• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 28 Tips en manieren om je mailinglijst te laten groeien

The money is in the list, right? Je hoort iedere marketeer dit zeggen en vervolgens hoor je getallen van grote lijsten en de goede resultaten die zij met deze mailinglijst hebben behaald. Guess what! Ook jij kunt zo’n grote lijst met namen en e-mailadressen opbouwen.

In dit blogartikel deel ik 28 tips met je waarmee jij jouw mailinglijst flink kunt laten groeien. Niet alleen WAT je zou kunnen doen, maar ook HOE je daadwerkelijk je mailinglijst met deze ideeën laat groeien.

We leven in een mooie tijd en het is echt nog nooit zo makkelijk geweest om een grote mailinglijst op te bouwen. Ondernemers die ik mee spreek en soms al 6 jaar hun bedrijf runnen, halen het grootste gedeelte van hun omzet uit hun mailinglijst. En dan hebben ze vaak maar een paar duizend e-mailadressen op hun mailinglijst… Je kunt tegenwoordig letterlijk een paar duizend e-mailadressen op je mailinglijst verzamelen PER MAAND.

Veel van de ideeën die ik je in dit artikel geef zijn gratis uit te voeren. Voor een aantal ideeën is wel een investering vereist; zoals het adverteren op Facebook bijvoorbeeld. Adverteren op Facebook is een hele investering. Het is daarom belangrijk om op korte termijn ook geld (terug) te kunnen verdienen met je mailinglijst. Hoe je geld kunt verdienen met je mailinglijst en dus o.a je Facebook campagnes winstgevend kunt draaien, dat leer je ook in dit artikel.

28 tips om meer inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen

1. Mailinglijst laten groeien via je blog

Een deel van de manieren waarop je je mailinglijst kunt laten groeien is gebaseerd op het hebben van een blog of website. In de meest ideale situatie een blog waar al veel bezoekers heen komen.

Een belangrijk element om je mailinglijst te laten groeien is dus je blog: door te bloggen gaat je website beter vindbaar worden in de zoekresultaten. Wanneer je over specifieke onderwerpen blogt, dan kun je ook een heel specifiek aanbod tonen aan je lezer. Je weet namelijk dan precies waar de gebruiker naar op zoek is.

Wanneer je nog geen bezoekers op je blog en/of website hebt, dan is het een goed idee om in ieder geval te gaan bloggen. Wanneer je géén bezoekers hebt, kun je een aantal tips uit dit artikel niet gebruiken.

2. Maak gebruik van focusblokken in je blogartikel

Iedereen kent tegenwoordig wel de advertentie’s aan de zijkant van een website of onder een blogpost. Maar je kunt ook IN je blogpost banners plaatsen naar je opt-in pagina; waar je vervolgens de bezoekers vraagt hun naam en e-mailadres achter te laten.

Voor dit soort focusblokken in blogartikelen gebruik ik “XYZ HTML Snippets”. In deze plugin kun je een banner plaatsen of bijvoorbeeld een opt-in formulier en hier vervolgens een shortcode van maken. Deze shortcode hoef je dan alleen nog maar in het artikel te plaatsen daar waar jij de banner wilt hebben en dan vertoont de plugin daar die banner. Wanneer je de banner wilt veranderen, hoef je dat maar op één plek te doen.

Het voordeel aan deze plugin is ook dat je een onbeperkt aantal shortcodes kunt aanmaken. Toon in iedere categorie verschillende banners om het aanbod echt aan te laten sluiten bij de interesse van de lezer.

Deze plugin voor WordPress is overigens volledig gratis.

3. Pas het menu van je WordPress website aan per categorie

Het best bekeken gedeelte van je website is waarschijnlijk wel het menu. Je kunt alleen niet voor alle interesses linkjes plaatsen in het menu, want dan wordt het al snel onoverzichtelijk.

Op het moment dat je de interesse van een bezoeker weet, dan kun je wel de menubalk aanpassen naar de linkjes die interessant zijn voor dié bezoeker. Zelf heb ik hiermee geëxperimenteerd op basis van de categorie waarin het artikel staat.

Lees je een artikel over Facebook, dan krijg je een mogelijkheid om een Facebook give-away te downloaden. Lees je een artikel over e-mail marketing software dan kun je bijvoorbeeld een e-mailmarketing handboek downloaden. Klinkt logisch, toch?

Het menu van een WordPress website aanpassen op basis van de categorie waar een artikel in staat, kan met de volgende (gratis!) plugin: Menu Replacement Plugin.

4. Gebruik pop-ups op je WordPress website

Old fashioned pop-ups… Veel lezers van dit artikel zullen in de weerstand schieten bij het lezen van deze tip. Pop-ups zijn vervelend toch? Guess what.. ze zijn effectief!

Nee, dan heb ik het niet over irritante pop-ups die je niet weg kunt klikken en die je naar onrelevante websites leiden, maar over pop-ups met een relevant en interessant aanbod daarin.

Wanneer iemand een artikel over e-mailmarketing leest, zou het dan waardevol zijn om hem/haar een gratis e-mailmarketing training te geven?

OptinMonster

Met OptinMonster kun je allerlei geavanceerde instellingen toepassen om je aanbod nog relevanter te maken voor je bezoeker. Zo kun je een andere pop-up tonen aan gebruikers die via Google komen dan aan de gebruikers die via Facebook komen.

Ook kun je aangeven wanneer iemand de pop-up te zien krijgt. Is dit direct al de eerste keer dat hij/zij je website bezoekt of pas de tweede of derde keer?

En moet de pop-up direct worden getoond of pas na een x aantal seconden wanneer de websitebezoeker al de kans heeft gehad om een stuk van je artikel te lezen? Of nog beter: na een x% van je artikel te hebben gelezen?

Ook kun je via OptinMonster instellen dat een pop-up pas wordt getoond wanneer een bezoeker je website wilt gaan verlaten. Zij hebben het gedrag van websitebezoekers bestudeerd en op basis daarvan weten ze preciés wanneer een bezoeker je website wilt gaan verlaten. Plaats eventueel op dat moment pas een pop-up, zodat de gebruiker tijdens zijn of haar bezoek niet wordt lastiggevallen met pop-ups.

Natuurlijk kun je ook een cookie wegschrijven dat een gebruiker maar 1 of 2x per week / per maand de pop-up te zien krijgt, zo voorkom je dat jouw pop-ups als vervelend worden ervaren.

Met OptinMonster heb ik pop-ups aangemaakt die tussen de 2,5% en 8,5% conversie behaalden uit een websitebezoeker. Wanneer je 1.000 bezoekers per maand krijgt op je website betekent dit dus dat je al 25 tot 85 nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst krijgt, alleen al door OptinMonster te gebruiken.

Voor OptinMonster is een kleine investering van 49 dollar per jaar vereist. Als ik kijk wat OptinMonster mij in één jaar tijd heeft opgeleverd, dan betaal ik minder dan 0,01 euro per inschrijving op de mailinglijst. Die investering is het dubbel en dwars waard 😉.

mailinglijst opbouwen via een pop-up formulier

Verschillende pop-ups

Net zoals bij de focusblokken en de menubar van je website kun je met OptinMonster ook verschillende pop-ups instellen op basis van de interesse van een gebruiker. Je kunt zo een aparte pop-up maken per categorie, website en zélfs per artikel.

5. De sidebar opt-in

Iedereen weet de sidebar op je blog te vinden; veel lezers van een blog hebben daardoor al een blinde vlek gecreëerd voor de sidebar. De sidecar is daarom een stuk minder effectief geworden dan voorheen, maar je kunt zeker nog namen en e-mailadressen verkrijgen vanuit de sidebar.

Wanneer iemand jouw artikel leest en op de hoogte wilt blijven van andere artikelen dan is de sidebar één van de eerste plaatsen waar en website bezoeker zal kijken om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, omdat website bezoekers gewend zijn dat er in de sidebar hier een mogelijkheid voor is.

De sidebar kun je ook weer volledig aanpassen aan de categorie waar een gebruiker in aan het lezen is. Zo kun je het aanbod gericht maken op de lezer van je blog. De plugin die ik hiervoor gebruik is: Custom Sidebars en is ook gratis te gebruiken.

6. Links in je blogartikel

Terwijl je een blog schrijft en refereert naar een bepaald e-book of een andere give-away, maak de link dan eens klikbaar. Wanneer je een artikel schrijft over e-mailmarketing, dan is het ook relevant om een pdf met 101 e-mailmarketing tips te ontvangen.

Met links binnen je artikel heb je het voordeel dat de tekst aandachtig wordt gelezen en er dus ook veel aandacht naar de link gaat. Je kunt simpelweg een woord of een zin klikbaar maken en zo verwijzen naar je opt-in pagina. Zo kun je conversies behalen vanuit je blogartikelen.

7. HelloBar voor WordPress

Met HelloBar kun je een opvallende welkomstbar op je WordPress website tonen. In deze welkomstbar kun je een call-to-action toevoegen en dit specificeren op de interesses van een websitebezoeker. In de welkomstbar kun je bijvoorbeeld linken naar een specifieke opt-in pagina waar je namen en e-mailadressen verzameld. Ook een mooie manier om je mailinglijst te laten groeien.

8. Homepage take-over

Wat tegenwoordig steeds vaker gebeurd, is dat de homepage als opt-in pagina wordt gebruikt. Voordat je de website kunt bekijken krijg je eerst de mogelijkheid om je in te schrijven voor een mailinglijst. Onder dit inschrijfformulier vind je dan bijvoorbeeld pas de blog.

De homepage take-over is de enige tip in dit artikel die ik zelf nog niet heb toegepast. Ik heb er wel over gelezen en hier zijn blijkbaar hoge conversies en goede resultaten mee behaald. Om deze reden wil ik deze tip toch met je delen.

9. Gebruik Facebook Ads om je mailinglijst te vergroten

Met Facebook advertentie’s kun je in een korte tijd mega veel mensen bereiken en je mailinglijst enorm laten groeien. Letterlijk binnen een maand tijd tienduizenden nieuwe namen en e-mailadressen vergaren is mogelijk. Wel is er één nadeel: je moet investeren.

Bij Facebook betaal je per klik of per 1.000 weergaven van je advertentie. Om veel mensen te bereiken moet je dus ook een grotere investering doen. Eind 2015 heb ik zo een campagne gedraaid die binnen 1 maand al meer dan 30.000 inschrijvingen op een mailinglijst heeft opgeleverd.

Voor die 30.000 inschrijvingen was ook een behoorlijke investering nodig. Niet voor iedereen is dit direct haalbaar; maar wat als je de aankomende maand 1.000 nieuwe inschrijvingen zou krijgen op je mailinglijst? Zou dit je al meer business opleveren?

Dat ik 30.000 nieuwe inschrijvingen op een mailinglijst heb gekregen had eigenlijk 1 simpele reden. We wisten een deel van de inschrijvingen binnen een paar dagen al te converteren naar een eerste sale. Doordat we al vrij snel een upsell aanboden van 75 euro, konden we de advertentie’s winstgevend krijgen. Op lange termijn is deze campagne dan ook goud waard.

Dat Facebook ads effectief zijn is wel duidelijk, maar hoe adverteer je?

Wanneer je een blog hebt met artikelen en deze blog hebt geoptimaliseerd voor het verkrijgen van opt-ins, dan kun je simpelweg adverteren naar een artikel op je website. Waarde geven door het artikel te delen op Facebook, en dan óók nog eens zorgen dat de advertenties winstgevend zijn. Dat is natuurlijk ideaal 😉.

Een andere (goedkope) manier van adverteren op Facebook is retargeting. Je kunt je website bezoekers retargeten op Facebook om vervolgens naar een landingspagina of opt-in pagina te sturen waar ze hun naam en e-mailadres op moeten geven. Dit kun je weer per categorie en zelfs per artikel op je website doen. Doordat ze al op je website zijn geweest en je dus al een beetje kennen is de advertentie relevanter en gaan de kosten voor het adverteren omlaag.

Ook voor andere (koudere) doelgroepen op Facebook kun je direct adverteren naar een opt-in pagina waar je gebruikers de optie biedt om iets te downloaden in ruil voor hun naam en e-mailadres. Dit heb ik gedaan om aan de 30.000 nieuwe inschrijvingen binnen één maand te komen en is ook super effectief.

10. Maak gebruik van Twitter adverteren om nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen

Steeds meer ondernemers gaan de kracht inzien van het adverteren op Facebook, maar Twitter laten veel ondernemers nog achterwege. Op Twitter kun je eigenlijk dezelfde targeting gebruiken als dat je gewend bent om op Facebook te gebruiken, alleen is Twitter een heel ander platform waar mensen nog niet zo heel erg gewend zijn aan advertenties.

De advertenties op Twitter zijn over het algemeen iets duurder, maar vanuit Twitter doe ik vaak meer sales dan vanuit Facebook. Dit omdat gebruikers van Facebook vaak op zoek zijn naar entertainment, terwijl gebruikers van Twitter veel meer naar business en nieuws op zoek zijn. De gebruikers zitten dus in een andere modus.

Op Twitter kun je ook naar een artikel adverteren, of juist naar een opt-in pagina. Wat het beste werkt verschilt per campagne, dit zul je dus moeten gaan testen.

11. Vergroot je mailinglijst met Google Adwords

Veel marketeers die een aantal jaar geleden fan waren van Google Adwords zijn in de afgelopen jaren gestopt met het adverteren op Google Adwords, omdat de regels daar zijn aangescherpt. Maar ook omdat Google Adwords gewoonweg duurder is geworden.

In mijn ogen toch een enorme kans; alle foute websites zijn door Google geblokkeerd van haar advertentieprogramma, dus wanneer jij je aan de regels kunt houden is het enorm waardevol om óók gebruik te maken van Google Adwords. Waar je met Twitter en Facebook op iemand zijn pad komt, zijn gebruikers van de Google zoekmachine écht op zoek naar tips of een e-book bijvoorbeeld. Traffic vanuit Google converteert daarom weer beter dan traffic van social media kanalen.

De klikprijs van Google Adwords is over het algemeen duurder dan de klikprijs van Facebook of Twitter, maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant. Maak eens een campagne aan en bekijk wat het resultaat zal zijn. Baseer je keuzes op resultaten, en niet op verwachtingen.

12. Gebruik support om je mailinglijst te laten groeien

Krijg je vaak vragen per mail binnen? Plaats dan standaard in de 'P.S.' een link naar een opt-in pagina of stel bijvoorbeeld standaard de vraag wie er mogelijk geïnteresseerd is in een e-book of gratis training; vervolgens kun je hen een aanbod doen.

Ook kun je kijken naar de mogelijkheid om een contest te organiseren met iedereen die je een mail stuurt. Wanneer je hier een sociaal element aan toevoegt, is de kans groot dat je ook een boel nieuwe mensen gaat bereiken.

13. Gebruik maken van je klantgegevens

Wist je dat wanneer iemand klant bij je is, dat je die persoon mag mailen? Ook kun je jouw webinar registraties toevoegen aan je mailinglijst, of een contest organiseren om je huidige klanten te heractiveren en via social media nieuwe klanten te vinden voor op je mailinglijst.

14. Organiseer een contest

Like, opt-in & win acties genereren een enorm bereik en een enorme hoeveelheid aan nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief. Je kunt mensen je post laten liken om iets te winnen, waardoor de post viraal gaat. Of je kunt mensen een bericht op social media laten delen vóórdat ze toegang krijgen tot bijvoorbeeld jouw e-book.

Om een bericht te laten delen op Social Media voordat iemand toegang krijgt tot een e-book of online training, gebruik ik BetaalSociaal. Dit is een Nederlandse app die dit allemaal voor mij regelt. Je kunt met BetaalSociaal* je bericht (verplicht) laten delen via Twitter, Facebook, LinkedIn & Google+.

*BetaalSociaal is nu niet meer actief. Wel is UpViral ook sterk gericht op het delen via social media.

15. Bezoek netwerkevenementen om jouw potentiële klanten te vinden

Naar wat voor evenementen en borrels gaat jouw potentiële klant? Op veel netwerkborrels en evenementen worden visitekaartjes uitgewisseld. Wanneer jij een waardevol persoon hebt gesproken, kun je deze persoon gerust achteraf eens een mailtje sturen met de vraag of je hem wat tips mag toesturen / op je mailinglijst mag plaatsen.

Zo onderhoud je het contact. Het contact is namelijk al gemaakt. Door regelmatig voorbij te komen in het hoofd van een potentiële klant, vergroot je ook nog eens de kans dat de klant tot aankoop overgaat bij jou.

16. E-mailmarketing lijsten kopen

Wanneer je snel wilt groeien kun je ook lijsten met namen en e-mailadressen opkopen. Je lijst groeit dan heel hard, maar wat je je moet afvragen is wat de waarde van zo’n gekochte lijst is..

De mensen op zo’n lijst ontvangen vaak al tientallen spam mailtjes en de kans is groot dat ze jouw mail niet eens zien. Als ze jouw mail wel zien maar jou niet kennen, dan is de kans aanwezig dat ze op “spam” klikken. Dit zorgt ervoor dat jouw toekomstige mails niet meer bij hen aankomen. Én het zorgt er ook nog eens voor dat de afleverratio van al je andere mails hiermee in gevaar komt.

Wanneer je wilt investeren in e-mailmarketing en veel mensen wilt bereiken, kun je dus beter op zoek gaan naar een actieve lijs. Betaal daar een keer een paar honderd euro voor, via een advertorial bijvoorbeeld. Veel grote blogs bieden deze mogelijkheid. Als dit jouw doelgroep is, dan is het zeker de moeite waard hier gebruik van te maken. 

17. Maak gebruik van LinkedIn & Facebook groepen

Nee; je moet deze groepen niet gebruiken om in te spammen. Op het moment dat je simpelweg een linkje plaatst naar jouw webshop of website zónder van waarde te zijn in die groep, kan dat worden ervaren als niet relevant. Of erger nog: storend en spam.

Je kunt natuurlijk niet voor iedereen altijd waardevol zijn, maar ook jouw klanten die in die groep zitten zien jouw online gedrag. Dit kan zelfs schadelijk zijn voor je bedrijf. Buiten dat leest niemand al die spamberichten die tegenwoordig rond gaan 😉.

Beter kun je actief deelnemen in de groep, en werkelijk van waarde zijn voor die groep op LinkedIn of Facebook. Wanneer je dan eens een keer een linkje plaatst naar een artikel of een e-book op jouw website, wat ook dan van waarde moet zijn, zal dit eerder als waardevol worden ervaren.

Het is zeker een tijdsinvestering om dit goed op te pakken, maar het is het meer dan waard. Je kunt dit eigenlijk beschouwen als onderdeel van je content marketing strategie.

18. Maak gebruik van affiliates om je mailinglijst te laten groeien

Er zijn veel grote blogs die maar met moeite kunnen blijven bestaan; ze krijgen veel bezoekers, maar hebben geen businessmodel. Vaak zijn dit soort websites wel geïnteresseerd in een affiliate constructie. Je kunt een affiliate partner bijvoorbeeld 1 euro per naam en e-mailadres betalen die via zijn/haar website zich heeft aangemeld.

Jij krijgt dan alle gegevens en rechten voor dit naam en e-mailadres en betaald de affiliate 1 euro hiervoor. Wanneer een website met 50.000 bezoekers per maand dit voor je gaat doen, kun je binnen no-time een grote mailinglijst opbouwen; zéker wanneer je dit doet in combinatie met de andere tips uit dit artikel.

19. Ga deur-tot-deur

Niemand zal dit doen. Maar heb jij bijvoorbeeld een kapperszaak? Loop dan eens door de omgeving en bel eens aan in plaats van dat je een flyer door de brievenbus stopt. Ga een gesprek aan en bied geheel vrijblijvend een digitaal magazine aan met daarin de nieuwste kapsels o.i.d, in ruil voor iemand's naam en e-mailadres.

Vervolgens stuur je ze nog een coupon na waarin je die persoon bedankt voor het gesprek én in plaats van een koffie’tje bijvoorbeeld een biertje aanbiedt wanneer diegene op donderdagavond naar je kapsalon komt. 

20. Enquêteer op straat

Neem een korte enquête af op straat. Vraag hierbij minimaal om de naam en het e-mailadres van de ondervraagde. Wanneer je een leuk onderwerp kiest en het leuk aanpakt, en dus niemand ongevraagd lastig valt, dan zijn mensen vaak wel bereid om even wat vragen te beantwoorden.

In de mail kun je de persoon vervolgens bedanken en een leuke aanbieding doen.

21. Pak de telefoon!

Bekijk heel specifiek wie jouw doelgroep is en bel diegenen op. Je kunt hele lijsten met telefoonnummers opkopen van personen die in jouw doelgroep zitten. Het voordeel hiervan is dat je eerst een kort gesprek hebt met een potentiële klant. Je geeft als je dit goed aanpakt meteen veel meer waarde dan welke concurrent dan ook.

22. Host een Facebook Challenge

Een Facebook evenement kan ontzettend snel groeien; Facebook toont deze berichten namelijk graag. Wanneer iemand geïnteresseerd is in, of naar een evenement toe gaat, wordt het evenement gedeeld op de tijdlijn van de geïnteresseerde. Op die manier krijgt een groot deel van zijn/haar vrienden dit evenement ook zien.

Je bent in de afgelopen weken/maanden vast wel de challenges tegengekomen waarin je 30 dagen kunt ‘planken’ of mediteren. Dit soort challenges op Facebook gaan viraal. Als je het slim aanpakt kun je een bericht vastzetten op de evenementen pagina waarin je aangeeft dat mensen ter voorbereiding nog iets kunnen downloaden, maar daarvoor moeten ze natuurlijk wel even hun e-mailadres achterlaten 😉.

23. Je mailinglijst laten groeien met YouTube

Youtube is de op één na grootste zoekmachine van de wereld; heel veel gebruikers zoeken hier dus naar instructies en entertainment. Jij kunt hier maximaal van profiteren door toffe video’s op te nemen en halverwege deze video te verwijzen naar een e-book of whitepaper die men kan downloaden.

Wanneer je het helemaal goed wilt aanpakken kun je ook adverteren op Youtube. Op YouTube adverteert slechts een klein groepje ondernemers nog. Het wordt ontzettend ondergewaardeerd. Het is zeker de moeite waard om je eens te gaan verdiepen in Youtube adverteren.

Je mailinglijst opbouwen – Best Practises

Hierboven hebben we al 23 losse tips gedeeld met je. Maar wat zijn nu dan echt de strategieën en technieken die werken?

24. De opt-in pagina

Een opt-in pagina is eigenlijk niets anders dan een pagina waar mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten, zodat deze contacten vervolgens bij jou op de mailinglijst terecht komen. Nu zijn er allerlei verschillende soorten en maten qua opt-in pagina’s; maar wat werkt nu het beste?

Het is belangrijk dat je opt-in pagina geen afleidingen heeft op de pagina zelf. Het enige doel van de pagina is om de naam en e-mailadres te krijgen van de bezoeker. En dus niet om die bezoeker ook nog je nieuwste blogartikel te laten lezen, en je te bellen, en je nieuwste video te bekijken..

Het is dus belangrijk om ALLEEN de optie te geven om een naam en e-mailadres achter te laten. In een ideaalbeeld haal je zelfs het menu weg en strip je de hele pagina; zo kan een bezoeker alleen die actie nemen die jij wilt dat ze nemen.

25. De 2-step opt-in pagina

Wat een enorme boost in de conversie van de opt-in pagina heeft gegeven is het implementeren van de 2-step opt-in. Met de 2-step opt-in staat er niet direct een formulier waar je je naam en e-mailadres in kunt achterlaten, maar zit er een stap tussen.

Die eerste stap is de “download” button. Mensen worden een beetje moe van de opt-in formulieren om iets te kunnen downloaden. Maar door éérst een download button te laten zien verwachten ze eigenlijk niet dat ze ook nog een naam en e-mailadres moeten invullen. In hun hoofd maken ze alleen al wel de beslissing dat ze het willen hebben. Daardoor is de vervolgstap om hun naam en e-mailadres in te vullen ineens een stuk kleiner en doet een groter percentage dit alsnog.

26. Je ‘leadmagnet’

Als je wilt dat mensen hun naam en e-mailadres invullen moet er natuurlijk ook iets voor tegenover staan. De tijden dat je simpelweg op je website kon zetten dat een bezoeker zich kon inschrijven voor de ‘nieuwsbrief’ die zijn voorbij.

Iedereen krijgt veel mail en tijd wordt steeds belangrijker voor veel mensen, daarom zul je met een goed aanbod moeten komen.

Een veel gebruikte ‘leadmagnet’ is bijvoorbeeld een ebook waarin je een aantal tips geeft, of een oplossing voor een specifiek probleem. Ook een online videotraining is populair, of een webinar. Het is dus heel erg van belang dat je iets van waarde geeft in ruil voor een naam en e-mailadres.

Een veel voorkomende vraag is dan “hoe veel pagina’s moet zo’n ebook dan zijn?” en dat is een hele logische vraag. Je ziet ebooks van meer dan 200 pagina’s maar ook ebooks van 10 pagina’s. Het aantal pagina’s is dan ook niet zo belangrijk, het is vooral belangrijk dat je ebook specifiek is en de juiste doelgroep aantrekt.

27. Geld verdienen met je mailinglijst

Het is natuurlijk heel leuk om een grote mailinglijst op te bouwen, maar hoe houd je het vol om te adverteren en geld uit te geven aan het opbouwen van je mailinglijst? .. Juist: door ook geld te gaan verdienen met je mailinglijst.

In de afgelopen periode heb ik voor meerdere klanten een advertentiecampagne gestart om hun mailinglijst uit te breiden. Voor mij was toen het doel om te zorgen dat de mailinglijst werd uitgebreid, maar tegelijkertijd dat er ook inkomsten uit werden gegenereerd op korte termijn zodat de advertentiekosten daarmee konden worden betaald.

Na een korte tijd op de mailinglijst te hebben gestaan deden we daarom een aanbod met een goedkoop product van minder dan €100,-: het zogenaamde “front-end” product. We hadden berekend dat op het moment dat 2% van de nieuwe inschrijvingen gebruik zouden maken van dit aanbod, we quite zouden spelen met de advertentiekosten.

In werkelijkheid converteerde we 3,75% van de nieuwe inschrijvingen en maakte we al winst op de voorkant van de ‘funnel’ waar de nieuwe inschrijvingen doorheen gingen. Dit front-end product was alleen bedoeld om een deel van te advertentiekosten mee te financieren. Op lange termijn worden er nog duurdere producten aan deze mensen verkocht, waardoor de campagne nog winstgevender zal worden.

28. Een winstgevende advertentiecampagne via Facebook

Natuurlijk leuk dat het ons is gelukt om zo’n winstgevende advertentiecampagne op te zetten, maar hoe kun je dit nou zelf doen?

Wat wij hebben gedaan is op het moment dat een gebruiker de (gratis) online training download, we de optie gaven op de bedankpagina om mee te doen met een gratis live (online) Q&A sessie. Die sessie ging over hetzelfde onderwerp als waar een groot deel van de bezoekers zich in eerste instantie voor aanmeldde.

Tijdens deze Q&A sessie stond er vervolgens contant onder in beeld dat je kon deelnemen aan de training voor ‘gevorderden’ voor slecht een paar tientjes. Tussen de vragen door verwezen we hier dan ook naar.

Het resultaat? Gedurende de Q&A sessies die we hebben gegeven, stroomde de sales letterlijk binnen!

Daarnaast hebben we ook nog een autoresponder ingericht voor iedereen die de online training had gedownload, met in deze autoresponder een aantal mails. De eerste was de 'aflevermail' van de training; in deze mail vond je de details om de training te gaan volgen en nog een bedankje voor het downloaden.

De tweede mail bestond uit een uitnodiging voor de live Q&A sessie [ja, nog een keer ;)] en daar kwamen ook weer veel aanmeldingen uit.

De derde mail was letterlijk een salesmail voor iedereen die geen interesse had in de Q&A sessie, maar mogelijk wel geïnteresseerd is om een vervolgstap te nemen. Deze mail was echt een verkoopverhaal en je kon vanuit die mail direct het front-end product kopen. 

Conclusie

Als het goed is heb je nu een redelijk beeld van hoe je zelf je mailinglijst kunt laten groeien en hoe je dit ook kunt financieren. Mocht je zelf nog tips hebben, dan waardeer ik het enorm als je deze hieronder in de comments wilt achterlaten. Zo helpen we elkaar weer een stukje verder.

Over deze auteur: Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek