Hoe pas je profielverrijking goed toe om jouw e-mails nog relevanter te maken en je conversie te verhogen? We vroegen het aan Anique Loonen, Team Lead Campagnes bij Heroes Only.
Anique Loonen over profielverrijking in e-mailmarketing
Anique Loonen over profielverrijking in e-mailmarketing
Profielverrijking is volgens Anique belangrijk om de inspanningen die je hebt gedaan om leads te verzamelen, te verzilveren: “Stel dat je advertentiebudget hebt ingezet, dan wil je de database die je daarmee hebt opgebouwd ook behouden. Dat is best een uitdaging. Voor elk e-mailadres dat je hebt gewonnen, wil je het verhaal erachter leren kennen. Je wil een profiel opbouwen, om ervoor te zorgen dat de funnels die je daarna gaat inzetten, ook daadwerkelijk gaan renderen.”
Volgens Anique start een engagement-campagne met het genereren van leads via formulieren: “Bijvoorbeeld via een pop-up op de webshop, of mooie advertentiecampagnes op social. Daar start je profielverrijking al. Om ervoor te zorgen dat het verkeer op je website of webshop getriggerd raakt om een e-mailadres achter te laten, maken we die pop-up of advertentie creatief en opvallend, zonder te irriteren. Daarin vragen we meteen het e-mailadres én de voornaam uit. Die voornaam is belangrijk als eerste stap in je profielverrijking en om je klant welkom te heten.”
Wat vraag je vervolgens aan je nieuwe leads? Anique: “Letterlijk de vraag die je iemand zou stellen als je diegene in een fysieke winkel tegen zou komen. Waar ben je naar op zoek? Waar kunnen we jou mee helpen? Stel jezelf voor en vraag bijvoorbeeld ook naar hobby’s en interesses. Met onze klant Toppy, een webshop in tuinbenodigdheden, komen we er zo bijvoorbeeld achter of iemand graag kampeert, of met het gezin in de tuin speelt.”
“Stel echt alleen de vragen die niet voor de hand liggend zijn, waarvan de antwoorden jou gaan helpen in het converteren van je lead.”
Anique kent de waarde van een gevuld profiel: “Als het profiel bekend is, weet je welke categorieën en producten je het beste kunt aanbieden. Zo zorg je ervoor dat je campagnes veel meer rendement opleveren, want je schotelt je leads het juiste aanbod voor en behoudt zo je database. Ga je nieuwe subscribers meteen bombarderen met bulk-nieuwsbrieven, dan sla je de plank mis. Dan is het voor iemand heel makkelijk om zich daaraan te irriteren en zich uit te schrijven. Je kunt ook andersom denken: sluit een bulk-nieuwsbrief over een bepaald thema af met de vraag ‘Volgende keer liever iets anders zien?’, of tijdens Moederdag-campagnes: “Liever geen mails meer ontvangen rondom Moederdag? Klik hier.”. Zo kun je met één klik profielverrijking toepassen door mensen uit te sluiten, in plaats van ín te sluiten volgens een interesseprofiel.”
Volgens Anique kun je je informatie op verschillende plaatsen uitvragen: “Via een landingspagina, maar ook al met een simpele klik op een antwoord in je e-mail. Doe het in elk geval op een creatieve manier met de juiste vragen. Waar ik van schrik zijn die ellenlange enquêtes met heel veel vragen. Stel echt alleen de vragen die niet voor de hand liggend zijn, waarvan de antwoorden jou gaan helpen in het converteren van die lead. Welke informatie kun je al uit andere databronnen halen? En wat wil je dan écht nog weten om goed te kunnen segmenteren? Start eens met drie simpele vragen.”
Wat is het meest ideale moment om te starten met profielverrijking? Anique: “Dat kan aan het begin, maar ook later in de klantreis. Je kunt er al heel laagdrempelig direct mee starten, bijvoorbeeld door in een pop-up naast enkel het e-mailadres ook een voornaam uit te vragen of het geslacht, als dat heel relevant is. Daarna is het een heel logische stap in je welkomstcampagne. Maar ook als je merkt dat de engagement van die nieuwe lead afneemt, kun je profielverrijking inzetten. Bijvoorbeeld in een reactivatie-campagne, door te checken of de interesses zijn veranderd of door de ontvanger te vragen hoe de e-mails beter op zijn of haar behoeften zouden aansluiten. Je kunt op alle touchpoints aanwezig zijn, met een slimme manier om een vraag te stellen die eenvoudig is voor de ontvanger om te beantwoorden.”
Een voorbeeld: met Heroes Only verpakte Anique de profielverrijking voor online woonwinkel Deens in een woonstijlquiz: “Deens heeft haar aanbod in verschillende woonstijlen verdeeld. Wat we dus graag van een nieuwe lead willen weten, is wat zijn of haar woonstijl is. We kwamen erachter dat bezoekers dat zelf ook niet zo goed weten. Dus bedachten we een woonstijlquiz. Daarin ziet de ontvanger verschillende sfeerbeelden voorbij komen, die hij of zij kan liken. Die likes worden opgeslagen en aan de hand daarvan wordt het profiel opgebouwd en de woonstijl bepaald. Met die informatie past Deens alle nieuwsbrieven aan op de stijl die ontvangers zelf hebben geselecteerd.”
Til jouw profielverrijking naar een hoger niveau met MailBlue
Start een gratis proefperiode van 14 dagen.
Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.