Free plus Shipping Marketingfunnels
Het ‘geheim’ van een effectieve marketingcampagne is om een patroon te doorbreken. Een écht uniek aanbod te doen. Een ‘free + shipping’ marketingfunnel is zo’n campagne die niet vaak wordt ingezet, maar wel waardevolle leads kan genereren. Leer van succesvolle ondernemers als Tonny Loorbach, Martijn van Tongeren & Youri Meuleman en welke resultaten je kunt boeken met een soortgelijke marketingfunnel.
De fysieke boeken: ‘Doe mij maar klanten!‘ & ‘De Online Marketing Tornado‘ worden gratis weggegeven. Je betaalt alleen de verzend- & verwerkingskosten. De verzend- & verwerkingskosten verschillen iets per boek maar liggen in alle gevallen onder de 10 euro. Een gratis boek; dat is nog eens een uniek aanbod.
Deze auteurs zijn natuurlijk niet gek. Bij deze strategie draait het niet om de omzet vanuit het boek, maar de mogelijkheid om interessante leads te genereren. Alle drie de auteurs hebben een lopend bedrijf naast het uitgeven van zo’n ‘free + shipping’ boek. In dit artikel neem ik je mee in de strategie van Youri Meuleman; auteur van ‘Doe mij maar klanten!’.
Wat er vooraf ging aan de boeklancering
Een boek schrijven, het klinkt als een flink karwei. Toen het idee werd geboren om een boek te schrijven had ik geen idee hoe lang dit zou duren. Ik startte met het opschrijven van alle ideeën en onderwerpen die ik kon bedenken rondom online marketing en marketingfunnels. Eenmaal opgeschreven kon ik de woorden gaan groeperen en ontstonden er hoofdstukken en tussenkoppen. Iedere week nam ik een uurtje of 3-4 om te schrijven en na 4 maanden lag daar het script van mijn boek.
Tijdens het schrijven van het boek lanceerde een aantal andere ondernemers ook hun boek op managementboek.nl. Zij wisten zo een bestseller te scoren. De gedachtegang die ik had was om een nieuwe doelgroep aan te spreken met het boek. Hoe tof zou het zijn om daar dan ook een bestseller mee te scoren? Marketing snap ik wel; dat moet dan toch lukken?
Toen ik in Zuid-Afrika op vakantie was en van de vormgever het complete boek ontving, toen klaar om naar de drukker te sturen, bedacht ik mijzelf dat ik ook binnen 3 weken jarig was. Zo schoot het concept van een gratis boek door mijn hoofd; zoals Russel Brunson, auteur van Dotcom Secrets, Expert Secrets & Traffic Secrets, ook met zijn boeken doet. Eigenlijk is dat nog veel leuker, in Nederland kende ik namelijk nog niemand die dit deed.
Na een nachtje slapen wist ik het zeker: ik zou mijn boek inzetten voor een Free + Shipping marketingfunnel. Ik had toen niet verwacht veel meer dan een paar honderd exemplaren te verkopen. Tot mijn verbazing verkocht ik tijdens de eerste twee weken van de lancering al meer dan 1.600 boeken! Kippenvel momentje!
Nu ik wist dat deze marketingfunnel werkte, werd het tijd om de massa te bereiken met deze Free + Shipping marketingfunnel. Het bleek een perfecte manier om leads te genereren. Tijd om te adverteren op Facebook. Daarvoor is het natuurlijk wel noodzakelijk om een marge te maken op een verkoop. Dit lukte door te werken met een kassakoopje, een one-click upsell én een kwalitatieve marketingfunnel na aanschaf van het boek. Leuk feitje: inmiddels zijn er al meer dan 18.000 exemplaren van mijn boek verkocht!
Maar Youri, hoe ziet die funnel er dan uit en waarom geef je het boek gratis weg?
[TEMPLATE] Free + Shipping Marketingfunnel
De kracht van deze marketingfunnel zit ‘m in de opvolging ná aankoop van het boek. Door continu te kijken naar wat de volgende stap zou zijn voor mijn doelgroep kan ik hen maximaal helpen. Het boek dient dus puur ter kennismaking. Een soort visitekaartje. Een manier om leads te genereren. Na het lezen van het boek weet je precies waarbij ik je kan helpen en wat je aan mij hebt.
Stap 1: Het aanvragen van het boek (opt-in pagina)
Om gebruik te maken van het aanbod, en deel te nemen aan deze boeklancering, hoef je niet direct alle adresgegevens in te vullen en de betaling te verrichten. Je hoeft alleen je naam- en e-mailadres even in te vullen. Dit doen wij met twee redenen:
- Veel velden en een betaling moeten verrichten verlaagt het conversiepercentage van een betaalpagina. Jouw doel op dit moment is leads genereren; dus haal je liever een drempel als deze nog even weg.
- Door enkel om een naam- en e-mailadres te vragen zijn wij in staat om een cart abandoned funnel (verlaten winkelwagen) te starten voor de winkelwagen-verlaters. Waardevolle informatie dus om de gegenereerde leads die niet converteren, alsnog te kunnen benaderen.
Na het invullen van je naam- en e-mailadres kom je natuurlijk wel in het afrekenproces terecht; jouw adresgegevens en betaling heb ik uiteindelijk wel nodig om het boek daadwerkelijk te kunnen versturen.
Rond je de betaling niet direct af, dan ontvang je dus een mail dat het boek nog voor je klaarligt (via de cart abondoned funnel). Wordt de bestelling vervolgens alsnog niet afgerond, dan is de kans groot dat een klant vragen, twijfels of bezwaren heeft. Dit is een kans; want wij kunnen die onzekerheden misschien nog wegnemen. Dus bouwen we aan een funnel waarin vragen beantwoord worden, reacties worden gedeeld en zo dus ook mogelijke bezwaren nog weggenomen worden.
Stap 2: Het Kassakoopje (betaalpagina)
Tijdens het afrekenen kan er gebruik worden gemaakt van een kassakoopje; vergelijkbaar met een pakje kauwgom of reep chocolade bij de supermarkt. Met één klik op de knop kun je een online trainingsprogramma toevoegen aan je bestelling. Dit trainingsprogramma ‘Killer Productlanceringen’ helpt klanten met het versturen van effectieve e-mailcampagnes. Het voordeel hiervan is dat de klant de strategie direct kan implementeren in zijn of haar business en hiermee resultaat kan behalen. Dit zorgt meteen voor een positieve ervaring met mij als persoon.
Dit kassakoopje kun je dus eenvoudig toevoegen aan jouw bestelling voor 27 euro extra. Uit de statistieken blijkt dat 10,4% van de boekkopers ook gebruik maakte van dit kassakoopje. Hierdoor steeg de gemiddelde orderwaarde van 7,29 (excl. btw) naar 10,10 euro. Toch weer 2,81 euro aan extra marge; meer marge om te kunnen adverteren op Facebook. De drukkosten zijn nu ook terugverdiend!
Stap 3: De upsell
Nadat een bestelling voor het boek is geplaatst is één ding zeker. Iemand heeft een boek ‘Doe mij maar klanten!’ aangeschaft. Grote kans dat die persoon dus op zoek is naar meer klanten. Met mijn specialisatie in marketingfunnels en adverteren op Facebook kan ik het dan natuurlijk niet laten om een onweerstaanbaar aanbod te doen voor mijn complete Facebookcursus: de ‘Facebook Marketing Bootcamp’. Per e-mail stuur ik een aanmeld-URL zodat je deel kunt nemen aan dit trainingsprogramma voor slechts 67 euro. Opvallend is dat nog eens 9,6% van de kopers van het boek ook de Facebook Marketing Bootcamp aanschaft. Een win-win situatie. Ik ben er van overtuigd dat ik ondernemers kan helpen bij hun Facebookstrategie en tegelijkertijd voeg ik nog eens 6,43 euro toe aan de gemiddelde klantwaarde waardoor ik mijn advertenties op Facebook verder kan opschalen. Zo blijf ik dus steeds leads genereren via deze funnel.
Stap 4: De marketingfunnel
Natuurlijk gaat de boeklancering en de marketingfunnel ná aanschaf van het boek niet alleen maar over het laten doen van nog meer aankopen. Mijn doel van de marketingfunnel na aanschaf van het boek is om een zo positief mogelijke ervaring te creëren. Want wat gebeurt er vaak als iemand een boek koopt? Juist; die verdwijnt in de boekenkast.
Het boek bestaat uit 8 hoofdstukken. Om te voorkomen dat het boek verdwijnt in de boekenkast gebruiken we de marketingfunnel om het boek samen te lezen. Gedurende acht weken ontvang je wekelijks een korte samenvatting van een hoofdstuk en daarbij een opdracht, per e-mail. Op deze manier stimuleren wij om enerzijds het boek te lezen en anderzijds creëren we veel extra waarde gedurende deze acht weken.
Stap 5: Strategiegesprek
Naast dat ik mijzelf nu auteur mag noemen van het boek ‘Doe mij maar klanten!’, ben ik eigenaar van OVA.nl, MailBlue & Traffic Leaders. In het kort:
OVA B.V.: E-learning programma’s op het gebied van online marketing.
MailBlue B.V.: E-mailmarketing software voor het maken van marketingfunnels.
Traffic Leaders B.V.: Een Online Marketingbureau waarbij je jouw online marketing kunt uitbesteden.
Dit betekent dat ik niet mijn brood hoef te verdienen met het boek. Wel is het interessant om te bekijken waarom een klant mijn boek heeft aangeschaft. De klant is op zoek naar meer klanten; daar gaat tenslotte mijn boek over. Ook is het boek direct een kennismaking met mij en de bedrijven waarbij ik in het bestuur zit.
De kans is aanwezig dat de klant, na het lezen van het boek, mogelijk een samenwerking aan wil gaan voor een e-learning programma of het uitbesteden van zijn of haar online marketing activiteiten. Na het lezen van het boek wordt er daarom contact opgenomen door een coach uit ons team via SalesPassie. Deze coach gaat het gesprek aan (indien gewenst) en kijkt of er mogelijk een match is met één van de bedrijven. Is deze match er? Dan wordt er een passend aanbod gedaan. Is deze match er niet? Dan hebben we een leuk gesprek gehad waarna de klant ophangt met concrete tips, adviezen en inzichten.
Stap 6: De Bucket (mailinglijst)
Zijn we op dit moment geen match voor een intensievere samenwerking? Geen probleem! Wij onderhouden het contact met jou als klant middels onze mailinglijst en nieuwsbrief. Ik geloof in het bouwen van lange termijn relaties. Zijn we nu nog geen match, dan kan dit nog komen. Leads genereren die nog niet meteen converteren, hoeft dus geen verloren zaak te zijn. Al is er een mogelijkheid dat we ook in de toekomst niet matchen, dan heb ik je in elk geval een positieve ervaring meegegeven & concrete tips gegeven om je bedrijf te laten groeien. Wie weet raad je dan mijn boek nog wel eens aan bij een collega-ondernemer.
Adverteren op Facebook
Een Free + Shipping marketingfunnel leent zich perfect voor het adverteren op Facebook; een goed kanaal om meer leads te genereren. Het komt niet vaak voor dat een boek gratis wordt aangeboden en dat zie je direct in de kosten per klik en kosten per aankoop. De eerste advertentie die wij opstartte presteerde voor 2,95 euro per aankoop. Met behulp van het kassakoopje, de upsell en het strategiegesprek verdienen we deze advertentiekosten direct al terug.
Ben je eraan toe op te gaan opschalen? Dan is het ‘normaal’ dat de advertentiekosten ook toenemen. Zo zie je dat wij na het verkopen van bijna 6.000 boeken via Facebook ruim 1,5x zoveel betalen per aankoop. Maar met de kosten per aankoop van 4,76 euro ben ik nog altijd erg tevreden.