Virale marketing, ook wel viral marketing, is een marketingvorm die zich viraal gaan verspreiden, zoals een virus dit doet, vanaf het moment dat het wordt ingezet. Voorheen ging het dan vooral om mond-tot-mondreclame, maar in deze tijd hebben we het dan ook over reclame die zich via internet als een lopend vuurtje verspreidt.
Posts gaan ‘viral’
We kennen tegenwoordig al de term ‘viral gaan’. Vaak gaat dit dan over een post op social media. Iemand plaatst een heel sterk bericht, bijvoorbeeld op Facebook of Twitter, en binnen een paar uur gaat het bericht letterlijk de hele wereld over. Dit bericht gaat dan ‘viral’ zoals dat genoemd wordt. Op dit principe is ook virale marketing gebaseerd.
In korte tijd veel mensen bereiken
Met de komst van internet, en dan vooral ook met de komst van social media, zijn er natuurlijk meer mogelijkheden bij gekomen op het gebied van virale marketing. Het gaat erom dat een boodschap, ongeacht wat voor boodschap, zich razendsnel onder de mensen verspreidt. Een sterk bericht op social media zal zich heel snel verspreiden en op die manier in korte tijd heel veel mensen bereiken. Belangrijk is het dan wel dat het bericht inderdaad sterk en leuk of belangrijk genoeg is om viral te laten gaan.
De nieuwe mond-tot-mond reclame
Het online verspreiden van een post, een blog of andere online content, dat zich vervolgens als een lopend vuurtje verspreidt op het internet, is dus eigenlijk de nieuwe mond-tot-mond reclame. Natuurlijk is de traditionele mond-tot-mond reclame ook nog altijd zeer effectief. Beide vormen vallen onder virale marketing. Wanneer een bedrijf content maakt dat daadwerkelijk wordt gemaakt om zich over het internet te verspreiden, dan wordt dit stuk content ook wel een ‘linkbait’ genoemd.