• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook advertentie rapporten – meet de resultaten

Je gaat adverteren op Facebook, maar als je niet weet wat je advertenties je opleveren, dan wordt het natuurlijk lastig om te bepalen of je advertenties succesvol zijn.

Gelukkig heeft Facebook daar ook een functie voor gebouwd. Je kunt namelijk rapportages maken met Facebook, hierin kun je instellen welke meetpunten je wilt meten vanuit je advertenties en je kunt instellen dat Facebook dit rapport automatisch naar je toestuurt.

Cool, maar waar moet je beginnen?

Facebook aangepaste advertentie rapporten maken

Om een aangepast rapport aan te maken ga je naar de advertentie manager; hier vind je een overzicht van al je advertenties. Die weergave, daar kun je vervolgens een aangepast rapport van maken.

Filter aanmaken in je Facebook advertentie rapporten

Om te beginnen kun je een filter aanmaken voor het rapport. Wil je bijvoorbeeld een rapport voor één campagne maken of wil je per advertentiedoelstelling andere delen van je advertenties meten?

Een filter aanmaken kan op basis van:

  • De weergave: actief, gepland, wachtend op beoordeling, niet goedgekeurd, niet actief, niet weergegeven, afgelopen en geweigerd.
  • De advertentiedoelstelling: betrokkenheid bij paginabericht, pagina-vind-ik-leuks, klikken naar website, websiteconversies, app-installaties, betrokkenheid bij app, brand awareness, lokale bekendheid, reacties op evenementen, geclaimde aanbiedingen, videoweergaven, leads genereren, productcatalogus verkoop.
  • Kooptype: veiling, vaste prijs, bereik en frequentie, reach block.
  • Plaatsing: nieuwsoverzicht op desktop, nieuwsoverzicht op mobiele apparaten, rechterkolom op computer, instagram, doelgroepen netwerk.
  • Statistieken: kosten per resultaat, uitgegeven gedurende looptijd, kosten per actie (CPA), kosten per 1000 weergaven (CPM), frequentie, weergaven, bereik, resultaten.
  • Je kunt ook kiezen om een nieuw filter aan te maken. Hier heb je nog een aantal extra opties zoals een filter maken voor een specifieke campagne, advertentieset of advertentie.

Ook kun je instellen of je het rapport van de afgelopen 30 dagen moet zijn, of van de afgelopen 7 dagen bijvoorbeeld. Je kunt de data ook handmatig instellen.

Nu je een filter hebt kunnen aanmaken kunnen we gaan beslissen welke data we van die campagne willen ontvangen.

Kolommen aanpassen in je Facebook advertentie rapporten

Facebook heeft een aantal standaard kolommen ingesteld voor je om de meeste resultaten van jouw advertenties te kunnen inzien. Op het moment dat je all-in wilt gaan met Facebook advertenties en je jouw advertenties écht wilt gaan verbeteren, weet dan dat je nog meer data kwijt kan in het rapport.

Allereerst zal ik met je delen wat er allemaal mogelijk is. Vervolgens zal ik je ook een aantal voorbeelden geven van hoe ik de rapportages heb ingesteld voor klanten.

Op het moment dat je op 'kolommen' -> 'kolommen aanpassen' klikt, kun je de kolommen aanpassen naar de data die jij nodig hebt.

Hieronder vind je een overzicht van welke opties je hebt om je rapport mee aan te vullen.

De prestaties van je Facebook advertenties meten op basis van:

  • Resultaten
  • Resultatenratio
  • Geschatte stijging in advertentieherinnering (personen)
  • Ratio geschatte stijging in advertentieherinnering
  • Bereik
  • Frequentie
  • Weergaven
  • Sociaal bereik
  • Weergaven met sociale context
  • Acties
  • Personen die actie nemen
  • Totale conversiewaarde
  • Relevantiescore
  • Positieve feedback
  • Negatieve feedback
  • Kosten
  • Kosten per 1000 bereikte personen
  • CPM (kosten per 1000 weergaven)
  • Kosten alle acties
  • Besteed bedrag
  • Vandaag besteed

De betrokkenheid bij je Facebook advertenties meten op basis van:

  • Pagina-vind-ik-leuks
  • Betrokkenheid met pagina
  • Betrokkenheid met bericht
  • Vind-ik-leuks van bericht
  • Reacties op bericht
  • Gedeelde berichten
  • Fotoweergaven
  • Klikken op links
  • Geclaimde aanbiedingen
  • Check-ins
  • Pagina-vermeldingen
  • Weergaven paginatabs
  • Aantal keer gespeeld
  • Cadeauverkoop
  • Antwoorden op vragen
  • Gevolgde vragen
  • Klikken op knop
  • Unieke klikken op link

                Kosten per:

  • Pagina-vind-ik-leuk
  • Actie op bericht
  • Berichtactie
  • Bericht-vind-ik-leuk
  • Reactie op bericht
  • Gedeeld bericht
  • Fotoweergave
  • CPC (Link)
  • Geclaimde aanbieding
  • Check-in
  • Paginavermelding
  • Pagina tabblad weergave
  • Gespeelde game
  • Verkocht cadeau
  • Antwoord op vraag
  • Volger van vraag
  • Unieke klik naar link
  • Conversiewaarde cadeauverkoop
  • CTR (Link)

Je video-advertenties op Facebook meetbaar maken op basis van:

  • Klikken om video af te spelen
  • Videoweergaven
  • Gem. % van videoweergave
  • Gem. duur van videoweergave
  • 10 seconden bekeken
  • Weergaven van 30 seconden
  • Videoweergaven tot 25% , 50%, 75% en/of 100%
  • Kosten per klik om video af te spelen , videoweergave en/of weergave van 10 seconden

Je website-acties meten via Facebook op basis van:

  • Website-acties (alle)
  • Betaling starten (Facebook-pixel)
  • Betalingsgevens toevoegen (Facebook-pixel)
  • Aankoop (Facebook-pixel)
  • Toevoegen aan winkelwagen (Facebook-pixel)
  • Toevoegen aan verlanglijstje (Facebook-pixel)
  • Inhoud weergeven (Facebook-pixel)
  • Zoeken (Facebook-pixel)
  • Lead (Facebook-pixel)
  • Registratie voltooien (Facebook-pixel)
  • Betalingen (conversiepixel)
  • Registraties (conversiepixel)
  • Leads (conversiepixel)
  • Weergaven belangrijke webpagina (conversiepixel)
  • Toevoegingen aan winkelwagentje (conversiepixel)
  • Overige websiteconversies (conversiepixel)
  • Waarde website-actie (alle)

               Kosten per:

  • Website-actie (alle)
  • Gestarte betaling (Facebook-pixel)
  • 'Betalingsgegevens toevoegen' (Facebook-pixel)
  • Aankoop (Facebook-pixel)
  • Toevoeging aan winkelwagentje (Facebook-pixel)
  • Toevoeging aan verlanglijstje (Facebook-pixel)
  • Weergegeven inhoud (Facebook-pixel)
  • Zoekopdracht (Facebook-pixel)
  • Lead (Facebook-pixel)
  • Voltooide registratie (Facebook-pixel)
  • Betaling (conversiewaarde)
  • Registratie (conversiepixel)
  • Lead (conversiepixel)
  • Weergave van belangrijke webpagina (conversiepixel)
  • Toevoeging aan winkelwagentje (conversiepixel)
  • Overige websiteconversie (conversiepixel)

                Conversiewaarde:

  • Gestarte betaling (Facebook-pixel)
  • 'Betalingsgegevens toevoegen' (Facebook-pixel)
  • Aankoop (Facebook-pixel)
  • Toevoegen aan winkelwagentje (Facebook-pixel)
  • Toevoegen aan verlanglijstje (Facebook-pixel)
  • Inhoud weergeven (Facebook-pixel)
  • Zoeken (Facebook-pixel)
  • Lead (Facebook-pixel)
  • Registratie voltooien (Facebook-pixel)
  • Betalingen (conversiepixel)
  • Registraties (conversiepixel)
  • Leads (conversiepixel)
  • Belangrijke webpagina weergaven (conversiepixel)
  • Toevoegingen aan winkelwagentje (conversiepixel)
  • Overige website (conversiepixel)

De app statistieken - Facebook rapportages:

  • App-installaties
  • Interactie met app
  • Acties op appverslag
  • App-gebruik
  • Uitgegeven tegoedpunten
  • Mobiele app installaties
  • Acties in mobiele app
  • Startacties mobiele app
  • Registraties mobiele app
  • Inhoudsweergaven mobiele app
  • Zoekopdrachten in mobiele app
  • Beoordelingen van mobiele app
  • Voltooide zelfstudies van mobiele app
  • Toevoegingen aan winkelwagentje in mobiele app
  • Toevoegingen aan verlanglijstje in mobiele app
  • Betalingen mobiele app
  • Betalingsgegevens in mobiele app
  • Aankopen in mobiele app
  • Prestaties in mobiele app
  • Ontgrendelde functies in mobiele app
  • Uitgegeven tegoedpunten mobiele app
  • Andere acties in mobiele app

                Kosten per:

  • App-installatie
  • Actie in app
  • Actie op appverslag
  • App-gebruik
  • Gebruikt tegoedpunt
  • Installatie van mobiele app
  • Actie in mobiele app
  • Start van mobiele app
  • Registratie van mobiele app
  • Inhoudsweergave in mobiele app
  • Zoekopdracht in mobiele app
  • Beoordeling in mobiele app
  • Voltooide zelfstudie in mobiele app
  • Toevoeging aan winkelwagen in mobiele app
  • Toevoeging aan verlanglijstje in mobiele app
  • Betaling van mobiele app
  • Betalingsdetail in mobiele app
  • Aankoop in mobiele app
  • Prestatie in mobiele app
  • Ontgrendelde functie in mobiele app
  • Uitgegeven tegoedpunt van je mobile app
  • Overige actie mobiele app

               Conversiewaarde:

  • Acties in mobiele app
  • Weergave inhoud in mobiele app
  • Beoordelingen mobiele app
  • Toevoegingen aan winkelwagentje in mobiele app
  • Toevoegingen van mobiele app aan verlanglijstje
  • Betalingen in mobiele app
  • Aankopen in mobiele app
  • Uitgegeven tegoedpunten in mobiele app
  • Uitgegeven tegoedpunten

Je evenement in de rapportages:

  • Reacties op evenementen
  • Kosten per reactie op evenement

De klikken op je website analyseren:

  • Klikken (alle)
  • Unieke klikken (alle)
  • Sociale klikken (alle)
  • Unieke sociale klikken (alle)
  • CTR (alle)
  • Unieke CTR (link)
  • Unieke CTR (alle)
  • CPC (alle)
  • Kosten per unieke klik (alle)

De instellingen van je campagne in je Facebook rapport weergeven:

  • Start rapportage
  • Einde rapportage
  • Account-ID
  • Account
  • Campagnenaam
  • Campagne-ID
  • Naam advertentieset
  • Advertentieset-id
  • Advertentie-ID
  • Weergave
  • Doelstelling
  • Kooptype
  • Begint op
  • Eindigt op
  • Bod
  • Budget
  • Schema

Zoals je ziet kun je daadwerkelijk alles instellen wat je wilt weten over je Facebook advertenties. Hierdoor heb je geen aparte software nodig om je campagnes te beheren.

Bij een campagne voor opt-ins (naam- en emailadressen verzamelen) kun je bijvoorbeeld een custom rapportage maken. Wanneer ik een campagne voor opt-ins inricht dan stel ik de volgende kolommen in: Campagnenaam, Klikken op links, CTR (Link), CPC (Link), Leads (conversiepixel) en Kosten per lead (conversiepixel).

Hierdoor zie ik hoeveel klikken er zijn en of de advertentie goed is geoptimaliseerd voor kliks. Daarnaast zie ik ook meteen of de klikprijs goed is, of de landingspagina goed converteert en het belangrijkste: wat ik daadwerkelijk uitgeef per lead. Op basis van deze gegevens kan ik een campagne aanpassen om zo uiteindelijk betere resultaten te behalen.

Aangepaste Facebook rapportages opslaan

Nu je je eigen Facebook advertentie rapporten kunt maken, is het ook wel zo handig om deze op te slaan. Zo hoef je niet iedere keer opnieuw deze rapportage te maken. Je kunt er een naam aan geven zodat je de rapportage gemakkelijk kunt terugvinden. Dit is bijvoorbeeld erg handig wanneer je iedere maand de statistieken naar een klant wilt sturen.

facebook advertentie rapporten opslaan

Facebook advertentie rapport mailen

Op het moment dat je voor een klant een rapportage moet draaien of dat je gewoon zelf op de hoogte wilt blijven van wat er gebeurt met je advertenties, kun je een reminder per dag, week of maand instellen. Je krijgt dan automatisch een mailtje van Facebook. Vervolgens kun je een export van deze rapportage maken en doorsturen naar een klant, of hier zelf mee aan de slag gaan om  te optimaliseren.

facebook advertentie rapport mailen

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Download gratis:
E-mailmarketing
handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels
>