Automated en Evergreen webinars

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wat zijn automated en evergreen webinars?

Een automated webinar is een geautomatiseerd, vooraf opgenomen webinar. Dit webinar wordt neergezet alsof het live wordt uitgezonden. De live look en feel wordt vaak versterkt door interactieve mogelijkheden, zoals polls en downloads. 

Evergreen webinars zijn webinars over onderwerpen die langdurig relevant zijn. Evergreen webinars kunnen daarom heel lang gebruikt worden. Evergreen webinars zijn vrijwel altijd automated webinars. Evergreen en automated webinars staan daarom rechtstreeks met elkaar in verband.

Wat heb je nodig voor een goed webinar?

De voorspelling is dat webinars steeds belangrijker worden. Het is dus belangrijk tijd en moeite in je webinar te stoppen en iets goeds neer te zetten. Voor een goed webinar is in ieder geval nodig:

  • De juiste software zodat alles zonder zorgen moeiteloos verloopt. Denk aan Webinargeek of Livestorm.
  • Een interessant script. Je moet de aandacht van de kijker minstens een half uur vast kunnen houden. 
  • Visueel en auditief sterk en van hoge kwaliteit. Niemand zit te wachten op een haperende webinar met ruis en slechte slides. 
  • Een goede landingspagina waarop kijkers zich inschrijven.
  • Een achterliggende funnel voor upsells. E-mailmarketing is hiervoor heel geschikt. Je hebt wel de juiste software hiervoor nodig, bijvoorbeeld MailBlue.

Wat zijn de voordelen van een automated en evergreen webinar?

Webinars worden niet zonder reden steeds populairder. Het is een ideaal platform om je doelgroep te bereiken en ze aan je te verbinden. Maar er zijn meer voordelen. We noemen er een paar.

Timemanagement

Het grootste voordeel van een vooraf automated webinar is de tijd die je overhoudt. Je hoeft niet elke keer webinars te plannen, achter de webcam te kruipen en kijkers op de hoogte te houden van een uitzenddatum. Het webinar draait ook zonder jou. Jij kunt je focussen op andere zaken terwijl je wel leads en inkomen binnenhaalt. 

Salesfunnel

Een webinar is gemakkelijk in je salesfunnel te integreren. Webinars zijn namelijk ideaal voor:

  • Online advertenties
  • E-mailmarketing
  • Social media

Groot publiek bereiken

Een automated en evergreen webinar is altijd te bekijken. Dit betekent dat je kijkers het webinar on demand kunnen streamen en kijken, waar en wanneer dan ook. Omdat de doelgroep niet aan bepaalde tijden vastzit, is er meer flexibiliteit in het kijken. Zo bereik je meer kijkers. Bij het vergelijken van een live webinar met de automated versie, zien we dan ook een groter bereik en meer kijkers bij een vooraf opgenomen webinar. 

Evergreen webinars blijven relevant

Een evergreen webinar blijft lange tijd interessant voor de juiste doelgroep. Je hoeft dus minder te investeren omdat het webinar hergebruikt kan worden. 

Het perfecte webinar

Tijdens een live webinar kan er van alles misgaan. Van de webcam die uitvalt tot een hard geluid op de achtergrond. Ook wijken mensen soms per ongeluk van het script af of zijn ze opeens hun tekst kwijt. In een evergreen en automated webinar kun je het webinar blijven opnemen tot je het perfecte webinar hebt. Dit verhoogt dus ook de kwaliteit van je bedrijf/merk.

Wat zijn de nadelen van een evergreen en automated en evergreen webinar?

Natuurlijk kent elke marketingstrategie nadelen. Zo ook het inzetten van webinars. We noemen hier een paar nadelen van evergreen en automated webinars. 

Geen live interactie 

Tijdens een vooraf opgenomen webinar kun je niet live chatten met kijkers. Dit kan nadelig zijn als deze vragen hebben. En hoewel steeds meer webinar software de mogelijkheid biedt om de chatfunctie te koppelen aan bijvoorbeeld e-mail (waardoor je de vragen later ontvangt) of programma’s als Slack, is dit natuurlijk niet hetzelfde als een live gesprek hebben. 

Dit is een nadeel. Ondanks de waardevolle webinar, kun je zorgen niet direct wegnemen en vragen niet meteen beantwoorden. Zo loop je een mogelijkheid tot klantbinding of verkoop mis.

Tijdsgevoeligheid

Stel dat je bedrijf binnenkort een event organiseert dat nog niet bekend was toen het webinar werd opgenomen. Dit betekent dat het event niet meegenomen kan worden in een automated webinar, zonder het webinar aan te moeten passen. 

Technische risico’s

Je hebt bij een automated en evergreen webinar geen omkijken naar het afspelen van de content. Dat betekent echter ook dat je het niet snel opmerkt als er een technische fout plaatsvindt. Dit komt onprofessioneel over en kost je kijkers.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.