Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

De Facebook Ads Library, in het Nederlands ook wel bekend als de Facebook Advertentiebibliotheek, is een database met alle advertenties die momenteel actief zijn in de Meta-technologieën. De database wordt daarom ook wel de Meta Advertentiebibliotheek genoemd. De Meta-technologieën zijn momenteel Facebook, Messenger, Instagram en het Meta audience network. Je bekijkt advertenties door trefwoorden of adverteerders in te vullen.

Je vindt in de bibliotheek niet alleen actieve advertenties, maar ook advertenties over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek van de afgelopen zeven jaar en advertenties die het afgelopen jaar in de EU zijn uitgevoerd. 

Waarom bestaat de Facebook Ads Library?

De Facebook Ads Library is in maart 2019 opgericht met als doel transparantie te creëren over (politieke) reclame en de verspreiding van verkeerde informatie tegen te gaan. 

De bibliotheek wordt van begin af aan door Meta zelf aangeboden. Per advertentietype vind je de volgende informatie.

Actieve advertenties

  • De advertentie-inhoud
  • Basisinformatie, zoals adverteerder en sinds wanneer de advertentie actief is

Advertenties over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek vande afgelopen zeven jaar

  • De advertentie-inhoud
  • Basisinformatie, zoals adverteerder en sinds wanneer de advertentie actief is
  • Aanvullende transparantie over het bestede bedrag, het bereik en de betalende entiteiten

Voor advertenties in de EU van het afgelopen jaar 

  • De advertentie-inhoud
  • Basisinformatie, zoals adverteerder en sinds wanneer de advertentie actief is
  • Aanvullende transparantie specifiek belangrijk voor de EU

Nieuwe advertenties worden binnen 24 uur na de eerste weergave weergegeven in de advertentiebibliotheek. Hetzelfde geldt voor wijzigingen of updates.

AD Library API

De AD Library API stelt je in staat om heel specifiek te zoeken op doelgroep, demografie, bereik, taal etc. Handig, want zo kun je als marketeer best practices bekijken en deze zelf toepassen. En nog een plusplunt: omdat je ook specifiek op adverteerders kunt zoeken, bekijk je gemakkelijk de advertenties van je concurrentie. De Facebook Ads Library biedt daarmee een schat aan waardevolle informatie en is een aanrader voor iedere marketeer die bezig is met online adverteren.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.