‘Wil jij van jouw creatieve business een fulltime succes maken? Download snel mijn e-book en ik geef je 5 essentiële tips voor een ijzersterke onderneming!’ Herken je dit soort zinnen die vaak op sociale kanalen voorbijkomen? Het is een typisch voorbeeld om potentiële klanten enthousiast te maken voor jouw aanbod: jij weet namelijk, bijvoorbeeld als coach of marketeer, precies hoe je anderen kunt helpen om hun bedrijf (of zichzelf) te laten floreren.
Maar, hoe weten potentiële klanten dit eigenlijk? Je kunt een prachtige site hebben en de beste vaardigheden bezitten, maar totaal onbekenden moet je eerst nog eens overtuigen. Meteen een dienst bij je afnemen zou ideaal zijn, maar in veel gevallen is die stap nog te groot wanneer mensen je ‘pas’ ontdekt hebben. Hoe je dit wél snel voor elkaar krijgt? Dat is met de gratis weggever, ook wel de lead magnet: dé manier om potentiële klanten te lokken.
Wat is een lead magnet?
Een lead magnet, ook wel de gratis weggever, is dé manier om potentiële klanten aan je te binden. Deze gratis download is veelal in de vorm van een e-book (met tips), checklist of webinar: in ruil voor gratis kennis -door deze lead magnet- krijg jij hier een naam en e-mailadres (van de aanvrager) voor terug. De weggever is dus een ideale manier om je mailinglijst op te bouwen en van kwalitatieve leads (en dus potentieel geïnteresseerde klanten) te voorzien.
Een lead magnet vormt dus een gouden formule om potentiële klanten aan te trekken. Maar, wat moet je vooral wel en niet doen in deze gratis download? Lees snel verder en laat je inspireren door effectieve voorbeelden in deze blog!
Waarom zou je een lead magnet gebruiken?
We beginnen even met de volgende situatie: stel, je gaat je Google Analytics eens goed onder de loep nemen; ongetwijfeld zul je zien dat van iedere 100 bezoekers slechts een klein deel direct tot een aankoop overgaat. Dit kan een financiële reden of afweging zijn, maar ook: heeft hij of zij jouw dienst en/of product wel of niet nodig?
Plus, er is nóg een factor die deze situatie beïnvloedt: vertrouwen in jouw onderneming. Wanneer mensen je namelijk nog helemaal niet kennen, willen potentiële klanten natuurlijk wel weten of jij een betrouwbare partij bent alvorens ze een aankoop bij je doen. Hoe laag of hoog het bedrag van je aanbod ook mag zijn: ‘Is het betrouwbaar om hier iets te kopen?’, is veelal vraag nummer 1.
De eerste stap voor een duurzame klantrelatie
Je wilt je potentiële klanten dus kennis laten maken met jouw onderneming: dit om meer te vertellen over je dienst en/of product, maar ook om hen in te laten zien waarom zij juist bij jou moeten zijn.
De lead magnet is hiervoor de ideale manier en perfecte tussenstap om dus nieuwe contacten aan je onderneming en aanbod te introduceren. Zo is het een gratis download, wat laat zien dat je (als potentiële klant) nog nergens financieel aan gebonden bent. In je lead magnet deel je vervolgens je expertise, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis webinar of ‘10 tips’. Wat dit je oplevert? Jij deelt een stukje van je kennis, waar de lead weer een stukje wijzer van wordt, en jij krijgt er een naam- en e-mailadres voor op je mailinglijst voor terug.
Ook zet je de eerste stap naar een duurzame klantrelatie. Doordat je namelijk al een deel van je expertise laat zien, raken potentiële klanten al meer overtuigd. Zo kan het zijn dat de een nadien daadwerkelijk tot een aankoop overgaat en de ander je voor de toekomst onthoudt. In beide gevallen werk je dus aan nieuwe relaties.
Een lead magnet stelt je dus in staat om op een laagdrempelige manier contactgegevens van jouw bezoeker te ontvangen en hiermee je mailinglijst te laten groeien. Een bijkomend voordeel is dat je hierdoor ook je conversie kunt laten stijgen.
Zelf een lead magnet creëren? Check onze checklist!
De lead magnet vormt dus een super waardevolle manier om potentiële klanten aan je mailinglijst toe te voegen. Het is alleen wel de bedoeling dat je in deze gratis weggever daadwerkelijk iets waardevols deelt en je uiteindelijk leads converteert in betalende klanten. Om zelf een krachtige lead magnet te maken, hebben we speciaal voor jou een handige checklist samengesteld. Benieuwd? Ontdek hier wat je vooral wel én niet moet doen.
Ga voor kort en krachtig
Een boekwerk van 80 pagina’s? Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Om je boodschap zo sterk mogelijk te maken, is het belangrijk deze kort en krachtig te brengen. Deel alleen wat essentieel is, laat zien hoe ‘makkelijk de oplossing is’ (die jij dus kan bieden) en laat duidelijk je waarde naar voren komen.
Kaart een specifiek ‘probleem’ aan met een concrete actie of oplossing
De lead magnet is vaak het eerste contactmoment met de potentiële klant: je wilt dus een perfecte eerste indruk achterlaten. Door een tipje van de sluier op te lichten (hoe jouw dienst of product werkt), laat je aan de bezoeker zien dat jij het ‘probleem’ op kan lossen.
Maak het specifiek
Hoe meer herkenbaar het probleem, knelpunt (of verlangen) is, hoe groter de kans dat je relevante inschrijvingen ontvangt. Je bent misschien geneigd het meer algemeen te houden om zo een breder publiek te trekken, maar dat kan juist ook averechts werken: alsof de bezoeker zich hier niet echt in herkent. Als je dus specifiek benoemt waar je bezoeker tegenaan loopt, hoe groter de kans dat er een binding met jouw dienst en/of product ontstaat. Dit onderwerp is idealiter ook het vervolgproduct (of -dienst) dat je kunt aanbieden.
Laat je expertise zien
De lead magnet is dus het eerste dat ze echt van je zien: dit is dus hét moment om je expertise te tonen en een onvergetelijke indruk achter te laten. Laat zien waarom jouw aanbod werkt, bijvoorbeeld door voorbeelden uit eigen ervaring of eerdere succesverhalen van klanten te delen. Zorg er dus voor dat mensen niet alleen jou leren kennen, maar door je kennis en enthousiasme ook overtuigd raken om bij jou aan te kloppen.
‘Verkoop’ je gratis weggever
Maar, de lead magnet is toch gratis, hoezo dan ‘verkopen’? Klopt! In dit geval bedoelen we vooral het aanprijzen van je lead magnet en dus deze tactisch bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen. Hoe waardevol je weggever ook mag zijn: dit moet je op voorhand ook laten zien. Wat levert het de bezoeker op? Presenteer je lead magnet dus zo alsof het haast nu al ‘onmisbaar’ voelt en hij of zij staat te popelen om te ontdekken wat er in je gratis weggever staat. En, wat dus op de korte termijn al voor veranderingen kan zorgen.
Ontneem mogelijke bezwaren
‘Ja, maar…’ Deze vraag wil je natuurlijk voorkomen, ofwel een mogelijk bezwaar wegnemen. Neem de wind uit de zeilen door deze bezwaren in de vorm van storytelling te laten verdwijnen of door de meestgestelde vragen op een rijtje te zetten: hierdoor kun je de lezer op het juiste spoor zetten.
Gebruik een krachtige opvolging
Heb je de bezoeker geconverteerd in een lead en heeft je potentiële klant dus je gratis weggever gedownload? Goed bezig, dat is de eerste stap naar succes! Wel is de lead nog steeds erg nieuw en kent hij of zij je product of dienst nog niet goed, ondanks dat de interesse er is. Om deze reden is het verstandig om in het begin, zoals de eerste weken, een laagdrempelig aanbod te doen, een zogeheten ‘introductie’: dit product verkoop je voor een paar tientjes en vormt het perfecte instapmodel. Alles draait bij verkoop dus om eerste stapjes en de juiste strategie.
Valkuil: te veel willen delen
Een grote valkuil voor ondernemers die hun dienst of product willen promoten middels een lead magnet is dat ze op voorhand te veel weggeven. Het lijkt alsof je hiermee nog meer je expertise laat zien, maar wat je feitelijk doet, is jezelf ‘beroven’ van potentiële klanten. Deel je te veel? Grote kans dat een deel van je potentiële klanten hierdoor het antwoord op hun probleem al gekregen heeft en jouw dienst praktisch overbodig is geworden. Deel dus nét dat verlichtende stukje, maar te weinig om die ‘volledige oplossing’ te bieden.
Voorbeelden voor een krachtige lead magnet
Inmiddels weet je waar een succesvolle lead magnet aan moet voldoen. Om je op weg te helpen dit zelf ook toe te passen, delen we een paar inspirerende voorbeelden.
Voorbeeld 1: MailBlue - Ebook: Tips om je mailinglijst te laten groeien
Eén van de lead magnets van MailBlue is het gratis e-book vol van tips met betrekking tot e-mailmarketing. Het doel hiervan is ondernemers en marketeers het belang van e-mailmarketing te laten zien en hen enthousiast te maken over de marketing-software van MailBlue. En, hoe je dit dus effectief in kunt zetten voor online verkoopsucces.
Voorbeeld 2: MailBlue - Inhaakkalender 2025
Een andere gratis weggever van MailBlue is de inhaakkalender: een tool waarmee je als marketeer of ondernemer kunt inhaken op de leukste themadagen van het jaar, passend bij jouw dienst, product of onderneming. Deze gratis download is een ‘bredere weggever’ (niet alleen geschikt voor e-mailmarketing) en dus ideaal om meer bereik te creëren. Plus, ook nu weer geïnteresseerden kennis laten maken met de software van MailBlue.
Voorbeeld 3: Stel een webinar op
Wil je geïnteresseerden meer vertellen over je dienst en/of product, maar wordt dit veel te lang voor enkel een klein tekstje op papier? Nodig je potentiële klanten uit om deel te nemen aan je gratis webinar: hierin vertel je alle essentiële informatie over je aanbod en kun je de kijkers zelfs de optie bieden om direct vragen te stellen die je ook meteen in het webinar beantwoordt. Het is een leuke en toegankelijke manier om jezelf te presenteren, meer kennis te delen en mogelijk al de eerste connecties met potentiële klanten op te bouwen.
Voorbeeld 4: Maak een handige checklist
Je biedt een creatieve cursus aan of je bent bijvoorbeeld een diëtist: in elk geval wil je de geïnteresseerden een gratis weggever aanbieden, zoals een tool waardoor ze al (beginnend) zelf aan de slag kunnen gaan en kennis met je aanbod kunnen maken: een aanbod wat hen nog meer zal helpen hun uiteindelijke doel te bereiken. In deze checklist benoem je alle elementen die je lead nodig heeft en waarin je dus ook al laagdrempelig een deel van je expertise kunt laten zien. Simpel én heel doeltreffend.
Voorbeeld 5: Bied een handige template aan
Een superhandige weggever is het aanbieden van een template. Dit kan een vaste vorm voor een brief zijn, maar ook een menukaart, figuur of ander type werkdocument: feitelijk gewoon een handige ‘houvast’ die je doelgroep altijd kan gebruiken en wat een hoop ergernis kan wegnemen wanneer zij dit steeds (opnieuw) zelf moeten doen.
Hoe maak je een lead magnet?
Ben je klaar om je eigen lead magnet te maken? Hoewel je natuurlijk vormgevers, developers en copywriters een mooi resultaat voor je neer kunt laten zetten, kun je ook zelf aan de slag. Tegenwoordig zijn er namelijk gratis en bovenal effectieve tools om je gratis lead magnet mee te bouwen.
Een populair voorbeeld is het super toegankelijke Canva.com: een website die je honderden gratis templates aanbiedt om jouw weggever vorm te geven. Dit is vooral ideaal wanneer je jouw teksten, bijvoorbeeld voor je e-book, met een modern en aantrekkelijk design wilt presenteren. Je slaat deze Canva-PDF gemakkelijk op en plaatst het linkje daarvan op je website om zo je leads gemakkelijk toegang tot deze gratis download te bieden. Zie je lead magnet dus als een aantrekkelijke outfit die hoofden moet laten keren, maar dan in de vorm van leads die maar al te graag jouw gratis weggever willen downloaden of aanvragen.
Tip: creëer een weggever die bij jouw aanbod past
Hoewel weggevers ideale ‘lokkertjes’ zijn, is het wel belangrijk om iets te pakken dat goed op jouw aanbod aansluit en je werkelijk iets van waarde kunt delen. Niet alles zal bij jouw dienst en/of product passen, dus kijk goed op welke manier jouw expertise goed naar voren komt.
Lead magnet klaar? Tijd om deze te promoten!
Is je lead magnet helemaal naar wens en wordt het tijd om deze onder de aandacht te brengen? Dan is de volgende taak om te kijken hoe je jouw beoogde doelgroep gaat bereiken!
Start met je eigen website!
Eén van de belangrijkste kanalen? Dat is je eigen website: het ‘online huis’ van jouw onderneming. Wil je organisch leads naar je website sturen? Zorg er dan voor dat je website SEO-vriendelijk is en je de juiste zoekwoorden gebruikt: dit is cruciaal om jezelf zo goed mogelijk in de zoekresultaten van Google te positioneren. Een manier om dit te doen, is het schrijven van blogs: deze kunnen je helpen om je website beter zichtbaar te maken. Door jouw weggever hierin regelmatig te benoemen, en gebruik te maken van conversietriggers (denk aan knoppen om op te klikken).
Werk je met WordPress? Dan kun je de tool OptinMonster gebruiken: hiermee kun je effectieve pop-ups creëren waarmee je gemakkelijk gegevens van jouw bezoekers verzamelt. Deze integreer je vervolgens eenvoudig met MailBlue. Of, maak handig gebruik van de effectieve MailBlue Pages die speciaal ontwikkeld zijn voor het verzamelen van e-mailadressen.
Heb je geen WordPress? Dan vormt de alles-in-een-oplossing Phoenix ook een optie: deze website scoort niet alleen goed in de zoekresultaten, ook kan deze effectief leads voor jouw bedrijf genereren.
Leadgeneratie via online advertenties
Naast organisch leads verkrijgen, kun je ook nog voor de betaalde versie middels online advertenties kiezen. Bereik gemakkelijk je doelgroep via kanalen als Facebook, Google, LinkedIn en Instagram en plaats een advertentie die vervolgens naar een specifieke landingspagina verwijst, zoals jouw gratis weggever. Vervolgens converteer je de bezoeker tot een lead en deze weer tot een betalende klant. Zo makkelijk kan het zijn!
Kort samengevat…
Wil je dus zoveel mogelijk potentiële klanten aantrekken? Zorg voor een creatieve en aanlokkelijke lead magnet en deel net genoeg kennis om je expertise te delen, maar ‘te weinig’ om mensen nieuwsgierig te maken. En, daarmee te overtuigen om op jouw aanbod in te gaan. Zorg dat je meteen je dienst en/of product duidelijk neerzet, eventueel in combinatie met eerdere succesverhalen of positieve reviews. Ben jij klaar om zoveel mogelijk leads voor je mailinglijst te verzamelen en het maximale uit je e-mailmarketing te halen? Pak je koffie of thee, zet je laptop aan en creëer de meest aantrekkelijke lead magnet!

