Call To Action of CTA | Definitie en Uitleg

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Een call to action is een motivatie voor de bezoeker van een website om een bepaalde actie te ondernemen. De call to action wordt ook wel aangegeven als CTA. Op verreweg de meeste websites wordt in meer of mindere mate gebruik gemaakt van call to actions.

Tekst of buttons

In de meeste gevallen worden call to actions weergegeven in de vorm van tekst of in de vorm van een button. Zo is er op veel websites een grote button aanwezig waarop bijvoorbeeld staat ‘Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting’. Dit is een call to action.

De websitebezoeker wordt gemotiveerd om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief en kan hier een leuke korting voor terug krijgen. De call to action in de vorm van tekst komt  verreweg het meest voor. Denk hierbij aan zinnen zoals: ‘Neem vandaag nog contact met ons op om binnen 24 uur een scherpe vrijblijvende offerte van ons te ontvangen’. Hierbij wordt de bezoeker gemotiveerd om een gratis en vrijblijvende offerte bij het betreffende bedrijf aan te vragen.

Een website heeft call to actions nodig

Zonder call to actions is een website aanzienlijk minder effectief. Als een website geen gebruik maakt van call to actions, maar enkel een contactpagina plaatst met een telefoonnummer en mailadres, dan zullen niet veel mensen besluiten om deze contactgegevens te gebruiken. Zij hebben dan het gevoel dat dit wellicht niet helemaal gewenst is. Het maakt de bezoeker onzeker.

Wanneer er bij de contactgegevens wordt geplaatst: ‘Neemt u gerust eens vrijblijvend contact met ons op als u vragen heeft’, dan zullen veel meer mensen besluiten om dit ook te doen. De uitnodiging staat er tenslotte. Kortom, mensen hebben motivatie nodig om actie te ondernemen, en dit doe je met een call to action. Op de meeste websites wordt gebruik gemaakt van call to actions die op de website zijn verwerkt volgens het AIDA model.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.