Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Wat is e-mail marketing?

e-mail-marketing-voordelen

Wat is e-mail marketing?

Wat e-mail marketing is en wat je er mee kunt ontdek je in deze blog. Je weet bovendien na het lezen van dit artikel of het ook voor jouw business waardevol is om in te zetten én welke voordelen je er dan precies mee kunt behalen.

Inhoudsopgave

     – Waar moet je rekening mee houden?

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een (reeks van) e-mail(s) die gestuurd wordt vanuit een bedrijf naar geïnteresseerden en/of klanten. Een dergelijke mail bevat bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen, een klanttevredenheidsonderzoek en/of servicemeldingen.

E-mail marketing omvat in principe dus alle vormen van marketing per e-mail. De meest bekende vorm van e-mail marketing is het versturen van een nieuwsbrief.
Ten onrechte associëren veel mensen buiten het vakgebied e-mail marketing met het versturen van ongewenste reclameboodschappen, oftewel spam. Dit staat echter volledig haaks op de ware essentie én het doel van e-mail marketing.

Wat is e-mail marketing dan wél?
Met e-mail marketing zorg je er voor, veelal via een inschrijfformulier op je site, dat mensen zich aanmelden op een e-maillijst. Dit kan voor een nieuwsbrief zijn, een gratis te ontvangen e-book of bijvoorbeeld voor het ontvangen van een kortingsvoucher. Zodra deze mensen zich bij je inschrijven (dit noemt men binnen de marketing een ‘opt-in’), dan kun jij ze vervolgens gerelateerde e-mails gaan sturen. Het is ontzettend krachtig voor je business als je een grote actieve mailinglijst hebt; je kunt via die weg namelijk uiteindelijk ook jouw producten of diensten promoten.

Maar een belangrijk verschil tussen spam en e-mail marketing: via je maillijst bouw je eerst een band op met je lezers. Je zorgt er voor, mits je het goed toepast, dat ze je meer gaan vertrouwen en uiteindelijk bijvoorbeeld (meer) bij je gaan besteden. E-mail marketing is een krachtig en effectief marketingmiddel om jouw doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om het versterken van bestaande relaties, het aangaan van nieuwe contacten of het verbeteren van jouw (bedrijfs)imago. Stel je lanceert een nieuw product op de markt of je wilt een workshop/evenement organiseren; dan hoef je alleen maar een mail te sturen naar je contacten die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Ideaal!

Als je e-mail marketing écht goed toe wilt passen, kun je gebruik maken van zogenaamde Marketing Automation Software; zoals bijvoorbeeld MailBlue. Deze systemen houden onder andere het online gedrag van je leads en klanten bij. Zo is het mogelijk om per individueel contact een overzicht te krijgen op welke websitepagina’s de persoon is geweest, op welke mails er doorgeklikt is en wat er exact gedownload is. Deze data op basis van het gedrag van je contacten kan vervolgens gebruikt worden in het creëren van nieuwe e-mail segmenten. Daarmee stuur je altijd een relevant bericht naar de juiste persoon op het juiste moment. E-mail Marketing Automation Software gaat dus verder dan de standaard e-mail marketing software. Zorg ervoor dat je niet spammy overkomt en jouw mails wél gelezen worden!

paginabezoek-funnel

Is e-mail marketing waardevol voor jóuw bedrijf?

Het is niet voor iedere business vanzelfsprekend om aan e-mail marketing te doen. Of het waardevol en zinvol is, is afhankelijk van een aantal factoren.
Wanneer je jouw (potentiële) klanten de mogelijkheid wilt bieden om via e-mail op de hoogte gehouden te worden van relevante ontwikkelingen en aanbiedingen, dan kan e-mail marketing zeker een heel waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn.

E-mailmarketing is dus een effectief middel om direct in contact te komen met je doelgroep. Je kunt het onder andere inzetten voor het verzenden van:

  • Nieuwsbrieven: Hou hiermee je klanten bijvoorbeeld op de hoogte van wat er speelt in en rondom jouw organisatie. Een geweldige manier om informatie te verstrekken en in top-of-mind te blijven bij je contacten. 1 tip: noem je nieuwsbrief géén nieuwsbrief. Dat komt namelijk stoffig, suf en saai over.
  • Eenmalige acties: Maak je contacten bewust van je tijdelijke sale, uitverkoop of speciale acties.
  • Transactionele mails: Dit zijn e-mails die je verzendt om een aankoop of aanmelding te bevestigen. Stuur automatisch mails uit zoals een aankoopbevestiging en de status van een verzending.
  • Event-driven mails: Dit zijn e-mails die je verzendt omtrent een speciale gebeurtenis in de relatie met jouw klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een welkomstmail, een verjaardagsmail of een mail om aan te geven dat iemand nog iets in zijn of haar (online) winkelwagen heeft laten liggen.

Ga voor jezelf na in hoeverre je dergelijke mails nu al (handmatig) verzend of in hoeverre het een toegevoegde waarde voor jouw business kan betekenen om één of meerdere van dit soort mails te gaan versturen. Wees je er van bewust dat je met behulp van e-mail marketing automation software dit soort mailings geautomatiseerd op kunt zetten. Dit kan je ontzettend veel handmatig werk en tijd schelen. Zo stuur je altijd precies op de verjaardag van een klant automatisch een e-mail bijvoorbeeld. Hiervoor richt je slechts één keer een automation (funnel) in en daarna loopt dit automatisch bij al je contacten correct door. Of je kunt bijvoorbeeld een mail uitsturen naar die klant waarvan de garantie van een product bijna verloopt, met de vraag of hij/zij de garantie wilt verlengen.

E-mail blijft een voorkeurskanaal voor veel consumenten, dus zodra je met (potentiële) klanten te maken hebt is e-mail marketing al snel erg krachtig en nuttig!

Waar moet je rekening mee houden?

  • Toestemming vereist: Let er op dat in alle gevallen toestemming van de klant vereist is vóórdat je zo iemand een e-mailcampagne of nieuwsbrief mag sturen. Dit is verplicht volgens de Nederlandse wetgeving. Binnen e-mail marketing gelden dus wetten en regels. Zo dient er bijvoorbeeld voor een contact te allen tijde een mogelijkheid te zijn in de mail zichzelf voor die mailings uit te schrijven. Zorg dus dat je op de hoogte bent van de privacy wetgeving.
  • Softwarekeuze: E-mail marketing kan daarnaast voor starters redelijk technisch over komen. Indien je investeert in e-mail marketing automation software, is het daarom prettig om dit te doen bij een partij die (kwalitatieve) Nederlandse support kan bieden. Er zijn verschillende systemen op de markt: binnen sommige systemen heb je coderingskennis nodig, maar andere systemen werken erg visueel en zijn daardoor erg gebruiksvriendelijk. Doe goed onderzoek in de verschillende systemen, zodat je zeker bent dat het bij je past. Goed nieuws: je kunt bij bijna alle e-mail marketing software bedrijven een gratis proefperiode aanvragen.
  • Continuïteit: Zorg dat je regelmatig iets verstuurt; zonder continuïteit herkent de ontvanger jou niet meer. De kans is dan groot dat je mails niet meer geopend worden.
  • Doen!: Daarna kun je het effect van je e-mailcampagne meten via de software. Optimaliseer vervolgens waar mogelijk: verricht aanpassingen in de opmaak, de tekst en het verzendmoment. Dit soort optimalisaties kunnen uiteindelijk voor grote verschillen zorgen in het resultaat.
  • Startmoment: Het effectief toepassen van e-mail marketing vergt, voornamelijk in het begin, de nodige aandacht.

In de meeste gevallen past dit marketingkanaal perfect binnen de marketingmix, maar het is goed om bovenstaande in acht te nemen en te besluiten of dit het juiste moment is voor jouw business om er mee te starten.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn heel veel voordelen te benoemen. De oplettende lezer heeft er vast al stiekem een paar tussendoor opgemerkt in het stuk hierboven.
We delen de zes belangrijkste redenen om e-mail marketing in te zetten. Dit zijn:

  1. Het is ontzettend kostenefficiënt: Deze vorm van marketing is een stuk goedkoper dan direct mail, telemarketing of flyeren. Bovendien kun je een hoop van je bedrijfsprocessen er goed mee automatiseren.
  2. Je verdient de relatief lage investering snel terug: 92% van marketeers geeft aan dat e-mailmarketing een hoge ROI (Return On Investment) heeft.
  3. Het is goed meetbaar: Je hebt direct inzicht in de effectiviteit er van.
  4. Je kunt jouw campagnes goed inplannen: Zo kun je precies bepalen wanneer de doelgroep een specifieke mailing mag ontvangen.
  5. Je kunt een geweldige gepersonaliseerde ervaring bieden aan je (potentiële) klanten: Noem iemand volledig geautomatiseerd bij voornaam en zorg er eenvoudig voor dat de inhoud van de mail naadloos aansluit op die persoon. Dit kan eenvoudig op basis van wat het systeem al weet over de ontvanger.
  6. Het is een direct kanaal waarmee je snel kunt schakelen: Binnen een paar minuten kun je al jouw klanten op de hoogte brengen van het laatste nieuws of inspelen op een actualiteit. E-mailcampagnes zijn snel en eenvoudig op te stellen en te versturen. Daarnaast is de responstijd van een mail ook erg kort.

Verder is het goed om te weten dat e-mail als kanaal een groot en belangrijk kanaal is voor veel Nederlanders. Een aantal feitjes uit het Nationaal E-mail onderzoek 2019:

    1. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest zijn of haar e-mail op een smartphone.
    2. 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal 1 e-mail nieuwsbrief ingeschreven.

  1. 73% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop.
  2. 31% van alle Nederlanders koopt zijn online aankopen al via een smartphone.
  3. 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen is e-mail marketing ontzettend krachtig en effectief én kan het voor veel type bedrijven ook ontzettend veel opleveren. Zet jij het al in voor jouw business? Neem dan zeker ook de tijd om onze overige blogs te lezen; doe je voordeel met de kennis en ervaring die wij graag met je delen 🙂.

Tips:
Verbeter je open-rate met deze tips en veelgestelde vragen over de leverbaarheid van mails
– Zo schrijf je een pakkende onderwerpregel
Schrijf je nieuwsbrief in 4 stappen
De kracht van een 9-word e-mail
De kracht van e-mail marketing in combinatie met Facebook Ads

Heb je wellicht nog vragen? Schroom dan niet en stuur ons een mailtje!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

MailBlue uitproberen?

MailBlue uitproberen?

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.