Het (online) werven van mogelijke klanten wordt leadgeneratie genoemd. De potentiële klant voor een onderneming wordt ook wel een ‘lead’ genoemd, en het genereren (binnenhalen) van deze leads vormt de term ‘leadgeneratie’. Uiteraard is het hierbij het doel om daadwerkelijk iets aan de leads te verkopen.
Speciale websites voor leadgeneratie
Er zijn tegenwoordig speciale websites die zich uitsluitend richten op leadgeneratie. In dit geval wordt er iets aangeboden, zoals bijvoorbeeld een lot in een loterij, een kans om iets te winnen van de website, een korting of een brochure. Om dit te kunnen bemachtigen moet de bezoeker van de website de persoonlijke gegevens invullen. In de meeste gevallen gaat het om enkel een naam en een mailadres, maar het komt ook voor dat er telefoonnummers worden gevraagd. Vervolgens moet er in de meeste gevallen worden aangevinkt dat er toestemming wordt gegeven om contact op te nemen over aanbiedingen.
Costs per Lead
Veel ondernemingen zijn op zoek naar nieuwe (mogelijke) klanten. Zij geven een vergoeding voor het inbrengen van deze potentiële klanten. Deze vergoeding wordt ook wel Costs per Lead (CPL) genoemd. Websites die zich richten op leadgeneratie doen dit in de meeste gevallen voor deze ondernemingen, waardoor zij de vergoeding hiervoor krijgen. Zij maken dan ook zelden zelf gebruik van de aanmeldingen. Dit betekent dat zij eigenlijk leads, ofwel potentiële klanten, verkopen aan ondernemingen, in plaats van dat zij daadwerkelijk zelf iets verkopen aan deze leads.
Door dit principe wordt leadgeneratie ook wel eens gezien als een vorm van affiliate marketing, waarbij er bijvoorbeeld banners en online advertenties van anderen worden getoond en er met elke klik een vergoeding wordt verdiend. Toch is dit niet hetzelfde. Wel zijn de twee vormen sterk met elkaar verbonden.