Case

De persoonlijke klantreis van Bloemetjebezorgen.nl

Jeroen Kuiper begon in 2019 met Bloemetje Bezorgen: online bloemen bestellen bij je lokale bloemist. Nu werkt de webshop samen met tientallen bloemisten door het hele land en telt het assortiment 90 boeketten. In 2023 stapte Jeroen over op MailBlue en automatiseerde hij zijn klantreis met onze software. Hoe ziet die klantreis eruit?

Bloemetjebezorgen.nl

Gebruikt MailBlue sinds 2023

Grootste voordeel van MailBlue?

“Makkelijk, snel en persoonlijk”

De klantreis in kaart

Jeroen vindt een goede klantreis belangrijk voor Bloemetjebezorgen.nl: “Om als bedrijf verder te komen en om klanten goed te bedienen en betrokken te houden. Klanten worden enthousiast van onze e-mails, dat merk ik ook uit de reacties. Laatst kreeg ik nog een mooie review: ‘Supermooie bloemen en hele fijne mailwisseling over het verloop, een dikke 10’.”

Persoonlijke klantervaring

Hoe houd je het persoonlijk? Jeroen: “We werken met een lokale bloemist in elke stad of regio en passen die conditionele content ook toe in onze e-mails, dus laten we onze klanten weten van welke bloemist hun boeket komt. Daarnaast vragen we nieuwe klanten naar hun verjaardag en die van zijn of haar partner en naar wat andere bijzondere dagen voor de klant zijn. We gebruiken voornamen in de onderwerpregels en aanhef en ik ben persoonlijk de afzender. Klanten willen persoonlijk contact, dat kan bij ons ook via WhatsApp. Dat persoonlijke karakter onderscheidt ons van onze concurrenten.”

Van bezoeker naar lead

Bloemetjebezorgen.nl werft bezoekers aan de website via onder meer SEO,
SEA, Facebook en Instagram en soms ook offline. Jeroen: “Om van deze bezoekers leads te maken, hebben we onder meer ons assortiment ingedeeld op gelegenheden en tonen we de populairste 8 boeketten op de homepage. Via onze nieuwsbriefinschrijving krijgen we nu de contacten die we via MailBlue kunnen benaderen. Ik zie ook kansen in leadmagneten zoals een boekettenscan, om te ontdekken welk boeket past bij jouw gelegenheid.”

Van lead naar klant en fan

Om leads te stimuleren klant te worden, zet Bloemetjebezorgen.nl nu alleen nog de automation ‘Verlaten winkelmandje’ in. Daarmee attenderen ze leads erop dat hun bestelling nog niet is afgerond. Voor nieuwe klanten heeft Jeroen samen met MailBlue een welkomstfunnel ingericht: “Daarin informeren we klanten over hun bestelling en van welke bloemist hun boeket komt. Ook geven we tips om het boeket mooi te houden, delen we reviews en stimuleren we herhaalaankopen met een kortingscode. We benutten de flow bovendien voor profielverrijking rond verjaardagen en andere speciale dagen.”

Van fan naar ambassadeur

Hoe beloont Bloemetjebezorgen.nl loyale klanten? Jeroen: “We houden bij wie onze loyale klanten zijn op basis van de aankoophistorie. Klanten die vaker dan 3 keer bij ons besteld hebben, bedanken we in een aparte automation en schenken we een kortingscode. Ook brengen we onze trouwe klanten als eerste op de hoogte van relevant nieuws, bijvoorbeeld over nieuwe boeketten en campagnes rond speciale gelegenheden. Al onze klanten krijgen na 7 dagen automatisch een verzoek om een review te plaatsen via Webwinkelkeur.”

De kracht van MailBlue

Het grootste voordeel van MailBlue? Jeroen: “Met MailBlue kan ik nu veel meer. Mijn processen automatiseren, mijn klanten een persoonlijke ervaring geven. Ik vind het ook makkelijk in gebruik, je kunt de diepte in maar dat hoeft niet. Ook fijn: MailBlue heeft duizenden klanten, maar ik voel me nooit een nummer. Ik heb snel antwoord op vragen en een oplossing bij problemen. Als je je klantreis op een makkelijke manier wil automatiseren en verder wil gaan dan standaard nieuwsbrieven, dan kom je bij MailBlue uit.”

selective focus of happy man in cap giving flowers to woman

Meer uit e-mailmarketing

De eerste resultaten van de nieuwe klantreis zijn al merkbaar voor Jeroen: “De eerste automations draaien en dat scheelt mij heel veel tijd, uren per dag. Daarnaast zie ik dat de herhaalaankopen toenemen en dat onze gemiddelde beoordeling omhoog is gegaan. Met name de e-mails na aankoop worden heel erg gewaardeerd, wat positieve reviews oplevert.”

Bloemetjebezorgen.nl gaat dus graag door met het inrichten van de klantreis via MailBlue: “We gaan meer funnels toevoegen en de frequentie van onze e-mails opvoeren. Elke keer komen er weer nieuwe orders uit. Ook willen we meer gaan segmenteren. Op stad en regio en op speciale evenementen, zo kunnen we klanten nog beter bedienen en onze eigen processen meer sturen.”

Verstuur vandaag nog je eerste campagne

Start een gratis proefperiode van 14 dagen.

Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.