Een Unique Selling Point is een kenmerk of eigenschap van een dienst of een product waarmee deze zich onderscheidt van andere soortgelijke producten of diensten. Het zijn dus unieke kenmerken en / of eigenschappen. Een Unique Selling Point wordt ook wel een USP genoemd, maar staat ook wel bekend als Unique Selling Proposition, Unique Buying Reason (UBR) of een Unique Value Proposition (UVP). Ook kennen we het onder de naam ‘onderscheidend vermogen’.
Voorbeelden van Unique Selling Points
Verreweg de meeste websites maken gebruik van Unique Selling Points. Vaak worden deze op de homepage in een apart blok weergegeven. Hierbij valt te denken aan de volgende opsomming:
- Gratis verzonden
- Binnen 24 uur verstuurd
- Geen verzendkosten
- Gratis retour
- Niet goed – geld terug
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van Unique Selling Points. Het gaat erom dat de Unique Selling Points de beste kenmerken en eigenschappen helder en duidelijk weergeven, waardoor iemand gestimuleerd wordt tot zaken doen.
Waarom zijn USP’s zo belangrijk?
Unique Selling Points bieden je de mogelijkheid om jezelf als ondernemer, of onderneming, daadwerkelijk te onderscheiden. Je hebt altijd in meer of mindere mate te maken met concurrentie, en je wilt natuurlijk dat de consument bij jou koopt in plaats van bij de concurrent.
Door Unique Selling Points weer te geven die voor de consument echt interessant zijn, kiest deze sneller voor jou. Stel dat je twee grootste concurrenten verzendkosten in rekening brengen, dan is het voor jou natuurlijk een geweldig Unique Selling Point om de producten gratis te verzenden. Hierdoor zal de klant sneller kiezen voor een product uit jouw assortiment, want de consument krijgt bij jou de mogelijkheid om het bedrag voor het verzenden van de order te besparen.