Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Schrijf je nieuwsbrief in 4 stappen

nieuwsbrief-templates

Schrijf je nieuwsbrief in 4 stappen

 

HELP!; een nieuwsbrief schrijven.

 

Iedereen heeft het er over. Hoe absoluut noodzakelijk het is om een nieuwsbrief uit te sturen naar je contacten. Een nieuwsbrief schrijven is tegenwoordig echt een ding geworden als je een bedrijf hebt. Wellicht heb je al eens statistieken voorbij zien komen over de ROI van e-mailmarketing en dat het daarmee dus blijkbaar ook een onmisbaar onderdeel vormt van je marketingstrategie. Als je spreekt over het “in top-of-mind” blijven van je contacten, kun je hier bijna niet meer omheen. Mogelijk heb je ook al eens opgevangen dat men spreekt over de voor- en nadelen van de verschillende nieuwsbrief-tools.

 

Ze hebben gelijk; nieuwsbrieven kunnen werkelijk alles. Zo zou je een nieuwsbrief per mail uit kunnen sturen voor:
– Bedrijfsaankondigingen
– Productlanceringen
– Nieuws over de branche/industrie
– Speciale aanbiedingen
– Reviews of testimonials

 

En een goede nieuwsbrief schrijven loont natuurlijk wanneer je;
– Omzet verhoogt
– Vertrouwen en binding creëert bij je (potentiële) klanten
– Je jouw merk/branding verder uitbouwt
– Meer bezoekers naar je site kunt leiden

 

Maar dit is wel een dingetje: werkelijk een nieuwsbrief uit blijven sturen zal tijd in beslag nemen.
Wanneer je een wekelijkse -of maandelijkse- nieuwsbrief uitstuurt, vraagt dit inzet. Een consistente inzet, wat er verder ook allemaal gaande is binnen je bedrijf.

 

Wat als je al een nieuwsbrief hebt? Nou; marketingstatistieken tonen aan dat je voor elke euro die je hier aan uitgeeft, in werkelijkheid €40,- voor terugverdiend. Dit lijkt wellicht bizar veel, maar de waarheid is: een nieuwsbrief uitsturen is één van de eenvoudigste én meest effectieve dingen die je kunt doen om in contact te blijven met jouw doelgroep. E-mailmarketing is krachtig. Er zijn zelfs bedrijven die alleen maar nieuwsbrieven versturen en zo hun sales binnen halen.

Je ziet nog wat beren op de weg in het pad naar het schrijven van een goede nieuwsbrief en hebt een hoop vragen, zoals;
– Wat stuur ik voor informatie in mijn nieuwsbrief?
– Hoe vaak moet ik mijn inschrijvers gaan mailen?
– Hoe moet het design van mijn nieuwsbrief er uit komen te zien?
– Welke nieuwsbrief tool moet ik gebruiken?

Er zullen veel van dit soort vragen bij je naar boven komen als je hier aan begint, waarbij het belangrijk is dat je de antwoorden hier op hebt voordat je de nieuwsbrief werkelijk kunt verzenden. Want je wilt wel dat áls je een nieuwsbrief gaat versturen dat deze dan ook echt goed is, toch?..

inschrijfformulier-nieuwsbrief

 

In dit artikel zullen we de 4 stappen doornemen die je dient te zetten alvorens je een nieuwsbrief kunt versturen. En hoe je nu een nieuwsbrief kunt maken die zó goed is, dat je contacten niet kunnen wachten tot ze jouw volgende nieuwsbrief weer mogen lezen. Dit zijn de 4 stappen:

1. Bepaal waar je jouw nieuwsbrief voor gaat gebruiken
2. Creëer een consistent nieuwsbrief format die je telkens gebruikt
3. Weet welke inhoud er in je nieuwsbrief komt
4. Gebruik de juiste nieuwsbrief-tool
5. Conclusie: hoe je jouw nieuwsbrief verder optimaliseert

1. Bepaal waar je jouw nieuwsbrief voor gaat gebruiken

Je kunt denken “ik zou écht een nieuwsbrief moeten versturen”, maar voordat je dit werkelijk verstuurt dien je beslissingen te maken als:

  • Het onderwerp: waar ga je over schrijven?
  • Type content: wat voor content wil je opnemen in je nieuwsbrief? Blogs, video, e-books? Op welke manier past je nieuwsbrief bij de rest van je content marketing strategie?
  • Naam van je nieuwsbrief: hoe ga je jouw nieuwsbrief noemen?
  • Design: hoe wil je dat jouw nieuwsbrief er uit komt te zien?
  • Timing: hoe vaak verstuur je jouw nieuwsbrief? Welke frequentie past binnen je planning?
  • Meten: hoe meet je het succes van je nieuwsbrief?
  • En.. last but not least; doelen: wat wil je bereiken met het uitsturen van je nieuwsbrief?

Als je het doel helder hebt van je nieuwsbrief, zullen een hoop van de andere vragen vanzelf beantwoord worden.

Stel dat je doel is om contacten naar je blog posts te leiden die je geschreven hebt, dan heb je een template/design nodig dat contacten sterk uitnodigt om ergens op te klikken (de link/button naar jouw blog!).
Stel dat je doel is om contacten een product te laten aankopen, dan zul je de timing van je berichten moeten aanpassen naar dé momenten waarop mensen klaar zijn voor die aankoop.

Het is dus belangrijk om het doel van je nieuwsbrief helder te hebben, zodat je de rest hier op aan kunt passen.

Waarom zijn nieuwsbrieven belangrijk?

Een van de belangrijkste peilers van marketing is om in contact te blijven met je doelgroep. Een nieuwsbrief schrijven helpt natuurlijk enorm bij het regelmatig contact onderhouden. Een groot voordeel is dat je op die manier zekerheid kunt inbouwen dat je doelgroep eens in de zoveel tijd via die weg van je hoort en je zo ook in top-of-mind blijft bij hen. Dat is wat je wilt bereiken! Over het algemeen hoef je jouw contacten dus niet altijd te laten weten wat je hen op dit moment te bieden hebt, maar het gaat er om dat jij in hun gedachten opkomt wanneer ze ineens iets nodig hebben, zodat ze hoogstwaarschijnlijk eerder voor jou kiezen dan voor een andere aanbieder.

Een van de belangrijkste voordelen aan het schrijven van een nieuwsbrief (ten opzichte van bijvoorbeeld het plaatsen van een Tweet, een Facebook Advertentie of een andere vorm van social media marketing) is dat je heel direct kunt communiceren met de contacten in je doelgroep. Je belandt namelijk in iemand’s inbox. Dichterbij kun je niet komen als je 1-op-1 communicatie nastreeft terwijl je dit ook nog eens geautomatiseerd oppakt voor een bulk aan contacten tegelijkertijd.

Facebook is een goed voorbeeld van een gigantisch platform waarbij je contacten naar je website kunt laten leiden. Maar, gezien deze social media gigant de regels van het nieuwsoverzicht bij gebruikers aangepast heeft, hebben bedrijven een enorme dip gemerkt daarna in deze doorverwijzing naar hun site. Het voordeel van het hebben van een maillijst is dat je deze volledig in eigen beheer hebt! Je inschrijvers zullen niet van de ene op de andere dag verdwijnen als een ander bedrijf beslist dat er wijzigingen doorgevoerd worden in de manier waarop jóuw content getoond wordt. De lijst is van jou en kun je letterlijk met je meenemen, waar je marketing(strategie) ook naar toe gaat.

 

klantreis-customer-journey

Mensen kopen vaak niet direct iets aan. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig. Een nieuwsbrief is dé manier om in beeld te blijven bij de reis die je potentiële klanten afleggen van het eerste contactmoment tot aankoop.

 

Er zijn wellicht meerdere doelen die je hebt bij het versturen van een nieuwsbrief. Een aantal van deze doelen zouden kunnen zijn, dat je;
– Meer website- of blog bezoeken wilt genereren
– De tijdsduur van je contacten op je site wilt verlengen
– Meer betrokkenheid wilt genereren
– Vertrouwen wilt wekken bij je lezers
– Je lezers jouw blog posts wilt laten delen binnen hun netwerk en/of naar je blogs wilt laten linken
– Bestaande klanten tevreden wilt houden om terugkerende aankopen (of mond-tot-mond reclame) wilt stimuleren
– Wijzigingen in je bedrijfsvoering wilt communiceren
– Je producten wilt tonen en zo meer sales wilt genereren
– Evenementen en andere activiteiten wilt promoten

Zie je in welk voordeel het zou kunnen hebben om hierin dan ook meerdere type nieuwsbrieven te versturen en deze nieuwsbrieven op verschillende condities te meten, afhankelijk van het gestelde doel?

Als bedrijf binnen de ecommerce zul je bijvoorbeeld eerder speciale aanbiedingen en de nieuwste producten opnemen in je nieuwsbrief. Een software bedrijf zal wellicht eerder nieuwe features binnen hun pakket delen in een nieuwsbrief, om zo de bestaande klanten te behouden. Als auteur van een boek zou je kunnen besluiten om niet direct te verkopen binnen je nieuwsbrief maar er gratis waarde in weg te geven. Zo bouw je inschrijvers op die geïnteresseerd zijn in jóuw verhaal en expertise, zodat je een achterban opbouwt van topvolgers. Zij vormen als het ware een netwerk aan ‘fans’ waarbinnen je gemakkelijker jouw nieuwe werk ook weer kunt promoten.

Inschrijvers op je nieuwsbrief zijn per definitie geïnteresseerd in jouw product of dienst. Zij hebben de potentie je beste klanten te worden. Je zult zien dat je geabonneerde doelgroep zich anders gedraagt ​​dan de potentiële klanten die je nu mogelijk al via een ander kanaal benadert. Het is dus belangrijk te investeren in een nieuwsbrief en na te denken over het doel of de doelen die je hebt bij het versturen van een nieuwsbrief.

 

2. Creëer een consistent nieuwsbrief format die je telkens gebruikt

Hoe lang moet je nieuwsbrief zijn? Ga je voor een korte nieuwsbrief of juist uitgebreid? Moet er een call-to-action in verwerkt worden? Wat zou die CTA dan zijn? En als je content gaat delen; deel je dan één geheel of juist losse stukjes content?

Als het neerkomt op het opstellen van een nieuwsbrief design, kun je werkelijk kiezen wat je wilt. Er zijn net zoveel typen nieuwsbrieven als dat er diverse typen bedrijven bestaan. En die brede keuzemogelijkheid, kan nog wel eens zorgen voor keuzestress. Zelfs als je wilt kiezen voor een kant-en-klare nieuwsbrief template, heb je hierin nog een keuze uit duizenden.

Als je geen idee hebt welke keuzes je moet maken binnen het design, kijk dan even terug op de doelen die je gesteld hebt voor je nieuwsbrief in de stap hierboven. Wat is het nu precies dat je wilt bereiken met het uitsturen van je nieuwsbrief? Houd deze doelen in gedachten bij de verdere stappen. Wij zoomen in op de grootste vragen die naar boven komen bij het opstellen van een nieuwsbrief.

Een korte of uitgebreide nieuwsbrief?

Moet je nu een korte of een uitgebreide nieuwsbrief schrijven?
Tegenstrijdige meningen in aantocht..: zoek dekking!

De lengte van je nieuwsbrief maakt niet uit.
Als je jezelf er in gaat verdiepen, hoor je vast geluiden dat je jouw nieuwsbrief kort zou moeten houden. Je moet wel; want mensen lezen niet, en al helemaal geen e-mail.

Maar… klopt dat wel?

Als je jezelf nog verder er in verdiept, kom je er achter dat er juist heel veel mensen zijn die wel succes ondervinden met hun uitgebreide nieuwsbrieven. Ondanks alle geluiden over dat men tegenwoordig ‘een aandachtsspanne van een goudvis’ heeft. Tonny & Martijn van de IMU sturen bijvoorbeeld regelmatig wat langere mails mét succes. Hieronder het begin van één van hun mailings, een mail met in totaal 1328 woorden, waarvan ik ieder woord gelezen heb:

 

nieuwsbrief-voorbeeld

 

Ze sturen niet altijd zulke lange e-mails, maar zo nu en dan wel. Hun volgers lezen het, aangezien de inhoud over het algmeen prettig geschreven is en het je vaak ook werkelijke inzichten en waarde geeft.

Dat wil niet zeggen dat dit de enige manier is om een succesvolle nieuwsbrief uit te sturen. Een korte nieuwsbrief met weinig inhoudelijke tekst maar opvallende buttons naar bijvoorbeeld online blogs kan ook uitstekend werken.

Maar wat is nu de conclusie; moet je nu voor een lange of voor een korte nieuwsbrief gaan?
Het favoriete antwoord van iedereen – dat hangt er van af. Maar waar hangt dit dan van af?

  • Business model. De IMU verkoopt in bovenstaande mail direct aan hun nieuwsbrief lezers. Het doel is niet zozeer om meer traffic naar hun site te genereren, maar eerder om contacten dichter naar een aankoop te sturen. Voordat je iemand kunt leiden naar een aankoop, is het vaak nodig om meer inhoud en waarde te delen.
  • Doelgroep. Wanneer je contacten personen zijn die relatief ‘krap’ in hun tijd zitten, veel mailings ontvangen en geen uren de tijd hebben om een mail te lezen, zou je er voor kunnen kiezen een kortere nieuwsbrief uit te sturen. Indien je software als een online dienst verkoopt (SaaS), verkoop je dit vaak niet direct per mail en kun je de mailings meestal beter wat korter houden.

Gebruik je jouw mailings over het algemeen om een product te verkopen of eerder om in contact te blijven met je doelgroep? Stuur je uit naar contacten die bereid zijn te lezen om zo diepliggende problematieken op te lossen of stuur je uit naar contacten die alleen dat lezen waar hun interesse naar uit gaat?

Over het algemeen is het lastiger om een een succesvolle lange nieuwsbrief uit te sturen. Heb je een sterk team op het gebied van copywriting dan zal die uitdaging natuurlijk al minder groot worden. Het beste advies wat gegeven kan worden is: kijk nog even terug naar je gestelde doelen. Overdenk het niet téveel en meet je resultaten. Kies dus voor lang of kort, test dit wat uit en bekijk welke lering je hier uit kunt halen.

Mocht jouw business niet helemaal aansluiten op bovengenoemde voorbeelden, leer dan van andere bedrijven in jouw sector.

Een nieuwsbrief vol foto’s? Of één call-to-action?

Als je precies weet wat je doelgroep wilt, of indien je hen wilt sturen tot het ondernemen van één specifieke actie, dan is het algemeen gegeven advies om slechts één call-to-action toe te voegen in je mail.

Hier zijn we het mee eens. Behalve wanneer we het er niet mee eens zijn.

Er zijn een aantal branches waarbij veel producten of keuzes aangeboden worden en het beter loont om dan ook meerdere van die opties te tonen in een nieuwsbrief. Als ik een uitzendbureau heb, wil ik mijn lezers dan maar één openstaande vacature per week toesturen? Natuurlijk niet.
Je lezers willen verschillende opties zien. Een juiste baan vinden is een lastig proces: je kunt daarin je lezer nooit goed genoeg kennen om hem net dát ene aanbod te sturen dat diegene aanspreekt én waarvoor ze ook nog eens 100% zeker geschikt zijn en voor aangenomen zullen worden.

Hieronder de eerste nieuwsbrief die vanuit een vakantie-aanbieder verstuurd wordt;

nieuwsbrief-voorbeeld

 

De aanbieder weet bij mijn eerste inschrijving nog niet direct wat mijn exacte voorkeuren zijn. Daardoor sturen zij vooral de diverse opties mee.

Kunnen zij verder segmenteren, om mij uiteindelijk aanbiedingen te sturen die in lijn liggen met mijn interesses? Waarschijnlijk wel. Toch blijft het een pakket aanbieder, waarin het voor hen logisch blijft om foto’s van de diverse opties toe te sturen.

Wanneer is het logisch om een nieuwsbrief met een galerij aan verschillende keuzes te sturen?

  • Indien je niet weet wanneer iets beschikbaar is. Wanneer de voorraad niet onder je eigen beheer is (b.v. tijdelijke kortingen, speciale aanbiedingen, aanbod van een baan), dien je een groot aantal producten tegelijk te tonen.
  • Indien de voorkeur lastig te bepalen is. Wat nu als je kunst verkoopt? Of sieraden? Het is moeilijk om te bepalen welk sieraad iemand precies zoekt. Meestal willen zij de keuze hebben uit verschillende opties.

Voornamelijk binnen de e-commerce loont het vaak om dit type nieuwsbrief in te zetten.

Welk design moet je kiezen voor je nieuwsbrief?

Als je op zoek gaat naar een nieuwsbrief design, zul je zeker een aantal prachtige nieuwsbrieven voorbij zien komen.
Een service zoals Really Good Emails toont… hele goede mails.. en je zult beseffen dat het design een kunst op zich is.

Kijk maar naar deze mail van Headspace;

design-voorbeeld-nieuwsbrief

opmaak-style-nieuwsbrief
Helder. Mooi. Prachtig..

.. noodzakelijk?

Nee.

Als je de bronnen en skills hebt om een dergelijk prachtige nieuwsbrief te maken, en je hebt HTML/CSS kennis om het te kunnen coderen, dan is dat natuurlijk geweldig.

Je kunt uiteraard ook op zoek gaan naar een mooie e-mail template, wat prima is om te gebruiken voor je nieuwsbrieven. Laat de zoektocht naar het mooie je in ieder geval er niet van weerhouden de nieuwsbrief uiteindelijk uit te gaan sturen. Vooral voor een kleine organisatie is een mooie nieuwsbrief helemaal niet noodzakelijk.

Er zijn een hoop écht goede nieuwsbrieven die helemaal niet eens mooi zijn. Je nieuwsbrief hoeft er dus niet super gelikt uit te zien om waardevol te zijn. Om eerlijk te zijn; hoe meer nieuwsbrieven ik ontvang, hoe meer ik vooral diegenen waardeer met voornamelijk tekst. Te veel mooie nieuwsbrieven beginnen uiteindelijk toch samen te smelten.

In andere woorden, ook hierin geldt: overdenk het niet teveel!
(mogelijk een uitzondering: als je direct e-commerce producten per mail verkoopt aan je contacten, dan wil je die producten waarschijnlijk wel tonen in je mail)

Neem ondernemer Youri Meuleman van OVA als voorbeeld. Hij stuurt simpele maar effectieve mailings:

simpel-eenvoudige-nieuwsbrief

 

Je kunt het design van je nieuwsbrief later altijd nog aanpassen. Een simpele nieuwsbrief is een prima manier om te starten.

Laat de zoektocht tot de perfecte template je dus niet weerhouden van het werkelijk uitsturen van je nieuwsbrief. Het belangrijkste is de inhoud van je nieuwsbrief.

Maar wacht.. wát moet je dan precies delen in je nieuwsbrief?

 

3. Weet welke inhoud er in je nieuwsbrief komt

Ah, nu zijn we er. Bij de kern van het probleem.
Wat stop je nu precies in je nieuwsbrief?
Hier is niet echt een kant-en-klaar antwoord voor. Iedere business is uniek, net als dat iedere lijst aan contacten uniek is.
Er zijn natuurlijk wel een aantal manieren die al getest zijn en ideeën die je kunt gebruiken voor jóuw nieuwsbrief.

Wat moet je in je nieuwsbrief stoppen?

Je nieuwsbrief zou een mix moeten zijn van je unieke onderscheidende factoren, de belangrijkste behoeften van jouw doelgroep en natuurlijk een oproep tot actie dat contacten er toe zet die volgende stap te nemen in hun klantreis.

Laten we dieper op die specifieke punten inzoomen; te beginnen bij jouw unieke onderscheidende factor.
Waar geloof jíj in, anders dan waar alle anderen in geloven?
Wat maakt jouw product of service nou anders dan de andere aanbieders?
Wat is jóuw verhaal?

nieuwsbrief-content-story

Alles wat je schrijft is onderdeel van jouw verhaal.
Je kan er uit op maken waar jíj in gelooft (lees: jouw positionering)

 

Voor alle duidelijkheid: de nieuwsbrief gaat niet over jou. Je nieuwsbrief gaat over de behoeftes en pijnpunten van jouw doelgroep. Maar de manier waaróp je vertelt over deze behoeftes en pijnpunten dien je altijd vanuit jouw unieke perspectief te doen. Ondernemer Ramit Sethi geeft bijvoorbeeld advies over hoe je jouw business kunt laten groeien – allemaal persoonlijk uitgetest. Dit maakt zijn content uniek. Het is gefocust op een pijnpunt en de manier waarop hij dit pijnpunt overwonnen heeft is uniek.

Je doet er dus goed aan dit unieke perspectief duidelijk naar voren te laten komen in je nieuwsbrief.
Maar hoe vind je nu dit pijnpunt?

Research!

De meest aantrekkelijke marketinguitingen zijn afkomstig vanuit een diep begrip van de doelgroep. Wanneer je de exacte woorden weet die je doelgroep gebruikt om hun problemen mee te omschrijven, is het enige dat je hoeft te doen hun problemen op te lossen – terwijl je gebruik maakt van deze woorden.

Wil je research doen zonder dat je hier geld aan uitbesteedt? Dan volgen hieronder 7 gratis marktonderzoek methodes die je in kunt zetten om de pijnpunten van je doelgroep te leren begrijpen:

  1. Quora. Quora is een vraag-en-antwoord website. Hier kun je zien welke vragen mensen stellen en welke antwoorden zij uiteindelijk het leukst vinden.
  2. Online reviews. Lees reviews van vergelijkbare producten/services. Welke problemen komen daar naar boven?
  3. Enquêtes. Vraag je doelgroep heel direct een aantal vragen te beantwoorden
  4. Facebook groepen. Lees hoe mensen met elkaar over de pijnpunten en problemen praten
  5. Concurrenten. Doe onderzoek naar je concurrenten en leer van wat werkt voor hen.
  6. Gedrag analyseren. Onderzoek het gedrag van je website bezoekers (en eventuele overige kanalen)
  7. Klanten interview. Spreek 1-op-1 met je doelgroep (de beste methode)

Je hoeft dus niet te betalen voor een goed inzicht in de markt en je doelgroep. Online reviews kun je gratis bekijken en praten met je klanten is ook gratis. Deze inzichten zijn van onmeetbare waarde. De volgende vraag is: hoe kun je deze inzichten gebruiken?

Hoe schrijf je een nieuwsbrief?

Wat als je nu eigenlijk niet zo’n schrijver bent; hoe schrijf je dan een nieuwsbrief?

Het hangt natuurlijk af van je nieuwsbrief stijl: de eerder genoemde nieuwsbrief met meerdere opties, afbeeldingen en call-to-actions zal een andere inhoud bevatten dan een lange nieuwsbrief met één call-to-action.

Hoe dan ook, er zijn drie nieuwsbrief schrijftips om woorden in je nieuwsbrief te krijgen:

  • Gebruik de woorden van je doelgroep. Weet je nog dat ik hier boven sprak over het marktonderzoek? De beste marketing schrijftip komt vanuit dit onderzoek: gebruik de woorden die je doelgroep ook gebruikt om hun problemen te omschrijven.
  • Vertel een persoonlijk verhaal. Zelfs personen die zichzelf geen schrijvers achten, kunnen dit. Je persoonlijk verhaal is echt jouw verhaal, wat het meteen uniek maakt.
  • Leid je lezers ergens anders heen. Als nieuwsbrieven schrijven écht niet je ding is, gebruik dan een call-to-action in je nieuwsbrief en stuur de lezers naar een meer relevante plek / post / blog toe.

We zullen je een voorbeeld geven hoe je ‘de woorden van je doelgroep’ kunt gebruiken voor jóuw nieuwsbrief.
Stel je voor dat je een fitness bedrijf runt, dan zou je reviews op kunnen zoeken van populaire fitnessboeken.
Deze review van een fitnessboek op Amazon is een goed voorbeeld:

 

 

 

Wat valt je op als je deze review doorleest?
Een aantal zinnen springen hier uit.

Stel dat je een fitness school runt en je wilt een nieuwsbrief uitsturen over een nieuwe workout, dan kun je dit soort ‘taal’ gebruiken om je workout daarin toe te lichten. Deze twee zinnen lenen zich daar bijvoorbeeld perfect voor:
“This routine is all about working smarter, not harder or more often”
“Perfect for the busy person who can’t spend an hour and a half doing weights or cardio in the gym”

Dit is vervolgens het enige dat je in je nieuwsbrief op hoeft te nemen om je nieuwe workout succesvol te introduceren.
Je doelgroep kan namelijk zelf als geen ander verwoorden tegen welk probleem zij aanlopen. Wat ze kunnen doen om dit probleem vervolgens op te lossen, dát is een ander verhaal. Gebruik de woorden van je doelgroep dus in je nieuwsbrief. Zo zul je zien dat nieuwsbrieven bijna altijd als vanzelf geschreven kunnen worden!

Onderwerpregels, preheader texts, en meer..

Details doen er toe. Een pakkende onderwerpregel is belangrijk om te zorgen dat je mail geopend wordt.
Maar wat maakt een onderwerpregel nou succesvol?


Tip:
split-test je onderwerpregel! 

Met het split-testen kun je snel een hogere open-rate behalen en leren wat voor onderwerpregels werken.
We hebben daarnaast hier nog een viertal algemene adviezen voor een goede onderwerpregel:

  • Niet samenvatten! Als je onderwerpregel je mail al samenvat, waarom zou iemand dan je mail nog openen?
  • Lok nieuwsgierigheid uit. Stel vragen, zeg iets onverwachts of beloof waardevolle informatie om mensen te triggeren.
  • Word sentimenteel. Sterke emoties (voornamelijk positieve emoties en woede) zorgen over het algemeen voor meer opens.
  • Cijfers zijn interessant. Mails met cijfers in een onderwerpregel worden vaker geopend.

Wat kan nog meer voor hogere open-rates zorgen?

  • Preheader text: dit is de preview van de mail zelf zoals deze getoond wordt binnen iemand zijn/haar e-mail inbox. Dit is dus het eerste stukje tekst dat iemand te zien krijgt ná de onderwerpregel. Test dit ook uit.
  • ‘Van’ naam: maak een afzendernaam persoonlijk. Mails die gestuurd worden vanuit een persoon worden vaker geopend dan mails die gestuurd worden vanuit een organisatie.

nieuwsbrief-onderwerpregel

 

Wat maakt bovenstaande onderwerpregel zo sterk?

  • Dagmar van MailBlue: persoonlijk, wordt vanuit een persoon gestuurd
  • Populair en meest gedeeld: social proof!
  • Veelbelovende preheader: de preheader text maakt je nieuwsgierig: welke blog post is dit?

Moet je je nieuwsbrief een naam geven?

Je hoeft je nieuwsbrief geen naam te geven. Veel marketeers die bezig zijn met merknaam en branding, zullen geneigd zijn een nieuwsbrief een trendy naam te willen geven. Maar de waarheid is; je lezers geven er niet om. Meestal refereren zij toch wel naar je nieuwsbrief onder je bedrijfsnaam.

En uiteindelijk: wat maakt je nieuwsbrief nu geweldig? Geweldige inhoud.

Je nieuwsbrief een naam geven maakt waarschijnlijk toch voor niemand een verschil. Focus je dus op de inhoud van je nieuwsbrief, je lijst aan contacten en zorg er voor dat de nieuwsbrief consequent op een bepaald moment uitgestuurd wordt.

 

4. Gebruik de juiste nieuwsbrief-tool

Laat ik maar met de deur in huis vallen: dit is hét moment waarop ik MailBlue ga pitchen.

Natuurlijk doe ik dit omdat ik voor MailBlue werk, en omdat je dit leest in een MailBlue blog post.
Maar, ik doe dit ook omdat ik echt oprecht denk dat MailBlue de beste nieuwsbrief tool is. Sinds ik bij MailBlue werk heb ik veel ondernemers gesproken die eerder ook met andere tools hebben gewerkt en in die vergelijking zijn de voordelen van MailBlue me erg duidelijk geworden.

Dus op de vraag: “hoe verzend ik een nieuwsbrief?” is het antwoord: “met MailBlue.”

Waarom is MailBlue de beste nieuwsbrief-tool?

Als je er bij stil staat: wat heb je nu exact nodig binnen een nieuwsbrief tool?

  • De mogelijkheid om mailadressen op te slaan (zodat je mailadressen hebt om naar te mailen)
  • Je wilt mails kunnen schrijven en stylen naar jouw design (zonder dat kennis van codering vereist is)
  • De optie om mails te verzenden (die niet in de spamfolder terecht komen bij je contacten)

Dit zijn de basics en minimale vereisten. MailBlue kan nog veel meer dan dat (meer daarover deel ik zo met jullie).

Dus.. waarom zou je dan MailBlue gebruiken om nieuwsbrieven mee uit te sturen?

Allereerst; omdat MailBlue al je contactinformatie overzichtelijk organiseert. Er zijn andere tools op de markt die extra kosten rekenen wanneer één contact op meerdere lijsten staat 🙈. Lijkt ons niet helemaal redelijk. Binnen onze software telt 1 mailadres als 1 contact, betaal je enkel voor de actieve contacten (en dus niet voor de uitgeschreven contacten) én kun je een onbeperkt aantal lijsten genereren.

Je kunt eenvoudig meer contacten aan je lijst toevoegen door gebruik te maken van een in te laden inschrijfformulier welke je zelf kunt customizen. E-mailcampagnes versturen en je contacten segmenteren is eenvoudig binnen MailBlue.

Verder kun je ook inzicht krijgen in de campagne rapportages, op het gebied van;

  • Het aantal opens (en moment van openen)
  • De kliks op linkjes
  • Bounces (bijv. een foutief getypt mailadres of volle inbox van je ontvanger)
  • Uitschrijvingen
  • Betrokkenheid

Ok, maar hoe zit het dan met mails opstellen zonder dat je kennis hebt van codering?

Je hoeft geen technische achtergrond te hebben of kennis te hebben van HTML, CSS of andere codering.
De mail designer binnen MailBlue is namelijk een drag & drop systeem. Dit betekent dat je letterlijk kunt klikken en slepen om prachtige mails op te stellen.

nieuwsbrief-software-tool

En hoe zit het dan met het voorkomen dat mails bij je contacten in de spamfolder terecht komen? Kan MailBlue dat?
We kunnen het niet alleen; we kunnen dit als de beste.

Hiervoor hoef je mijn woord niet direct aan te nemen; dit is door een externe partij aangetoond. We zijn Certified Partner van ActiveCampaign en verkopen exact die software door in de Nederlandse markt onder ‘MailBlue’. Het voordeel: Email Tool Tester heeft een onderzoek gedaan om te achterhalen welke mail platforms het best scoren op leverbaarheid van de mailings. ActiveCampaign staat hierin bovenaan de lijst. Via MailBlue ben je dus ook gegarandeerd van een hele goede reputatie:

 

deliverability-test
Wat betekent dit percentage nu exact? Als het platform dat je gebruikt een leverbaarheid percentage van 85 toont, betekent dit dat iedere 15 van de 100 mails die je verstuurt nooit je ontvanger bereiken! Niet tof als je zo hard werkt aan het opbouwen van je maillijst en mailings natuurlijk. Via MailBlue ben je gegarandeerd van de hoogste leverbaarheid van alle geteste tools.
HOU JE AANDACHT ER BIJ, WANT ER IS MEER!
Weet je nog dat ik eerder in dit artikel aangaf dat MailBlue nog veel meer functionaliteiten heeft? Wanneer je hier klaar voor bent, zullen deze meer geavanceerde functies je helpen een betere nieuwsbrief op te kunnen stellen en zelfs hele processen binnen je bedrijf kunnen automatiseren. Denk aan functionaliteiten zoals;

  • Taggen, zodat je precies weet waar de interesses liggen van ieder individueel persoon
  • Site tracking, zodat je kunt zien wat je contacten op je website doen en hen automatisch follow-up mails kunt sturen
  • Dynamische content, zodat je dezelfde mail naar verschillende personen kunt sturen, maar zij verschillende secties in de mail te zien krijgen op basis van waar hun interesses liggen
  • Automatiseringen, zodat je welkomstseries en mailreeksen op kunt stellen om zo je business te promoten

Je snapt het idee. Er zijn letterlijk nog tientallen andere functionaliteiten op te noemen, maar daar zal ik je nu niet mee lastig vallen. In bovenstaande onderbouwing vind je de redenen al waarom MailBlue de beste tool is om in te zetten voor het versturen van je nieuwsbrief. Onze Google reviews liegen er gelukkig ook niet om :).

mailsysteem-reviews

 

Overtuigd? En nog geen account? Vraag dan hier je gratis proefaccount aan en test het zelf uit.

 

Conclusie: hoe je jouw nieuwsbrief verder optimaliseert

Je hebt je eerste nieuwsbrief verstuurd! Gefeliciteerd!

De eerste stap naar een effectieve nieuwsbrief is überhaupt het verzonden hebben van een nieuwsbrief. Je marketing de wereld in sturen is al een grote stap in de juiste richting.

Hoe kun je er op de lange termijn voor zorgen dat je nieuwsbrief je resultaat op gaat leveren?
Een advies: ontwijk onderstaande veel gemaakte nieuwsbrief fouten.

  • Teveel promoten. Dit gebeurt met name vaak binnen de e-commerce. Je focus zou meer gericht mogen zijn op de behoeften van je klanten- dus niet enkel en alleen het promoten van jezelf. Een nieuwsbrief waarin enkel aankondigingen en kortingsbonnen gedeeld worden, zal op een gegeven moment genegeerd worden.
  • Te frequent óf nooit mailen. Hoe vaak moet je je nieuwsbrief versturen? Dit is aan jou. Vaak wordt er gevreesd voor het te frequent versturen. Verstuur niet iedere dag een e-mail, maar zorg er wel voor dat je genoeg verstuurt zodat je opgemerkt wordt door je contacten.
  • Call to actions versturen in plaats van waarde. Natuurlijk wil je dat contacten iets doen. Dat is het hele idee van marketing. Maar je kunt niet zomaar mails uit sturen en je contacten elke keer vragen iets te doen- je dient vooral waarde te delen binnen je nieuwsbrief om te zorgen dat je contacten dit op de lange termijn ook blijven openen.

Onderzoek andere goede nieuwsbrieven en onderzoek ook je doelgroep om beter begrip te kunnen krijgen van hun pijnpunten.
Stuur een A/B split-test uit om het aantal opens te verbeteren. Bekijk de rapportages, segmenteer je contacten en bouw je maillijst verder op.
Indien je mensen via de nieuwsbrief naar je website leidt, gebruik dan ook een tool als Google Analytics (gratis) om te zien wat contacten op je site doen.

  • Voor hoeveel traffic zorgt je nieuwsbrief naar je website?
  • Wat is het aantal nieuwe en terugkerende bezoekers?
  • Wat is de gemiddelde tijd op de site vanuit je nieuwsbrief?
  • Hoeveel betrokken contacten heb je?
  • Wat is de conversie vanuit je nieuwsbrief? Kopen die contacten iets op je site?

Als al deze data momenteel nog wat intimiderend lijkt voor je, dan is dat helemaal ok! Je hoeft niet alles hiervan meteen op te pakken. De eerste stap is: schrijf een nieuwsbrief. Daarna: verzend de nieuwsbrief.

Op het moment dat je consistent je werk op deze manier met de wereld deelt, kun je dieper gaan graven in data en rapportages om verder te optimaliseren.

Bouw eerst aan een waardevolle connectie met je lezers.

 

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.