Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Een hashtag is het teken # (hekje) gevolgd door een woord of een woordenserie die compleet aan elkaar geschreven staat, zonder tussenkomst van leestekens. De hashtag is vooral door Twitter heel bekend geworden. Hier worden de meeste posts van een hashtag voorzien, zodat deze gemakkelijk terug te vinden zijn.

Waarom een hashtag?

Hashtags voegen een bepaalde waarde toe aan een bericht. Als je op Twitter een bericht afsluit met de hashtag #eindelijkweekend, dan kan dit bericht op basis van deze hashtag via de zoekfunctie worden teruggevonden. Daarnaast kan je zien welke berichten er nog meer zijn gepost met deze hashtag. Je kan op deze wijze gemakkelijk alle posts volgen die deze hashtag hebben. Je ziet ze ook aan televisieprogramma’s gelinkt worden. Zo heeft All You Need Is Love de hashtag #AYNIL, heeft De Wereld Draait Door de hashtag #DWDD en staat het programma The Voice of Holland bekend onder de hashtag #TVOH.

Niet alleen op Twitter

Hashtags zijn bekend geworden door Twitter, maar bestonden al eerder. Eigenlijk komen ze oorspronkelijk uit het zogenaamde IRC (Internet Relay Chat) netwerken. Het sloeg echter goed aan op Twitter, en daardoor begonnen ook andere sociale netwerken er iets mee te doen. Zo kan je op YouTube nu ook gebruik maken van hashtags, en ook op Facebook en Instagram kan je ze goed gebruiken in je posts. Vaak is het zo dat het op Twitter gebeurt dat een bepaalde hashtag zogenaamd viral gaat. In de meeste gevallen zijn deze hashtags voor het eerst in het buitenland gebruikt, veelal Amerika, bijvoorbeeld in een tweet van een beroemdheid. Vervolgens gaat deze hashtag heel de wereld over.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.