• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Webinar software vergelijken: wat zijn de voor- en nadelen?

Een webinar; waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord of misschien zelfs al eens deelgenomen aan een webinar. Een webinar is een seminar die online wordt gehouden. Deelnemers aan een webinar zijn dus niet fysiek aanwezig maar volgen het seminar via de computer. Dit kan door gebruik te maken van webinar software.

Een webinar wordt via software naar de deelnemers overgebracht inclusief eventuele slides van een presentatie. Het is bij webinars, net als bij een gewoon seminar, ook mogelijk om vragen te stellen of input te geven. Dit kan bijvoorbeeld door het houden van een opiniepeiling of met behulp van een chat-functie. Er zijn verschillende webinar software die hiervoor gebruikt kunnen worden. In dit artikel zullen we de vele webinar software vergelijken.

Waar kun je webinar software voor gebruiken?

Met behulp van webinar software wordt het voor jou als presentator van het online seminar mogelijk om de deelnemers op een eenvoudige manier vanachter hun tablet of computer deel te laten nemen aan jouw seminar. De software zorgt ervoor dat het beeld van jouw seminar, met behulp van een camera of webcam, overgebracht wordt naar de deelnemers aan de webinar.

Daarnaast is het via de software vaak ook mogelijk om slides van een presentatie te laten zien, bestanden te delen en interactie te hebben met de deelnemers. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van een chat-functie, maar er zijn meer mogelijkheden. Webinar software is meestal erg uitgebreid en het biedt jou een mooie mogelijkheid om online seminars te kunnen geven. Voordat we de specifieke webinar software vergelijken, deel ik graag nog even de voordelen van webinar tools met je.

Voordelen van webinar software

Het gebruik van webinar software heeft veel verschillende voordelen. Zoals eerder genoemd is één van de voordelen dat de deelnemers niet fysiek bij het webinar aanwezig hoeven te zijn. Zij kunnen, vanachter hun computer, tablet of smartphone, letterlijk óveral ter wereld jouw webinar volgen. Hiervoor hebben de deelnemers alleen een internetverbinding en een computer of smart-apparaat nodig.

Vaak kan het webinar ook worden opgenomen met gebruik van webinar software. Dit maakt het mogelijk voor mensen om het webinar achteraf te bekijken wanneer ze zelf niet hebben kunnen deelnemen op dat moment.

Een ander voordeel is bijvoorbeeld het direct kunnen delen van bestanden en slides tijdens jouw webinar.

Verschillende soorten webinar software

Voor het geven van een webinar kun je kiezen uit veel verschillende soorten tools. Elk webinar software heeft zo zijn eigen kenmerken, we vergelijken hierbij de voor- en nadelen in het gebruik per systeem. Om het zoeken naar geschikte software iets te vergemakkelijken hebben we een aantal software pakketten voor je op een rij gezet.

We vergelijken de webinar software pakketten van GoToWebinar, Demio, WebinarGeek, WebinarJam en Zoom. Aan de hand van deze vergelijking wordt er uiteindelijk ook een aanbeveling gedaan in de conclusie. 

webinar software vergelijken: logo GoToWebinar

GoToWebinar

Met GoToWebinar kun je, afhankelijk van het pakket dat je afneemt, 'slechts' 100 deelnemers jouw webinar laten zien (bij het goedkoopste pakket) tot wel 5000 deelnemers (bij het duurste pakket). GoToWebinar maakt het gemakkelijk om publiek te bereiken en interactie te hebben met jouw deelnemers. Naast het geven van een webinar kun je ook gegevens van alle deelnemers verzamelen. 

Waarom GoToWebinar?

GoToWebinar is zeer eenvoudig in gebruik. Niet alleen als organisator en presentator van de webinar heb je een zeer gebruiksvriendelijk software pakket in handen; ook voor deelnemers is het eenvoudig om gebruik te maken van dit programma.

Wil je alleen een selecte groep met mensen laten deelnemen aan de webinar? Dan kun je met GoToWebinar de toegang tot de webinar beveiligen met een wachtwoord.

Daarnaast maakt deze webinar software het mogelijk om de webinar op te nemen zodat je deze later nog kunt delen.

Kenmerken

Via GoToWebinar kun je eenvoudig uitnodigingen versturen aan deelnemers. Het is daarbij mogelijk om de webinar te beveiligen zodat alleen uitgenodigde deelnemers met behulp van een wachtwoord kunnen deelnemen aan de webinar.

Dankzij GoToWebinar kan iedereen eenvoudig op de hoogte worden gesteld van tijdstippen, data of wijzigingen in de webinar. Ook informatie kan met GoToWebinar gemakkelijk worden gedeeld met de deelnemers. Deelnemers aan jouw webinar moeten de software downloaden nadat ze een uitnodiging hebben gekregen voor de webinar.

Voordelen

Als je gebruik maakt van GoToWebinar voor het geven van een webinar dan zul je de voordelen hier al snel van merken. Dit zijn:

  • Betrouwbaarheid: GoToWebinar biedt de mogelijkheid om beveiligde webinars te geven met behulp van een wachtwoord
  • Het geven van een webinar aan een selecte groep deelnemers
  • Meerdere presentatoren tegelijkertijd in één webinar; de presentatoren kunnen op verschillende locaties zijn
  • Gebruik van de software op computer, tablet of smartphone
  • Opnemen van de webinar, zodat deze later kan worden gedeeld en teruggekeken

Nadelen

Het gebruik van GoToWebinar heeft ook een paar nadelen. Zo moet vóór het deelnemen aan de webinar, elke keer als iemand deelneemt, de software gedownload worden. Als we dit met andere webinar software vergelijken, dan kan het soms gemakkelijker zijn voor een deelnemer om het webinar via de browser te volgen.

Het programma is volledig in het Engels, wat misschien ook onhandig kan zijn in het begin.

Het is overigens belangrijk dat de verbinding die gebruikt wordt om deel te nemen stabiel is. Is dit niet het geval, dan bestaat de kans dat de interactie met de deelnemers niet soepel verloopt en dat er een vertraging ontstaat.

webinar software vergelijken: logo demio

Demio

Webinar software Demio is zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Binnen enkele minuten is het met Demio al mogelijk om een webinar te organiseren en op te starten. Via de software kunnen deelnemers worden uitgenodigd en de instellingen die je bij eerdere webinars hebt gebruikt kunnen zo weer opnieuw worden gebruikt.

Interactie is met Demio ook een zeer belangrijk onderdeel van de software. Je kunt eenvoudig contact hebben met de deelnemers aan de webinar en hun vragen beantwoorden. Ook het delen van bestanden kan prima met de webinar software van Demio.

Waarom Demio?

Zoals hierboven ook al genoemd; Demio werkt gebruiksvriendelijk én ondersteunt interactie tijdens webinars. Het is mogelijk om met deelnemers te chatten zodat vragen eenvoudig kunnen worden beantwoord. Wil je de webinar terug kijken of ervoor zorgen dat mensen later nog eens de webinar kunnen bekijken? Dan kan de webinar gemakkelijk worden opgenomen met Demio.

Ook erg prettig: Demio werkt direct vanuit de browser en wordt zónder vertraging aan de deelnemers weergegeven.

Wil je een serie van webinars plannen? Geen probleem, ook dit kan eenvoudig met de webinar software van Demio.

Kenmerken

Met Demio kun je éénmalig een webinar geven of een serie van webinars. De deelnemers kunnen zich aanmelden en blijven ook aangemeld voor je volgende webinars. De chat maakt interactie eenvoudig en biedt ook de mogelijkheid om één op één met iemand te chatten.

Als we Demio met andere webinar software vergelijken valt één ding positief op aan Demio: je kunt gebruik maken van 3 webcams tegelijkertijd.

Ook het delen van het bureaublad en slides van een presentatie verlopen zonder problemen. Wil je bestanden delen zoals video’s of hand-outs? Met Demio is dat mogelijk zonder problemen. Deelnemen aan een webinar kan via de browser en zonder het installeren van software.

Voordelen

Demio biedt als webinar software veel mogelijkheden en heeft dan ook veel voordelen. Deze voordelen hebben we op een rijtje gezet en zijn:

  • Plannen van éénmalige of een serie webinars
  • Deelnemen aan een webinar via de browser zonder installatie van software
  • Chatfunctie voor de beste interactie
  • Gebruik van maximaal 3 camera’s
  • Delen van presentatie slides, bestanden, video’s en bureaublad
  • Opnemen van de webinar voor later gebruik
  • Eenmalige aanmelding voor een serie van webinars

Nadelen

Tot nu toe hebben we niet echt een nadeel kunnen vinden voor het gebruik van Demio in het geven van webinars. Als we dan toch een nadeel zouden moeten bedenken, dan is dit dat de software van Demio in het Engels is. Buiten dat is Demio een zeer prettig pakket om mee te werken.

webinar software vergelijken: logo webinargeek

WebinarGeek

Webinars geven met software die Nederlandstalig is? Dat is mogelijk met WebinarGeek. Deze webinar software is ontwikkeld door een bedrijf in Nederland en maakt het mogelijk om webinars te geven die worden uitgezonden op computers, smartphones of tablets.

Het organiseren en uitzenden van een webinar is met behulp van webinar software zoals WebinarGeek dan ook zeer eenvoudig. Wil je weten hoeveel deelnemers er bij jouw webinar zijn geweest? Deze informatie en nog veel meer kun je eenvoudig analyseren aan de hand van de data die wordt verzameld met deze software.

Waarom WebinarGeek?

Als je graag met software werkt die in het Nederlands wordt uitgegeven dan zit je met WebinarGeek helemaal goed. Deze gebruiksvriendelijke webinar software is in Nederland ontwikkeld.

Het opnemen van de webinar is ook mogelijk zodat je deze naar (andere) mensen kunt sturen die niet hebben kunnen deelnemen.

Wil je meerdere webinars inplannen? Dan is dit ook mogelijk met WebinarGeek.

Daarnaast is het delen van een scherm en laten zien van slides die bij jouw presentatie horen ook goed te doen met behulp van WebinarGeek.

Kenmerken

Om gebruik te maken van WebinarGeek als deelnemer hoeft er geen software geïnstalleerd te worden. Je kunt eenvoudig aan een webinar deelnemen door deze te bekijken in de webbrowser. Dit kan op een computer, laptop, smartphone of tablet.

Wil je samen met een andere presentator een webinar geven, maar is deze persoon niet op dezelfde locatie aanwezig? Geen probleem, met WebinarGeek is dat eenvoudig samen te organiseren.

Contact met de deelnemers kan via een chatfunctie. Hierbij is het mogelijk om een openbare chat voor alle deelnemers te gebruiken of om privé-gesprekken te houden.

Voordelen

De voordelen van WebinarGeek op een rijtje gezet:

  • Volledig Nederlands
  • Mogelijkheid om meerdere uitzendingen in te plannen
  • Samen met een co-presentator op een andere locatie een webinar geven
  • Interactie met deelnemers via een chat, zowel privé als openbaar
  • Geen installatie van software nodig
  • Webinars zijn te bekijken via de webbrowser
  • Dit maakt de webinars toegankelijk op computers, laptops, smartphones en tablets
  • Delen van het scherm voor ondersteuning van jouw verhaal

Nadelen

Voorheen was de software alleen in het Nederlands beschikbaar, dit kon in sommige situaties nadelig zijn. Sinds februari 2020 heeft WebinarGeek aangekondigd uit te breiden naar Europa. De website én app zijn sindsdien in het Engels beschikbaar en er worden ook templates aangeboden in het Spaans, Frans en Duits.

De webinar software van WebinarGeek maakt gebruik van de webbrowser om webinars aan deelnemers te kunnen laten zien. Dit zou voor problemen kunnen zorgen tijdens het uitzenden. De verbinding moet dan ook goed en stabiel zijn wil je een vlekkeloze webinar kunnen geven met WebinarGeek.

webinar software vergelijken: logo webinarjam

WebinarJam

Met WebinarJam kun je zonder al te veel moeite een webinar opstarten en geven. De software heeft veel verschillende functionaliteiten en mogelijkheden. Zo is het onder andere mogelijk om webinars te geven die beveiligd zijn met een wachtwoord. Hiermee kunnen alleen mensen deelnemen die jij geselecteerd hebt voor deelname.

Wil je de webinar opnemen zodat jij of anderen deze later terug kunnen kijken? Ook dat is mogelijk met behulp van de webinar software van WebinarJam. Het mooie van WebinarJam is dat de software via de browser wordt gebruikt.

Waarom WebinarJam?

Omdat WebinarJam gebruik maakt van de browser kun je overal deelnemen aan webinars. Het is dan ook niet nodig om software te installeren. WebinarJam gebruiken is dan ook mogelijk op computers, laptops, smartphones en tablets. WebinarJam biedt een compleet pakket aan mogelijkheden waarbij je webinars kunt geven, opnemen, communiceren met deelnemers en nog veel meer.

Omdat de software in het Engels is, is het eenvoudig voor deelnemers van over de hele wereld om zonder problemen deel te nemen aan de webinars die jij geeft.

Kenmerken

WebinarJam is eenvoudig te gebruiken en biedt de mogelijkheid om de software onder de knie te krijgen door gebruik te maken van instructievideo’s. De webinars die je geeft met gebruik van WebinarJam kunnen automatisch worden opgenomen. Dit maakt het mogelijk om de webinar later naar deelnemers of andere personen toe te sturen.

Om de webinar alleen toegankelijk te maken voor een selecte groep van personen kan de webinar beveiligd worden met een wachtwoord. Alleen de mensen die het wachtwoord van jou hebben ontvangen kunnen dan deelnemen. WebinarJam maakt gebruik van de browser, het is dus niet nodig om software te installeren voor gebruik.

Voordelen

Het gebruik van WebinarJam voor het geven van webinars heeft verschillende voordelen. Deze voordelen zijn:

  • Geen installatie van software nodig
  • Deelname en geven van webinars via de browser
  • Gebruik van WebinarJam is mogelijk op computers, laptops, tablets en smartphones
  • Interactie met deelnemers is eenvoudig met behulp van een chatfunctie
  • Bestanden delen met deelnemers kan met één klik op de knop
  • De webinars kunnen automatisch worden opgenomen
  • Het geven van beveiligde webinars met behulp van een wachtwoord
  • Samen met een andere presentator, die op een andere locatie is, een webinar geven

Nadelen

Er zitten aan het gebruik van WebinarJam ook een paar nadelen vast. Als we het vergelijk met de webinar software van WebinarGeek is WebinarJam echt volledig in het Engels. Dit kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel als je liever met Nederlandse software werkt.

Het is natuurlijk, ook voor deelnemers, prettig dat je geen software hoeft te installeren. Een nadeel hierbij is dan wel dat er gebruik wordt gemaakt van de browser voor het uitgeven van de webinars; daardoor is het mogelijk dat er een vertraging in de uitzending komt. Dit maakt interactie met deelnemers een stuk lastiger.

LiveWebinar logo

LiveWebinar

LiveWebinar is een cloudgebaseerd platform voor het hosten of opnemen van webinars en streamen van vergaderingen. Het platform is vrij uitgebreid en gelukkig ook gemakkelijk in gebruik.

Omdat het platform cloudgebaseerd is, kun je vanuit elke browser toegang krijgen zonder iets te downloaden. Ook heb je de mogelijkheid om je webinar rechtstreeks in je website in te sluiten en kun je zelf de functies binnen het platform aanpassen door bepaalde mogelijkheden toe te voegen of te verwijderen.

Waarom LiveWebinar?

Je kunt je webinar insluiten in je bestaande tools, wat een vrij unieke functie is. Verder is het prettig dat je deelnemers vanaf hun browser en vanaf iedere apparaat zo deel kunnen nemen aan je webinar. Je kunt ook een virtueel whiteboard gebruiken in dit platform zodat je je ideeën op die manier kunt delen.

Het is mogelijk je webinar op te nemen, zodat je dit later nog een keer kunt gebruiken. De webinars worden bovendien geleverd in kristalheldere HD-kwaliteit met een topverbinding.

Kenmerken

Met LiveWebinar kun je jouw scherm én je camerafeed realtime delen. Ook kun je veilig bestanden opslaan en delen via de persoonlijke cloud van LiveWebinar. Heb je online inhoud gevonden dat je wilt streamen, dan kun je tijdens het webinar verbinding maken met Vimeo, YouTube, Facebook of Periscope.

Daarnaast heeft LiveWebinar een Evergreen Webinar service, waarbij je een vooraf opgenomen webinar kunt inplannen. Daarmee bepaal je eenvoudig wanneer deze inhoud beschikbaar is. Ook is het hierbij mogelijk je logo of merknaam aan een opname toe te voegen als watermerk.

Je kunt LiveWebinar niet alleen voor het geven van webinars gebruiken, maar ook als een online vergaderruimte. Binnen een vergadering is een realtime chat beschikbaar en kun je links en documenten delen. Ook kun je jouw scherm delen en een groep deelnemers binnen een vergadering weer naar een aparte vergaderruimte leiden (een zogenoemde breakout room).

Voordelen

  • Je kunt meetings en webinars hosten binnen hetzelfde platform en op elk type apparaat 
  • Mogelijkheid tot het creëren van evergreen content  
  • Het is een zeer flexibel en schaalbaar platform
  • Verschillende engagement tools; denk aan polls, CTA-opties binnen je webinar en een chat
  • Er zijn registratiepagina's en formulieren beschikbaar
  • Een gratis abonnementsvorm (uit te breiden naar een betaald abonnement) en kortingen op jaarpakketten

Nadelen

  • De geavanceerdere opties hebben een kleine leercurve
  • Je kunt de herinneringsmails niet aanpassen (maar kunt wel een koppeling leggen met een e-mailmarketing software)
  • Geen ontwerpopties voor de registratiepagina's
  • Een analyse dashboard ontbreekt
  • De support van LiveWebinar zelf werkt niet met een livechat of telefonische support (maar je krijgt wel een vlotte reactie per mail en er zijn veel handleidingen/tutorials beschikbaar)
webinar software vergelijken: logo zoom

Zoom

Als laatste webinar softwarepakket bespreken we Zoom. Zoom is eenvoudig te gebruiken en biedt de mogelijkheid om deelnemers via verschillende apparaten te bereiken. Zonder het installeren van een programma kan er gebruik worden gemaakt van Zoom op een laptop, mobiele telefoon of tablet.

Je kunt Zoom gratis testen en de betaalde versie is te koop in verschillende uitvoeringen. Bovenop de standaard uitvoering die je koopt kun je verschillende extra functies toevoegen aan de software van Zoom. Hier betaal je per onderdeel een aparte prijs voor.

Waarom Zoom?

Als je een gebruiksvriendelijke en snelle manier zoekt om webinars te geven dan moet je kiezen voor Zoom. Met Zoom kun je binnen een paar klikken gemakkelijk mensen bereiken die de webinar via een mobiele telefoon, tablet of gewone computer overal kunnen volgen.

De kwaliteit van het beeld en geluid die met de webinar worden verzonden, zijn van de beste kwaliteit. Ook is mogelijk om de webinar op te nemen. Dit kan handig zijn als je zelf de webinar nog eens terug wilt kijken of als mensen die niet kunnen deelnemen aan de seminar de beelden nog eens willen zien.

Kenmerken

Met Zoom is het mogelijk om één webinar te plannen of direct een hele serie met webinars in te plannen. Plan je een serie van webinars, dan wordt er gebruik gemaakt van één link die naar de deelnemers kan worden verzonden.

Wil je dat de deelnemers alleen mee kunnen kijken met de webinar als ze een wachtwoord hebben? Dan is dit ook mogelijk met Zoom. Je kunt namelijk beveiligde webinars geven waarbij je een selecte groep met deelnemers kunt toelaten met behulp van een wachtwoord.

Voordelen

Zoom als webinar software gebruiken kent verschillende voordelen. Deze voordelen zijn:

  • Eenvoudig te gebruiken
  • Hoge kwaliteit van het beeld en het geluid dat wordt gebruikt voor de webinar
  • Opnemen van de webinar is eenvoudig
  • Webinars kunnen in een serie worden gepland
  • Een serie aan webinars maakt gebruik van dezelfde link
  • De software van Zoom is te gebruiken op computers, tablets, smartphones en laptops
  • De mogelijkheid om in te loggen zodat de webinar beveiligd is en alleen toegankelijk is voor deelnemers met een wachtwoord.

Nadelen

Zoom is erg gebruiksvriendelijk, maar ondanks de veel voordelen zit er toch een behoorlijk nadeel aan het gebruik van de webinar software van Zoom. Als we het met andere webinar software vergelijken valt ons op dat het niet mogelijk is om documenten te delen met de deelnemers aan jouw webinar via Zoom. Een hand-out, video of slides kunnen dus niet met het programma naar de deelnemers worden gestuurd.

In veel gevallen is deze functie toch echt wel gewenst, zeker als je slides of informatie wilt delen die van belang zijn voor deelname aan de webinar. Maak je gebruik van Zoom, dan zullen bestanden nog ouderwets via e-mail naar de deelnemers moeten worden verzonden.

Webinars automatiseren en meer: via e-mailmarketing

Goede communicatie rondom een webinar is zeer belangrijk. Je wilt natuurlijk deelnemers aantrekken, hen warm maken voor (en op de hoogte houden van) het webinar en na afloop mogelijk nog een recording sturen.

Je wilt er voor zorgen dat de communicatie precies op het juiste moment plaatsvindt. Dat is exact waar marketing automation een rol in kan spelen: de juiste e-mails op het juiste moment versturen. Hierbij helpt segmentatie van je doelgroep in het CRM / e-mailmarketing systeem om de informatie heel gericht bij de juiste contacten te krijgen.

De voordelen van een koppeling tussen je webinar software en je marketing automatisering systeem

Wanneer je echt rendement wilt halen uit jouw webinars, dan is het van belang om de data vanuit het webinar te integreren met jouw marketing automation software. Je kunt dan namelijk veel relevante data verzamelen binnen jouw marketing automation software; gerichter dan de data die je vanuit webinar software verkrijgt.

Wanneer je enkel gebruik maakt van webinar software, mis je eigenlijk al meteen bij de registratie voor het webinar de mogelijkheid om via de cookies een contact te volgen nadat het inschrijfformulier ingediend is. Via marketing automation software kun je vaak een eigen landingspagina bouwen om de inschrijvers niet alleen voor het webinar in te laten schrijven, maar dus ook meteen te 'volgen' via de software.

Vanaf dat moment kun je gebruik maken van bijvoorbeeld de vele segmentatie opties en leadscoring. Zo ben je in staat om onder andere onderscheid te maken tussen de ‘hot leads' die benaderd kunnen worden door je salesteam en de leads die je beter eerst kunt 'nurturen'.  

Via het marketing automation systeem kun je webinar deelnemers ook volgen op bijvoorbeeld je website en hen bepaalde punten toe te laten kennen voor bepaalde paginabezoeken. Of je kunt bijvoorbeeld op basis van bepaalde gemeten acties en of gedrag vanuit een contact direct een notificatie laten versturen naar je salesteam.

Waar webinar software gelimiteerd is in het aantal follow-up mails of acties die je uit kunt laten voeren, heb je via marketing automation software vele mogelijkheden. Naast de standaard follow-up of reminder mails kun je jouw deelnemers ook toevoegen aan andere marketing lijsten, segmenten aanmaken tussen de kijkers en niet-kijkers en op basis hiervan hen bijvoorbeeld in andere follow-up funnels plaatsen voor gerichtere communicatie.

Je verkrijgt meer data en kunt dus op basis van die data een prospect gerichter opvolgen. 

Funnel voorbeelden

Wanneer je jouw webinar software koppelt aan je marketing automatisering systeem, kun je aan de slag met de inrichting van diverse workflows. Dit noemen we ook wel automatiseringen of funnels. Een funnel bestaat uit een aantal logische stappen om bijvoorbeeld informatie te versturen, te veranderen of te controleren. De funnels zijn een belangrijk onderdeel binnen marketing automation. We delen een aantal praktische voorbeelden, zodat je hier concretere slimme strategische ideeën bij krijgt.

Een salesfunnel voor het CRM

Voeg een deelnemer bijvoorbeeld automatisch toe aan je CRM systeem voor een geautomatiseerde opvolging, in plaats van dat je de spreadsheets van alle deelnemers handmatig nog na moet lopen. Je zou zo zelfs kunnen bepalen dat wanneer iemand een afspraak inplant (via bijvoorbeeld Calendly) die persoon automatisch toegevoegd mag worden aan een funnel én dat er automatisch een taak aan een medewerker wordt toegewezen binnen het CRM voor verdere opvolging.

Bouw een Evergreen Webinar funnel

Via een funnel zou je zelfs jouw webinar 'evergreen' kunnen maken. Want we bedoelen met Evergreen? Je kunt doorlopend ná jouw live webinar alsnog inschrijvers vergaren op je maillijst en hen op door jouw ingestelde tijden de replay(s) van jouw webinar(reeks) mailen.

Segmentatiefunnel

Je kunt via marketing automation software de webinar deelnemers nog verder segmenteren door per mail vragen te stellen als 'wat voor type business heb je?'. Dit soort antwoorden worden vervolgens opgeslagen in een persoon zijn/haar contactkaart en op basis van het gegeven antwoord kun je weer gerichter zijn in je toekomstige mailings, en dat volledig geautomatiseerd.

UTM parameters - ontdek de bronnen met de meeste conversie

Of denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van data waar contacten precies vandaan komen, dit kan vaak via geavanceerdere marketing automatisering systemen middels zogenoemde 'UTM parameters'. Zo heb je inzichtelijk welke bronnen jou de meeste webinar deelnemers opleveren. Daardoor weet je of je nog budget wilt uitgeven aan Facebook advertenties of dat je bijvoorbeeld enkel via organisch verkeer je deelnemers wilt verzamelen.

Volg vervroegde webinar verlaters op

Veelal kun je met een koppeling tussen webinar software en je marketing automation software aan de hand van tags/labels contacten segmenteren. Je kunt via de geavanceerdere systemen zo bijvoorbeeld ook de contacten segmenteren die vroeg het webinar verlaten hebben. Diegenen die lang genoeg het webinar bekeken hebben om je aanbod te zien kun je dan anders opvolgen dan deze vroege verlaters. Je wilt de laatste groep mogelijk nog verder opvolgen met mailings waarin je alsnog naar jouw aanbod stuurt.

Reminder uitnodiging naar bestaande lijst

Of denk aan het versturen van de uitnodiging voor het webinar naar je bestaande lijst aan contacten in je marketing automation systeem.

Stel je hebt een eerste uitnodiging verstuurd naar deze lijst. In een funnel kun je vervolgens een splitsing maken en de mensen die de uitnodiging hebben gehad maar nog geen interactie hebben gehad met je uitnodiging, een bepaald pad in sturen. Diegenen die zich nog niet aangemeld hebben voor je webinar of de mail helemaal niet geopend hebben, kun je zo een herinneringsmail sturen.

De automation software controleert dan automatisch, net voordat je de herinneringsmail verstuurd, of ze zich in de tussentijd al hebben geregistreerd. Is er nog niet geregistreerd? Dan je via deze workflow automatisch een reminder mail met daarin de uitnodiging.

Hoe koppel ik mijn webinar software aan mijn marketing automation software?

Zoals dat er meerdere webinar software zijn, zijn er ook meerdere marketing automation software. Een kwalitatief goede marketing automation software is het Amerikaanse ActiveCampaign, of het Nederlandse MailBlue. Met deze software kun je vele webinar software goed koppelen en ben je verzekerd van vele funnel mogelijkheden.

We zullen in ieder geval van de webinar software die we uitgelicht hebben in dit artikel, toelichten hoe je dit kunt koppelen met MailBlue. 

Integratie GoToWebinar <-> MailBlue

Dit is een integratie die beiden kanten op werkt; van GoToWebinar gegevens doorsturen naar MailBlue / ActiveCampaign , maar ook andersom kun je vanuit MailBlue gegevens doorsturen naar GoToWebinar. De koppeling kan gelegd worden middels Zapier

Integratie Demio <-> MailBlue

Er kan een directe integratie gelegd worden tussen Demio en MailBlue, wat betekent dat hier geen stukje software extra voor nodig is zoals in bovengenoemd voorbeeld het geval is middels Zapier. De integratie werkt één kant op; webinar registraties vanuit Demio doorsturen naar het MailBlue systeem. In dit helpartikel lees je hoe je de koppeling legt.

Integratie WebinarGeek <-> MailBlue

Aangezien WebinarGeek ook een Nederlandse partij is, zijn de ondernemers van WebinarGeek en het Nederlandse MailBlue bekend met elkaar. Er is dan ook een mooie directe integratie te leggen tussen WebinarGeek en MailBlue. Hier vind je het helpartikel met toelichting hoe je eenvoudig de koppeling legt.

Stap 1 : Na het leggen van de koppeling met ActiveCampaign / MailBlue kun je in WebinarGeek aangeven
wanneer de gegevens vanuit WebinarGeek (en op welke manier) doorgestuurd mogen worden naar de
marketing automatisering software van MailBlue.

Stap 2 : Zodra iemand zich inschrijft als webinar deelnemer via WebinarGeek, stuurt de webinar software de link, datum en tijd van het webinar door naar MailBlue. Dit vind je er terug in iemand's contactkaart.

Stap 3 : Op basis van de inschrijving via WebinarGeek en de gegevens die doorgezet worden naar MailBlue, kun je binnen MailBlue je eigen funnel bouwen.

Integratie WebinarJam <-> MailBlue

Deze integratie werkt beiden kanten op; vanuit WebinarJam kun je gegevens doorsturen naar MailBlue / ActiveCampaign, maar ook andersom kun je vanuit MailBlue gegevens doorsturen naar WebinarJam. De koppeling kan gelegd worden middels Zapier

Integratie LiveWebinar <-> MailBlue

Deze integratie werkt beiden kanten op. De koppeling kan gelegd worden middels Zapier.

Integratie Zoom <-> MailBlue

Ook deze integratie werkt beiden kanten op en je legt de integratie middels Zapier.

Conclusie en aanbeveling

Er zijn veel verschillende mogelijkheden als het gaat om webinar software pakketten. Ondanks de verschillen in de pakketten die zijn besproken, kan er worden geconcludeerd dat je met elk webinar software pakket eenvoudig een grote groep met mensen kunt bereiken. Alle pakketten hebben de mogelijkheid om een webinar op te nemen én om interactie te hebben met de deelnemers.

Het is wel prettig om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheid om bestanden te delen. Helaas is dit met de software van Zoom niet mogelijk. WebinarJam, WebinarGeek en LiveWebinar kunnen gebruikt worden als de verbinding optimaal is. GoToWebinar heeft veel mogelijkheden, maar het is wel nodig om de software fysiek te installeren op een apparaat.

Met de software van Demio heb je ons inzien nog wel de meeste voordelen als je webinars wilt geven. Je hoeft geen software te installeren als je Demio wilt gebruiken en bestanden of een bureaublad met de deelnemers delen kan eenvoudig. Ook de manier van interactie met de deelnemers werkt prettig; vragen naar aanleiding van de presentatie kun je eenvoudig beantwoorden. Omdat Demio via de browser te gebruiken is, kunnen webinars via diverse smart-apparaten worden bekeken. Andere voordelen zijn het gebruik van meerdere camera’s en het plannen van een reeks van webinars achter elkaar. Tegenover deze voordelen hebben wij eigenlijk nog geen nadelen aan Demio kunnen vinden, ténzij je liever niet met Engelstalige software werkt.

>> Probeer Demio gratis

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.