Je hebt een geweldige dienst of fantastisch product, maar het enige dat je doet, is staren naar een blanco veld in je e-mail. Het enige dynamische element is de knipperende cursor die wacht totdat jij een e-mailadres in gaat vullen. Alleen, die heb je nog niet… Althans, nóg niet…
Wie zich een beetje verdiept in e-mailmarketing is vast wel bekend met de uitspraak: ‘The money is in the list’. Ook wel: het geld zit in je lijst met e-mailadressen. Waarom? Omdat deze contacten aan jou hebben laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in je bedrijf, bijvoorbeeld na inschrijving op je nieuwsbrief: dit maakt ze dan ook meteen tot potentiële klanten.
Potentiële klanten zien dus graag informatie of aanbiedingen rondom jouw dienst of product. Maar, zonder e-mailadressen wordt het wel erg lastig om ze hiervan snel en altijd up-to-date op de hoogte te stellen. Daarbij wil je ook graag onafhankelijk zijn van externe partijen, zoals social media platforms, om jouw contacten te kunnen bereiken.
Dus, hoe zorg je er nu voor dat jouw mailinglijst gaat groeien? En, hoe kun je dit het beste aanpakken?
Creëer jouw eigen klantmagneet
Een simpel, maar effectief hulpmiddel hiervoor is het aanbieden van een gratis weggever, ook wel de zogenoemde Lead Magnet. Deze lead magnet, ook wel een ‘klantmagneet’, stelt je in staat om op laagdrempelige wijze contactgegevens van jouw website- of advertentiebezoekers te ontvangen en verzamelen: dé manier dus om jouw mailinglijst te laten groeien. En, door de bezoeker op te volgen met een Lead Magnet-funnel, kun je ook nog eens de conversie verhogen.
Wat is een gratis weggever?
Het woord zegt het eigenlijk zelf al: met een ‘gratis weggever’ geef je gratis een stukje van jouw kennis en expertise, verpakt in bijvoorbeeld een e-book. In ruil voor deze gratis download krijg jij de naam en het e-mailadres van deze geïnteresseerde die je vervolgens aan jouw mailinglijst toevoegt. Door een stukje kennis gratis weg te geven, trek je nieuwe, potentiële klanten aan en vorm je direct een inspiratiebron: je vertelt ze namelijk iets dat ze nog niet weten of wisten, wat hen vervolgens nieuwsgierig maakt naar meer.
Het is een ideale marketingstrategie die je kunt toepassen om geïnteresseerden om te zetten naar nieuwe leads. En, de lead vervolgens weer in een klant. Zo begin je iets van waarde weg te geven over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld een ‘Top 10 do’s en don’ts voor…’. Op deze manier zet je een goede eerste stap om jouw kennis en expertise te laten zien én hiermee een relatie op te bouwen met een mogelijke, toekomstige klant.
Vraag je aan iemand of diegene wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief wilt ontvangen? Grote kans dat het antwoord vaak ‘nee’ is: dit komt veelal door de meer algemene informatie waar contactpersonen niet direct iets aan of mee hebben. Maar, vraag je of je hem of haar een waardevolle handleiding toe mag sturen? Dan is de kans op succes ineens een stuk groter! Een gratis weggever is daarom de snelste manier om je mailinglijst op te bouwen, je expertise te tonen en toekomstige klanten te laten zien hoe jij ze verder kunt helpen.
De meest effectieve klantmagneet? Zorg dat je in korte tijd al meteen een probleem oplost of een frustratie bij jouw potentiële, nieuwe klanten wegneemt: informatie waar ze direct mee verder kunnen en ze zich haast al direct geholpen voelen.
Welke gratis weggevers zijn er?
Gratis… We zouden natuurlijk geen echte Nederlanders zijn als we niet meteen zouden glimlachen bij dit woord! Het is dan ook de perfecte methode om meteen de aandacht te trekken. Er zijn dan ook verschillende soorten gratis weggevers. Of, giveaways, klantmagneten en freebies, hoe je ze ook noemen wilt. Het is dé manier om potentiële klanten over te halen zich voor jouw mailinglijst in te schrijven. Goede voorbeelden hiervan?
Denk eens aan:
- Een E-book of fysiek boek
- Een blauwdruk
- Een PDF-download (bijvoorbeeld ‘10 Tips om…’)
- Een webinar
- Een checklist of stappenplan
- Een kortingsvoucher
- Een podcast
- Een artikel, infographic of whitepaper
- Een video cursus/training
- Een mini-challenge
- Een gratis test/proefaccount
- Een quiz of enquête
- Een workshop
In deze blog over ‘Lead Magnets’ hebben we een paar concrete voorbeelden van MailBlue omschreven: ideaal dus voor inspiratie. Wel is het verstandig om iets ‘weg te geven’ dat goed bij jouw product en/of dienst past en het op jouw bedrijfsverhaal aansluit.
Hoe maak ik een gratis weggever?
Hoe goed je boodschap ook is en hoewel het om de kennis gaat: je wilt ook dat het leuk verpakt is. Hoe aantrekkelijker de vormgeving, hoe sneller contactpersonen het ook zullen lezen. Een standaard wit Word-document met een zwart Arial-lettertype voelt toch een beetje als een zwembad op een bewolkte, koudere zomerdag: niemand wordt hier echt vrolijk van. Sterker nog: het kan zélfs overkomen alsof je het niet echt nodig vond hier moeite voor te doen…
Dat wil je dus niet! En, dat hoeft ook niet: tegenwoordig zijn er veel -gratis!- opties die je kunt gebruiken om jouw weggever vorm te geven. Een mooi voorbeeld hiervan is de tool Canva: hier vind je allerlei templates die je helemaal naar eigen smaak kunt personaliseren.
Wil je graag videocontent opnemen voor je gratis weggever? Gebruik dan bewerkingsprogramma’s als iMovie om deze vervolgens te uploaden op een eigen (bedrijfs-)YouTube of Vimeo-account. Of, upload je video naar Huddle, mocht je toevallig al een eigen online cursusomgeving hebben.
80/20 regel
Een gratis weggever is natuurlijk pas geslaagd wanneer je treffende informatie biedt. Focus je dus op het leveren van goede content. Bij MailBlue houden we daarom altijd de 80/20 regel in ons achterhoofd: 80% waarde, 20% (bedrijfs)promotie. Hoe je dit kunt toepassen? Denk bijvoorbeeld aan het delen van écht waardevolle tips waar een potentiële klant iets mee kan, zoals inspiratie bieden of iets delen wat een oplossing voor een probleem kan vormen.
Ook laat je vervolgens een stukje van jouw expertise zien, want jij wilt aantonen dat jij een expert in jouw vakgebied bent: dit stukje leent zich daarom perfect voor een korte salespitch waarin je jouw product(en) en/of dienst(en) vermeldt én waarom klanten dus bij jou moeten zijn. Probeer jezelf dan ook te positioneren als een echte leider en bied ze een klein stukje van de gehele puzzel. Jouw gratis weggever is zogezegd de sleutel naar de deur waarachter ‘de grote oplossing’ voor de potentiële klant zich nog even schuil houdt.
Geef niet te veel weg
Het is natuurlijk verleidelijk om zoveel mogelijk van je kennis of expertise te delen omdat je -logisch- met overtuigende kracht wilt laten zien waarom potentiële klanten bij jou moeten zijn. Toch is dit precies wat je níet moet doen. Waarom? Simpel: vertel je namelijk te snel veel te veel? Dan word je vriendelijk bedankt voor deze kneitergoede tips, want jouw betaalde service heeft je potentiële klant nu niet meer nodig: de antwoorden heb je namelijk al gratis weggegeven. Ai!
Wat moet je dus wél doen? Zorg voor de perfecte balans: geef genoeg informatie die interesse wekt en vraagt naar meer, zonder op dat laatste antwoord te geven. Geef bijvoorbeeld goede tips weg (10 tips om…) waar potentiele klanten ‘echt iets aan hebben’, maar nog niet genoeg bieden om volledige kennis uit te halen.
Maak het niet te lang
Een ander belangrijk element van de gratis weggever is dat deze snel en makkelijk te lezen is. Maak de tekst of het (video)verhaal dus niet te lang, want hierdoor verslapt de aandacht en word je weggever niet gelezen of bekeken. Weet wat jouw doelgroep wil horen en ben to-the-point in je verhaal: zo weten potentiële klanten snel hoe jij hen kan helpen met jouw kennis of expertise.
Tip:
Wil je extra herkenbaarheid creëren? Maak je gratis weggever dan ook in de huisstijl van je onderneming, evenals het vermelden van je (bedrijfs)naam en contactgegevens: mochten potentiële klanten de gratis weggever doorsturen naar anderen (waardoor jij wel contacten op je mailinglijst misloopt), kan deze nieuwe categorie jou alsnog bereiken, zeker als vanuit deze groep ook interesse komt.
Ik heb een gratis weggever gemaakt, en nu?
Het kostte je een aantal koppen koffie en denkwerk, maar eindelijk is-ie klaar: jouw gratis weggever! Dat is natuurlijk top, maar nu wordt het tijd om deze ook daadwerkelijk te gaan ‘verkopen’. Ja, je leest het goed: verkopen! Oké, niet echt verkopen-verkopen, maar je gratis weggever komt niet ‘vanzelf’ onder de geïnteresseerde mensheid terecht: daar moet je natuurlijk wél iets voor doen.
Tijd dus om jouw gratis weggever te promoten, precies zoals je dat ook voor je producten of diensten zou doen. Ook hier is het belangrijk om vooraf eerst een aantal dingen te bepalen: waar kunnen jouw leads de gratis weggever bijvoorbeeld vandaan halen?
Bij MailBlue houden we van het uitwerken van een goede workflow. Met andere woorden: zet je gedachtegang en de klantreis, ook wel de stappen die potentiële klanten moeten zetten, op papier. Hoe wil je deze nieuwe leads aantrekken? Wanneer je dit duidelijk voor ogen hebt, is het tijd om het uit te gaan werken. Hoe je dit doet? We nemen je graag stap voor stap mee in het bijbehorende proces dat achter een gratis weggever zit:
Stap 1: Publiceer je gratis weggever
Is je gratis weggever helemaal klaar en ben je trots op het resultaat? Top! Nu is het belangrijk om te zorgen dat deze ook -zonder problemen- te downloaden valt. Bijvoorbeeld: upload de gratis weggever in je WordPress-mediabibliotheek, een besloten Community-pagina of in je cursus-/ledenomgeving. Zorg ervoor dat potentiële klanten er niet ‘zomaar’ bij kunnen, want je wilt er natuurlijk wél iets voor terug… Stap 2!
Stap 2: Maak een inschrijfformulier
Een volgende, essentiële fase is stap 2: het inschrijfformulier. In je e-mailmarketingsoftware maak je een inschrijfformulier aan voor op je website: deze stelt potentiële klanten gemakkelijk in staat om op een veilige en eenvoudige wijze hun gegevens achter te laten, zoals een naam en e-mailadres. Middels dit formulier komen contacten op jouw mailinglijst terecht, wat natuurlijk het hele idee achter de gratis weggever is: contacten verzamelen voor deze mailinglijst en deze (op deze manier) snel laten groeien. Klinkt dit interessant? Zó maak je een inschrijfformulier in MailBlue.
Stap 3: Bouw een (landings)pagina met bedankpagina
Het inschrijfformulier plaats je vervolgens op een landingspagina: deze ga je eerst bouwen. Dit is de pagina, bijvoorbeeld op je website, waar potentiële klanten terechtkomen en ze het benodigde inschrijfformulier kunnen invullen om hier hun contactgegevens achter te laten. Ingevuld? Dan volgt nu de bedankpagina, waar je jouw waardering voor de potentiële klant nog eens extra uit kunt spreken, en krijgen ze toegang tot jouw gratis weggever.
Tip: Met MailBlue Pages maak je gemakkelijk landingspagina’s in MailBlue aan. Beschik je (nog) niet over een MailBlue Plus abonnement? Dan kun je dit type pagina ook gemakkelijk creëren met de Phoenix landingspagina-software.
Stap 4: Richt je e-mailmarketing software in
Niet ieder contact op je mailinglijst heeft zich specifiek ingeschreven voor jouw gratis weggever: dat kan ook een andere reden geweest zijn, bijvoorbeeld vanwege interesse in jouw maandelijkse nieuwsbrief. Hier wil je dus onderscheid in maken om precies díe informatie te delen waar contacten geïnteresseerd in zijn. Of, haast letterlijk om gevraagd hebben.
In je gekozen e-mailmarketingsoftware maak je, door de handige personalisatie- en segmentatiemogelijkheden, een aparte lijst aan voor alle contacten/inschrijvers voor jouw gratis weggever. Zo weet je precies welke contacten zijn binnengekomen via deze weg(gever), wat erg handig is voor de opvolging in een later stadium.
Aan deze specifieke contactenlijst koppel je een automatisering. Wanneer een bezoeker jouw weggever heeft aangevraagd via het inschrijfformulier op je (landings)pagina, wordt hij of zij direct aan een lijst en de bijbehorende automatisering toegevoegd. De bezoekers kunnen op de bedankpagina meteen door, zoals het downloaden van de weggever, maar ook de automatisering stuurt ze automatisch een mail: ook hierin vind je de specifieke downloadlink handig terug.
De gratis weggever trekt nieuwe klanten, en nu?
Yes, je gratis weggever is succesvol en trekt nieuwe klanten! Maar, hoe nu verder? Eigenlijk zou je deze volgende stap ook kunnen samenvatten als: ‘Stap 5: Creëer een opvolgingsfunnel’.
Je potentiële klanten hebben je gratis weggever gedownload en hebben zich ingeschreven voor je mailinglijst: vanaf nu kun je regelmatig berichten en/of aanbiedingen gaan sturen.
De opvolging van je nieuwe leads kunnen ook wel ‘sales funnels’ of ‘Lead Magnet funnel’ genoemd worden. Nu je contacten binnen zijn en op de mailinglijst staan, kun je hen relevante informatie toesturen: content die bijvoorbeeld nog niet in je weggever stond.
Tip:
Stuur je nieuwe contacten zo nu en dan een follow-up mail waarmee je hen betrokken houdt bij jouw bedrijf. Ook kun je deze opvolgingsmails goed gebruiken om jezelf voor te stellen en zo een relatie met je nieuwe, potentiële klanten op te bouwen. Neem daarom ook zeker de tijd om sterke teksten voor je e-mails te maken, want een goede eerste indruk is essentieel voor verder succes.
Nu is het tijd voor ónze gratis weggever!
Inmiddels weet je precies hoe je een gratis weggever kunt maken. Maar, heb jij ónze weggever eigenlijk al ontmoet? En, wil jij nog veel meer e-mailmarketing-kennis opdoen om je bedrijf online nog meer te laten groeien?
Download dan gratis het MailBlue E-mailmarketing handboek en laat je inspireren door onze kennis en expertise, samengesteld door onze eigen experts!
Ben je enthousiast geraakt en kun je niet wachten om zelf aan de slag te gaan? Ga voor de gebruiksvriendelijke e-mailmarketing automation software van Mailblue! Zit je nog éven in lichte twijfel? Vergelijk ons hier met verschillende e-mailmarketing software en begrijp waarom je bij ons wilt komen!