Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker voor het eerst op ‘landt’ wanneer deze jouw website bezoekt. Vaak wordt de landingspagina verward met de homepagina. De homepagina wordt vaak ingericht voor een nieuwe bezoeker, terwijl wanneer je een zoekopdracht plaatst in Google je vaak op een andere pagina landt.
Zoek je bijvoorbeeld op ‘Macbook Pro Kopen’ dan kom je niet op de homepagina van Apple terecht maar op een pagina waar je direct jouw Macbook kunt samenstellen, de landingspagina.
Of je nu adverteert op social media of dat een bezoeker via een Google zoekopdracht op jouw website terechtkomt, je wilt deze landingspagina optimaliseren voor de beste ervaring voor de bezoeker.
Een landingspagina maken? Houd je aan de wetten van de landingspagina!
Zo’n landingspagina maken is een stuk eenvoudiger geworden met tools als de Phoenix websitesoftware en MailBlue Pages. Zonder technische kennis, klik je gemakkelijk een landingspagina in elkaar. Wel is het belangrijk om je te houden aan de wetten van de landingspagina. Zo zorg je ervoor dat jouw landingspagina het gewenste resultaat oplevert.
1 pagina, 1 doel
Hoewel het klinkt als veel extra werk, is het vele malen effectiever om 1 landingspagina te gebruiken voor 1 doel. Door de pagina te optimaliseren voor de specifieke zoekopdracht of te richten op de specifieke advertentie via waar een bezoeker op de pagina terecht is gekomen, zien we de conversie stijgen.
Vermijd afleidingen
Het enige doel van een landingspagina is om het doel te bereiken. Andere afleidingen zoals een menu, interne links, en goedbedoelde artikelen kun je het beste mijden. Een bezoeker moet kiezen, hoe meer keuzes je geeft, hoe minder conversie je behaald met de landingspagina.
De intentie en het gedrag
Via welk kanaal iemand op de landingspagina terecht komt en met welke intentie heeft ook invloed op de conversieratio van de pagina. Zo komt het vaak voor dat de landingspagina die goed presteert vanuit Google Ads, juist helemaal niet presteert bij een Facebook Advertentie. Schrijf je landingspagina voor de bezoeker, zorg voor herkenning voor de bezoeker.
Een landingspagina kan drie doelen hebben:
- Het verwijzen van de bezoeker naar de juiste bestemming
- Het realiseren van verkopen, de zogenaamde verkooppagina
- Het genereren van leads, de zogenaamde optinpagina
Voor ieder doel kun je de landingspagina anders inrichten. De principes blijven gelijk, maar de pagina’s hebben een ander doel en daarmee wil je de landingspagina anders inrichten.
In dit artikel gaan we daarom specifiek in op het optimaliseren van de optinpagina.
Landingspagina voorbeeld
Hoe maak je nu dan zo’n landingspagina? Natuurlijk is er niet één manier om een landingspagina te maken, uiteindelijk zul je verschillende landingspagina’s moeten testen om tot het beste resultaat te komen. Als je ons dan vraagt “waar te beginnen?” dan gebruiken we onderstaand framework als basis voor onze landingspagina’s.
Waaruit bestaat een goede landingspagina?
Om gebruik te maken van het voorbeeld van de landingspagina is het goed om te weten waaruit een landingspagina bestaat en welke afwegingen op zo’n landingspagina worden gemaakt. Zo krijge je concrete tips om jouw landingspagina te optimaliseren.
1 ) De afbeelding van de weggever
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Het visueel maken van een weggever zoals een ebook of whitepaper zorgt ervoor dat de weggever ‘tastbaar’ wordt voor een bezoeker. De bezoeker krijgt direct een beeld bij hetgeen zij zullen ontvangen.
2 ) Een pakkende headline voor jouw landingspagina
De afbeelding, die trekt als eerste de aandacht. Daarna de ietwat vetgedrukte headline die op jouw landingspagina staat. Gekeken naar diverse splittesten zien we dat hoe je de titel formuleert, een grote invloed heeft op de conversie van je landingspagina.
Een goede headline kun je herleiden naar het ‘success’-model:
- Simple (simpel)
- Unexpected (onverwacht)
- Concrete (concreet)
- Credible (geloofwaardig)
- Emotional (emoties)
- StorieS (verhaal)
Benoem een duidelijk en concreet voordeel, waarom moet iemand jouw weggever downloaden?
Ditzelfde geldt voor de onderwerpsregel van je nieuwsbrief. Meer tips? Lees ook hoe je een pakkende onderwerpsregel schrijft >
3 ) Plaats de bullet points bovenaan de pagina
De bullet points… Hierin omschrijf je de pijnpunten en voordelen voor de bezoeker. Wat is de reden om jouw weggever te downloaden? Trap hier niet in de valkuil om te benoemen wat de bezoeker allemaal krijgt. Dat iets 48-pagina’s dik is, met kleurenfoto’s en 12 hoofdstukken heeft is niet bepaald overtuigend. Ik wil weten welk effect het product heeft. Welke resultaten zijn ermee behaald en welke pijnpunten kan het wegnemen?
4 ) De download-button
Met een actiegerichte download-button bereik je meer. Je kunt spelen met de bewoording van de call-to-action. ‘Ja, stuur mij dit ebook’ zegt meer dan ‘download’.
5 ) De two-step optin
Uit meerdere testen is gebleken dat de two-step optin voor een hogere conversie zorgt op de landingspagina. Met de two-step optin is het inschrijfformulier niet direct zichtbaar maar klikt de gebruiker eerst op de call-to-action waarna het inschrijfformulier in een pop-up verschijnt. De klik op de button wordt gezien als een ‘micro-commitment’.
6 ) Toestemming om de gebruiker te mailen volgens de AVG
Door een extra checkbox te plaatsen in de pop-up van de two-step optin kun je toestemming vragen aan de gebruiker om hem / haar in de toekomst te blijven mailen.
7 ) Voeg micro-copy toe aan je inschrijfformulier
Neem de laatste twijfel weg door aan te geven dat de gegevens veilig zijn er verwijs gebruikers naar de privacy policy.
8 ) Het toevoegen van een testimonial aan de landingpagina
Een testimonial wekt vertrouwen, zoek een toepasselijke testimonial over jouw expertise of een resultaat behaald met behulp van de lead magnet.
9 ) Extra informatie over de weggever, jou of jouw bedrijf
Hoewel het gros van de bezoekers niet verder kijkt dan het eerste gedeelte van jouw landingspagina, en op dit moment waarschijnlijk al is geconverteerd of afgehaakt, wil je de twijfelende bezoeker meer informatie bieden. Kan iemand je ergens van kennen? Dan kun je dit gebruiken om autoriteit te bouwen. Anders kun je meer informatie geven over de lead magnet en waarom je deze hebt geschreven.
10 ) Testimonials over weggever
Voordat we afsluiten delen we nog een aantal testimonials over de resultaten die zijn behaald met behulp van de weggever. Dit zorgt voor een stukje sociale bevestiging.
11 ) Afsluitende call-to-action met download button
Hier geven we de bezoeker nog eenmaal de mogelijkheid om de weggever te downloaden. Zo zorgen we ervoor dat de bezoeker goed geïnformeerd kan overgaan tot ingaan op het aanbod.
Hoe optimaliseer ik een optinpagina?
Nu we de basis van een goede optinpagina hebben neergezet is het tijd om te kijken hoe we deze optinpagina kunnen optimaliseren. In de praktijk zien we grote verschillen tussen optinpagina’s en hun conversiepercentages. Daar waar de ene optinpagina een conversiepercentage van 5% kan hebben kan een andere optinpagina tot wel 50% van de bezoekers converteren naar een lead.
Neem nu onderstaand voorbeeld. Stel dat je in staat bent om een optinpagina met een conversiepercentage van 17,5% te optimaliseren naar een pagina met een conversie van 35%. Dit is niet een verbetering van 17,5% maar een verdubbeling van het aantal leads die je binnen zult krijgen vanuit deze pagina.
De optinpagina is één van de meest belangrijke pagina’s in je marketingfunnel. Dit is namelijk letterlijk de pagina waardoor je de contactgegevens van een bezoeker ontvangt, of niet. Deze gegevens zijn van belang wil je toekomstige marketingcommunicatie delen met jouw potentiële klant.
Welke elementen van een optinpagina kun je splittesten?
Het is niet een populair antwoord waar je waarschijnlijk op wachtte… Het optimaliseren van jouw optinpagina is echt een kwestie van splittesten. Het is vooraf niet te zeggen welke variatie van de optinpagina beter werkt. Hiervoor baseren wij ons altijd op basis van de cijfers.
Een mooi gemiddelde, wat betreft het conversiepercentage, ligt op de 35%. Dit is vaak ons streef-percentage. Natuurlijk afhankelijk van het aantal gegevens welke je vraagt van de bezoeker. In ons geval gaat dit vaak om de voornaam en het e-mailadres.
Wanneer je start met splittesten wil je de details even vergeten. Start met de grote elementen op de pagina. Hoewel een veelgenoemde test, het aanpassen van de kleuren van de download button is, gaat dit niet het conversiepercentage van 17,5% naar 35% brengen. Wat wil je dan wel testen?
1 ) Test de paginatitel
De paginatitel is vaak – samen met de afbeelding – het eerste onderdeel die een bezoeker ziet en leest. Doordat de titel zo snel wordt gezien en gelezen heeft deze een grote impact op de conversie van een landingspagina.
2 ) Vraag niet teveel informatie
Bepaal welke informatie van belang is voor het optimaal bedienen van jouw doelgroep. In de meeste gevallen daalt de conversie direct op het moment dat je om meer gegevens vraagt, wel stijgt de kwaliteit van een lead-aanvraag. Om de inschrijf conversie te verhogen beperk je het aantal velden dat de lead moet invullen.
3 ) Bekijk de uiteindelijke klantwaarde
Staar je niet blind op de directe conversie op de landingspagina. Uiteindelijk is de kwaliteit van de lead bepalend, welk percentage van de leads converteert naar een klant.
4 ) Test de verkeersbron en de kwaliteit van de lead
Presteert jouw landingspagina niet goed? Gooi ‘m nog nog niet in de prullenbak. Met regelmaat zien wij dat de verkeersbron (en doelgroep) een grote invloed hebben op de conversie van de landingspagina. Test ook de verkeersbronnen zoals Google Ads en Facebook Ads t.o.v. de conversieratio.
5 ) Optimaliseer de laadtijd van de landingspagina
Wachten daar houden we niet van, optimaliseer jouw landingspagina voor een snelle laadtijd zodat gebruikers niet hoeven te wachten en vervolgens wegklikken.
6 ) Test de vormgeving van de landingspagina
Je krijgt maar één eerste indruk, en toch presteren ‘lelijke’ pagina’s soms beter dan de ‘mooie’ pagina’s. De pagina kun je qua vormgeving natuurlijk splittesten. De landingspagina wil je zo optimaliseren dat de pagina vertrouwen uitstraalt, een bepaalde rust en dat de landingpagina makkelijk leesbaar & scanbaar is.
7 ) Hoe wordt jouw landingspagina weergegeven op mobiel?
Met de kennis dat het overgrote deel van de bezoekers via mobiele apparaten op jouw landingspagina terechtkomen wil je ‘mobile first’ denken. De mobiele weergaven moet eigenlijk nog beter en gemakkelijker in gebruik zijn dan de desktopweergave van de pagina.
8 ) Test de lead magnet zelf
Verschillende lead magnets of weggevers zullen op een andere manier presteren. Zo gebruiken wij bij MailBlue meerdere lead magnets met verschillende resultaten, denk aan:
- Een brochure
- Een ebook vol e-mailmarketing tips
- Een proefaccount
Tussen de verschillende lead magnets zit een groot verschil in kosten per acquisitie maar ook een groot verschil in de kwaliteit en daarmee de kosten per daadwerkelijke gebruiker van de software. Met behulp van een marketingfunnel converteer je leads in betalende klanten.
Landingspagina optimaliseren met Google Optimize
Om splittesten op te zetten om zo de effectiviteit van een optinpagina of salespage te verbeteren maken wij gebruik van Google Optimize. Google Optimize is een gratis tool van Google voor het opzetten van splittesten en specifieke ervaringen voor gebruikers.
Voordat je start met een splittest is het van belang om te gaan bepalen wat je wilt splittesten en met welk doel. Bijvoorbeeld: een aanpassing in de titel van een optinpagina om hiermee het conversiepercentage te verhogen. Of een verandering in de indeling van een optinpagina om de conversie te verhogen. Zo weet je wat je kunt meten.
Stap 1: Log in bij Google Optimize
Stap 2: Maak een account aan voor jouw website (je kunt meerdere ‘profielen’ hebben onder één account. Handig als je met klanten werkt of meerdere websites hebt.)
Stap 3: Een experiment aanmaken in Google Optimize
Stap 4: Het instellen van de varianten
Wij hebben de pagina’s alvast even aangemaakt. Deze splittest bevat 3 verschillende pagina’s, namelijk:
https://kuikenpraktijkmanagement.nl/ebook-zorgpraktijk/ (Aanpassing in de titel)
https://kuikenpraktijkmanagement.nl/eboek/ (Aanpassing in de indeling van de pagina)
Stap 5: Koppelen aan Google Analytics, let op! Is het doel al aangemaakt in Google Analytics?
Stap 6: Google Experiment Code installeren op de website
Stap 7: Experiment starten
Stap 8: Evalueren van splittest
Voor een goede splittest wil je toch al snel 100 conversies behalen om definitief te kunnen zeggen dat een bepaalde pagina beter presteert. In het geval van deze splittest wil ik 300 conversies behalen voordat wij een conclusie trekken over de definitieve pagina welke in te zetten. Daarom keren wij over enkele weken terug naar het experiment om de resultaten te evalueren.
De Salesfunnel: what’s next?
Leadgeneratie is de basis, het uiteindelijke doel is de conversie naar betalende klanten. Dit doen wij met behulp van een salesfunnel. Een salesfunnel neemt jouw lead mee door de verschillende fases van jouw verkoopproces. Dit doen we met behulp van een CRM Systeem en e-mailmarketing software.