In de spotlight…
Denk je aan e-mailmarketing of marketing automation, dan denk je al snel aan marketingfunnels die starten met een gratis weggever en eindigen met een laagdrempelige eerste aankoop. Niets voor Sophia ;-).
Sophia van Splunteren van Kleine Grote Mensen gebruikt de marketing automation software van MailBlue namelijk op een heel andere manier. Zij gebruikt MailBlue om haar business een stuk simpeler te maken door processen te automatiseren.
Zo zorgt MailBlue ervoor dat:
Benieuwd hoe Sophia dit doet? Lees dan nog even verder 😉
Je hebt het beste voor met jouw kind, maar niet altijd lukt het om de ouder te zijn die je wilt zijn. Door inzichten te geven in het gedrag van kinderen en praktische tools aan te reiken helpt Sophia van Kleine Grote Mensen je omgaan met lastig gedrag.
In opdracht van Kleine Grote Mensen heeft onze Blue Agency verschillende marketingfunnels uitgewerkt. Niet gericht op het aantrekken van nieuwe klanten, maar wel op het automatiseren van huidige processen binnen de onderneming. Door deze processen te automatiseren kan Sophia zich focussen op de onderdelen van haar business die er toe doen, handmatige terugkerende acties behoren tot de verleden tijd.
Dankzij de visuele ontwerper van automatiseringen in MailBlue zet je heel gemakkelijk complete processen op. Zo ook wanneer een klant, een aankoop doet van een e-gids. Bij het automatiseren van processen wil je jezelf continu de vraag stellen ‘en wat is nu de volgende stap?’. Zo gezegd, zo gedaan.
1.1 Nadat iemand een e-gids heeft aangeschaft is het van belang om de e-gids ook daadwerkelijk naar de klant toe te sturen. Hiervoor is een koppeling met het betaalsysteem vereist. In het geval van Sophia: Plug & Pay.
1.2 De upsell – Na het afleveren van de e-gids werden klanten toegevoegd aan de volgende automatisering. In deze opvolgende automatisering wordt vervolgens een aanvullende cursus aangeboden. Met drie mailtjes waarin we ingaan op de behoefte van de klant kiest 5,7% van de e-gids klanten ervoor om ook de vervolgtraining aan te schaffen. Dit zorgt ervoor dat de klantwaarde wordt verhoogd.
1.3 Tot slot wordt er door MailBlue gekeken of er al op de link naar de e-gids is geklikt. Indien dit het geval is, wordt er extra informatie en een evaluatie verzonden. Is er nog niet geklikt op een link, dan willen we de e-gids eerst opnieuw verzenden zodat we zeker weten dan de klant de e-gids heeft ontvangen. Het komt weleens voor dat een klant een mailtje heeft gemist, door de mail opnieuw te verzenden verbeteren we de klantervaring.
2.1 Hoewel het toegang verlenen tot een e-learningprogramma ook start bij het doen van een aankoop en dus de koppeling met het betaalsysteem, wijkt het tweede proces toch net iets af. Nadat iemand een aankoop heeft gedaan en hier een bevestigingsmail van is verzonden moet de deelnemer namelijk nog wel toegang krijgen tot het e-learningprogramma, in dit geval Huddle. Door te werken met een zogenaamde ‘webhook’ praat MailBlue met de Huddle-software en zijn we in staat om een gebruikersaccount aan te maken in de leeromgeving.
2.2Â Ook interessant aan deze automatisering is dat er gebruik wordt gemaakt van een ‘als / dan’ functie. In de automatisering zie je staan ‘Voldoet het contact aan de volgende voorwaarden?’ met vervolgens de voorwaarde ‘Tag is [egids]-ultieme-emotiegids’. Deze tag wordt toegevoegd op het moment dat de egids wordt aangeschaft. Heeft een klant de egids nog niet? Dan ontvangen zij een korting omdat ze zojuist ook een online training hebben aangeschaft. Heeft de klant de egids al wel, dan is de aanbieding niet langer relevant en hoeft deze niet te worden verzonden.
Door verschillende databronnen aan MailBlue te koppelen (zoals je website, betaalsysteem en andere relevante klantinformatie) kun je veel relevantere e-mails sturen aan jouw klanten. Je wilt klanten natuurlijk niet lastigvallen met e-mails waar zij niets aan hebben.
Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.
Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)