Een nichemarkt is een specifiek, afgebakend deel van de markt voor een bepaalde groep consumenten met een behoefte of interesse die niet door de brede markt wordt vervuld. Dit betekent minder concurrentie, maar ook minder potentiële klanten.
Voorbeelden van een nichemarkt
Een nichemarkt bestaat uit consumenten met een interesse in specifieke hobby’s als borduren of die een bepaalde levensstijl nastreven, bijvoorbeeld het gebruik van verzorgingsproducten zonder chemicaliën.
Waarom ga je als bedrijf voor een nichemarkt?
Het betreden van een nichemarkt kan voor bedrijven aantrekkelijk zijn vanwege het potentieel van een hogere winstmarge. Als bedrijf kun je een unieke waardepropositie bieden in een markt waar minder concurrentie is. Dat leidt tot hogere prijzen en meer klantloyaliteit. Wegens minder concurrentie is het als nieuw bedrijf gemakkelijker een sterke marktpositie op te bouwen.
Wat zijn de nadelen van de nichemarkt?
Daarbij kent een nichemarkt natuurlijk ook nadelen. De markt is immers beperkt. Zo kun je als bedrijf dus ook beperkingen in groei ervaren en kan het moeilijk zijn om voldoende klanten aan te trekken omdat de bestaande groep sneller verzadigd is. En als de klantvraag afneemt, betekent dat natuurlijk ook minder winst.
De rol van e-commerce in de nichemarkt
E-commerce maakt het gebruiken van nichemarkten gemakkelijker door bedrijven in staat te stellen producten en diensten wereldwijd te verkopen. Door e-commerce is er geen fysieke locatie nodig. Denk bijvoorbeeld aan verkopen via Etsy, de marktplaats voor handgemaakte producten, hobbyisten en creatieve ondernemers.
Ook verzamel je door e-commerce eenvoudig klantdata. Dit helpt met marketingstrategieën die zich heel specifiek op de doelgroep van een bepaalde nichemarkt richten.
E-mailmarketing en de nichemarkt
E-mailmarketing is een van de beste marketingtools om in te zetten voor nichemarketing. Je benadert de doelgroep gericht en persoonlijk en kunt resultaten meten. Daarnaast is e-mailmarketing een laagdrempelige investering. Het is wel belangrijk de juiste e-mailmarketingsoftware te hebben. MailBlue biedt software waarmee marketingfunnels volledig geautomatiseerd worden. Zo blijf je als bedrijf 24/7 in contact met je klant en kun je eenvoudig data meten. Software als die van MalBlue is daarom onmisbaar voor bedrijven die binnen een nichemarkt actief zijn.