E-mailmarketing is voor ons, maar ook voor onze klanten vaak een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Veel marketinginspanningen van onze klanten gaan naar het verzamelen van meer e-mailadressen voor hun business. Maar de vraag is; wat doen ze hierna met deze e-mailadressen? In dit artikel lees je 24 e-mailmarketing tips om niet alleen meer e-mailadressen te verzamelen maar óók om hierna het maximale resultaat uit de mailinglijst te halen. Zowel voor iemand die nieuw is binnen de e-mailmarketing wereld als de gevorderde e-mailmarketing experts kan dit artikel van toegevoegde waarde zijn.
10 e-mailmarketing tips om meer namen en mailadressen te verzamelen
We trappen het artikel af met e-mailmarketing tips die helpen bij het verkrijgen van nieuwe namen en e-mailadressen voor je mailinglijst. Wanneer je geïnteresseerd bent in het verzenden van betere e-mails, dan kun je naar beneden scrollen tot de sectie ’15 Tips om e-mailmarketing beter toe te passen’.
1. Gebruik een opt-in pagina
Een opt-in pagina is een aparte pagina met slechts één doel: een nieuwe inschrijving krijgen op je mailinglijst. Omdat dit een aparte pagina op je website is, zijn er geen afleidingen naar andere onderdelen van je website. Dit maakt de opt-in pagina dan ook super effectief. Houd de opt-in pagina dus vrij van verdere afleidingen en wees er zeker van dat deze ook in mobiele weergave goed te bereiken is.
2. Splittest je opt-in pagina
Een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is om alles te split-testen; iets wat in een opsomming van e-mailmarketing tips dus zéker niet mag ontbreken. Wat voor de ene ondernemer of doelgroep namelijk heel goed werkt, hoeft niet perse voor een andere ondernemer of doelgroep ook te werken. Dit artikel is een goede basis, maar vergeet dus niet dat je hierna zélf je opt-in pagina nog kunt verbeteren.
3. Kies een krachtige headline voor je opt-in pagina
Waarom zou iemand bij jou zijn naam en e-mailadres achter willen laten? Iedereen krijgt tegenwoordig zoveel mails dat hier dan wel hele goede voordelen tegenover moeten staan ????.Ook hier geldt; split-test je headline! Wat werkt beter; specifiek en duidelijk zijn in wat je weggeeft of juist de nieuwsgierigheid bij een bezoeker triggeren door een beetje vaag te blijven? Binnen verschillende branches zien we verschillende resultaten. Testen dus!
4. Maak gebruik van een weggever
Een weggever is een goed voorbeeld van iets waarvoor mensen hun naam en e-mailadres achter willen laten. Een weggever kan een gratis training zijn, een e-book of een webinar bijvoorbeeld. Maak het zó aantrekkelijk dat een bezoeker het een no-brainer vindt om zichzelf in te schrijven voor jouw mailinglijst.
5. Gebruik de 2-step opt-in
De 2-step opt-in is een tussenstap die een gebruiker moet nemen voordat zijn/haar naam en e-mailadres ingevuld kan worden. Je ziet het ook terug in bovenstaand voorbeeld: een gebruiker krijgt op onze site in eerste instantie alleen een download button te zien van onze weggever. Dit kun je ook toepassen op je opt-in pagina. Wanneer iemand op die button klikt, krijgt diegene pas daarná het formulier te zien om zijn of haar naam en e-mailadres achter te laten.
Psychologisch heeft een gebruiker door op de button te klikken al de keuze gemaakt dat hij/zij de weggever wilt hebben. We zien dat dit een positief verschil maakt in de conversieratio van deze opt-in.
6. Split-test je CTA
Split-test ook de call-to-action op je opt-in pagina. Werkt het bijvoorbeeld beter om te zeggen “Direct Toegang” of werkt het beter om hier “Gratis Downloaden” van te maken? Soms zijn het écht de kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Dit geldt ook voor de vorm en kleur van je CTA: over het algemeen vinden mensen ronde vormen mooier en zou je dus afgeronde hoeken kunnen gebruiken in plaats van een erg vierkante button. Ook de kleur van je button kan het verschil maken. Vaak werkt het goed om de tegenovergestelde kleur in de kleurencirkel te gebruiken ten opzichte van je bedrijfslogo. Zo staat tegenover ons ‘MailBlue blauw’ vaak een opvallend oranje CTA. Maar ook hierin luidt het advies; test het zelf uit!
7. Vraag alleen om de informatie die je nodig hebt
Heb je alleen een naam en mailadres nodig van iemand om hem/haar te mailen? Vraag dan niet ook nog om het adres, het inkomen, in wat voor auto die iemand rijdt of andere informatie. Hoe meer informatie iemand moet invullen, hoe lager de conversie van je opt-in pagina zal zijn.Uiteraard kan het een strategisch voordeel hebben om meer informatie te verzamelen vanuit je contacten zodat je gerichter kunt mailen. Vaak werkt het echter beter om die informatie dan eventueel later pas per mail op te vragen.
8. Maak goed gebruik van de bedanktpagina
De bedanktpagina is een pagina die door veel mensen wordt vergeten. Dit is een gemiste kans! Wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor jouw mailinglijst, wil je hen terecht laten komen op de zogenaamde bedanktpagina.
Op de bedanktpagina geef je aan dat ze toegang tot de weggever krijgen en dat dit naar hun mailbox is verstuurd óf je plaatst de weggever direct op de bedanktpagina. Maar wat (bijna) niemand doet is deze pagina inzetten om ook daadwerkelijk business te doen. Waarom zet je op de bedanktpagina niet alvast een (laagdrempelig) aanbod welke mensen kunnen aanschaffen? Of vraag hen bijvoorbeeld om deel te nemen aan je eerstvolgende live webinar.
Door de bedanktpagina goed in te zetten kun je de advertentiekosten die je hebt betaald om namen en e-mailadressen te verzamelen vaak alweer terugverdienen binnen 5 minuten!
9. Zet Facebook Ads in voor het verzamelen van e-mailadressen
Één van de tips die we regelmatig delen om je e-mailmarketing toe te kunnen passen op een ‘grotere vijver’ aan inschrijvers, is gebruik maken van Facebook advertising. Facebook advertenties zijn op het moment van schrijven voor veel van onze klanten een belangrijke manier om aan meer namen en e-mailadressen te komen. De advertenties zijn relatief voordelig en de conversies zijn goed.
Iedere markt, iedere doelgroep, zit eigenlijk wel op Facebook. Dus wanneer je jouw mailinglijst exponentieel wilt laten groeien kun je Facebook adverteren eens uittesten. Vind je het lastig om hier zelf aan te beginnen? Neem dan contact op met mijn collega’s van de Blue Agency. Het grote voordeel: zij zijn als geen ander bekend met de e-mailmarketing software van MailBlue / ActiveCampaign. Aangezien deze kanalen elkaar écht kunnen versterken, is het fijn om experts in te kunnen schakelen die ook weten hoe ook de opvolging erná in elkaar steekt.
10. Ken je cijfers
Wat is de lifetime value van een klant? Als je die weet heb je ook meteen inzichtelijk wat je kunt uitgeven om een nieuwe klant en een nieuw e-mailadres weer binnen te krijgen op je mailinglijst.
Als je deze cijfers kent, kun je dus gaan adverteren op Facebook, Google en andere platformen. Wanneer je namelijk een nieuwe klant kunt krijgen voor een lager bedrag dan dat het je uiteindelijk oplevert, dan ben je goed bezig. Zo investeer je makkelijker en gerichter in het verkrijgen van een nieuwe klant.
14 Tips om e-mailmarketing beter toe te passen
Onderstaande e-mailmarketing tips gaan over het versturen van betere emails, zodat je meer resultaat kunt behalen uit je e-mailmarketing strategie. Wanneer je meer wilt lezen over het verkrijgen van nieuwe inschrijvers op je mailinglijst kun je het beste even terug naar boven scrollen naar de sectie: ’10 E-mailmarketing tips om meer namen en mailadressen te verzamelen’.
1. Start met het opbouwen van een mailinglijst
Wanneer je nog niet bent begonnen met het opbouwen van een mailinglijst dan is de eerste tip die ik je ga geven om hiermee te beginnen. Maak gebruik van een gratis proefaccount bij MailBlue om eens te kijken of dit fijn voor je werkt en begin direct met het opbouwen van je mailinglijst!
2. Verstop die uitschrijflink niét
Natuurlijk is het jammer om te zien dat wanneer je een mailing verstuurd er ook mensen zijn die zich uitschrijven van je mailinglijst. Toch wil ik je een advies geven: verstop de uitschrijflink nooit in je e-mail.
Mensen die zich willen uitschrijven van je mailinglijst die gaan uiteindelijk toch niets bij je kopen. Je kunt beter een mailinglijst hebben waar iedereen actief interactie met je heeft dan een grote mailinglijst. Hoe beter de interactie met klanten is, hoe eerder je mail namelijk in de inbox beland in plaats van de spambox. Je wilt absoluut niet in de spambox belanden. Je wilt daarnaast ook op een andere manier een slechte zendreputatie voorkomen; wanneer je de uitschrijflink verstopt en mensen toch geen mails van je willen ontvangen, zullen ze eerder op ‘dit is spam’ klikken binnen hun mailprovider. Ook dit zal jouw zendreputatie bij veel meldingen schaden, waardoor je de kans verkleint dat je in de inbox terecht komt bij contacten die jouw mails wél willen ontvangen.
3. Segmenteer je doelgroep
Van alle e-mailmarketing tips is dit een hele belangrijke: segmenteer je doelgroepen voordat je een mail gaat versturen. Alle grotere e-mailmarketing software kunnen dit. De eerste stap is om je potentiële klanten op een aparte lijst te plaatsen, een tweede lijst aan te maken voor je actieve klanten en een derde lijst voor ‘gestopte’ klanten.
Wanneer je een aanbieding verstuurt is dit in veel gevallen irrelevant voor actieve klanten. Die wil je dan ook niet lastigvallen met zo’n mail. Terwijl een aanbieding voor ‘gestopte’ klanten en alle nieuwe namen en e-mailadressen juist super interessant kan zijn.
Dit segmenteren kun je op steeds diepere niveaus toepassen; contacten die een bepaalde mail wel/niet geopend hebben, wel/niet woonachtig zijn in een bepaalde provincie of wel/niet een specifieke pagina op je website vaker dan twee keer bekeken hebben bijvoorbeeld.
4. Verzend mailings vanuit je persoonlijke naam
Ontvang jij liever een e-mail van ‘Facebook’ of van ‘Mark Zuckerberg’? Een mail die vanuit een persoonlijke naam wordt gestuurd, wordt vaak beter geopend dan een mail vanuit een bedrijfsnaam. Je kunt dit natuurlijk ook uittesten.
5. Open-rate optimaliseren
Ieder onderdeel van je mailing heeft een functie; zo is de functie van het onderwerp van je mailing om je email geopend te krijgen. Niets anders. Je kunt verschillende type onderwerpregels (en pre-header teksten!) uitproberen op je mailinglijst. Zo kun je een beschrijvende titel gebruiken of juist een titel die nieuwsgierigheid opwekt. Hier geven we meer tips om een pakkende onderwerpregel te schrijven.Ook kun je het gebruik van emojis uittesten. Emojis zijn een soort smileys. Door deze in te zetten in je onderwerpregel spring je er vaak uit in de volle inbox van je ontvangers ????.
6. Click-through-rate optimaliseren
Splittesten
Het doel van de call-to-action in je mail is vervolgens om de ontvangers door te laten klikken naar je website of naar de aanbieding die je hebt gedaan in die mail. Om deze te optimaliseren raden we je aan vooral regelmatig een A/B-test uit te voeren. Je kunt binnen geavanceerdere e-mailmarketing software vaak ook op inhoud van je mailings testen; verander eens het kleurgebruik van bijvoorbeeld je button of kijk wat het doet als je de button ‘ronder’ maakt met afgeronde hoeken. Ook kun je spelen met de tone-of-voice in de tekst of bijvoorbeeld meerdere product-afbeeldingen uittesten.
Mobiele weergave
Vergeet ook niet om je mail te optimaliseren voor mobiele weergave. Een goed functionerende mail in mobiele weergave zal de click-through-rate ook verhogen. Zorg dat je een responsive template gebruikt; gelukkig bieden veel e-mailmarketing software je vooraf gebouwde responsive templates aan die je direct in kunt laden. Toch liever zelf je template bouwen? Zo ontwerp je een telefoon-vriendelijke e-mail template.
Social proof
Nog een advies om de CTR binnen je mail te verhogen: maak gebruik van social proof. Als iets door anderen wordt aanbevolen, zal je ontvanger eerder geneigd zijn om iets te kopen. Zo kun je bijvoorbeeld reviews in je mail verwerken op het moment dat je een product/dienst in de mail aanbiedt. Ook kun je juist in je mail de ontvangers verzoeken om de mail op social media te delen; dit werkt bijvoorbeeld goed ter promotie van een evenement of nieuw product.
Laat bewust informatie weg
Verder werkt het goed om informatie bewust weg te laten in je mail en zo wat ‘spanning’ op te bouwen. Dit kan iemand triggeren om op de link te klikken om alle informatie te achterhalen. Geef je lezer het gevoel dat ze iets missen wanneer ze niet op die link klikken!
Personaliseer je mail
En last but not least: personaliseer de mail. Naast het segmenteren kun je mails ook personaliseren. Dit zie je vaak al gebeuren door een mail te starten met ‘Hoi Dagmar!’ in plaats van ‘Geachte heer/mevrouw’ bijvoorbeeld. Een mail voelt een stuk persoonlijker aan wanneer de lezer zijn/haar naam ziet staan. Je kunt personalisatie niet alleen in de aanhef toepassen, maar bijvoorbeeld ook op basis van eerder gekochte producten. Heb je informatie over iemand’s kleding- of schoenmaat? Leeftijd? Beroep? Geslacht? Dit zijn allemaal kenmerken die je kunt gebruiken om jouw e-mail van gerichte content te voorzien.
Ook kun je mails persoonlijker maken door de ontvanger kennis te laten maken met het team achter het bedrijf. Gebruik namen van personeelsleden en laat zien wie er eigenlijk met de ontvanger communiceert. Dit schept een vertrouwelijke band.
7. Maak je mails herkenbaar
Waar je naar toe wilt, is dat de lezers van je mailing zitten te wachten op je volgende mail. Dit kan alleen wanneer je consistent bent in het gebruik van de afzender(naam- en mailadres) en een herkenbare factor van je emails. Zo kun je bijvoorbeeld je telkens je logo verwerken in je e-mail.
8. Houd het kort en gebruik bulletpoints in je mailing
Iedereen is zuinig op zijn/haar tijd. Je wilt zelf ook niet dat jouw tijd wordt verspild aan waardeloze mails. Wees dus waardevol in je mailing, houd het kort en maak gebruik van bulletpoints om bijvoorbeeld alle voordelen op te sommen.
9. Bouw aan een relatie
Je wilt niet alleen dat lezers zitten te wachten op de volgende mail die ze van je krijgen, maar je wilt ook dat ze daadwerkelijk een bestelling bij je plaatsen. Om deze reden is het belangrijk dat je een relatie opbouw met een inschrijver.
Wanneer de inschrijver met enige regelmaat content van je krijgt waarin je vaak waarde deelt, blijft deze ontvanger wel hangen. Sterker nog; hij/zij krijgt respect voor je en wilt dan graag iets voor je terug doen. Wanneer je op de juiste manier aan een relatie bouwt met je ontvangers en op het juiste moment een aanbod doet, zullen ze bereid zijn om een dienst of product bij je af te nemen.
10. Wees niet bang om commercieel te zijn
Veel ondernemers die ik ken die sturen alleen maar waardevolle mails, omdat ze weten dat wanneer ze commercieel zijn in een mailing ze ook meer uitschrijvingen krijgen dan normaal.
Het is natuurlijk heel normaal dat mensen liever een waardevolle mail krijgen dan een verkoop e-mail. Daarom raad ik je altijd aan dit te combineren; waardevol zijn, maar uiteindelijk ook met een aanbod komen.
Het geeft namelijk niet dat mensen zich uitschrijven; deze mensen hadden toch je product toch niet gekocht. Door commercieel te durven zijn in je emails komt er ook omzet binnen; ook dat is natuurlijk belangrijk. Je kunt het zien als een selectie tussen je actieve en waardevolle inschrijvers en ‘slapende’ contacten die uiteindelijk toch niets bij je af zullen nemen.
11. Voeg altijd een CTA toe aan je mailing
Ook wanneer je een contentgerichte mail stuurt; voeg altijd een waardevolle call-to-action toe aan je e-mail. Je kunt zo altijd linken naar een blogartikel, je YouTube kanaal of naar een relevant product bijvoorbeeld. Wanneer je dit goed doet, zul je zien dat je – direct of indirect – uit iedere mail die je verstuurt omzet kunt draaien.
12. Wees jezelf; schrijf zoals je bent
Ik kan je heel veel tips geven over hoe je effectieve mails kunt schrijven, maar wanneer je een bedrijf runt voor de langere termijn dan kun je beter gewoon schrijven zoals je bent.
Wanneer je je namelijk helemaal gaat aanpassen, dan prikken mensen daar doorheen. Wanneer je jezelf bent dán bouw je een relatie op met je publiek en alleen dán kun je uniek zijn in jouw markt.
13. Bouw een funnel
Wat gebeurt er wanneer een nieuwe lead zich inschrijft op jouw mailinglijst? Welke mailings ontvangt hij/zij? Met een funnel of autoresponder kun je het versturen van emails aan nieuwe inschrijvers automatiseren.
Zo kun je jezelf voorstellen in een autoresponder, nog voordat leads je verdere mails ontvangen. Abonnees krijgen zo eerst een indruk van wie je bent (en waarom ze op jouw mailinglijst moeten blijven staan). Dit is het startpunt van een mooie relatie.Daarna kun je meerdere funnels bouwen om zo het mailverkeer met je contacten te automatiseren, waarbij je door segmentatie en het bouwen van splitsingen in je funnel op basis van gemeten actie/gedrag vanuit je contacten ook nog persoonlijk en relevant kunt blijven.
14. Zorg voor interactie in je mailings
Je wilt liever niet in de spambox van een nieuwe lead belanden. Daarom is het van belang dat je al in de eerste mail die je naar een lead stuurt, de interactie aangaat. Wanneer je interactie met iemand hebt, zien de meeste e-mailproviders dit namelijk ook als waardevol en wordt jouw afleverratio verhoogt. Je komt zo dus vaker in de inbox in plaats van in de spambox. Gebruik bijvoorbeeld eens een 9-word e-mail om de interactie te verhogen.
Conclusie
In het eerste gedeelte van dit artikel hebben we 10 e-mailmarketing tips gedeeld die voor lijstgroei zorgen. Nadat je een grote lijst aan contacten hebt, wil je natuurlijk ook dat je strategie werkt en je ook werkelijk resultaten behaalt uit je e-maillijst. In het tweede gedeelte van dit artikel hebben we dan ook 14 tips gedeeld om je e-mailmarketing strategie te kunnen verbeteren. Haal uit dit artikel een aantal adviezen om op te pakken en evalueer daarna welk resultaat dit je oplevert. E-mailmarketing blijft in beweging dus het blijft een kwestie van testen & optimaliseren!