Een virale post via Instagram, een advertentie op Facebook of inspirerende blogs voor organische groei: in de wereld van e-commerce zijn er veel manieren om klanten te bereiken. Toch is er één strategie die er al jaren met kop en schouders bovenuit steekt: e-mailmarketing. Zeker in combinatie met marketing automation biedt dit krachtige duo superslimme mogelijkheden om jouw webshop als kool te laten groeien en daarmee je omzet sterk te verhogen.
Hoe dit werkt? In deze blog ontdek je, aan de hand van praktische voorbeelden, innovatieve tools en bewezen strategieën, hoe e-mailmarketing en marketing automation samenwerken om van jouw webwinkel een conversiemachine te maken.
Wat is e-mailmarketing voor webshops?
Klinkt heel erg fijn, e-mailmarketing als meest effectieve kanaal, maar wat is het precies en hoe kun je het voor webshops krachtig toepassen? E-mailmarketing voor e-commerce is het gericht versturen van e-mails naar (potentiële) klanten, ook wel leads genoemd, met als doel ze te informeren, activeren of aan je merk te binden. In het geval van e-commerce wil je potentiële klanten eerst kennis laten maken met je product, bijvoorbeeld via een advertentie, om deze profielen vervolgens via denkbeeldige stappen, aldus de klantreis, uiteindelijk een aankoop in jouw online winkel te laten doen.
Voorbeelden van e-mailmarketing voor webshops
Juist omdat de communicatie zo direct is en je hiermee in één keer je doelgroep kunt bereiken, is e-mailmarketing cruciaal voor webshops. Ook heb je een hoge ROI (Return On Investment met dus lage investeringskosten tegenover een hoog rendement) en zijn de resultaten perfect te meten: hierdoor heb je ook meteen een duidelijk beeld wat er goed gaat én waar je dus verbeteringen moet aanbrengen.
- Typische voorbeelden van e-mailmarketing voor webshops? Denk bijvoorbeeld aan…
- Nieuwe producten in je webshop aankondigen via de nieuwsbrief
- Het delen van kortingsacties (of een persoonlijke verjaardagskorting)
- Het promoten van je blog, bijvoorbeeld met inspirerende tips
Dat klinkt al erg handig, maar toch wordt e-mailmarketing pas écht krachtig wanneer je het afstemt op het gedrag en de interesses van je (potentiële) klanten: relevantie is dan ook de sleutel. Dat is precies het moment wanneer marketing automation om de hoek komt kijken.
Wat is marketing automation in e-commerce?
Marketing automation voor een webshop, ook wel de slimme automatiseringen, is het automatisch versturen van gepersonaliseerde e-mails op basis van klantgedrag. Denk aan:
- Een welkomstmail direct na inschrijving
- Een herinnering aan een verlaten winkelwagentje
- Een productaanbeveling op basis van eerdere aankopen
Iedere potentiële klant persoonlijk op de hoogte stellen van elke update of actie is natuurlijk niet te doen. Zeker wanneer iemand de winkelmand verlaten heeft, wil je diegene er toch even subtiel aan herinneren om alsnog de aankoop te voltooien. Door slimme automatiseringen in te stellen, reagerend op de acties van de klant, bespaar je veel tijd én verhoog je de waarde van je communicatie.
Geautomatiseerde e-mails voor e-commerce zorgen er dus voor dat de juiste boodschap op het juiste moment aan je beoogde klantprofiel wordt gestuurd. Ook zijn ze super efficiënt en tijdbesparend; dit betekent dat jij je volledig op je eigen taken kunt richten en de automation voor jou het werk doet.

De belangrijkste voordelen van marketing automation voor webshops
Doordat je door marketing automation gericht met je klantprofielen kunt communiceren, zit je zogezegd ‘op de eerste rij voor succes’. Dat geeft dan ook je meteen belangrijke voordelen. Welke dat zijn?
Simpel:
-
Hogere conversiepercentages:
Wist je dat gepersonaliseerde e-mails tot 6x beter converteren dan standaard en dus meer algemene mails? Gepersonaliseerde automatiseringen kunnen de conversie binnen je webshop verhogen, juist omdat je de potentiële klant precies laat zien wat hij of zij zoekt, wat ook de binding met jouw onderneming vergroot - hier lees je zo nog meer over.
-
Minder verlaten winkelwagentjes:
Herinneringsmails halen gemiddeld 10-20% bezoekers terug, wat aantoont hoe effectief de reminder voor de verlaten winkelwagen is, zeker met een urgente toon als ‘bijna uitverkocht’.
-
Meer klantloyaliteit:
Blijf constant in het geheugen van je (potentiële) klanten door relevante follow-up of after-sales mailings te versturen, want je wilt dat ze bij je terugkomen voor herhaalaankopen. Of, je uit enthousiasme aanbevelen aan anderen die mogelijk ook in je product(en) geïnteresseerd zijn.
Omdat je met marketing automations zo ‘dicht bij het vuur zit’, aldus het directe contact met je leads en klanten, krijg je een helder beeld van je onderneming. Zitten er veel kanalen tussen? Dan is het soms lastig om te achterhalen wat er beter kan én vooral op welke manier.
Onmisbare e-mailcampagnes voor webshops
Marketing automations zijn dus onmisbaar voor je webshop omdat ze extra kansen voor je creëren zonder dat je hier zelf achteraan hoeft te gaan. Welke must-have campagnes je dus zeker niet mag missen?
-
Welkomstcampagne:
Heb je een nieuwe inschrijving erbij, bijvoorbeeld voor je nieuwsbrief? Maak een goede eerste indruk en zorg voor een warm welkom, zoals een persoonlijke aanbeveling of een leuke korting op de eerste bestelling.
-
Verlaten winkelwagen:
Staat er een product in een winkelwagentje, maar heeft iemand deze pagina verlaten zonder de aankoop te voltooien? Stuur een handige reminder rond de verlaten winkelwagen: dit kan al na 3 uur zijn, maar ook na 3 dagen pas, dus test vooral wat onder jouw doelgroep en/of klanten het beste werkt.
-
After-sales & reviews:
Heeft iemand je product gekocht? Vraag om een beoordeling, wat later altijd handig kan zijn in de vorm van een positieve review, of bied een bijpassend en aanverwant product: mogelijk interessant voor weer een nieuwe sale.
-
Win-back campagne:
Het kan zomaar zijn dat een klant om een bepaalde reden inactief is geworden, maar dat betekent niet dat de interesse er niet meer is. Heractiveer deze ‘slapende contacten’ met een heractivatie-campagne, zoals: ‘We missen je’, in combinatie met een leuke korting.
4 Effectieve tips voor succesvolle campagnes
Je weet inmiddels dus hoe handig en effectief marketing automations binnen de klantreis zijn. Niet alleen zijn ze enorm tijdbesparend, ook spelen ze slim op de acties van de klant in. Wil je écht hoge resultaten boeken? Zorg er dan voor dat je deze 4 effectieve tips voor e-mailmarketing zeker toepast om het maximale uit je webshop te halen.
Segmenteer je publiek
Tegenwoordig is niets zo belangrijk als relevant zijn: dit geldt ook voor je mailings. Zorg er daarom voor dat je je contactprofielen segmenteert in specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan demografische gegevens, zoals woonplaats, ‘alle inwoners van gemeente X’, leeftijd (‘iedereen tussen de 40-50 jaar’) of interesse (‘liefhebbers van honden’) of . Of, kijk naar hun aankoopgeschiedenis om aanverwante producten aan te bieden die binnen hun interessegebied liggen. Hoe specifieker de doelgroep en daarmee afgestemde mailings, hoe relevanter je bericht zal zijn. Segmentatie is -zeker binnen e-commerce- dus essentieel voor de optimalisatie van je conversie.

Ga voor gepersonaliseerde mailings
Wist je dat gepersonaliseerde mailings tot 6x meer geopend worden dan standaard en dus algemene campagnes? Wanneer je iemands voornaam gebruikt, bijvoorbeeld ‘Hi, Max!’, voelt deze persoon zich gelijk al meer verbonden met jouw onderneming. Het zien van de eigen naam verhoogt de betrokkenheid, wat ook de interesse en nieuwsgierigheid extra aanwakkert – ergens voelt het toch als een persoonlijk bericht naar jou. Ga dus altijd voor personalisatie binnen je e-mailcampagnes om hiermee ook je open-rate percentage nog meer te verhogen.

Test regelmatig met A/B-testing
Je campagne is misschien al top, maar mogelijk kan het nog beter: test daarom al je marketinguitingen, zoals campagnes, met A/B-testing waarbij je dus twee verschillende versies verstuurt om erachter te komen welke variant het beste presteert. Test hierbij op onderwerpregel, inhoud en CTA, evenals de vorm van de knop, zoals rechthoekig of juist afgerond: zo kom je er systematisch achter welke vorm, evenals verzendtijden, uiteindelijk je ‘gouden formule’ vormt. Wel blijft dit een doorlopend proces omdat de online wereld steeds in ontwikkeling blijft, dus blijf je mailings om de zoveel tijd onderwerpen aan A/B-testing.
Optimaliseer voor mobiel
Wist je dat 60% van je ontvangers de mailing via hun smartphone opent? Het is dus cruciaal om je mobiele versie optimaal te hebben staan. Zorg dus voor een kloppend template voor elk type scherm zodat je mailing op elk type apparaat op de juiste wijze getoond kan worden – zo voorkom je dat teksten, afbeeldingen of knoppen wegvallen.

Veelgemaakte fouten in marketing automations (en hoe je ze voorkomt)
Automatiseringen zijn super effectief en dus essentieel voor je e-mailstrategie en daarmee online groei. Maar, toch zijn er ook een paar valkuilen die je graag wilt vermijden… Ontdek hier een aantal veelgemaakte fouten in e-mailmarketing en marketing automations en hoe je deze voorkomt.
Te veel mailings versturen
Te veel berichten ontvangen? Daar zit in principe niemand op te wachten, zelfs niet in persoonlijke sfeer. Mensen kunnen nog zo geïnteresseerd in jouw aanbod zijn, maar ‘goed is goed’; dit geldt ook voor jouw hoeveelheid mailings. Beperk het dus naar het aantal per week -of maand- dat jouw doelgroep prettig vindt of laat ze het zelfs in hun voorkeuren aangeven – zo houd je iedereen tevreden.
Slechte mobiele ervaring
Zoals je al eerder las, opent 60% van de ontvangers de mailing op de smartphone: als jouw mailing niet voor dit format geoptimaliseerd is, zoals elementen die wegvallen of tekst die veel te klein is, zullen velen deze mail direct verwijderen: hierdoor loop jij enorm veel kansen mis. Daarbij oogt het ook erg onprofessioneel – deze fout wil je dus altijd voorkomen.
Geen duidelijk doel
Omdat veel ondernemers graag in het geheugen van (potentiële) klanten blijven, hebben ze weleens de neiging losse flodders te verzenden ‘om maar iets te versturen die week’. Toch werkt dit eerder averechts, wat laat zien hoe belangrijk het is om vooraf te bepalen wat je met je campagne wilt bereiken. Juist als je een doel voor ogen hebt, kun je nadien ook veel beter meten hoe het resultaat heeft uitgepakt.
Resultaten meten = verbeteren
Naast het testen van verschillende versies van je mailings met A/B-testing zijn er ook andere ‘achter de schermen’-elementen die het waard zijn om te testen als je het hoogste resultaat eruit wilt halen. Welke statistieken voor e-mailmarketing echt belangrijk zijn? Kijk bijvoorbeeld naar…
-
Open rate
Hoeveel mensen openen je e-mails? Het analyseren van de campagne voor je website begint bij het kijken naar de open rate: in hoeverre wekt deze nieuwsgierigheid en wordt er snel op geklikt? Wanneer maar weinig mensen je mailing openen, is er dus al gelijk werk aan de (online) winkel…
-
Click-through rate (CTR)
Klikken ze door naar je webshop om verder te kijken?
-
Conversiepercentage
Werkt je website goed, is je aanbod naar wens en leidt het tot een aankoop? Je conversie meten is -zeker binnen e-commerce- super belangrijk, want dit vertelt je meer over de interesse van je doelgroep dan enkel de open rate.
Wanneer je merkt dat het ergens steeds wat mis gaat, is het belangrijk om te onderzoeken waar je kunt verbeteren. Gebruik daarom deze data om je campagnes te verbeteren en nieuwe inzichten in klantgedrag te krijgen. Waar je bij mailings op onderwerpregels, inhoud en CTA test, kun je voor je website andere elementen nagaan: hoe aantrekkelijk zijn je productfoto’s en komen mensen snel op de juiste pagina’s of lijkt je website meer op een middeleeuws doolhof?
Voor webshops is dus niets zo belangrijk als relevant zijn, maar bovenal ook een zo duidelijk mogelijke structuur bieden, zoals een gebruiksvriendelijke site die snel naar het doel leidt zonder overbodige afleidingen en drempels.
Kort samengevat: tijd om je webshop slimmer te maken
Of je nu een startende webshop runt of een groeiend e-commercebedrijf hebt: e-mailmarketing en marketing automation zijn onmisbaar voor online succes. Door je communicatie te automatiseren, te personaliseren én zo relevant mogelijk te maken, zoals het aanbevelen van specifieke producten binnen het interessegebied, vergroot je niet alleen je omzet, maar bouw je ook aan duurzame klantrelaties.
Wil jij ook alles uit je webshop halen met slimme marketing automations en creatieve campagnes? Zet de eerste stap voor maximale groei met een proefaccount bij MailBlue!