Martin van Kranenburg over schrijven met ChatGPT

“Het nieuwe spel is snappen, schrijven, schrappen.”

Hoe schrijf je jouw e-mails en landingspagina’s sneller en beter met ChatGPT? We vroegen het aan Martin van Kranenburg (55), één van de meest gevraagde conversie-, neuromarketing- en AI-sprekers in Nederland en auteur van de boeken ‘Schrijven voor het brein’ en ‘ChatGPT als tweede brein’.

‘ChatGPT als tweede Brein’ op Managementboek

Beoordelen wordt belangrijker dan schrijven

De introductie van ChatGPT op 30 november 2022 heeft de schrijfwereld opgeschud. Martin ziet ook dat de spelregels veranderen: “Het gaat in deze tijd niet meer over het schrijven zelf. Natuurlijk moet je dat kunnen, maar beoordelen wordt veel belangrijker. Je moet de juiste vragen weten te stellen. Het spel wordt: snappen, schrijven, schrappen. Dat ‘snappen’ begint met in de huid van jouw klanten kruipen.”

Beantwoord de vragen van je lezers

Daarbij refereert Martin aan de aloude dialoogmethode van Siegfried Vögele: “Volgens Vögele is het schrijven van teksten niets meer en niets minder dan het beantwoorden van de vragen van je lezer. Ik zie nog heel veel websites waarop dat niet gebeurt. Dan gaat het alleen maar over bedrijven zelf: “Wij zijn dit, wij kunnen dat.” Voor een goede tekst verplaats je je in je lezer en beantwoord je zijn of haar vragen.”

Check met een DVV’tje

En daar komt ChatGPT in beeld: “Daarmee kun je in no-time achter de vragen, motivaties en frustraties van je lezer komen. Zo weet je precies in hoeverre jouw tekst voldoet aan wat je persona’s verwachten. Dat kun je vervolgens checken met een DVV’tje: D staat voor duidelijk, de V’s voor volledig en verleidelijk. Is de tekst goed te begrijpen? Zijn alle lezersvragen beantwoord? Is de boodschap overtuigend en zet die aan tot actie?”

“Gaat de emotie in jouw teksten niet aan? Dan wordt je e-mail niet geopend, je landingspagina niet bekeken en je social post genegeerd.”

Gebruik emotie in je teksten

Volgens Martin is emotie een onmisbaar ingrediënt in overtuigende teksten: “Informatie leidt tot analyse, emotie leidt tot actie. Het onbewuste brein neemt emotioneel geladen beslissingen en is voor 95% verantwoordelijk voor jouw conversie. Gaat de emotie in jouw teksten niet aan? Dan wordt je e-mail niet geopend, je landingspagina niet bekeken en je social post genegeerd. Maak in je headings dus passend gebruik van emoties als hebzucht, angst, status, ontplooiing of autonomie.”

Zo schrijf je een goede prompt 

Hoe zet je ChatGPT nu goed aan het werk voor je teksten? In zijn nieuwste boek geeft Martin met P.R.O.M.P.T.S. een leidraad voor een goede prompt: “Zet ChatGPT in een rol, zoals een ervaren copywriter of een neuromarketeer. Wees specifiek. Geef vervolgens een concrete opdracht met voorbeelden en beperkingen. En wees duidelijk over de output die je verwacht: geef volledige instructies over de lengte, structuur, tone of voice en opbouw van de tekst. Tot slot: onthoud dat jij zelf altijd verantwoordelijk blijft. Maak het persoonlijk, echt en authentiek – en valideer de output.”

Bouw je eigen GPT

Met een betaald account van ChatGPT kun je je eigen ‘GPT’s’ bouwen. Martin: “Dat is heel simpel. Je vindt in de GPT Store niet voor niets al 3 miljoen GPT’s, iedereen kan het en iedereen zou het moeten hebben. Een GPT kun je zien als een prompt die je vaker gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen Cialdini-check maken, of zelfs je eigen redactie-assistent of virtuele marketeer. Ik denk dat GPT’s websites gaan veranderen van monoloog naar dialoog. Straks stellen bezoekers gewoon hun vraag en krijgen ze de drie beste antwoorden.”

Combineer ChatGPT met MailBlue

Start een gratis proefperiode van 14 dagen.

Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.