Een lead magnet is een ‘weggever’: vaak een e-book, checklist of webinar, die wordt weggegeven in ruil voor een naam- & e-mailadres van de aanvrager. Zo vergroot je jouw mailinglijst met kwalitatieve leads (leadgeneratie) waarbij je de opvolging zelf in de hand hebt.

In dit artikel lees je meer over de werking van lead magnets, waarom je deze (niet) moet willen inzetten en delen wij voorbeelden van lead magnets die werken.

Zit jij er klaar voor? Start!

Waarom een lead magnet?

Eerst even het volgende: wanneer je naar jouw Google Analytics navigeert dan zul je ongetwijfeld zien dat van iedere 100 bezoekers er slechts een klein percentage direct overgaat tot een aankoop. De stap naar een (gratis) weggever is veel kleiner. Een lead magnet stelt je in staat om laagdrempelig de contactgegevens van jouw bezoeker te ontvangen, je mailinglijst hiermee te laten groeien en de conversie te verhogen door de bezoeker op te volgen middels een lead magnet funnel.

Lead magnets zijn er in allerlei soorten en maten, denk aan: een gratis e-book, videocursus, challenge, kortingsvoucher, checklist, infographic, whitepaper, webinar of speciale content. Vraag je aan iemand of diegene een nieuwsbrief wilt ontvangen dan is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’, vraag je iemand of je een waardevolle handleiding mag toesturen dan neemt die kans direct toe.

De ultieme lead magnet checklist!

Een lead magnet dus… het klinkt zo makkelijk. Een effectieve lead magnet die niet alleen leads genereert, maar deze leads ook nog eens converteert in betalende klanten. Daarvoor hebben we een aantal handig tips op een rij gezet.

1) Maak het makkelijk te consumeren!

Een bezoeker kent jou eigenlijk nog niet. Een heel boekwerk van 80 pagina’s zal iemand niet snel lezen. Creëer een oplossing die makkelijk te consumeren is en waarin jouw toegevoegde waarde duidelijk wordt.

2) Kaart een specifiek probleem aan met een concrete actie / oplossing.

De lead magnet is vaak het eerste contactmoment met de potentiële klant. Je hebt maar één eerste indruk. Door een tijdelijke oplossing te geven of een tipje van de sluier te verklappen zorg je ervoor dat de bezoeker ervaart dat jouw methodiek werkt; er is direct een eerste resultaat.

3) Maak het specifiek en duidelijk!

Een concreet probleem of onderwerp zorgt voor relevante inschrijvingen. Inschrijvingen waarvan je weet dat er interesse is in het onderwerp van jouw lead magnet. Dit onderwerp is idealiter ook het vervolgproduct of de vervolgdienst die je kunt aanbieden.

4) Verkoop jouw gratis weggever…

Huh..? Verkopen & gratis; hoe zit dat? Hoewel we de weggever gratis aanbieden moet er nog wel een reden zijn waarom bezoekers de weggever willen aanvragen. Net alsof het een betaald product is, zul je een bezoeker ook een gratis product moeten “verkopen”.

5) Bouw aan jouw expertise!

De eerste kennismaking; het perfecte moment om jouw expertise te laten zien. Geef tips of voorbeelden uit eigen ervaring, deel verhalen. Zo zorg je ervoor dat mensen jou niet alleen leren kennen maar ook nog eens overtuigd raken van het feit dat ze bij jou moeten aankloppen voor jouw specialisme!

6) Ontneem mogelijke bezwaren van klanten

Sneaky! Hoewel je voornamelijk wilt informeren, zijn er vaak een aantal bezwaren die een potentiële klant kan hebben. Door deze bezwaren weg te nemen in de vorm van storytelling of door de meestgestelde vragen op een rij te zetten, kun je de lezer al op het juiste spoor zetten.

7) Gebruik een krachtige opvolging na het aanvragen van de lead magnet

Een verkoop komt meestal niet vanzelf. Nu een bezoeker geconverteerd is in een lead kunnen we deze lead converteren naar een betalende klant. Vergeet niet dat de lead nog steeds erg nieuw is en jou nog niet erg goed kent. In de eerste weken bieden we daarom vaak een laagdrempelig product aan als introductieaanbod. Dit product verkoop je voor een paar tientjes. Hoe je deze opvolging automatiseert, lees je in het artikel over de lead magnet funnel.

Lead Magnet: voorbeelden

Je weet nu waar een goede lead magnet aan voldoet. Benieuwd hoe andere bedrijven een lead magnet inzetten om hun mailinglijst te laten groeien?

Voorbeeld #1: MailBlue – Ebook: 21 tips om je mailinglijst te laten groeien

Één van de lead magnets die bij MailBlue wordt ingezet is het gratis e-book vol e-mailmarketing tips. Het doel van dit ebook is om ondernemers en marketeers met een interesse in e-mailmarketing aan te spreken en enthousiast te maken over de marketingsoftware van MailBlue.

Voorbeeld #2: MailBlue – Inhaakkalender 2021

De inhaakkalender vol met alle datums waarop je als marketeer kunt inhaken binnen de marketingstrategie. Een bredere weggever om meer bereik te creëren en hiermee marketeers kennis te laten maken met de marketingsoftware van MailBlue.

Voorbeeld #3: OVA.nl – Free + Shipping boek

Een fysiek boek waarbij je enkel de verzendkosten betaalt. Over een onweerstaanbaar aanbod gesproken! OVA.nl maakt hier gebruik van om ondernemers kennis te laten maken met de mogelijkheden van online marketing. Opvolgend kun je deelnemen aan een complete online marketing cursus óf ervoor kiezen om jouw online marketing uit te besteden.

Voorbeeld #4: Team Nijhuis – SEO QuickScan

Een mooi voorbeeld van een dienstverlenend bedrijf met een lead magnet is Team Nijhuis. Door je gegevens achter te laten ontvang je een vrijblijvende quickscan om vervolgens in gesprek te gaan over het mogelijk laten uitbesteden van jouw SEO-strategie.

Andere voorbeelden:

Natuurlijk zijn er nog tientallen andere lead magnets te bedenken zoals: een webinar, challenge, videoserie of template. Vind een lead magnet die past bij jouw product of dienstverlening én doelgroep. Zo zorg je voor een krachtige leadgeneratie ‘machine’ waarmee je op dagelijkse basis nieuwe leads kunt verwelkomen in jouw business.

Hoe maak je een lead magnet?

Tijd om aan de slag te gaan met het maken van jouw eigen lead magnet? Natuurlijk kun je direct aan de slag met het inhuren van vormgevers, copywriters en developers voor de mooiste en meest effectieve resultaten. De realiteit is dat ook het maken van een lead magnet een kwestie is van ervaring opdoen. Verschillende weggevers zullen andere doelgroepen aanspreken en andere resultaten met zich meebrengen.

“Imperfect action beats perfect inaction.”

Gelukkig zijn er tools waarmee je eenvoudig lead magnets kunt creëren. Zo maak je binnen een uur een goed vormgegeven PDF van jouw PDF. Ready?

Gebruik Canva.com om jouw weggever te maken

Canva.com beschikt over honderden gratis templates die je kunt gebruiken om jouw weggever vorm te geven. Na het schrijven van jouw e-book kun je de teksten kopiëren naar Canva.com en creëer je in een paar klikken een onweerstaanbare weggever.

De PDF sla je op en upload je naar jouw website en de link daarvan plaats je in jouw MailBlue e-mail. Zo wordt deze automatisch verzonden aan de aanvrager van jouw weggever. Dit doe je met de lead magnet funnel.

Je lead magnet promoten

Staat jouw lead magnet klaar om getoond te worden aan het grote publiek? Tijd om die zichtbaarheid te creëren! Maar hoe zorg je er nu voor dat honderden, of misschien wel duizenden mensen jouw weggever te zien krijgen?

Start met je eigen website!

Bloggen op je eigen website zorgt ervoor dat jouw website beter zichtbaar is in de zoekresultaten van Google. Door jouw weggever regelmatig te benoemen en gebruik te maken van conversie triggers zorg je ervoor dat een bezoeker wordt gewezen op jouw onweerstaanbare weggever.

In WordPress werk je gemakkelijk met een tool als OptinMonster, OptinMonster zorgt voor effectieve pop-ups waarmee je gemakkelijk gegevens verzamelt van jouw bezoekers. Dit integreert gemakkelijk met MailBlue.

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van de effectieve MailBlue Pages. Dit zijn pagina’s specifiek ontwikkeld voor het verzamelen van e-mailadressen; als online marketeer kun je niet zonder ;).

Gebruik je geen WordPress, maar ben je op zoek naar een website die goed scoort in de zoekresultaten en ook nog eens effectief leads genereert voor jouw bedrijf? Dan is Phoenix de alles-in-één oplossing die je zoekt. Dankzij de geïntegreerde MailBlue integratie heb jij geen andere tools meer nodig.

Leadgeneratie via online advertenties

Niet genoeg aan jouw eigen bezoekers? Door middel van online advertising bereik jij gemakkelijk jouw doelgroep via kanalen als Facebook, Google, LinkedIn en Instagram. Eigenlijk werkt het erg eenvoudig: je plaatst een advertentie en verwijst hier naar een specifieke landingspagina waar een bezoeker jouw weggever kan downloaden. Vervolgens converteer je een bezoeker zo tot lead, en een lead tot betalende klant.

Ga jij de uitdaging aan?

Over deze auteur: Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek

Bij het invullen van je e-mailadres ontvang je het online handboek en zul je hierna waardevolle content met betrekking tot e-mailmarketing van ons ontvangen. Wil je dit liever niet? Dan kun je je altijd uitschrijven.