Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren, ofwel het verbeteren, van de online vindbaarheid van een website in de organische resultaten van een zoekmachine, zoals Google. De organische resultaten zijn de resultaten worden weergegeven wanneer een gebruiker op een zoekwoord zoekt, en waardoor niet hoeft te worden betaald. Door zoekmachine optimalisatie toe te passen kan je een betere positie in de resultaten bereiken. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd.
Vindbaarheid in de organische resultaten
De organische resultaten van een zoekmachine zijn resultaten die worden getoond zonder dat hiervoor een bedrag is betaald. Je ziet in de resultaten ook wel aan de bovenzijde van het scherm de zogenaamde betaalde advertenties, of betaalde weergaven. Dit zijn geen organische resultaten.
Uiteraard wil je dat je website of je webshop goed gevonden wordt in Google. Het liefst wordt je op de eerste op tweede plek getoond als iemand naar een bepaald keyword zoekt. Dit kan je realiseren door middel van zoekmachine optimalisatie. Hiermee kan je dus de vindbaarheid van je website of webshop verbeteren door deze van de derde pagina resultaten op de eerste pagina resultaten te krijgen.
Algoritmes
Google maakt gebruik van behoorlijk ingewikkelde algoritmes op te bepalen welke websites en webshops hoog in de resultaten komen te staan, en welke pas hierna mogen volgen. Als je aandacht wilt besteden aan zoekmachine optimalisatie, dan is het dus belangrijk om te weten hoe deze algoritmes op dat moment in elkaar steken, zodat je aan deze regels en richtlijnen van Google kunt voldoen.
Waaruit bestaat zoekmachine optimalisatie?
Dit kan uit diverse zaken bestaan. Zo kan je aandacht besteden aan je webcontent, door hier heel bewust keywords in te verwerken in een bepaalde keyword density, maar je kan ook aan de slag gaan met de broncode van de betreffende website en deze optimaliseren. Een andere veel gebruikte methode is het toepassen van linkbuilding.