Black Friday, de dag van de IJsbeer, kinderboekendag én natuurlijk bekende feestgelegenheden als Kerst en Oudjaarsdag: het zijn dé momenten in het jaar om de creatieve pen naar voren te halen en hier -passend bij jouw bedrijf- op in te haken. Een perfecte gelegenheid dus om jouw dienst of product weer even extra op de kaart te zetten.
Hoe verrassend weet jij eigenlijk uit de hoek te komen? Om jou hierbij op weg te helpen, geven we je graag een mini cursus ‘omdenken’ met onze beste tips om zo treffend of origineel mogelijk in te haken op de Inhaakkalender 2025!
Wat is een inhaakkalender?
Oké, first things first: wat is een inhaakkalender? Een inhaakkalender is dé ideale manier om jezelf up-to-date te houden met de belangrijkste of zelfs grappigste dagen van het jaar: dit om zo, met je nieuwsbrief of campagne, catchy ‘in te haken’ op bepaalde momenten en jouw business daarmee een extra aandachtsboost te geven.
‘Hartstikke leuk, zo’n inhaakkalender, maar zijn dit niet érg veel dagen?’ Klopt! Gelukkig hoef je dan ook zeker niet aan alles aandacht te schenken: kies namelijk vooral die dagen uit waar jouw dienst, product of bedrijfsfilosofie perfect op aansluit. Hoe je dat precies doet? Ontdek hieronder onze tips én hoe je een bepaald thema ‘eigen’ kunt maken.
Hoe haak je in op…?
Natuurthema’s
Zijn de themadagen gerelateerd aan het milieu en de natuur? Bedenk dan hoe jouw bedrijf hier mee omgaat. Verkoop je bijvoorbeeld enkel biologische producten? Wordt een klein percentage van je winst gedoneerd aan een doel dat zich inzet voor de natuur? Of, geef jij jouw klanten bloemzaadjes cadeau na aankoop van een product om zo de bedreigde bijen een handje te helpen?
Bekijk dus eens goed hoe jouw aanbod een groene bijdrage levert of kan leveren: dit kan het product zelf zijn, maar ook het proces eromheen, zoals het vermijden van giftige stoffen die schadelijk voor de natuur zijn. Wil je jouw groene stempel drukken? Laat jouw natuurbewuste kant zien met een ‘Wist je dat…’-blog over je producten of schenk ze een mini cadeau, zoals de bloem- of kruidenzaadjes.
Klimaat & duurzaamheid
Klimaat en duurzaamheid zijn belangrijker dan ooit tevoren. Van groot tot klein: bijna ieder bedrijf probeert tegenwoordig een steentje bij te dragen aan een gezondere planeet. Hoe staat jouw onderneming hierin? In welke mate werk je bijvoorbeeld met gerecyclede materialen of produceer je alleen op basis van een bestelling om materiaalverspilling te voorkomen?
Of, doe je bijvoorbeeld mee aan boomplantacties, wanneer een klant je product heeft gekocht, om zo de natuur te herstellen? Laat dus goed zien hoe jouw bedrijf, van productpromotie tot een blog met duurzame tips, hierin staat. Wel is het goed om na te gaan of het écht duurzaam is: je wilt namelijk niet het gevoel van greenwashing wekken, aldus je groener voordoen dan je werkelijk bent…
Menselijke thema’s
Van ‘Internationale Grootoudersdag’ tot strijden tegen ziektes als MS: menselijke thema’s zijn vooral erg belangrijk om stil te staan bij ‘je naasten’, evenals het nemen van een zekere verantwoordelijkheid. Denk hierbij aan verantwoord inkopen doen, zoals met het Fairtrade-keurmerk, maar ook het ‘in het zonnetje’ zetten van een doelgroep die dat goed kan gebruiken, zoals eenzame senioren.
‘Lenen deze dagen zich dan wel om mijn product of dienst te promoten?’ Dat ligt natuurlijk aan de toon van die dag. Heeft het een vrolijke noot, zoals Roze Maandag? Dan kun je hier perfect op inspelen, bijvoorbeeld met roze producten. Heeft het een meer serieuze ondertoon? Laat dan vooral je maatschappelijke betrokkenheid zien, zoals een social post met je ‘waardering voor’ of schrijf een inspirerend verhaal in een blog.
Je verkoopt misschien niet direct je dienst of product, wél creëer je sympathie bij je doelgroep: hierdoor zullen ze zich nog meer verbonden met je voelen. En, ook dát is belangrijker dan je misschien denkt…
Dierenthema’s
Dieren zijn natuurlijk onze grootste, pluizige vrienden: reden genoeg dus om ook hen vaak te trakteren! Verkoop je producten voor dieren? Denk aan korting op kattensnoepjes op ‘Internationale Kattendag’. Of, geef juist hondenkoekjes cadeau op Werelddierendag bij aankoop van een product: zelfs als je bedrijf in feite niets met dieren te maken heeft, kun je hier alsnog een leuke draai aan geven. Verleen je een dienst, zoals de service van een hondentrimsalon? Denk aan een mooie korting op die dag!
Zijn de dagen vooral gericht op wilde dieren, zoals ‘Internationale Tijgerdag’? Ook hierbij kun je je betrokkenheid tonen, zoals het werken met producten die niet (ook gedeeltelijk) uit het regenwoud komen of het steunen van goede doelen. Heb je een kledingwinkel? Goede reden om de items met een dierenprint een leuke korting te geven 😉 Of, laat juist zien dat jouw dienst of product volledig diervriendelijk is met een blog of social post omdat je dierenwelzijn belangrijk vindt.
Voedsel
Wie houdt er nu niet van lekker eten? Themadagen in het teken van voedsel zijn vooral voor supermarkten, bakkerijen, restaurants, cafés, broodjeszaken, lifestyle- en foodbloggers ideale dagen. Nationale Wafeldag? Perfect om de wafels een smakelijke korting te geven. En, staan de paddenstoelen die dag centraal? Of, zelfs een bepaalde wijnsoort? Denk dan bijvoorbeeld eens aan inspirerende blogs met een top 10 aan recepten met dat specifieke ingrediënt of waar die ene wijn perfect bij smaakt.
Of, ‘10 feitjes die je nog niet wist over…’ en de onverwachte schoonmaakkracht van citroensap. Ook kun je met een social post laten zien dat je, bijvoorbeeld op ‘Blauwe Bessendag’, met je team voor een gezonde lunch gaat.
De beste tips en voorbeelden om pakkend in te haken op themadagen
Oké! We hebben je zojuist laten zien dat je dus niet altijd enorm letterlijk op een bepaalde dag in hoeft te gaan – je kunt dus ook je eigen, creatieve draai aan dit thema geven, zolang het wel in verband staat met elkaar. Of, als je een heel grappige manier hebt gevonden om erop in te haken, zelfs als het niet per se bij jouw branche past. Wat zijn dus -samengevat- perfecte manieren om in te haken?
- Breng inspirerende verhalen: dit kan op menselijke themadagen zijn, zoals iemand, een bijzondere collega/medewerker of een bepaalde doelgroep in het zonnetje zetten, maar ook het ‘groene’ verhaal achter jouw bedrijf op themadagen rond klimaat en natuur. Waarin (of op welke wijze) inspireer jij anderen en welke dagen sluiten hier goed op aan?
- Deel de leukste, handigste of meest inspirerende tips: in welke branche je ook zit, over elk onderwerp kun je de leukste of meest handige tips delen. De Dag van de Blauwe Bes? Waar een foodblogger de lekkerste ‘top 10 recepten’ deelt, kun je als kledingzaak inhaken op de kleur blauw en hoe je deze kleur mooi kan combineren in een outfit. Goede reden dus om eens creatief te gaan bloggen!
- Laat je steun voor lokale initiatieven of goede doelen zien: stel, je hebt een themadag met een maatschappelijke ondertoon, zoals de ‘Dag van de Bossen’, vertel dan bijvoorbeeld in een mailing hoe jouw bedrijf bijdraagt aan een goed doel: zo wordt in maand X een deel van de winst gedoneerd of vertel waar jouw verantwoorde producten vandaan komen, zoals direct gekocht bij lokale boeren. Dit verhoogt je sociale betrokkenheid.
- Organiseer een (foto)wedstrijd rondom het thema en koppel hier een winactie aan: dit is ideaal wanneer je meer interactie met je huidige doelgroep of nieuwe, potentiële klanten wilt. Zo vinden veel mensen een uitdaging leuk, zeker met de mogelijkheid om iets te winnen, en zullen ze dit daarom ook sneller delen, zoals de mail ook doorsturen: hiermee vergroot je de interactie en daarmee ook je bereik.
Wil je de themadag vooral koppelen aan je dienst of product en daar de verkoop van stimuleren?
- Creëer een extra, thematische campagne, zoals Black Friday of Kerst, met speciale kortingen of typische kerstproducten;
- Ga voor een speciaal themaproduct, zoals een ‘limited edition’ voor Moederdag
- Denk aan 2+1 gratis, zoals op Wereldboekendag om ‘meer lezen’ te stimuleren
- Breng een leuke giveaway via social media, zoals een educatieve, gratis weggever
- Korting, korting, korting! Heb je een restaurant? Geef korting op je pizza’s op Pizzadag!
- Speel in op ‘goede doel’-gevoelens, zoals bij aankoop van product X, gaat een deel hiervan naar (…goede doel A, passend bij het thema)
Kies jouw meest relevante themadagen
Pfoeh, het zijn er nogal wat, al die themadagen… Maar, zoals we al eerder zeiden: uiteraard hoef je lang niet op alles in te haken. Niet alleen is dit enorm tijdrovend, ook past het merendeel toch niet bij je bedrijf: belangrijk is dus vooral om díe themadagen eruit te pakken die voor jou relevant zijn waardoor je treffend bent en authentiek overkomt. Hoe meer ‘geforceerd’ het aanvoelt, hoe minder impact het zal hebben. Als je (potentiële) klant het idee heeft dat je ‘enkel meelift op’, daar heb je natuurlijk niets aan.
Ongeveer 1 tot 2 keer per maand kan dus al ruim voldoende zijn. Een tip is vooral om een behoorlijke tijd van tevoren je actie al te plannen: zo heb je genoeg ruimte om tot een pakkende en creatieve actie en/of bericht te komen, ook wanneer je bijvoorbeeld producten naar klanten toe wilt sturen.
Genoeg inspiratie gekregen? Mooi, dan is het nu aan jou -of je team- om dé perfecte inhakers te bedenken en de leukste thema’s ‘eigen’ te maken. Welke dagen van 2025 zijn jouw favorieten? Pak je pen, schrijf ze vast op en boost je sales met de leukste inhaakdagen!