Marketing automation is een marketing- en salesmethode waarmee je effectief en gericht naar het juiste segment van je doelgroep communiceert. Dat onderscheidt marketing automation direct van standaard e-mailmarketing, aangezien je niet langer je hele doelgroep dezelfde e-mails stuurt. Dit zorgt ervoor dat je (potentiële) klanten waarde biedt, met geweldige resultaten van dien, zoals een hogere ROI.
Wat is marketing automation?
Marketing automation is een vorm van e-mailmarketing waarbij mensen e-mails ontvangen die afgestemd zijn op waar zij zich bevinden in de salesfunnel. Het voordeel hiervan is dat de e-mail die je stuurt, aansluit bij wat interessant is voor de ontvanger. Oftewel, je geeft de ontvanger relevante waarde, waardoor de loyaliteit van de ontvanger groeit. Zo neem je de mensen op je e-maillijst stapje voor stapje mee door een salesfunnel, en dient marketing automation als een direct verkoopkanaal.
Door middel van marketing automation verzamel je waardevolle informatie over de mensen op je e-maillijst. Die informatie is belangrijk om marketing automation te laten slagen. Zo moet het duidelijk zijn wie van deze mensen al klant is, wie pas net komt kijken en wie wellicht al een kleine aankoop heeft gedaan, maar mogelijk geïnteresseerd is in een groter aanbod.
Bij marketing automation wordt in de gaten gehouden welke mensen een bepaalde e-mail gelezen of geopend hebben, wie hebben doorgeklikt naar de website en wie een bepaalde leadmagnet hebben gedownload. Op basis hiervan weet je waar iemand uithangt in de salesfunnel en ontvangt deze persoon e-mails die daarbij passen.
Marketing automation kan behalve op e-mailmarketing, ook toegepast worden op andere marketingkanalen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een DM sturen op Instagram en een automatisch antwoord krijgen, afhankelijk van de woorden die ze gebruiken in hun bericht. Andere veelgebruikte vormen zijn SMS-berichten, gepersonaliseerde blogs en video’s en advertentiecampagnes.
Wat is het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation?
Marketing automation gaat verder dan eenvoudige e-mailmarketing. Dat stapje verder zit ‘m in het woord ‘automation’. Met marketing automation stuur je geautomatiseerd bepaalde e-mails naar specifieke ontvangers op je e-maillijst. Je creëert zo een persoonlijke klantervaring. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail die iemand automatisch ontvangt op zijn of haar verjaardag. Of een e-mail die wordt gestuurd nadat iemand een vol winkelwagentje heeft verlaten, zonder een bestelling te plaatsen. E-mailmarketing zonder automation stuurt dezelfde e-mails naar iedereen, wat veel minder persoonlijk voelt en minder effectief is.
Voor wie is marketing automation bedoeld?
Marketing automation kan worden toegepast door kleine en grote bedrijven. Zo is het interessant voor kleine ondernemers, maar ook voor grotere corporaties. Of je nou B2C of B2B werkt, marketing automation is altijd van toegevoegde waarde als je je relatie met de klant wilt groeien. Het is bovendien geschikt voor alle branches, van gezondheidszorg en detailhandel tot online coaching.
De grote voordelen van marketing automation
Het is niet voor niks dat steeds meer bedrijven kiezen voor een uitgebreide marketing automation strategie. Marketing automation biedt namelijk veel voordelen, we zetten er een aantal op een rij.
1) Leads verzamelen
Marketing automation is een manier om leads te verzamelen en verder op te warmen. Zo is de eerste stap binnen een marketing automation flow het inschrijven voor de e-maillijst. Vaak gebeurt dit doordat de lead een gratis aanbod wil ontvangen. Dit noemen we een freebie of leadmagnet. De persoon geeft aan dit te willen ontvangen en geeft zijn e-mailadres op. Vervolgens ontvangt hij door middel van marketing automation passende vervolgmails over het aanbod of het probleem (en de oplossing) waar de lead mee te maken heeft. Je biedt de lead direct waarde, wat hem nieuwsgierig maakt naar wat jij nog meer te bieden hebt.
2) Je leert over je potentiële klanten
Doordat je met marketing automation continu informatie verzamelt over de mensen op je e-maillijst, weet je precies wat de behoeften en verlangens zijn van jouw (potentiële) klanten. Zo weet je welke e-mail door wie wordt geopend, wat laat zien of het onderwerp van die mail van waarde is voor de ontvanger en of het aansluit bij het probleem dat jij voor hem kunt oplossen.
3) Je leert over je marketingstrategie
Je leert niet alleen over je klanten, maar ook over je strategie. Door middel van marketing automation zie je precies welke leadmagnets gedownload worden en welke niet. Dan kun je vragen gaan stellen over de campagne achter de leadmagnet of het werkelijke probleem van je potentiële klant. Daarnaast zie je precies welke e-mails leiden tot koop en welke e-mails simpelweg niet geopend worden. Zo kun je je strategie constant verbeteren en aanscherpen.
4) Loyale klanten creëren
Marketing automation is op dit moment dé manier om een loyaal klantenbestand te creëren. Het gedrag van consumenten is de afgelopen jaren veel veranderd, onder andere door de komst van sociale media. De keuze is reuze en mensen moeten een goede reden hebben om trouw te blijven als klant. Marketing automation voorziet de potentiële klant continu in waarde, waardoor het makkelijker en logischer is voor de klant om voor jou te kiezen.
Vroeger strooide men met hagel door marketing e-mails naar iedereen te sturen, waardoor maar een klein percentage zich aangesproken voelde. Een ander percentage vond het oprecht vervelend de e-mail te ontvangen, omdat deze niet van waarde was. Dat wil je voorkomen, omdat dat afbreuk doet aan de band met je (potentiële) klant.
Met behulp van marketing automation zijn e-mails toegespitst op de ontvanger. In andere woorden: de e-mail voelt persoonlijk en de potentiële klant bouwt echt een band met je op. Een band die onderhouden wordt doordat de e-mails en jouw aanbod altijd relevant blijven voor de ontvanger.
5) Opschalen met marketing automation
Marketing automation maakt je bedrijf en marketingstrategie schaalbaar. Dat wil zeggen dat je met dezelfde inspanning, meer klanten genereert. Marketing automation zorgt er voor dat je niet iedereen zelf hoeft te e-mailen, maar ook dat je geen e-mail verstuurt die niet aansluit bij de behoefte van de klant. Dit versoepelt de salesfunnel waardoor mensen sneller op het punt van kopen aankomen.
Het betekent ook dat je niet per se méér e-mails hoeft te sturen op het moment dat je e-maillijst groeit. Simpelweg meer mensen komen in de e-mailfunnel terecht en worden gemaild door het marketing automation systeem. Zo neemt de ROI toe, omdat er niet meer investeringen en inspanningen nodig zijn wanneer het aantal leads groeit.
6) Marketing en sales worden één
Om een goedlopende marketing automation strategie te implementeren, is het belangrijk dat sales en marketing de koppen dezelfde kant op hebben staan. Er moet goed worden afgestemd wie de doelgroep is, wat er verkocht wordt en welk aanbod past bij welk moment in de e-mailfunnel. Marketing kan op basis hiervan de e-mailfunnels samenstellen. Voorheen zag je vaak dat sales en marketing op aparte eilandjes leefden en weinig met elkaar te maken hadden. En dat terwijl een samenwerking tussen deze twee afdelingen meer effect en resultaat oplevert.
7) Hogere omzet door marketing automation
Al deze voordelen leveren een hogere omzet op. Je schaalt je bedrijf op, bereikt meer mensen, krijgt meer loyale klanten en dat terwijl de investering nauwelijks toeneemt op het moment dat het aantal potentiële klanten toeneemt.
8) Tijd én geld besparen
Iets wat automatisch gaat, bespaart tijd. Zo ook met marketing automation, waarbij marketingactiviteiten worden geautomatiseerd. Werk wat normaal handmatig en elke keer opnieuw moet worden uitgevoerd, vormt zich nu tot een geautomatiseerd proces. Marketing automation zorgt voor het werk waar niemand tijd voor heeft. Zo bespaar je dus niet allen tijd, maar ook geld.
Beginnen met marketing automation
Als je wilt beginnen met marketing automation, is het belangrijk dat je je realiseert waarom je dat wilt. Doe het niet omdat het hip is of omdat ‘iedereen het doet’. Doe het om effectief te communiceren aan elk segment van je doelgroep. Weet ook dat zodra je kiest voor marketing automation, er veel verschillende bedrijfsprocessen gaan veranderen. Marketing automation is niet iets voor erbij, het is een marketing- en salesmethode die je volgt of niet.
Drie stappen die belangrijk zijn als je net begint met marketing automation:
Stap 1. Contentstrategie
Marketing automation begint met een heldere contentstrategie, waarbij je duidelijk hebt hoe de salesfunnel eruitziet en welke communicatie bij welke fase van de funnel hoort. Wie zijn de mensen in die fase van de funnel en welke waarde kun je hen bieden?
Stap 2. Wanneer is er succes?
Wanneer is een bepaalde doelstelling behaald? Oftewel: hoe weet je of je marketing automation strategie werkt? Stel duidelijke parameters op, zoals het aantal keer dat een gratis aanbod is gedownload, er een kennismakingsgesprek is gepland of het aantal nieuwe klanten dat via een bepaalde leadmagnet is gearriveerd.
Stap 3. Contentcreatie
Dit is waar je alle onderdelen van de contentstrategie gaat ontwikkelen. De e-mails worden geschreven en in de software gezet, landingspagina’s en leadmagnets worden klaargezet. Tegelijkertijd wordt de software volledig ingericht, zodat alles gestroomlijnd bij de juiste doelgroepen terecht komt.
Hoe laat je marketing automation een succes worden?
Het implementeren van marketing automation kan worden gezien als een uitdaging. Vaak verwacht men dat alles eenvoudig verloopt, maar worden beloofde resultaten niet direct behaald. Dat komt omdat een aantal essentiële stappen binnen marketing automation te vaak worden overgeslagen. We zetten een paar van die stappen op een rij, zodat jij die niet over het hoofd te zien.
1) Investeer in de juiste marketing automation software
De juiste marketing automation tool helpt jou je doelstellingen te bereiken. Voordat je kiest met welke tool je wilt werken, is het daarom belangrijk die doelstellingen helder te hebben. Zo voorkom je dat je investeert in software die voor jouw doelstellingen helemaal niet relevant is. Op basis van je doelstellingen ga je kijken welke tool daar het beste bij past.
Het is best mogelijk dat de e-mailmarketing software die je nu gebruikt, zeer geschikt is om marketing automation mee te implementeren. Zo is MailBlue een goed e-mailmarketing systeem waarmee je een marketing automation strategie kunt opzetten.
Houd bij het kiezen van een marketing automation tool ook onderstaande punten in de gaten:
- Welke functies zijn om je doelen te bereiken
- Wat is de technische expertise van je team?
- Wat is je budget?
- Welke andere technologische integraties heb je nodig om de marketing automation tool optimaal te laten werken?
2) Huur experts in voor de implementatie
Ondanks dat medewerkers uit het marketingteam vaak beschikken over de nodige technische kennis, is het mogelijk dat ze niet op de hoogte zijn van alle ins- en outs van de nieuwe marketing automation tool. Huur daarom iemand in die gespecialiseerd is in het gebruik van de betreffende tool, of ga aan de slag samen met een marketingbureau die met deze tool werkt. De expert of het bureau kan de rest van het marketingteam scholen in het optimale gebruik van de tool. Het marketingbureau Blue Agency maakt gebruik van MailBlue en helpt jou door middel van online advertising en marketingfunnels je bedrijf te laten groeien.
3) Constant optimaliseren
Het is belangrijk de resultaten die de marketing automation oplevert, constant te analyseren. Welke mails slaan goed aan? Waar worden leads mee gescoord? Na welke communicatie worden mensen klant? En: welke communicatie presteert slechter dan verwacht? Als je dit weet, kun je je content en automation flow steeds weer optimaliseren, zodat je er nog meer uithaalt.
5 tips om je marketing automation te optimaliseren
Zoals we hierboven al schreven is het essentieel om je marketing automation altijd te blijven optimaliseren. Daarom 5 tips om je hiermee op weg te helpen.
1) Stem je marketing automation strategie af op je doelstellingen
Voordat je begint aan een marketingcampagne, is het belangrijk dat je vaststelt wat je ermee wilt bereiken. Anders is de onderneming stuurloos en is het onwaarschijnlijk dat er voordeel wordt behaald. Of je nu meer bezoekers naar de website wilt trekken, nieuwe leads wilt genereren, de verkoop wilt stimuleren of het marktaandeel wilt vergroten, marketing automation werkt alleen wanneer alles is afgestemd op de doelstellingen van je campagne.
2) Personaliseer content
Generieke e-mails zijn niet genoeg. Klanten willen zich gewaardeerd voelen door de merken waarvan ze producten of diensten kopen. Dit is precies waar marketing automation in uitblinkt: elk segment van je doelgroep passende waarde bieden. Zorg dus ook dat je marketing automation strategie hier gebruik van maakt. Te veel bedrijven denken aan marketing automation te doen, terwijl ze nog steeds iedereen op hun e-maillijst dezelfde saaie nieuwsbrief sturen.
3) Maak gebruik van A/B-tests
Goede marketing automation software biedt de mogelijkheid tot het uitvoeren van A/B-tests. Zo kun je bijvoorbeeld twee verschillende mails opstellen met hetzelfde doel. Sommige mensen ontvangen e-mail A, anderen e-mail B. Zo ontdek je welke e-mail het ’t beste doet en wat eigenlijk niet goed werkt.
4) Zorg voor betrokkenheid binnen het team
Training en communicatie zijn essentieel voor een succesvolle implementatie van marketing automation. Veel organisaties voelen zich bedreigd door automatisering. Zo denken mensen dat taken worden vervangen en dat banen wegvallen.
In plaats van iets om bang voor te zijn, is automatisering juist iets wat mag worden omarmd. Automatisering stelt bedrijven in staat om zich minder te richten op de alledaagse terugkerende taken en meer op de talenten waarvoor personeel daadwerkelijk is aangenomen.
5) Focus op klantervaring
Uiteindelijk hangt het succes van automatisering af van hoe klanten erop reageren. Het is daarom belangrijk om zinvolle gegevens te verzamelen tijdens het hele proces. Een goede marketing automation tool zoals MailBlue, bevat allerlei functies om de juiste informatie te vergaren. Zo kun je je strategie constant bijstellen en optimaal benutten.
Wat kan er fout gaan met marketing automation?
Ook als je nog maar weinig mensen op je e-maillijst hebt, kun je starten met marketing automation. Tegelijkertijd geldt dat het belangrijk is om je lijst te blijven groeien. Veel bedrijven vergeten dit en blijven zich focussen op de mensen die al op de lijst staan. Belangrijk, maar het groeien van de lijst mag geen vergeten prioriteit worden. Want hoe groter je e-maillijst, hoe meer potentiële klanten er zijn om een band mee op te bouwen.
De belangrijkste stap als je begint met marketing automation is het vaststellen van een stevige strategie. Een groot onderdeel van die strategie moet het creëren en adverteren van leadmagnets zijn, zodat je e-maillijst constant blijft groeien.
Vergeet ook niet om data over je lijst te verzamelen die écht relevant is. Sommige bedrijven stoppen bij het tracken van wie e-mails opent en wie niet. Maar het is veel belangrijker om te begrijpen wie de mensen op je lijst zijn en waar zij zich bevinden op de klantreis. Alleen dan kun je treffende marketing e-mails versturen.
Voorbeelden van marketing automation
Marketing automation gaat verder dan het instellen van een autoresponder. Binnen een sterke marketing automation strategie segmenteer je je e-maillijst op de acties die zij binnen de funnel hebben uitgevoerd, maar ook op persoonlijke informatie. Zo kun je verschillende segmenten hebben per leadmagnet. Sommige mensen hebben een e-book gedownload, anderen hebben een gratis kennismakingsgesprek geboekt en weer een ander heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief. Deze mensen zijn mogelijk met verschillende verwachtingen en behoeften op jouw e-maillijst terecht gekomen. Dan is het belangrijk dat je via de juiste mails in die verwachtingen voorziet.
Acties waarna iemand in een bepaalde funnel terecht komt, kunnen zijn:
- Gratis leadmagnet downloaden
- Winkelwagentje gevuld achterlaten, zonder een bestelling te plaatsen
- Het doen van een aankoop
- Een mail openen
- Klikken op een link in een e-mail
- Een bepaalde webpagina bezoeken
- Een datum of tijd
- En nog véél meer
Voorbeelden van gerichte e-mails binnen een marketing automation strategie
Een simpel voorbeeld van een gerichte e-mail, is wanneer iemand producten in het online winkelwagentje doet, maar geen bestelling plaatst. Als deze persoon was ingelogd en op jouw e-maillijst staat, dan kun je zien dat hij of zij het winkelwagentje heeft verlaten. Dat is een goed moment om een automatische e-mail te sturen met een herinnering aan de producten in het wagentje of een kortingscode. Een ander voorbeeld is het mailen van aanbevolen producten, op basis van eerdere aankopen van de klant.
Marketing automation met MailBlue
Met de software van MailBlue zet je eenvoudig een volledige marketing automation op. We hebben het dan specifiek over e-mailfunnels. Met een e-mailfunnel bepaal je welke mail op welk moment wordt gestuurd. Welke mail ontvangt iemand na het downloaden van een leadmagnet? Welke mails worden er gestuurd na de aankoop van een bepaald product? Etc. Zo stuur je altijd een effectieve, waardevolle e-mail naar de ontvanger. Want er is niks zo vervelend als marketing e-mails ontvangen over een product wat je al hebt gekocht.