CPM – Cost per mille

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Wat is CPM?

CPM staat voor Cost per Mille. CPM staat ook bekend als Cost per Thousand. De naam geeft de betekenis van de term al weg. CPM betekent namelijk de kosten van 1000 weergaven van een advertentie. 

Welk type advertenties gebruik je bij CPM?

De advertenties in dit betaalmodel kunnen allerlei vormen hebben. Ze worden bijvoorbeeld ook als reclame op televisie ingezet. In dit artikel spreken we over online reclame, dus bijvoorbeeld een online advertentiecampagne of banner. Dit zijn altijd advertenties waar je betaalt voor plaatsing en zichtbaarheid. Het is een biedstrategie die je vooral inzet bij visuele advertenties en display advertenties, zoals social media.

Bruto CPM en netto CPM

We maken onderscheid tussen de bruto en netto Cost per Mille.

De bruto CPM telt elke weergave van de advertentie. Dat betekent dus dat dezelfde persoon een advertentie meerdere keren ziet, maar al deze keren worden meegeteld in het aantal weergaven.

De netto CPM telt de unieke gebruikers die een advertentie zien.

Waarom is de CPM belangrijk?

De Cost per Mille is een belangrijk benchmark. De data van dit betaalmodel laat bijvoorbeeld zien of de kosten van een campagne in verhouding staan met de opbrengsten. En als je ook offline adverteert, is de CPM nodig voor deze vergelijking.

Hoe bereken je de CPM?

Je berekent de Cost per Mille door de prijs van de advertentie te delen door het bereik van je platform. Dat bereik is dus het aantal weergaven. Het getal dat je krijgt is de prijs voor een eenmalige weergave. Dat getal vermenigvuldig je vervolgens met 1000. De Cost per Mille wordt ingesteld omdat de kosten per eenmalige weergave te laag zijn. We rekenen daarom af per 1000 weergaven. 

Rekenvoorbeeld
Je advertentiekosten zijn € 10.000,-
Je weergaven zijn 1.300.000 vertoningen.

10.000 : 1.300.000 = 0,00769 per weergave
0,00769 x 1000 = 7,69 euro per 1000 weergaven

Let op: adverteer je voor een heel specifiek ingestelde doelgroep? Dan heb je vaak hogere kosten omdat er minder weergaven zijn. 

Wat zijn de voordelen van CPM?

Het Cost per Mille model kent voor- en nadelen. Voordelen van CPM zijn:

  • De kosten zijn meestal lager dan bij een biedstrategie als Cost per Click (CPC), waar je per klik afrekent.
  • Je bouwt gemakkelijk aan je reputatie en brand awareness.
  • De advertentiekosten van platformen zijn eenvoudig te vergelijken zodat je kosteneffectief te werk gaat.
  • Je stelt eenvoudig een maximumbedrag in.

Wat zijn de nadelen van CPM?

Nadelen van CPM zijn:

  • Als mensen niet op je advertentie klikken, is het moeilijk om de effectiviteit van een campagne te meten.
  • Je haalt niet direct betalende leads binnen via deze methode. Het is echt een methode om je brand awareness te vergroten.
  • Als je de advertentie breed inzet zonder specifieke doelgroep ben je goedkoper uit, maar weet je niet zeker of jouw doelgroep de advertentie te zien krijgt.
  • Het succes van een advertentie volgens het CPM-model is ook afhankelijk van een goede vormgeving. Hier moet je voldoende aandacht aan besteden.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.