• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Facebook Statistieken – Welke berichten presteren goed?

Bijna iedere ondernemer heeft tegenwoordig wel een Facebookpagina; de één is er alleen iets actiever mee dan de ander. We merken wel dat bij iedere ondernemer de vraag speelt: hoe haal ik méér uit mijn Facebookpagina? Daarvoor is het belangrijk om zo nu en dan eens naar de statistieken van je Facebook pagina te kijken.

facebook pagina statistieken

Facebook statistieken in één overzicht

Wanneer je op je Facebook pagina naar je statistieken kijkt, zul je eerst op een overzichtspagina terecht komen waar je heel eenvoudig kunt bekijken wat er de afgelopen weken op je pagina is gebeurd.

Hier vind je in het kort of je nieuwe pagina-vind-ik-leuks hebt gekregen, welk bereik je berichten hebben gehad en welke acties er vanuit de berichten zijn genomen: zoals likes, reacties en shares.

statistieken facebook overzicht

Data over een bepaalde periode

Dit overzicht geeft dus in eerste instantie enkel de data van de afgelopen week weer. Op het moment dat je in de linkerkolom een specifiek onderdeel kiest, dan krijg je hier meer informatie over en kun je ook direct de periode instellen.

Je kunt hier vervolgens de vind-ik-leuks, je bereik, de paginaweergaven, je berichten, je video's én informatie over je fans analyseren.

Zo kun je bijvoorbeeld ook zien hoeveel "vind-ik-niet-meer-leuks" je hebt gekregen op je pagina. Dit kun je zelfs per dag zien. Eens kijken of je fans je nog waardevol vinden ;)..

facebook statistieken vind-ik-niet-meer-leuk's

Bereik

Onder bereik zie je terug hoeveel bereik je berichten hebben gehad, maar ook welk gedeelte betaald bereik is geweest en welk gedeelte je organisch hebt bereikt. Daarnaast zie je welke acties er aan de hand van je berichten zijn genomen. Overigens, wanneer je in het tab op 'berichten' klikt, kun je zien welke berichten het best hebben gepresteerd. Daar kun je écht op sturen.

facebookpagina bereik statistiek

Tabs gebruiken

Je kunt ook "tabs" maken op je Facebookpagina. Of deze tabs nu daadwerkelijk resultaat boeken is een tweede vraag.. In dit artikel gebruik ik als voorbeeld statistieken van een niet zo actieve Facebook pagina, maar ook bij andere klanten zie ik dat de resultaten uit Facebook tabs te verwaarlozen zijn. Om deze reden pas ik ze vrijwel nooit meer toe.

bezoek aan tabblad facebookpagina

Wanneer is je doelgroep online?

Wil je meer engagement op je Facebook posts? Dan moet je jouw berichten posten op het moment dat je doelgroep ook online is op Facebook. In de statistieken van je Facebook pagina kun je dit mooi terugvinden.

Wanneer je fans precies online zijn op Facebook kun je zien onder het tabje "berichten". Hier kun je ook jouw recente berichten terugvinden en bekijken welke berichten nou echt goed voor je hebben gewerkt. Gebruik deze bijvoorbeeld nog een keer; ze hebben zich al bewezen! 

tijden facebookvolgers online statistiek

Facebook statistieken van video's

Op het moment dat je gebruik maakt van Facebook video's kun je ook de statistieken inzien van de video's die je hebt geplaatst. Het mooie aan deze statistieken is dat je kunt terugzien hoeveel personen meer dan 30 seconden van je video's hebben bekeken. Hierdoor weet je hoeveel mensen daadwerkelijk interesse hebben getoond in je video's.

Wil je weten waar mensen precies afhaken in je video? Of specifieker inzicht in de resultaten per video? Dat kun je dan het beste bekijken bij de video zelf. Per video krijg je namelijk ook nog statistieken van Facebook.

video weergaven analyse fb

Demografische gegevens

Ben je er nog niet helemaal aan uit wie jouw doelgroep nou is? Maak dan zeker ook gebruik van de statistieken van je Facebook pagina. Hierin geeft Facebook namelijk alle de demografische en geografische gegevens van jouw fans weer.

Jouw fans; de mensen die dus al interesse tonen in jouw bedrijf, product of dienst. Dat is meestal ook je doelgroep. Je zou zelfs je doelgroep hier op kunnen baseren zonder allemaal moeilijke persona's te moeten bedenken.

demografische gegevens fb volgers

Een Facebookpagina bijhouden is door Facebook goed doordacht; ze geven je zoveel insights over het gebruik van je pagina dat het zonde is om hier niets mee te doen. Analyseer de gegevens die Facebook voor je verzamelt zodat je meteen weet wat je beter kunt doen.

Begin je net? Analyseer dan vooral je berichten. Welke berichten genereren het meeste bereik en krijgen de meeste likes, shares en reacties? Maak vervolgens meer van dat soort berichten, want die hebben zich al bewezen.

Je kunt overigens ook alle gegevens over je posts, video's en paginagegevens exporteren; rechtsboven via de knop "exporteren". Zo kun je alle gegevens nog bewaren of bijvoorbeeld aan een dashboard toevoegen.

paginagegevens exporteren facebook

Succes!

Meer lezen?

Ben je vooral benieuwd hoe je zelf aangepaste rapportages kunt maken van je Facebook advertenties in plaats van je Facebookpagina? Lees dan dit artikel over de Facebook advertentie rapporten.

Over deze auteur: Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek