Overstappen naar MailBlue

Overstappen naar nieuwe e-mailmarketing software. Dat kan best even spannend zijn. Hoe zorg je ervoor dat al jouw e-mailadressen meegenomen worden? Hoe zorg je ervoor dat er geen gegevens missen, en dat alle koppelingen blijven werken zoals het hoort?

Overstappen van ActiveCampaign naar MailBlue? Dit kan geheel automatisch, lees hier hoe je overstapt van ActiveCampaign naar MailBlue.

In deze blog vind je een handig stappenplan om over te stappen naar MailBlue, zodat jij helemaal klaar bent om aan de slag te gaan.

Overstappen: hoe werkt MailBlue?

Natuurlijk hebben verschillende e-mailmarketing software een verschillende werking. Gegevens worden bijvoorbeeld op verschillende manieren bewaard. Zo werk je met lijsten, tags, groepen, doelgroepen, segmenten e.d. Hoe zit dit nu bij MailBlue?

Mailinglijsten

Bij MailBlue wordt het e-mailadres als basis genomen. Je kunt één e-mailadres op meerdere lijsten plaatsen. Jouw abonnement bestaat uit het aantal actieve e-mailadressen. Je betaalt dus niet voor een contact welke op meerdere mailinglijsten is ingeschreven.

Voorbeelden:

  1. Algemene mailinglijst
  2. Actieve klanten

Tags

Daarnaast kun je tags toevoegen aan een contact. Een tag is een label die je meegeeft aan een klant gebaseerd op een actie die iemand neemt. Op basis van zowel mailinglijsten als tags kun je jouw contacten vervolgens segmenteren om zo automatiseringen te starten of relevante campagnes (nieuwsbrieven) te versturen.

Voorbeelden:

  1. DOWNLOAD: E-book X
  2. AANKOOP: Product Y
  3. AANKOOP: Categorie Z

Campagnes

Voor het versturen van nieuwsbrieven maken we gebruik van campagnes. Een campagne bestaat uit een enkele mailing gericht op een bepaald segment. Dit segment kan bijvoorbeeld worden gebaseerd op lijsten en tags.

Automatiseringen

Met automatiseringen start je niet alleen jouw marketingfunnel gebaseerd op een starttrigger (zoals een tag of een downloaden van een e-book), maar kun je marketingactiviteiten automatiseren. Veelal worden automatiseringen gebruikt voor het versturen van geautomatiseerde e-mails.

Custom Fields

Naast de lijsten en tags kun je extra velden toevoegen aan een contact om zo het profiel van een contact compleet te maken. Denk bijvoorbeeld aan de adresgegevens van een contact.

Segmenteren

Op basis van alle verzamelde gegevens kun je vervolgens segmenten aanmaken. Zo verstuur je verschillende mailings gebaseerd op bijvoorbeeld het downloaden van een e-book, een aankoop uit een specifieke categorie van je shop of een bepaalde activiteit vanuit de gebruiker.

De voorbereiding:

Een goede voorbereiding is het halve werk! Het overstappen naar nieuwe e-mailmarketing software wordt vaak ook gebruikt om direct het account even op te schonen. Het is daarom goed om te bepalen welke mailings, contacten en segmenten moeten worden meegenomen naar MailBlue. Belangrijk om in ieder geval te controleren:

  1. Welke funnels / mailings neem je mee?
  2. Welke lijsten / contacten neem je mee?
  3. Hoe komt iemand op de mailinglijst terecht? Welke koppelingen moeten worden vervangen?
  4. Denk aan: Opt-in formulieren, betaalsystemen, overige integraties

Overstappen: de inrichting in MailBlue

Pfoeh. We zijn er bijna hoor. De voorbereiding zit erop; tijd om over te schakelen naar MailBlue. We beginnen even met een paar basisinstellingen.

Allereerst kun je je adresgegevens en basisinstellingen instellen in MailBlue. Hiervoor hebben we een handige video opgenomen, deze video vind je hier.

Vervolgens maak je in MailBlue jouw e-mailtemplate aan zodat jouw toekomstige mails voldoen aan de branding en uitstraling die jij wilt meegeven aan de berichten namens jouw bedrijf.

Vergeet ook niet om jouw DKIM / SPF instellingen goed in te stellen. Dit kleine stukje techniek zorgt ervoor dat de afzender van een e-mail kan worden geverifieerd. Door de afzender te verifiëren, voorkom je dat jouw mails in de spamfolder terechtkomen.

De migratie:

We gaan beginnen met de migratie! Belangrijk is om de migratie in de juiste volgorde te doen. Zo voorkom je dat je contacten mist na het overzetten. Ook weet je dan zeker dat je funnels direct goed werken.

Een kort stappenplan voor de migratie:

Stap 1: Zet de funnels en de mailings over die je via automatiseringen wilt versturen. Activeer deze funnels nog niet.

Stap 2: Importeer de contacten vanuit jouw vorige e-mailmarketing software. Doordat de automatiseringen nog niet zijn geactiveerd, zullen contacten niet opnieuw de ingeplande mailings vanuit automatiseringen ontvangen.

Hoe je contacten exporteert vanuit jouw vorige e-mailmarketing software?

  1. MailChimp contacten exporteren
  2. Autorespond contacten exporteren

Zorg ervoor dat je uitgeschreven contacten niet opnieuw importeert. Door contacten zonder toestemming te importeren kan dit de reputatie van jouw account schaden.

Stap 3: Activeer de automatiseringen

Stap 4: Zet de integraties om naar MailBlue zodat nieuwe contacten in de juiste automatisering terechtkomen.

De afronding:

Nog even doorbijten, we zijn er bijna. Om ervoor te zorgen dat de migratie is geslaagd raden we je aan na +/- 1 week jouw oude account nogmaals te controleren. Zijn er nog nieuwe contacten ingeschreven? Dan heb je waarschijnlijk een koppeling gemist. Je kunt op basis van de inschrijving terugzoeken waar diegene zich heeft ingeschreven en de koppeling omzetten naar MailBlue.

Is de migratie geslaagd? Vergeet dan niet om jouw vorige e-mailmarketing software te beëindigen. Zo voorkom je dat je dubbel betaald voor jouw e-mailmarketing.

Gefeliciteerd: het overstappen naar MailBlue is geslaagd!

Onboarding binnen MailBlue:

Nu de migratie is geslaagd is het zaak om de reputatie van jouw account hoog te houden. Na de migratie raden we aan om de eerste twee weken geen campagnes te versturen maar enkel de automatiseringen actief te laten draaien.

Een automatisering kan getriggerd worden door een actie van een gebruiker; zoals het doen van een aankoop of het downloaden van een e-book. Hierdoor is de gebruiker ‘warmer’ en eerder geneigd een e-mail te openen. Een hoge open-ratio, lage uitschrijfratio, lage bounceratio en weinig spam-complaints zorgen voor positieve signalen aan ESP (e-mail service providers) zoals Gmail & Outlook. Dit zorgt allemaal voor een verbeterde deliverability. Hier kun je ook meer lezen over hoe je zorgt dat je leverbaarheid / deliverability goed blijft.

Je wilt eerst de warmste contacten mailen. Na twee weken kun je een eerste campagne versturen. Heb je meer dan 20.000 contacten? Bouw dit dan rustig op, of vraag een MailBlue expert om hulp voor een persoonlijk ‘opwarmingsplan’. Of bekijk even dit artikel, hierin bespreken we de beste manier om je lijst op te warmen.

Er kan een vertraging zitten in de eerste campagne die je verstuurd via MailBlue; dit komt dan door een steekproef als controle op de herkomst van jouw contacten. Dit doen wij om het versturen van spammails tegen te gaan en hiermee de deliverability hoog te houden.

Conclusie

Als je wilt overstappen naar MailBlue, heb je in dit artikel de belangrijkste adviezen meegekregen om dit vlekkeloos te laten verlopen. Speciaal voor iedereen die bij ons start, hebben we ook nog een checklist gemaakt. Klik op onderstaande afbeelding om de checklist te openen: kun jij alle blauwe vakjes aanvinken?