Tegenwoordig lijkt het ondernemerschap en starten van een eigen bedrijf haast vanzelfsprekend. De ene naar de andere business wordt uit de grond gestampt. Dit betreft vaak online ondernemingen, omdat we nou eenmaal in een digitaal tijdperk leven. Technologie en bijbehorende social media platformen mogen en kunnen daarbij niet meer ontbreken.
Uit een Google Trends overzicht blijkt dat er ook regelmatig wordt gezocht naar vragen als ‘Hoe start ik een eigen bedrijf?’ of ‘Wat heb ik nodig om een webshop te openen?’ dan de vraag ‘Hoe vind ik een baan?’. Zeker tijdens de corona pandemie werd er veel gezocht naar hoe je voor jezelf kunt beginnen, maar ook nu nog lijkt er veel interesse naar te zijn.
Bij MailBlue helpen we graag ambitieuze ondernemers om hun business naar een hoger niveau te tillen, aan de hand van een uitgedachte e-mailmarketing strategie. Wanneer je aan e-mailmarketing doet, kun je namelijk echt jouw eigen klantenbestand ontwikkelen en beheren. Door hen vervolgens op het juiste moment, de juiste boodschap te sturen kun je ook gerichte en goede conversies genereren. Maar voordat we daar zijn:
Laten we bij het begin beginnen!
Want, hoe start je nou een eigen bedrijf? De traditionele manier, en wat ze je waarschijnlijk op school zullen gaan vertellen, is om eerst een volwaardig businessplan uit te schrijven. Echter, vraag je het op de gemiddelde ondernemer af, dan zullen zij waarschijnlijk reageren met een verhaal dat neerkomt op: “Je moet het gewoon doen!”
Nu kunnen we je al bijna horen denken: “Maar hóe dan? Waar begin je precies?”
Zeer waarschijnlijk heb je zelf al wel een goed idee, dat maar ergens in je achterhoofd blijft ronddwalen. Mocht je dit nog niet hebben; vraag jezelf dan eens af waar jij tegenaan loopt of juist waar jij heel gelukkig van wordt. Kijk vervolgens of er ook anderen zijn die daar tegenaan lopen of daar ook vraag naar hebben.
Dit kan echt op ieder aspect in je leven betrekking hebben: van je familie en vriendengroep tot je baan en bijbehorende werkzaamheden. Het kan ook juist meer gericht zijn op bijvoorbeeld iets specifieks als het vader- en/of moederschap of misschien wel tijdens het beoefenen van een sport. Nu benoemen we zomaar even wat voorbeelden, maar wie weet kom je wel op een briljant idee als je jouw dagelijkse bezigheden eens na gaat!
Mocht je op zoek zijn naar een bepaalde structuur in je brainstorm sessie, zou je ook eens kunnen kijken naar het Japanse ‘IKIGAI’ model. Dit betekent ook wel: “de reden voor je bestaan”. Weer zo’n mooie vraag: “What is my purpose in life?”. Ook daar heb je misschien niet zo 1, 2, 3 een antwoord op. Overigens leidt die vraag ook tot een geheel, andere blogpost Maar voor het starten van je eigen bedrijf, zoek je het liefst naar een mix van de onderstaande 4 elementen:
- Waar je van houdt
- Waar je goed in bent
- Wat de wereld nodig heeft
- Waar je betaald voor kunt worden
Wanneer je jouw ‘Eureka’ moment hebt ervaren, kun je een aansluitend product en/of dienst bedenken. Hierbij kun je gebruik maken van het ‘Business Model Canvas’. En nee, dit is géén traditioneel businessplan Eerder een hulpmiddel om na te denken over de kern bouwstenen van je bedrijf en om de sterke en zwakke punten inzichtelijk te krijgen. Het beschrijft kort maar krachtig je organisatie met je product en/of dienst (ook wel je waardepropositie genoemd), je klanten, eventuele leveranciers, je kosten en opbrengsten.
En daarna? Dan komt het bekende ‘Just do it!’ slogan van Nike om de hoek kijken.
Check, check en nog eens check!
Weet je nou toch nog niet zo goed waar je concreet kunt gaan beginnen met het starten van je eigen bedrijf? Dan hebben we hieronder een mini checklist voor je uitgeschreven, waarbij we er vanuit gaan dat je een nieuwe online business wilt gaan starten:
Bedenk een bedrijfsidee en bijbehorende bedrijfsnaam
Bekijk vooral ook of jouw bedrijfsnaam idee niet al ‘geclaimd’ is. Dat is wel net zo handig
Verwerk je idee in een Business Model Canvas
Deze stappen heb je net hierboven al kunnen lezen! Maak echt even tijd om hier goed voor te gaan zitten. Ga er daarna over in gesprek met je familie, vrienden, buren, collega’s, teamgenoten enzovoorts. Sparren helpt om je visie concreter te maken!
Vraag een website domeinnaam aan bij een hostingpartij
Bekende website hosting partijen zijn onder andere TransIP, BlueHost, MijnDomein of Strato. De website van MailBlue hosten we zelf bij Xynta. Alle tips en tricks over hoe je jouw DNS instellingen (ook wel je spamfilters voor e-mailmarketing doeleinden) correct kunt instellen, vind je op onze domein toolbox of bijbehorende help artikel.
Bouw je website en vul de pagina’s met concrete informatie
Bij MailBlue zijn we voornamelijk fan van WordPress websites, omdat je hier met het oog op de toekomst simpelweg het meeste mee kunt bereiken. Echter, de mannen van de IMU hebben een WordPress omgeving in een versimpeld jasje gestopt met hun Phoenix website programmering. Dit is ook zeker de moeite waard om eens nader te bekijken!
Wil je weten hoe je jouw pagina’s het beste kunt gaan vullen? Lees dan onze blog over landingspagina’s.
Ga jouw ideale klantreis en profiel uitwerken
Benieuwd hoe je vervolgens het verkoopproces het beste kunt aanvliegen? Hier hebben we ook een ‘Customer Journey’ blog over geschreven, waarin we je aan de hand meenemen in hoe je dit voor jouw (potentiële) klanten kunt uitwerken.
Begin een social media kanaal
Doe hiervoor ook je research en weet wat voor jouw doelgroep het beste aanslaat. Wil je weten hoe je dit kunt uitwerken? Je raadt het al: volg dan onze stappen om de perfecte content marketing strategie uit te zetten
Start met adverteren
Je kunt natuurlijk zelf fanatiek aan de slag gaan met het ontdekken van Social Media Advertising, maar wist je dat wij ook een Facebook Bootcamp beschikbaar hebben? Mocht je dit willen laten uitbesteden, raden we je aan om een vrijblijvend kennis te maken met ons zuster-bedrijf de Blue Agency.
Richt je e-mailmarketing account in
Wanneer je goed hebt nagedacht over je klantreis, heb je al een groot gedeelte van je e-mailmarketing strategie te pakken! Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is jouw MailBlue e-mailmarketing software goed inrichten. Hier kun je een proefaccount aanvragen voor 14 dagen gratis.
Schrijf je in bij de KvK
Als je eenmaal winst maakt over de producten en/of diensten die je levert, dien je jouw bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Overigens is dit niet geheel zwart op wit te beschrijven en is iedere situatie weer anders. Neem dan ook vooral een kijkje op de KvK website, zodat je weet wanneer je jezelf dient in te schrijven.
Goed om te weten: op de site vermelden ze dat je je niet apart hoeft aan te melden bij de Belastingdienst. Je ontvangt vanzelf bericht van hen, nadat je inschrijving is verwerkt. Ze weten je echt wel te vinden hoor
Belangrijkste les om te onthouden?
Het ondernemerschap is een reis. Een eigen bedrijf start je niet in 1 dag. Niks is perfect, want dat is saai. Je leert onderweg van je fouten, want die ga je geheid maken. Dat zeggen we niet om je te ontmoedigen, maar juist om het zo realistisch mogelijk voor je te beschrijven. Je leert alleen maar van je fouten en daarna kun je jouw koers weer bijstellen. Probeer je dan ook te focussen op 1 ding tegelijk. Zorg dat dit eerst goed verloopt, voordat je gaat nadenken over wat je zou kunnen gaan doen om je business uit te breiden. Stapje voor stapje, of eigenlijk steen voor steen, bouw jij aan jouw droom!
Note: Bij het ondernemerschap horen nou eenmaal financiële risico’s. Wij kunnen uiteraard niet in jouw portemonnee kijken en sterker nog, dat willen we ook helemaal niet. Maar het is wel belangrijk om dit in je achterhoofd te houden: ga verantwoord met je geld om. Je kunt niet iets uitgeven wat je niet hebt. Wij hebben in deze blog niet dé succesformule voor je beschreven, maar we proberen je wel te inspireren. Waarom? Een van onze posters op kantoor spreekt voor zich:
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”
Onze founders, Dennis van den Berge en Youri Meuleman, zijn ook ooit maar ergens begonnen. En dat betekent dat jij het ook kan! Dus zet hem op en trek vooral bij ons aan de bel als je even wilt sparren. Wij denken graag met je mee