Wat is een sales funnel?

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Je ontkomt er als ondernemer of marketeer niet aan; het begrip ‘sales funnel’. Of je er nu bewust mee bezig bent of niet, in zekere mate heeft ieder bedrijf een sales funnel. Maar wat is een sales funnel dan precies? In dit artikel geef ik niet alleen toelichting op die vraag, maar geef ik je ook handvaten mee hoe je zelf een succesvolle sales funnel kunt bouwen. Dit geeft je meer duidelijkheid over je potentiële klanten en hoe je deze het beste kunt converteren naar een betalende klant.

Geen zin om te lezen? In het kort vertel ik je in deze video wat een sales funnel inhoudt:

Inhoudsopgave

Wat is een sales funnel?

Een ‘funnel’ is de Engelse term voor een ’trechter’. Zodra je ‘sales funnel’ intikt in Google, zie je dan ook een afbeelding van een trechter of omgekeerde pyramide verschijnen. Het is een model dat het proces beschrijft waardoor bezoekers uiteindelijk klant bij je worden. Je kunt het zien als het pad dat iemand bewandeld richting de aankoop van je product of dienst. De funnel is bewust in een trechter of omgekeerde pyramide weergegeven, omdat gedurende dit proces ook contacten af zullen vallen. Niet al je bezoekers worden uiteindelijk ook daadwerkelijk klant bij je. Voordat zij een aanschaf doen, gaan ze vaak langs verschillende websites om uiteindelijk maar bij één site klant te worden en de aankoop te verrichten. Bovenin de trechter of pyramide zullen de onbekende websitebezoekers binnen komen, om (hopelijk) uiteindelijk onderaan de trechter de aankoop te doen. De verschillende fases die zichtbaar zijn in onderstaande afbeelding zal ik in concrete stappen toelichten in het volgende gedeelte.

wat-is-een-sales-funnel

Stappenplan per fase

Zoals je ziet komen bovenaan in de trechter de prospects terecht, gevolgd door de leads (MQL), warme leads (SQL) en uiteindelijk de klant. Ieder type persoon is gelinkt aan een bepaalde benadering die op dat moment voor dat contact geschikt is. Je ziet naast ieder type persoon daarom Awareness, Interest, Decision of Action staan: binnen de marketing ook wel bekend als het AIDA-model. Eigenlijk worden de A en I in dit model toegekend aan een marketing funnel en de D en I aan de sales funnel. Hieronder licht ik ieder type klant de bijbehorende fase toe:

Prospects

Dit zijn de bezoekers op je site die volledig koud binnen komen; er is nog geen enkel contact geweest tussen jou en deze bezoeker en zo iemand weet nog niet wat jij te bieden hebt. In deze fase dien je de aandacht van je klant te trekken (awareness). De bezoeker weet nog niet precies wat zijn of haar pijnpunt is; het is aan jou om in deze fase vooral veel waarde te geven en jezelf voor te stellen. Je wilt het vertrouwen kunnen geven en kunnen laten zien wat jij voor hen kunt betekenen. Probeer in deze fase te achterhalen waar iemand naar op zoek is; waar zou het probleem of pijnpunt van deze bezoeker kunnen liggen? In deze fase probeer je voornamelijk bekendheid te creëren bij je doelgroep.

Lead (MQL)

Dit zijn de mensen die al wel kennis hebben gemaakt met je bedrijf en ook weten waar hun pijnpunt ligt. Jij kunt je in deze fase gaan richten op de oplossing van het probleem. Dit is de fase van interest: de potentiële klant moet geïnteresseerd raken in jouw aanbod. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een laagdrempelig of aantrekkelijk aanbod, de positieve aspecten van het product of je dienst te benadrukken of een belofte te doen (zoals een kwaliteitsgarantie). Iemand in deze fase is een MQL: Marketing Qualified Lead.

Lead (SQL)

Wat verder in de funnel zijn de mensen die jou inmiddels goed kennen én overtuigd zijn van jouw product of dienst. Deze contacten zijn klaar om te kopen; in de fase van desire is er dus een verlangen of voorkeur voor jouw bedrijf. Hierin richt jij je dus vooral op de verkoop van je producten of diensten. Je kunt hen verkoopmails gaan sturen, testimonial video’s sturen of bijvoorbeeld uitnodigen voor een webinar. Dit contact is een SQL: Sales Qualified Lead.

Klant

Dit is iemand die al een betaald product en/of dienst bij je afgenomen heeft. Zo iemand is voorbij de fase action gekomen en je hebt in deze fase de eerdere SQL al geïnformeerd waar het product te verkrijgen is. Zoals je ziet kun je ieder type persoon in de funnel op een andere manier benaderen. Vergeet hierbij ook je klanten niet; deze kun je namelijk tot fans of ambassadeurs omtoveren. Mogelijk kun je hen ook nóg meer verkopen door een up-sell (duurder product) of cross-sell (gerelateerd product) aan te bieden.

Het doel en de voordelen van een sales funnel

Het gaat er om dat je eerst een relatie op kunt bouwen met je contacten (en koude websitebezoekers) en dat je zo vertrouwen wint. Gemiddeld heeft iemand 7 tot 12 contactmomenten nodig voordat hij of zij over gaat tot aankoop. Veel bedrijven maken de fout door ná het aanbieden van een gratis weggever (zoals een e-book) er meteen een mail achteraan te sturen met de promotie van een bepaald product. Dit nog zonder dat de prospect dus zelf weet naar welke oplossing hij of zij op zoek is..

Het doel van een funnel is dan ook dat je een potentiële klant eerst zo goed mogelijk helpt, begeleid en waarde geeft. Speel dus zeker in op de bovengenoemde verschillende fases waarin iemand zich kan bevinden. Zo kun je een webistebezoeker namelijk sturen in het verkoopproces en eventuele bezwaren wegnemen. Als je de juiste informatie weet te sturen op het juiste moment, dan kun je het koopgedrag beïnvloeden en websitebezoekers converteren in betalende klanten.

Een funnel is een mooie manier om dit hele verkoopproces te automatiseren. Je hoeft namelijk niet naar al je contacten handmatig een mailtje te sturen of 100 personen per dag op te bellen om je product te kunnen verkopen. Het proces is eenvoudig te automatiseren: dit geeft inzicht in welke lead zich waar bevind en neemt jou en/of je salesteam erg veel werk & tijd uit handen. Je kunt duizenden contacten door een funnel hebben lopen en exact weten wie je wanneer op kunt (laten) volgen, geheel automatisch én nog steeds persoonlijk gericht.

Wat heb je nodig om een sales funnel te bouwen?

De tools die je minimaal nodig hebt om een sales funnel te bouwen:

  • Een website met betaalomgeving

Op je website kun je bezoekers trekken en bijvoorbeeld opt-in pagina’s en verkooppagina’s maken die je kunt gebruiken in je funnel. Je kunt er waarde delen in de vorm van content: denk hierbij aan video’s en blogartikelen. Zodra je online ook producten wilt gaan verkopen, heb je hier een betaalsysteem bij nodig. Denk bijvoorbeeld aan een WordPress website met een shopomgeving zoals WooCommerce.

  • Formulieren en e-mail marketing software

Er zijn losse tools te gebruiken om inschrijfformulieren te kunnen ontwikkelen waarop jouw websitebezoekers een naam of e-mailadres achter kunnen laten voor het ontvangen van jouw nieuwsbrief. Dit is een mooie manier om informatie te ontvangen over je prospect en zo iemand’s vertrouwen te winnen en door een funnel te laten lopen. Hiervoor heb je ook e-mail marketing software nodig. Daar kun je de funnel(s) in uit gaan bouwen en ná het ontvangen van de e-mailadressen ook meteen geautomatiseerde mailreeksen laten lopen. Nog mooier is het natuurlijk als je een systeem kunt vinden waarin je zowel formulieren kunt ontwikkelen áls dat je er funnels in kunt bouwen. Dat kan bijvoorbeeld met MailBlue.

Sales funnel template

Er zijn diverse soorten funnels die je op kunt stellen en gebruiken, ook afhankelijk van het soort product of dienst dat je verkoopt. Dit kan een webinar funnel zijn, een membership funnel, een productlancering funnel of een e-book funnel.

We delen hier een voorbeeld funnel, namelijk een:

E-book funnel

Uitgetekend zou mijn funnel er zo uit kunnen zien:

sales-funnel

Dit is een kleine funnel en zou je kunnen gebruiken als je een gratis weggever hebt. Uiteraard kun je deze funnel verder uitbreiden.
Wat terugkomt in deze funnel is in ieder geval de bron: Facebook. Wanneer je Facebook advertising gebruikt om verkeer naar je website te krijgen zou dit de bron kunnen zijn. Vervolgens komen die websitebezoekers -door het klikken op de advertentie- op een opt-in pagina terecht. Daar kunnen ze hun naam en e-mailadres achterlaten voor het ontvangen van de gratis weggever. Nadat iemand zich aangemeld heeft voor de weggever, dan komt die persoon op een tweede pagina terecht met een eenmalig aanbod voor een betaald product. ????: Dit is een goede strategie om je advertentiekosten terug te kunnen verdienen. Je ziet dat er daarna een splitsing komt; degenen die het eenmalig aanbod hebben gekocht zitten in het bovenste pad, en diegenen die het eenmalig aanbod vervolgens niet gekocht hebben in het onderste pad.

Het bovenste pad

Nadat iemand in het bovenste pad ingaat op het eenmalige aanbod en dit afrekent, komt diegene op een “bedankt voor je bestelling”-pagina terecht. Je bevestigt op deze pagina dat de bestelling gelukt is en stuurt direct een mail met de orderbevestiging. Daarnaast stuur je ook direct een mail met de weggever, zodat die persoon de weggever meteen kan downloaden.

Het onderste pad

Wanneer iemand na het inschrijven voor de gratis weggever niet ingaat op het eenmalige aanbod, stuur je zo iemand naar een andere bedanktpagina. Op die pagina bedank je die persoon eenvoudigweg voor het aanvragen van de weggever én je vermeld dat hij of zij een mail ontvangt met daarin een link naar de weggever. Uiteraard is de eerste mail die je direct verstuurd dan ook de weggever. Geef iemand 1 of 2 dagen de tijd om de weggever te downloaden en stuur daarna een mail waarin je jezelf voorstelt, zodat die persoon ook even kennis met jou kan maken. Het is krachtig om in deze mail je kernwaarden uit te dragen, een persoonlijk verhaal te delen, jouw ervaringen en succesverhalen van je reeds bestaande klanten te delen. Het gaat er om dat je een vertrouwensband creëert met de ontvanger van je mail. Deze ontvanger was namelijk nog niet klaar voor de aankoop. Stuur daarom meerdere mails, waarin je nog meer waarde deelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog artikel met tips of een gratis videotraining.

Conclusie

Nu weet je wat een sales funnel is en waarom het belangrijk is in te haken op de verschillende fasen die iemand doorloopt van websitebezoeker tot betalende klant. Om goed in kaart te kunnen brengen wie je warmste leads zijn én om een sales funnel te kunnen automatiseren, heb je e-mail automation software nodig. Wil je een succesvolle sales funnel bouwen, dan is het advies om dit eerst op papier uit te tekenen. Deel in je mails ook jouw persoonlijke verhaal met je leads en zorg ervoor dat je betrokkenheid en vertrouwen kunt creëren door het delen van veel (gratis) waarde. Pas als je weet wáár de behoefte of het pijnpunt van iemand ligt, kun je een gericht aanbod doen. Je zult zien dat je hierdoor meer websitebezoekers kunt converteren naar klanten.

Extra tip ????: voeg interactie toe aan je funnel. Hoe? Bijvoorbeeld door het toevoegen van een 9-word e-mail.
Extra tip 2 ????: segmenteer je doelgroep goed en doe een gericht aanbod. Hoe? Pas bijvoorbeeld gedrag targeting toe.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.