AIDA model | Definitie en Uitleg

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Het AIDA model wordt toegepast bij het schrijven van webcontent en bij het realiseren van een strategie op het gebied van (online) verkoop. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action.

Een weg naar actie

Eigenlijk wordt het AIDA model ingezet om iemand via verschillende stappen over te halen tot actie. Wanneer het AIDA model wordt toegepast binnen een webtekst van bijvoorbeeld een webwinkel, over een bepaald product, dan wordt de tekst volgens het AIDA model geschreven. Dit betekent dat de stappen van het AIDA model op de vaste volgorde in de tekst worden verwerkt en dat de uiteindelijk stap ervoor zal zorgen dat de lezer actie onderneemt. In de meeste gevallen zal deze dan worden aangezet tot het doen van een aankoop in de webwinkel. Alle stappen van het AIDA model (Attention, Interest, Desire en Action) moeten dus op de vaste volgorde worden toegepast. Het volgende voorbeeld heeft betrekking op een webtekst in een webwinkel.

Attention

Attention betekent aandacht. Het is dus de bedoeling dat een tekst interessant genoeg begint om direct de aandacht van de lezer vast te pakken. Als een begin van een tekst niet aantrekkelijk is, dan kan je de aandacht van de lezer niet pakken en is deze al weg voordat de tekst uitgelezen is. Een pakkende titel en een goede sfeer zijn dan ook onmisbaar.

Interest

Interest staat voor interesse. In deze stap is het de bedoeling om daadwerkelijk de interesse van de lezer voor het product. In dit stuk tekst moet er worden besproken wat er nu zo goed is aan het product. Waarom zou iedereen dit product moeten willen hebben? Wat zijn de grootste pluspunten? Door alle positieve punten te benoemen wek je daadwerkelijk interesse in het product.

Desire

Desire staat voor verlangen, of drang. De lezer moet de waarde van het product in die mate gaan inzien dat deze de drang voelt om het product te kopen, of het verlangen voelt om het product te hebben.

Action

Action staat voor actie en dit betekent natuurlijk dat de lezer actie gaat ondernemen om het product ook daadwerkelijk te krijgen. Deze zal een bestelling plaatsen of minstens contact opnemen voor meer informatie of advies. In dit deel van een tekst kan ook een extra push worden gegeven, bijvoorbeeld in de vorm van een korting of een aanbieding.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.