mailadres. Bedenk daarom goed wat voor waardevol extraatje jij kunt bieden in de vorm van een krachtige lead magnet.
‘Hoeveel pagina’s moet een e-book eigenlijk zijn?’ Een logische vraag die vaak voorkomt. Er is geen vaste regel voor: wél is het belangrijk dat je -in verhouding- zoveel mogelijk waarde weggeeft, to-the-point blijft én de juiste doelgroep aanspreekt. Dat kunnen 10 pagina’s zijn, maar ook 30.
TIP: Download ons gratis E-mailmarketing Handboek en lees alles over het maken van de perfecte lead magnet.
2. Houd de interesse vast aan de hand van profielverrijking
Ken je dat gevoel? Hoe vervelend het is om advertenties te ontvangen over diensten of producten waar je echt helemaal niets mee hebt? Dit wil je natuurlijk voorkomen voor je klanten en contactpersonen. Maar, hoe zorg je ervoor dat je de juiste boodschap bij de juiste persoon terechtkomt? Dit doe je aan de hand van profielverrijking. Profielverrijking in e-mailmarketing is het proces waarbij je steeds meer waardevolle en gedetailleerde informatie verzamelt over je contacten. Dit helpt je om je e-mailcampagnes te personaliseren, doelgroepen beter te segmenteren en relevanter te communiceren.
Denk hierbij aan basisinformatie als leeftijd, geslacht en woonplaats, maar ook interesses en aankoopgeschiedenis. Of, waar klikken ze op en welke producten bekijkt hij of zij op jouw website? Ook kun je je profielen verrijken door gegevens te synchroniseren met je CRM, webshop of andere tools. Op basis van alle verzamelde gegevens kun je je contactgegevens verdelen in verschillende segmenten, gebaseerd op gemeenschappelijke kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan ‘de interesse in honden’ of het ‘wonen in Amsterdam’.
Doordat je inspeelt op informatie die het contactpersoon van belang is, is de kans op actie hierna veel groter: de contactpersoon voelt zich begrepen, want jij laat een boodschap zien die op hem of haar van toepassing is. Hoe algemener je boodschap, hoe minder snel dit voor herkenning en dus actie zorgt. Specifiek zijn is dus van groot belang.
Dus, wat levert profielverrijking je concreet op? Hoe meer specifieke informatie je over je contactpersonen hebt, hoe relevanter en persoonlijker je jouw e-mailcampagnes kunt opstellen. En, hoe meer het dus in de lijn ligt van de behoeften of interesses van je contactpersoon, hoe hoger de kans op een aankoop is. Profielverrijking is dus dé manier om het maximale resultaat uit je e-mailmarketing te krijgen.
3. Gebruik je bevestigingspagina voor directe resultaten
De bedank- of bevestigingspagina na een inschrijving is vaak een gemiste kans. Veel bedrijven gebruiken deze alleen om te zeggen: “Bedankt voor je inschrijving, check je inbox!” Maar waarom niet meer uit deze pagina halen? Juist op dit moment is de aandacht van je nieuwe inschrijver op zijn hoogst, en kun je hem of haar motiveren om direct actie te ondernemen.
Bied bijvoorbeeld een exclusieve, tijdelijke aanbieding aan: “Bedankt voor je inschrijving! Als welkomstcadeau krijg je nu 20% korting op je eerste aankoop. Klik hier om direct te shoppen.” Of nodig ze uit voor een gesprek: “Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Plan direct een gratis adviesgesprek in en ontdek de mogelijkheden.”
Een goed geplaatste call-to-action kan ervoor zorgen dat je niet alleen e-mailadressen verzamelt, maar ook direct omzet of waardevolle leads genereert. Zorg ervoor dat de pagina aantrekkelijk is, met een duidelijke boodschap en een laagdrempelige actie. Met een beetje optimalisatie kan je bedankpagina een krachtig middel worden om je e-mailmarketingstrategie direct te laten renderen.
4. Zet automatiseringen in om leads te converteren naar klanten
Automatiseringen zijn een van de krachtigste tools om je mailinglijst niet alleen te laten groeien, maar ook écht resultaat te behalen. Door slimme workflows in te zetten, kun je niet alleen handmatige taken uit handen nemen, maar ook je leads persoonlijk begeleiden in hun klantreis.
Een goed voorbeeld is de opvolging na het downloaden van een e-book. Nadat iemand zijn e-mailadres heeft achtergelaten, kun je een geautomatiseerde reeks e-mails sturen die de waarde van je content benadrukt, extra informatie biedt en je expertise laat zien. Voeg hier een concrete call-to-action aan toe, zoals een link naar een productpagina of een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek.
Automatiseringen zijn ook ideaal om nieuwe leads kennis te laten maken met je merk. Stuur bijvoorbeeld een reeks welkomstmails waarin je je bedrijf voorstelt, populaire producten of diensten laat zien en klantverhalen deelt.
Maar daar stopt het niet! Gebruik automatiseringen ook voor de opvolging van warme leads. Stel een trigger in voor wanneer iemand je website bezoekt of specifieke pagina’s bekijkt, en stuur direct een relevante e-mail. Bijvoorbeeld: “We zagen dat je onze productpagina bekeek. Heb je vragen? Wij helpen je graag verder!”
Tot slot zorgen automatiseringen ervoor dat je ook na een aankoop in contact blijft met klanten. Denk aan cross-sell of up-sell e-mails, maar ook aan follow-ups met waardevolle tips of klanttevredenheidsonderzoeken. Zo blijf je top of mind én bouw je aan een duurzame klantrelatie.
TIP: Ben je al bekend met de startklare automatiseringen van MailBlue die je gratis kunt toevoegen aan jouw MailBlue E-mailmarketing software? Gebruik je nog geen MailBlue? Maak dan een gratis proefaccount aan!
5. Laat je mailinglijst groeien via je blog
Bloggen is een van dé manieren om bezoekers naar je website te krijgen: dit omdat je in blogs veel handige SEO-zoekwoorden kunt gebruiken. Deze zorgen op hun beurt voor een betere positie én hogere vindbaarheid in de zoekresultaten. Zoekende klanten, die op deze zoekwoorden speuren, kunnen via deze weg bij jou terechtkomen.
Het meest ideaal is dus al een blog waar al veel mensen naartoe komen. Zeker wanneer je over specifieke onderwerpen blogt, kun je daar een bijpassend aanbod tonen aan je lezer: je weet namelijk precies waar de gebruiker naar op zoek is. Heb je nog geen bezoekers of je blog en/of website? Dan is dit hét moment om hiermee te starten!
6. Maak gebruik van focusblokken in je blogartikel
Je kent ze wel: die bekende advertentieblokken aan de zijkant van een website of onder een blogpost. Maar, ook ìn je blogpost kun je banners (focusblokken) plaatsen die bezoekers naar je opt-in-pagina leiden, ook wel je landingspagina, met als doel e-mailadressen of andere contactgegevens te verzamelen.
Voor dit soort focusblokken in blogartikelen gebruik ik “XYZ HTML Snippets”. In deze plugin kun je een banner plaatsen of bijvoorbeeld een opt-in formulier: vervolgens maak je hier een shortcode van. Deze shortcode hoef je dan alleen nog maar in het artikel te plaatsen, daar waar jij de banner wilt hebben: de plugin vertoont op die plek de banner. Wil je de banner veranderen? Dan hoef je dit maar op één plek te doen.
Het voordeel van deze plugin is het onbeperkte aantal shortcodes dat je aan kunt maken. Tip is dus om in iedere categorie verschillende banners te tonen zodat het aanbod echt aansluit bij de interesse van de lezer. Deze plugin voor WordPress is -handig- volledig gratis.
7. Maak gebruik van een inschrijfmogelijkheid voor je mailinglijst in het menu van je (WordPress) website
Het best bekeken gedeelte van je website? Dat is waarschijnlijk al gauw het menu. Logisch, want dit is je navigatiesysteem. Je kunt hier natuurlijk niet álle linkjes plaatsen, want dat zou het snel onoverzichtelijk maken.
Maar een inschrijfmogelijkheid voor je mailinglijst kan hier juist strategisch ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan een knop in een opvallende kleur met de tekst “Blijf op de hoogte” of “Gratis download”. Zorg ervoor dat deze inschrijfmogelijkheid duidelijk zichtbaar is, maar niet storend of te dominant overkomt.
Je kunt de knop direct laten linken naar een inschrijfpagina of een pop-up openen waarin bezoekers hun e-mailadres kunnen achterlaten. Test ook welke plek in het menu het beste werkt. Voor sommige websites is dat aan het begin van het menu, terwijl het bij anderen beter aansluit aan het einde of zelfs als vast onderdeel in de sticky navigatiebalk.
Een kleine aanpassing in je menu kan grote impact hebben op je mailinglijst!
8. Gebruik pop-ups op je (WordPress) website
Old fashioned pop-ups… Deze tip is waarschijnlijk niet meteen je favoriet. ‘Zijn ze juist niet irritant?’, is wat velen als eerste denken. Het tegendeel is juist waar: ze zijn juist effectief!
Nee, ik heb het niet over vervelende pop-ups die je naar willekeurige websites leiden én die je ook niet meteen weg kunt klikken. Wél heb ik het over pop-ups met een relevant en interessant aanbod daarin. Wanneer iemand een artikel over e-mailmarketing leest, zou het dan waardevol zijn om hem of haar een gratis e-mailmarketingtraining te geven?
OptinMonster
De ultieme plugin voor het verkrijgen van leads? Dat is OptinMonster: de krachtigste tool om je e-maillijst te laten groeien. Met OptinMonster kun je allerlei geavanceerde instellingen toepassen om je aanbod nog relevanter te maken voor je bezoeker.
Denk bijvoorbeeld aan een pop-up voor bezoekers die via Google komen, maar ook aan een variant voor bezoekers via Facebook. Ook kun je aangeven wanneer iemand de pop-up te zien krijgt. Is dit direct al de eerste keer dat hij/zij je website bezoekt? Of, pas na de tweede of derde keer?
En, moet de pop-up direct worden getoond of pas na een x aantal seconden? Dit dus wanneer de websitebezoeker al de kans heeft gehad om een stuk van je artikel te lezen of zelfs al een stukje gelezen heeft?
Wist je dat je via OptinMonster de pop-up ook zó kunt instellen dat deze pas getoond wordt op het moment dat een bezoeker je website wilt gaan verlaten? Het gedrag van de websitebezoeker is hierbij bestudeerd: op basis hiervan weet OptinMonster precies wanneer de bezoeker op het punt staat weer te vertrekken.
Dit zou dus een uitstekende timing kunnen zijn om je bezoeker nog even te attenderen op je aanbod met een pop-up. Wanneer je dit namelijk tijdens het bezoek doet, kan dit storend zijn.
Wil je zeker weten dat jouw pop-up niet als vervelend gezien wordt? Dan kun je ook een cookie wegschrijven waarbij een gebruiker de pop-up 1-2x per week of maand te zien krijgt. Met OptinMonster heb ik pop-ups aangemaakt die tussen de 2,5% en 8,5% conversie behaalden uit een websitebezoeker.
Stel, je zou dus 1.000 bezoekers per maand op je website hebben, dan betekent dit dus dat je al 25 tot 85 nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst krijgt: dit alleen al door OptinMonster te gebruiken.
Verschillende soorten pop-ups
Net zoals bij de focusblokken op je website kun je met OptinMonster ook verschillende pop-ups instellen op basis van de interesse van een gebruiker. Je kunt zo een aparte pop-up maken per categorie, website en zélfs per artikel.
9. Plaats nuttige linkjes in je blogartikel
Schrijf je een blog en refereer je naar een bepaald e-book of een andere give-away? Maak de linkjes dan eens klikbaar. Wanneer je een artikel over e-mailmarketing schrijft, dan is het bijvoorbeeld relevant om een PDF met ‘10 tips over e-mailmarketing’ te ontvangen.
Het grote voordeel van linkjes binnen je artikel is dat de tekst sowieso al gelezen wordt: hiermee gaat dus ook meteen veel aandacht naar het woord waar je een linkje op plaatst. Je kunt simpelweg een woord of een zin klikbaar maken en zo verwijzen naar je opt-in pagina: een ideale manier dus om zo conversies binnen te halen vanuit je blogartikelen.
10. Tooltip: HelloBar
HelloBar is een van de handigste online tools: hiermee kun je namelijk een opvallende welkomstbar, ook wel welkomstbalk, aan de bovenkant van je site toevoegen.
Zo gebruik je deze balk bijvoorbeeld voor nieuwsbriefinschrijvingen, maar ook voor promoties, het stimuleren van een aankoop of het verzamelen van leads, zoals het linken naar een specifieke opt-in-pagina (een pagina waar dus gegevens van mensen worden gevraagd).
En, wist je dat je deze welkomstbar kunt specificeren op de interesses van een websitebezoeker, evenals het plaatsen van een call-to-action? Het is dus dé online tool om je conversie te verhogen, volgers op social media aan te trekken en het laten groeien van je mailinglijst.
11. Gebruik Facebook Ads om je mailinglijst te vergroten
Facebook Advertenties is een van dé manieren om in korte tijd gigantisch veel mensen te bereiken en je mailinglijst dus enorm te laten groeien! Letterlijk in 1 maand tijd 10.000 nieuwe namen en e-mailadressen erbij is dus gewoon mogelijk. Nadeel: je moet wel investeren.
Bij Facebook betaal je dus per klik (CPC) of per 1.000 weergaven van je advertentie (CPM). Wil je veel mensen bereiken? Dan zul je dus ook een behoorlijke tot grotere investering moeten doen. Zo heb ik bijvoorbeeld een campagne gedraaid die binnen 1 maand al meer dan 30.000 inschrijvingen op een mailinglijst heeft opgeleverd.
Voor die 30.000 inschrijvingen was dan ook een behoorlijke investering nodig. Niet voor iedereen is dit natuurlijk direct haalbaar. Maar, wat als je de aankomende maand 1.000 nieuwe inschrijvingen zou krijgen op je mailinglijst? Hoe mooi zou dit al voor jou uit kunnen pakken?
De simpele reden waarom ik 30.000 nieuwe inschrijvingen op een mailinglijst heb gekregen? We wisten namelijk een deel van de inschrijvingen binnen een paar dagen al te converteren naar een eerste sale. Doordat we al vrij snel een upsell als aanbod hadden, konden we de advertenties ook nog eens winstgevend krijgen. Op de lange termijn bleek deze campagne dan ook goud waard.
Dat Facebook ads effectief zijn is wel duidelijk, maar hoe adverteer je?
Oké, het is dus effectief. Maar, hoe werkt adverteren op Facebook? Dat kan op verschillende manieren. De eerste manier is bijvoorbeeld een blog. Heb je bijvoorbeeld een blog met artikelen en deze geoptimaliseerd voor het verkrijgen van opt-ins? Dan kun je simpelweg adverteren naar een artikel op je website. Waarde bieden door het artikel op Facebook te delen én tegelijkertijd zorgen dat de advertenties winstgevend zijn – dat is natuurlijk het ideale scenario.
Een andere (goedkope) manier van adverteren op Facebook? Dat is retargeting, ook wel adverteren bij mensen die al eens interactie met je website hebben gehad. Je kunt je websitebezoekers ‘retargeten’ op Facebook om hen vervolgens naar een landings- of opt-in-pagina te sturen: hier kunnen ze dan hun naam en e-mailadres opgeven. Ook dit is weer per categorie of zelfs per artikel in te stellen. Doordat ze al op je website zijn geweest, en je dus een beetje kennen, is de advertentie relevanter en gaan de kosten voor het adverteren omlaag.
Ook voor andere (koudere) doelgroepen op Facebook kun je direct adverteren naar een opt-in pagina waar je gebruikers de optie biedt om iets te downloaden in ruil voor hun naam en e-mailadres. Dit heb ik gedaan om aan de 30.000 nieuwe inschrijvingen binnen één maand te komen en is dus super effectief.
12. Maak tactisch gebruik van LinkedIn- & Facebook-groepen
Facebook & LinkedIn maken gebruik van groepen, ook wel een besloten of openbare club mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp. Nee, je moet deze groepen zeker niet gebruiken om in te ‘spammen’, aldus ongevraagd je product of dienst producten door simpelweg een linkje te plaatsen naar jouw website of webshop. Is jouw aanbod namelijk totaal niet van waarde voor die groep en dus niet relevant? Dan kan dit als storend of zelfs als spam worden ervaren.
Feit blijft dat je niet voor iedereen waardevol kunt zijn. Maar, ook jouw klanten die in die groep zitten, zien jouw online gedrag. Dit kan dan ook schadelijk zijn voor je bedrijf. Wil je wel gewaardeerd worden? Neem actief deel in de groep en wees van waarde: wanneer je dan eens een (waardevol!) linkje plaatst naar een artikel of e-book op jouw site, zal dit veel eerder gewaardeerd worden.
Het kost je even wat tijd dit juist en tactisch op te pakken, maar het is ‘t meer dan waard wanneer je dit goed doet. Je kunt dit eigenlijk beschouwen als onderdeel van je contentmarketingstrategie.
13. Host een social media Challenge
Een evenement, zoals een challenge op Instagram of Facebook, kan ontzettend snel groeien. Hoe meer interactie er op komt, hoe meer geïnteresseerden dit bericht zullen zien, evenals hun vrienden wanneer zij dit delen; sociale media-kanalen beschouwen dit dus als waardevolle content.
Ook jij kunt dus je eigen evenement maken in de vorm van een challenge. Denk aan een weggever die ze kunnen downloaden met tips en tricks voor een gezonde levensstijl, gekoppeld aan de challenge van ‘in 30 dagen fit worden’. Of, organiseer een fotowedstrijd en beloon de winnaar met een passend product. Daag je potentiële klanten dus uit en laat ze zich bij jou inschrijven om ‘kans te maken op’. Een ideale manier om zo op toegankelijke wijze jouw mailinglijst te laten groeien.
14. Organiseer een winactie op sociale media
Wil je graag een enorme hoeveelheid aan nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief genereren? Een ideale methode hiervoor zijn like-, opt-in- & winacties: niet alleen bereik je een grote hoeveelheid mensen, ook is het super makkelijk. Zo hoeven mensen enkel je post te delen en/of te liken om iets te winnen. Hoe meer interactie er op je bericht komt, hoe groter de kans dat deze viraal gaat én jouw bereik dus aanzienlijk toeneemt.
Of, laat mensen op sociale media, zoals Facebook en Instagram, eerst je bericht delen vóór ze toegang tot -bijvoorbeeld- je e-book krijgen. Goede reden dus om extra goed na te denken over je dienst en/of product en hoe deze zo aantrekkelijk mogelijk in te zetten.
15. Ga een samenwerking met influencers aan
Influencers: je hebt ze van ‘algemeen bekend’ tot juist geroemd in een bepaalde nichegroep. Een bekend gezicht is dan ook ideaal om je product en/of dienst te laten promoten: het zorgt namelijk voor een bepaald vertrouwen, zeker als deze persoon ook een positief imago heeft. Potentiële klanten nemen de boodschap dus sneller aan van een bekend gezicht. Logisch ook, want waarom zou je een totale vreemde direct op zijn of haar woord geloven?
Hoe hoger je budget, hoe bekender de influencer in principe. Toch hoef je het zeker niet van de meest bekende influencers te hebben. Werk je namelijk heel nichegericht? Kies dan voor een persoon die ‘naam’ heeft in die branche. Het gaat er vooral om dat degene die de boodschap verkondigt, ook geloofwaardigheid met zich meebrengt: het plaatje moet dus kloppen.
16. Vergroot je mailinglijst met Google Adwords
Google Adwords: de een is ermee gestopt vanwege de strengere regels, de ander omdat het duurder is geworden. In mijn ogen is Google Adwords nog steeds enorm effectief. Alle foute websites zijn bijvoorbeeld door Google geblokkeerd van haar advertentieprogramma: wanneer jij je dus wél aan de regels houdt, biedt het jou juist wel mooie en waardevolle kansen!
Waar je met Facebook bij iemand op zijn of haar pad komt, zijn gebruikers van de Google zoekmachine écht zoeken naar iets specifieks: bijvoorbeeld jouw dienst en/of product, maar ook e-books, tips, etc. Traffic, ook wel verkeer, vanuit Google converteert daarom beter dan traffic vanuit sociale mediakanalen.
De klikprijs van Google Adwords is over het algemeen duurder dan die van Facebook bijvoorbeeld, maar dat maakt het zeker niet minder interessant: denk hierbij dus vooral aan Google-gebruikers die al meer specifiek op zoek zijn, wat hun waarde verhoogt. Maak daarom eens een campagne en bekijk wat het resultaat is. Baseer je keuzes namelijk op resultaten en níet op verwachtingen.
17. Maak gebruik van je huidige klantgegevens
Ook je huidige klantgegevens zijn natuurlijk waardevol. Wist je namelijk dat iemand die klant bij je is, dat je die persoon mag mailen? Denk er ook zeker aan om bijvoorbeeld je webinar-registraties toe te voegen aan je mailinglijst of het organiseren van een wedstrijd om je huidige klanten te heractiveren. Ook social media is ideaal om nieuwe klanten te vinden.
18. Zet je digitale assistent in: de helpende chatbot
Met de komst van AI, Artificial Intelligence, zijn er een hoop superhandige, geavanceerde tools bij gekomen: de helpende chatbot is hier een van. De helpende chatbot is dus jouw assistent die vragen van klanten handig en snel kan oplossen, zeker wanneer het veelgestelde vragen zijn.
Wanneer potentiële klanten goed geholpen zijn door de chatbot hebben ze direct een fijn gevoel bij jouw bedrijf. De chatbot is dan ook ideaal om, na de hulp aan de klant, in te zetten voor subtiele hints. Laat een chatbot de potentiële klant er bijvoorbeeld op wijzen dat hij/zij zich ook kan inschrijven voor de nieuwsbrief, bijvoorbeeld voor kortingen en exclusieve aanbiedingen.
De moderne en geavanceerde chatbot is dus ideaal om, op subtiele wijze, potentiële klanten te attenderen op je nieuwsbrief, zeker na een positieve ervaring.
19. Bezoek netwerkevenementen om jouw potentiële klanten te vinden
Het is zeker niet ieders favoriete tip, maar het is wel degelijk een heel waardevolle: het bezoeken van netwerkevenementen om jouw potentiële klanten te vinden. Nu is het aan jou de taak om uit te vinden naar welk type evenement jouw potentiële klant gaat. Op dit soort netwerkborrels worden namelijk vaak visitekaartjes uitgewisseld en kom je zomaar in contact met voor jou waardevolle personen.
Heb je een visitekaartje te pakken? Dan kun je deze persoon gerust een mailtje sturen met de vraag of je hem/haar wat tips mag toesturen of bijvoorbeeld op je mailinglijst mag plaatsen. Op deze manier onderhoud je het contact dat je zojuist al gemaakt hebt. Door regelmatig in het hoofd van een potentiële klant te komen, vergroot je de kans op een aankoop bij jou.
20. Maak gebruik van affiliates om je mailinglijst te laten groeien
Ze zijn er: grote blogs met veel bezoekers, maar die toch moeite hebben om te blijven bestaan. Hoe dit komt? Door het ontbreken van een goed businessmodel. Vaak zijn dit soort websites wel geïnteresseerd in een affiliate-constructie, ook wel een andere partij (zoals een bedrijf) dat jouw product of dienst promoot in ruil voor een commissie.
Je kunt een affiliatepartner bijvoorbeeld 1 euro per naam en e-mailadres betalen die via zijn/haar website zich heeft aangemeld. Jij krijgt dan alle gegevens en rechten voor deze naam en dit e-mailadres. Wanneer een website met 50.000 bezoekers per maand dit voor je gaat doen, kun je binnen no-time een grote mailinglijst opbouwen; zéker wanneer je dit in combinatie met de andere tips uit dit artikel doet.
21. Laat je mailinglijst groeien met YouTube
Video’s zijn nog nooit zo belangrijk geweest: haast ieder sociaal platform probeert vooral videobeelden nu enorm te pushen. Het iconische videoplatform YouTube is hierbij de op één na grootste zoekmachine van de wereld: het is dé site voor video-instructies en entertainment.
Is jouw dienst of product vooral op beeld super sterk uit te drukken? Maak toffe video’s van je product, of zelfs het productieproces van A tot Z, en laat het zien op YouTube. En, wat denk je van het verwijzen naar je bijpassende e-book, whitepaper of weggever halverwege de video die de kijker kan downloaden?
Wil je het helemaal goed aanpakken? Dan kun je ook nog eens adverteren op YouTube. Van korte advertenties van enkele seconden tot meer dan 1 minuut: je kunt ze precies maken zoals jij het wilt. Ook hier is het de kunst om weer zo creatief en krachtig om de hoek te komen: dat mensen echt naar je video willen kijken.
22. En, wat denk je van adverteren met Instagram Stories?
Ook adverteren via Instagram Stories is de ideale manier om je product en/of dienst beeldend te promoten: dit kan via een foto, maar ook met een video – het is maar net wat het beste bij jou past. Maak de mooiste foto’s van je product of pitch jezelf in een pakkende video. Potentiële klanten overtuigen? Dat doe je vervolgens met een krachtige lead magnet, zoals het kunnen downloaden van een ‘top 10 aan tips’ na het achterlaten van gegevens.
Stories staan bekend om hun ‘korte, krachtige boodschap’: kijk dus eens goed hoe jij jezelf binnen enkele seconden op de digitale kaart kunt zetten. Ook kun je van tevoren aangeven voor welke doelgroep jouw dienst en/of product bedoeld is. Wanneer het dus relevant is, zullen potentiële klanten zich graag inschrijven op jouw mailinglijst. Van startende ondernemers tot goedlopende bedrijven: Instagram Stories is een grote favoriet!
23. Nodig je vrienden uit met een ‘Refer-a-friend’-programma
Een nog altijd super effectieve manier om meer inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen, is het bekende refer-a-friend programma, ook wel ‘nodig je vrienden uit’. Het idee hierachter is om bestaande abonnees te stimuleren hun vrienden ‘uit te nodigen’ om zich in te schrijven op jouw mailinglijst.
Waarom ze dat zouden doen? Omdat jij ze -in ruil hiervoor- wilt belonen, zoals met exclusieve aanbiedingen of persoonlijke kortingscodes. En, omdat vrienden vaak dezelfde interesses hebben, is de kans dus groot dat ook zij zich gaan inschrijven.
24. Ga voor een exclusive membership
Het gevoel van exclusiviteit: dat doet het altijd goed. Dit gevoel kun je dan ook opwekken door potentiële klanten ‘member’ te laten worden. Laat zien dat jouw members een speciale behandeling krijgen, zoals persoonlijke kortingen, snellere verzending of toegang tot exclusieve aanbiedingen ‘for members only’.
Maak het makkelijk voor je klanten om member te worden, bijvoorbeeld door inschrijving op je nieuwsbrief. Het is dan ook aan jou om hier creatief mee te zijn en het membership ook echt exclusief of waardevol aan te laten voelen; zo verhoog je zoveel mogelijk de kans op veel inschrijvingen op jouw mailinglijst.
25. Speciale, vroege toegang tot productlanceringen
Een variant op het exclusieve membership is speciale, vervroegde toegang tot productlanceringen. Dit kan met het membership, om je mailinglijst via members te vergroten, maar ook als ‘losse’ actie: dit om zo in korte tijd zoveel mogelijk inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan -nog onbekende- en dus potentiële klanten om hen aan te sporen tot een inschrijving: vanaf een bepaalde datum krijgen zij dus toegang tot de vervroegde lancering. Ook kun je ze aansporen, na een aankoop bijvoorbeeld, om alsnog een exclusieve member te worden voor passende aanbiedingen en persoonlijke kortingen.
26. Een doeltreffende en eenvoudige opt-in pagina
Een opt-in-pagina is eigenlijk niets anders dan een pagina waar mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten, zodat deze contacten vervolgens bij jou op de mailinglijst terechtkomen. Nu zijn er allerlei verschillende soorten en maten qua opt-in-pagina’s. Maar, wat werkt nu het beste?
Het belangrijkste voor een opt-in-pagina is het ontbreken van afleidingen: het enige doel is namelijk om de naam en het e-mailadres van de bezoeker te krijgen. En, dus niet om die ene bezoeker ook nog even je nieuwste blog te laten lezen. Of, om je nieuwste video te bekijken – dat kan allemaal later.
Het is dus belangrijk om alleen de optie te geven van het achterlaten van de naam en het e-mailadres. In een ideale situatie haal je zelfs het menu weg én strip je de pagina: zo ligt de focus echt volledig op het verkrijgen van een naam en e-mailadres. Of, alleen op actie die jij wilt dat de bezoeker onderneemt.
27. Schoon je mailinglijst zo nu en dan eens op
Hier keek je vast even van op. Waar je constant aangespoord wordt om je mailinglijst te vergroten, krijg je hier de tip om deze juist op te schonen. Waarom? Omdat een grote mailinglijst niet altijd hoeft te betekenen dat deze ook effectief is.
De reden leg ik je uit. Stel, je hebt 10.000 inschrijvingen op je mailinglijst: dat klinkt hartstikke fijn. Wel is een groot deel al behoorlijk oud of zelfs inactief. Jij verzendt je mail, maar door deze inactieve gebruikers wordt deze door een groot aantal dus helemaal niet geopend.
Het gevolg? Jouw afleverbaarheid loopt schade op: mailboxen ‘denken’ namelijk dat jouw mails het niet waard zijn om aan (potentiële) klanten te tonen. Het kan dan ook enorm lastig zijn dit weer te herstellen. Je kunt dit vergelijken met een laag engagement op Instagram: hoe minder interactie jouw post krijgt, des te minder deze getoond wordt aan je doelgroep.
Het kan dus enorm helpen om -zo nu en dan- oude/inactieve leads van je mailinglijsten te verwijderen, wat je op Instagram met bot-accounts zou doen; het doet je profiel immers meer slecht dan goed, aldus het idee van ‘voorkomen is beter dan genezen’. Met een schone mailinglijst houd je juist actieve en dus geïnteresseerde leads over: de kans dat je mails dan volop geopend worden, is daardoor veel groter.