Je contacten zijn allemaal uniek en die wil je natuurlijk persoonlijk kunnen benaderen op basis van hun gedrag en interesses. Het kunnen filteren en segmenteren op lege velden bij je contacten biedt je de mogelijkheid om op een eenvoudige manier meer informatie over je contacten te verzamelen. Zo biedt je hen een meer persoonlijke ervaring binnen je e-mailmarketing.
Wanneer je segmenten aanmaakt bij het versturen van een campagne of bepaalde condities instelt binnen een automatisering/funnel, dan gebruik je informatie die reeds bekend is over een contact (onder andere verzamelt via aankopen, online inschrijfformulieren en linkjes waar op geklikt is binnen verstuurde mails). Maar hoe zit het dan met de informatie die bij jou niet bekend is? Is het ook niet net zo belangrijk om te weten welke informatie ontbreekt? Wij denken van wel. Daarom is het kunnen segmenteren op lege velden nu toegevoegd als functionaliteit binnen de software. Dit is beschikbaar binnen ieder pakket: of je nu een Lite, Plus of Professional account bij MailBlue hebt.
Dankzij deze nieuwe functionaliteit ben je in staat om actie te ondernemen op basis van ontbrekende informatie en zo deze data alsnog te verzamelen om specifieker te kunnen segmenteren. We hebben naast de nieuwe conditie “is leeg” ook de optie “is niet leeg” toegevoegd. Je kunt op die manier binnen een automatisering ook splitsen op deze voorwaarden om de contacten bij wie de informatie ontbreekt een andere mail te sturen dan de contacten bij wie deze informatie wél bekend is.
Bouw langdurige relaties op met je klanten
De mogelijkheid om contacten hun ontbrekende data aan te kunnen laten vullen is leidend binnen het opbouwen van een volledig klantprofiel. Het zorgt ervoor dat je jouw contacten zo persoonlijk mogelijk kunt benaderen. Segmenteer je contacten op ontbrekende informatie, volg hen eenvoudig op én personaliseer je communicatie met hen.
Vraag jij je af hoe je dit nu precies in kunt zetten?
Laten we als voorbeeld nemen dat je een formulier op je website hebt staan waar nieuwe contacten naast hun mailadres en volledige naam ook hun geboortedatum in kunnen vullen. Normaal gesproken stuur je deze contacten een kortingscoupon toe in de maand dat zij jarig zijn, maar bij sommige contacten merk je op dat zij hun geboortedatum niet achter gelaten hebben in dit datumveld. Via deze nieuwe segmentatie optie binnen de ‘conditiebouwer’, kun je nu bepalen dat je alle contacten die geen geboortedatum ingevuld hebben een mail nastuurt waarbij je aangeeft dat ze hun kans op een kortingsvoucher hiermee mis lopen. Door deze pro-actieve benadering, én doordat je deze informatie waarschijnlijk bij veel contacten alsnog verzamelt, zul je merken dat je contacten in de toekomst meer betrokken raken met je mailings en dat het bijdraagt aan de loyaliteit van je klanten.
Creatief om gaan met lege velden
De toegevoegde functionaliteit van het filteren op lege velden kun je op verschillende manier toepassen, hieronder een aantal voorbeelden:
- Verrijk je data
Bekijk welke contacten ontbrekende data hebben en onderneem actie via het versturen van een campagne om deze data te updaten. - Zorg voor een gezonde CRM
Help je salesteam door de CRM-velden bijgewerkt en up-to-date te houden, zodat deze vol staat met de gegevens die zij nodig hebben om gericht zaken te kunnen doen. - Optimaliseer je formulieren
Ontdek welke velden continu leeggelaten worden bij het invullen van formulieren en overweeg je strategie hier op aan te passen. - Flow binnen een automatisering sturen
Gebruik lege velden als conditie om te voorkomen dat een contact verder door de automatisering kan lopen. Laat het pad van dit contact pas doorlopen als alle benodigde informatie aangeleverd is.
Heb je reeds een account en wil je meer weten over hoe je dit aanpakt in MailBlue? Hier lees je hoe je kunt segmenteren op ontbrekende informatie.