WhatsApp en E-mailmarketing: zo verbind je én converteer je op het juiste moment

MailBlue (Thumbnail) - Blog_ WhatsApp en E-mailmarketing_ zo verbind je én converteer je op het juiste moment

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

‘Even snel een appje sturen’. Je herkent het vast wel: gauw even dat ene berichtje via WhatsApp naar je broer, vriendin en collega met een snelle vraag tussendoor – grote kans dat je zelfs binnen één minuut al een antwoord terugkrijgt en direct weet waar je aan toe bent, wat het dus tot een super toegankelijk kanaal maakt.

Stel je toch eens voor: het idee dat je in de supermarkt staat met de wat-zullen-we-vanavond-eten-vraag en je ‘binnen 2 werkdagen antwoord via mail terugkrijgt’… Daar zit niemand op te wachten. Ook klanten willen daarom zo snel mogelijk antwoord. Hoe sneller en beter je dit dus doet, hoe meer je contacten zich aan je zullen binden.

Wil jij sneller én persoonlijker communiceren met je leads en klanten zonder dat je alles handmatig hoeft te doen? Combineer het vertrouwde en toegankelijke WhatsApp aan je e-mailmarketing en versterk je klantrelatie én conversie door optimale en strategische communicatie. Hoe je dat doet? Ontdek hoe je WhatsApp transformeert tot dé ultieme communicatietool in je marketingaanpak.

Waarom WhatsApp toevoegen aan je e-mailmarketing?

Je wilt je contacten bereiken waar ze het meest actief zijn. Wist je dat WhatsApp meer dan 12 miljoen actieve gebruikers in Nederland heeft? Dat maakt het de meest gebruikte communicatietool van dit moment! Waar e-mailmarketing al jaren perfect werkt voor het ‘begeleiden’ van potentiële klanten naar de volgende fase binnen de klantreis, ook wel lead nurturing, biedt WhatsApp juist dat ‘persoonlijke extraatje’ dat jouw merk onderscheidt van anderen.

De combinatie van beiden is daarom een gouden greep, juist omdat ze elkaar versterken. Waar e-mailmarketing groot en overkoepelend is, zoals inhoudelijke opvolgmailings en slimme automatiseringen, blinkt WhatsApp juist uit in directe, laagdrempelige én persoonlijke interactie, zoals handige en korte updates.

WhatsApp als verlengstuk van je e-mailfunnel

Stel: een klant klinkt op een linkje in je e-mail en download bijvoorbeeld de gratis weggever met daarin al jouw tips over ‘kwestie A’. Via WhatsApp stuur je naderhand nog een extra tip of een reminder (bijvoorbeeld na 3 dagen) of het contact de tips al heeft toegepast.
Het resultaat? Het zorgt ervoor dat je meer interactie met je klant hebt, met name interactie die persoonlijk en toegankelijk aanvoelt, wat ook de klanttevredenheid verhoogt. Juist omdat WhatsApp zo toegankelijk is, voelt het klikken op een linkje als een laagdrempelige stap voor het contact; voor jou als ondernemer daarentegen betekent het een hoger en sneller conversiepercentage.

Illustratie - WhatsApp & e-mailmarketing - automation
Gebruik WhatsApp als verlengstuk van je e-mailfunnel

6 Strategische manieren om WhatsApp in te zetten binnen e-mailmarketing

Wil je ook WhatsApp voor e-mailmarketing gaan gebruiken? Déze 6 strategieën kun je inzetten voor de hoogste effectiviteit.

Leadopvolging via WhatsApp Automation

Wil je je contacten tactisch begeleiden naar de volgende fase in de klantreis? Koppel WhatsApp aan de e-mailmarketingsoftware van MailBlue en stuur geautomatiseerde berichten op basis van gedrag. Denk aan een bedankberichtje na een download, zoals de gratis weggever, of bijvoorbeeld een herinnering aan een reservering, afspraak, deelname webinar of juist de bekende verlaten winkelmand. Wil je dus een subtiele reminder geven? Ga voor lead nurturing via WhatsApp!

Ga voor super persoonlijke klantcommunicatie

E-mail blijft vaak wat meer formeel, ook wanneer je zelf een mailtje naar een bedrijf wilt versturen. WhatsApp daarentegen voelt toegankelijker en persoonlijker, wat ook de communicatie menselijker en sneller maakt. Pas het daarom zeker toe als communicatietool naar en voor je klanten: het verhoogt de klantloyaliteit, maar het verlaagt ook de drempel -vanuit de klant- om vragen te stellen of bezwaren te delen (zoals een vertraging in het verzendproces). Ook kun jij hierdoor direct problemen verkleinen of zelfs wegnemen.

Illustratie - WhatsApp & e-mailmarketing - persoonlijke berichten versturen
Gepersonaliseerde WhatsApp-berichten? Dat kan ook gewoon met MailBlue.

Verhoog engagement met reminders & updates of tips

WhatsApp gebruik je natuurlijk niet voor grotere stukken tekst. Zet deze tool daarom in om je content in kleine delen te versturen na een bepaalde e-mail binnen de klantreis. Heeft iemand bijvoorbeeld een product gekocht? Stuur je contact via WhatsApp een extra tip of minitraining door. Staat er een event op de planning? Stuur 3 dagen of zelfs 2 uur van tevoren een handige herinnering om het aantal no-shows zo klein mogelijk te houden. Met de juiste, kleine berichten op het juiste moment houdt je de aandacht vast, wat WhatsApp dus enorm effectief maakt.

Klantsupport bieden

Een klant heeft een product bij je besteld of wil graag iets bij je afnemen, maar er zijn nog bepaalde vragen, bijvoorbeeld of de bestelbevestiging wel is doorgekomen of vragen rond advies over maatwerk. Ze willen graag zo snel mogelijk antwoord en via e-mail ‘zou dat wel eens een paar dagen kunnen duren’. Wil jij zoveel mogelijk tevreden contacten en klanten? Bied dan klantsupport via WhatsApp waardoor het stellen van vragen super gemakkelijk wordt: neem hierdoor snel twijfels of zorgen weg – wie weet heb je dezelfde dag nog een nieuwe order te pakken!

Segmenteren op gedrag via WhatsApp

Wist je dat je door WhatsApp gesprekken je contacten effectief kunt segmenteren en dus verdelen over specifieke doelgroepen? Door vragen te stellen via WhatsApp kun je tags aan je contacten verbinden op basis van de antwoorden die je krijgt. Door deze antwoorden te verzamelen, bouw je waardevolle segmenten in je e-mailsoftware op waardoor je in de toekomst je contactprofielen van nog relevantere en meer afgestemde inhoud kunt voorzien.

Creëer een 1-op-1 salesflow

Weet je precies welke potentiële klanten het meest geïnteresseerd zijn op dat moment? Zet dan WhatsApp in als een exclusief kanaal voor je meest warme leads. Verleen een extra service, zoals ‘Wil je weten of deze dienst voor jou geschikt is? App me!’: je verlaagt hiermee een drempel, zeker omdat een mail soms wat ‘officieel’ kan voelen én het voelt meteen persoonlijker.

De cijfers: waarom WhatsApp werkt voor e-mailmarketing

WhatsApp begon natuurlijk als een manier om gratis en ongelimiteerd persoonlijke berichten te versturen: niet voor niets werd het daarom een van dé communicatietools wereldwijd. Ook in Nederland liegen de cijfers er niet om. Wist je namelijk dat zo’n 90% van de Nederlanders tussen de 20 en 64 jaar dagelijks WhatsApp gebruikt? Daarbij heeft het een open rate, aldus het aantal geopende berichtjes, van maar liefst 98 procent! Vergelijk dit eens met e-mail: hier ligt het percentage tussen de 20 à 30 procent.

‘Kun je WhatsApp dan niet sowieso als totale vervanger voor e-mailmarketing inzetten?’ Nee, dit omdat e-mailmarketing overkoepelend is en ook een ander doel dient dan WhatsApp. Via WhatsApp stuur je namelijk geen grote e-mails; wél laat het zien hoe buitengewoon effectief het is. Als je met deze tool een herinnering stuurt, is de kans op conversie groter dan wanneer je dat via e-mail zou doen, kijkende dus naar de cijfers. WhatsApp is dus hét perfecte ‘extra’ groeikanaal.

Waar e-mails een reactietijd van uren tot zelfs dagen kunnen hebben, volgen deze via WhatsApp veelal binnen minuten. Waar e-mail dus krachtig is om de ‘massa’ te bereiken, maak je het onovertroffen persoonlijk met WhatsApp.

Gebruik daarom e-mail voor de structuur en het grote deel van je strategie en laat WhatsApp voor de ‘details’ zorgen, zoals het creëren van een persoonlijke relatie met handige, kleine berichten. Samen vormen ze een ijzersterke marketingmachine.

Conclusie: benut WhatsApp als strategisch verlengstuk van je e-mailstrategie

WhatsApp is dus niet zomaar ‘een leuke toevoeging’: het is een superkrachtige tool waarmee je persoonlijk communiceert en hierdoor vertrouwen opbouwt. Zo beantwoord je snel vragen, kun je twijfels wegnemen én zorg je ervoor dat je leads sneller converteren: het is dus ideaal om ook hiermee de klantloyaliteit te versterken. Door het daarbij ook nog eens slim met je e-mailmarketing te combineren, zoals een extra bericht na een bepaalde geautomatiseerde en persoonlijke e-mailflow, maak je jouw marketinguiting nog effectiever.

Wil je dus minder ‘massacommunicatie’ en het verschil maken met meer menselijke verbinding met je doelgroep? Dan is het tijd om WhatsApp structureel onderdeel van jouw marketingstrategie te maken. Ontdek daarom snel hoe MailBlue dit voor jou kan doen. Heb je nog geen account? Goede reden om meteen voor onze proefversie te gaan! 😉

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.