Cross-promotie is een snelle, korte en effectieve wederzijdse reclameactie tussen minimaal twee complementaire ondernemingen. Hierbij profiteren beide bedrijven van de promotie en kunnen de kosten voor de reclame worden gedeeld. Cross-promotie is een uitstekende manier om binnen korte tijd een specifieke nichemarkt te bereiken tegen relatief lage kosten. Daarnaast is het een goede manier om voor te bereiden op cross-promotie acties die voor een langere termijn zullen worden ingezet.
Ondernemingen helpen elkaar op weg
Bij cross-promotie draait het er eigenlijk om dat het ene bedrijf het andere bedrijf helpt, en andersom, op het gebied van promotie. Laten we een voorbeeld noemen. Bedrijf 1 is een discotheek waar vooral housemuziek gedraaid wordt. Bedrijf 2 is een onderneming die gehoorbescherming aanbiedt voor jongeren die naar houseparty’s gaan. De bedrijven kunnen onderling afspreken samen te werken met cross-promotie. Als bedrijf 2 in dit geval bedrijf 1 gaat sponseren met gratis oordopjes in ruil voor reclame, dan komen beide ondernemingen beter uit de strijd dan wanneer zij alleen voor hun eigen bedrijf promotie zouden maken.
Op de beurs
We zien ook cross-promotie op de beurs en op evenementen plaatsvinden. Hierbij kunnen twee soortgelijke ondernemingen de kosten van een stand delen door de stand zelf ook te delen en elkaar op slimme wijze aan te vullen.
Online cross-promotie
Online kan er ook zeker cross-promotie plaatsvinden. Stel dat er twee fietshandelaren zijn die een soortgelijk assortiment voeren. Wanneer deze twee fietshandelaren met elkaar afspreken dat zij elkaar online promoten, dan is dit ook cross-promotion. Zo kan bedrijf 1 bijvoorbeeld een link naar bedrijf 2 op de website zetten, deze kan bedrijf 2 in een nieuwsbrief vermelden of eens online aanprijzen op social media. Als bedrijf 2 dit dan ook voor bedrijf 1 doet, dan ontstaat er online cross-promotie. Dit verbetert overigens ook de vindbaarheid van beide ondernemingen in de zoekmachines.