Met een double optin wordt er toestemming van een eigenaar van een mailadres verkregen om het mailadres te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hierbij valt te denken aan het versturen van nieuwsbrieven en aanbiedingen. Het verkrijgen van toestemming om het mailadres aan de mailinglist toe te voegen kan op twee manieren, namelijk middels een reguliere (single) optin en middels een double optin.
Single optin
Een single optin is niet erg betrouwbaar. Hierbij wordt een bezoeker van een website gevraagd om een mailadres (en eventueel ook een naam) op te geven om in het vervolg commerciële mails te ontvangen. Vaak is dit nodig om verder te kunnen kijken op een website, waardoor de bezoeker er eigenlijk toe gedwongen wordt.
Mensen die wel op de website willen kijken, maar die geen interesse hebben in mail of die gewoon niet bereid zijn om hun mailadres te geven, zullen hierdoor geneigd zijn om een vals mailadres op te geven of een mailadres van iemand die ze bijvoorbeeld niet heel aardig vinden. Hierdoor komen er valse mailadressen op de mailinglist te staan en zijn er ook mensen waarvan het mailadres wordt gebruikt terwijl zij hier zelf geen toestemming voor hebben gegeven.
De double optin is beter
Juist omdat mailinglists vervuild raakten met dit soort verkeerde mailadressen werd de double optin in het leven geroepen. Hierbij wordt er een mail naar het mailadres gestuurd om te bevestigen dat het mailadres wordt opgenomen in de mailinglist.
Vervolgens wordt er gevraagd om op de link te klikken, zodat dit ook aan jouw kant wordt bevestigd. Hierdoor weet men zeker dat het mailadres klopt en dat er ook daadwerkelijk toestemming is gegeven om mailings naar dit mailadres te sturen.