Een dode link is heel gemakkelijk gezegd een link die niet meer werkt. Een dode link brengt je dus eigenlijk nergens heen, en zeker niet naar de plek waar de link ooit voor bedoeld was.
Van een link naar een dode link
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er dode links op het internet staan, maar het gebeurt wel heel vaak. Een link kan om diverse redenen een dode link worden. Zo kan het zijn dat er een typefout in de link staat, waardoor deze dus niet linkt naar de juiste webpagina. In dit geval wordt de link niet dood, maar is het van begin af aan al een dode link. Het kan ook zijn dat de link wel gewerkt heeft, maar dat de webpagina waarnaar deze linkt ineens niet meer bestaat. In dit geval wordt het een dode link.
Als webpagina’s verdwijnen of worden verplaatst
Een link wordt aangemaakt op basis van een URL. Stel dat er op de homepage van een website een link wordt aangemaakt naar de webpagina ‘Over Van Stroma Wieldoppen’, dan linkt deze vanzelfsprekend direct door naar deze pagina. Wanneer de webpagina dan verandert naar bijvoorbeeld de webpagina ‘over ons’, dan verandert ook de URL en moet de link in de homepage dus worden aangepast om te voorkomen dat het om een dode link gaat.
Wanneer er op deze website naar een autoschadebedrijf wordt gelinkt, bijvoorbeeld ‘Looma Autoschade Delft’, dan gaat de bezoeker vanzelf naar de website van dit bedrijf. Echter, gaat Looma Autoschade Delft failliet en verdwijnt de website, dan wordt het een dode link en moet deze worden verwijderd.
Veel dode links
Er zijn ontzettend veel dode links op internet te vinden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat er veel wordt gefocust op externe linkbuilding, waarbij er op een website wordt gelinkt naar andere websites. Vervolgens wordt er in de toekomst nooit meer gecontroleerd of de betreffende websites nog wel bestaan. Veel ondernemingen gaan failliet of veranderen van naam, waardoor uiteindelijk ook veel actieve links om worden gevormd tot dode links.