Podcast marketing: meer bereik voor je business!

Het podcast landschap lijkt misschien tegenwoordig al aardig verzadigd, maar niks is minder waar 😉 Daarom wordt podcast marketing steeds belangrijker. De podcast markt is namelijk nog steeds aan het groeien! Sommigen refereren er zelfs naar als “het nieuwe bingen” en uit de 7e meting van de Markteffect Podcast Monitor blijkt dat niet alleen het aantal luisteraars is gestegen, maar ook de intensiteit.

Men luistert steeds vaker en langer naar podcasts. Ook blijft het aanbod stijgen, waardoor luisteraars geboeid blijven. Het is dan ook een zeer effectieve tool om in te zetten voor je marketing strategie. Waarom? Wij leggen het aan je uit.

Wat is podcast marketing?

De term ‘podcast’ komt van de woorden ‘iPod’ en ‘broadcast’. Een gebruiker, of eigenlijk een luisteraar, kan deze uitzending streamen op een apparaat naar eigen keuze en op een eigen gekozen moment en plek afspelen. Een podcast is op zichzelf enkel een audiobestand op het internet, die direct te beluisteren of downloaden valt. Bij podcast marketing gebruik je de podcast afleveringen als tool om inzetten. Je kunt je huidige klanten er naar toe verwijzen en je kunt er op streamingdiensten op ontdekt worden door potentiële klanten!

Podcasts kunnen verschillende vormen aannemen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een lezing
  • Een luisterboek
  • Een nieuwsbericht
  • Een muziekprogramma

De podcasts kunnen in een ‘solo’ of ‘co-hosted’ vorm worden opgenomen, waarbij de host alleen alle afleveringen opneemt of met meerdere, vaste hosts. Je kunt ook een ‘panel’ podcast hebben met één of meerdere hosts en verschillende gasten.

Echter, wat we vaak terug zien komen bij online businesses en marketeers, is dat ze podcasts gebruiken als een soort mini interview. Ze gaan in een ‘interview’ podcast het gesprek aan met één of meerdere mensen over één of meerdere onderwerpen, die relevant zijn voor hun bedrijf en (gewenste) doelgroep.

Wat is het doel van podcast marketing?

Natuurlijk verschilt dit per branche en bedrijf, maar over het algemeen draait het om het genereren van meer bereik en het realiseren van merkbekendheid. Het is een handige tool om in te zetten voor je marketing ‘branding’, wat weer staat voor de uitstraling van je merk en het gevoel dat het kan oproepen. Je (gewenste) doelgroep raakt door middel van podcasts echt bekend met jou en dus de persoon achter het bedrijf/merk of de organisatie die je runt. Daarnaast kun je er goed jouw kennis en expertise mee delen.

Tip: Lees ook onze ‘neuromarketing’ blog, om meer te weten te komen over hoe je kunt inspelen op de (onbewuste) gevoelens van je (potentiële) klanten.

Hoe werkt podcast marketing?

Iedere marketingstrategie heeft een eigen workflow en bij MailBlue roepen we altijd: “Een goede voorbereiding is het halve werk!”. Kies daarbij vooral ook voor kwaliteit boven kwantiteit. Podcasts vallen namelijk onder de categorie van de zogenoemde ‘Evergreen’ content. Dat wil zeggen dat het voor een langere tijd relevant blijft voor je (gewenste) doelgroep. Zodra het online komt te staan, blijft dit online en bereik genereren.

Planning

Het is belangrijk om vooruit te plannen. Een veelgemaakte fout van ondernemers die net starten met podcast marketing, is dat ze niet genoeg content achter de hand hebben. Daarom is het belangrijk om je podcast content ‘te batchen’. De mannen van de IMU noemen dit ook wel de ‘Content Bakery’. Ga er dus zeker even goed voor zitten om te brainstormen over wie je wilt spreken en hoe lang, maar ook over welke onderwerpen je het wilt gaan hebben en wanneer je dit zou kunnen gaan opnemen. In onze ‘content marketing strategie’ blog vertellen we je hier ook meer over.

Tip: Spoor je luisteraars aan om vragen in te sturen, zodat je deze kunt beantwoorden tijdens een volgende podcast opname. Dit zorgt voor (in)directe interactie tussen jou en je luisteraars!

Benodigdheden

Podcasts zijn digitaal te luisteren. Om dit op te kunnen nemen, dien je te beschikken over een laptop met een microfoon. Je kunt het natuurlijk ook simpelweg opnemen met je telefoon, maar wanneer je een iets betere geluidsopname wilt produceren, kun je er voor kiezen om te investeren in studio microfoons.

Daarnaast is het wellicht een idee om een camera op statief bij de hand te hebben, indien je toch graag bewegend beeld bij je podcast aflevering wilt filmen. Daarmee sla je twee vliegen in één klap. Want waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

Denk ook aan de ruimte waarin je je bevindt op het moment van opnemen. Probeer achtergrondgeluiden te minimaliseren. Dit kan namelijk afleidend en storend werken

Tip: Zorg altijd dat je de setting en de apparatuur even test, nadat je alles hebt klaargezet. Vergeet ook het opnemen van je standaard ‘intro’ en ‘outro’ niet!

Editen

Het geluid van de podcast editen kun je bijvoorbeeld doen via de ‘Camtasia’ tool of andere (Apple) programma’s als ‘Audacity’. ‘Adobe Audition’ schijnt ook een uitgebreid (betaald) programma te zijn om podcasts mee te bewerken. Mocht je geluid met video beelden hebben opgenomen, kun je dit gemakkelijk editen via bijvoorbeeld ‘iMovie’ of ‘Movavi’.

Tip: Ontwerp een pakkende ‘Thumbnail’ met bijvoorbeeld ‘Canva’.

Delen

Kies een passend kanaal voor jouw (gewenste) doelgroep. Bekende en gratis streamingdiensten zijn onder andere Spotify, Soundcloud en Apple Podcast. Wanneer je luisteraars over een betaald abonnement beschikken, kunnen zij ook je podcasts streamen op Podimo.

Tip: Bedenk een passende (SEO-vriendelijke) titel, zodat het je luisteraars aanspreekt en het ook  vindbaar is voor de zoekmachines!

3 redenen waarom jij ook een podcast wilt gaan maken!

Ben je misschien nog (steeds) een beetje sceptisch ten aanzien van podcasts? Wie weet zetten de onderstaande inzichten je opnieuw aan het nadenken. Want geloof ons nou maar, het kan jou en je business echt heel veel opleveren!

Stimuleer jouw expertstatus

Podcasts zijn een hele goede manier om jouw boodschap en kennis over te kunnen brengen. Niemand is immers ooit uitgeleerd en over het algemeen is men leergierig. Via deze weg kunnen geïnteresseerden digitaal luisteren en meer leren over een educatief onderwerp of gewoon een entertained verhaal. Podcasts zijn ook goed voor het ontwikkelen van het intellectuele niveau.

Versterk de relatie met je luisteraars

Podcasts zijn vooral geliefd, omdat luisteraars het op ieder eigen gewenste moment kunnen afspelen. Ze hebben er geen bewegend beeld bij nodig, dus luisteraars kunnen dit gemakkelijk aanzetten tijdens hun vele dagelijkse bezigheden. Bijvoorbeeld tijdens het sporten, een fijne wandeling of langere fietstocht, maar ook tijdens het autorijden, koken of andere huishoudelijke taken zoals het opruimen of schoonmaken. Dit kan ook als ‘intiem’ worden ervaren; je maakt namelijk echt deel uit van je luisteraars zijn of haar dag.

Doordat ze naar podcasts kunnen luisteren wanneer zij dat willen, zelf kunnen bepalen wat ze willen afspelen en wanneer ze dit willen, is het voor je luisteraars erg praktisch. Daarnaast is het ook in bijna alle gevallen nog eens gratis. Je kunt het dan ook zien als een gratis weggever om nieuwe leads aan te trekken.

Op zakelijk gebied kunnen podcasts met name worden ingezet om de band met je huidig en potentiële klanten te versterken. Je geeft meer informatie over de boodschap en het aanbod van jouw bedrijf/merk. Een luisteraar ervaart de band met een podcast maker als heel persoonlijk. Ze luisteren dan ook doelbewust, loyaal en met de volledige aandacht. Maar liefst 85% van de luisteraars luistert de gehele aflevering en een overgroot deel van de luisteraars (88%) luistert naar de meeste of alle afleveringen van een show. Het is dan ook een hele natuurlijke manier om luisteraars te krijgen en te behouden.

Genereer meer omzet

Naast dat podcasts goed werken als Lead Magnet voor je nieuwe, potentiële klanten, kun je ook echt fans proberen te genereren. Podcast luisteraars kiezen namelijk dus heel bewust om jouw aflevering(en) aan te zetten. Uit een onderzoek van Spotify blijkt dat maar liefst 60% binnen een dag een nieuwe podcast aflevering beluistert en bijna 80% regelmatig naar hun favoriete podcast luistert. Ze komen dan ook vaak terug voor meer! Des te meer redenen om genoeg content achter de hand te hebben

Hetzelfde onderzoek toont overigens aan dat meer dan 40% van de luisteraars vatbaar zijn voor advertenties in podcasts. Dit is dus ook zeker de moeite waard om te gaan uitpluizen! En daarnaast is de kans voor (bijna) elk onderwerp of elke niche groot dat je jouw doelgroep kunt bereiken.

Vergeet niet je luisteraars aan te sporen om zich te abonneren op jouw podcast kanaal. Zodoende kunnen geïnteresseerden automatisch je nieuwe afleveringen binnen krijgen via de streamingdiensten. Bovendien komt daarbij je MailBlue e-mailmarketing account goed bij van pas! Zo kun je er gemakkelijk een funnel mee bouwen, waarbij je bijvoorbeeld om de week een mail stuurt naar je podcast luisteraars. Op die manier blijven ze automatisch op de hoogte van je nieuwe, geüploade afleveringen!

Nieuwsgierig geworden naar onze eigen ‘BlueTalk’ podcast? Je kunt de aflevering(en) beluisteren via Spotify, Soundcloud, Apple Podcast of bekijken via YouTube. Vergeet je niet te abonneren, want er komen nog veel meer afleveringen aan

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.