Google Adwords is het advertentieplatform van Google, met Adwords kun je adverteren in de zoekresultaten, op websites in het advertentienetwerk van Google maar ook op YouTube.
Met deze manier van adverteren heb je een onwijs groot netwerk om je advertenties op te tonen, sterker nog, het is het grootste advertentienetwerk dat er is. Google geeft je meerdere advertentiemogelijkheden waar ik later in dit artikel verder op in zal gaan.
Hoe werkt Google AdWords?
Via AdWords kun je adverteren op 3 mogelijkheden, je kunt adverteren in de zoekmachine, gebruikmaken van het displaynetwerk of je kunt adverteren op YouTube. Hieronder zal ik verder ingaan op de advertentiemogelijkheden.
Advertentiemogelijkheden van Google AdWords
Adverteren in de zoekmachine van Google (SEA)
De zoekmachine van Google is de grootste zoekmachine die er is en is ook de zoekmachine die in Nederland het vaakst wordt gebruikt. Hierdoor is het heel interessant om in deze zoekmachine te adverteren omdat er dagelijks miljoenen zoekopdrachten alleen al in Nederland worden gedaan.
Adverteren in de zoekresultaten van Google is relatief eenvoudig, je geeft aan bij Google op welke zoekwoorden je wilt dat je wordt gevonden en Google zal vervolgens jouw advertentie tonen wanneer er wordt gezocht op die specifieke zoekwoorden.
Voordat je wordt getoond moet je een bod uitbrengen, wat zijn 1000 vertoningen voor je waard? (CPM), welk bedrag ben je bereid te betalen per klik? (CPC) of wat is een conversie jouw waard? (CPA)
Als je bod hoog genoeg is – in vergelijking met jouw concurrentie – dan zal jouw advertentie in de zoekresultaten van Google worden getoond.
Adverteren via het advertentienetwerk van Google
Je kunt ook gebruikmaken van het advertentienetwerk van Google. Hiermee kun je adverteren met tekstuele advertenties maar ook met banners op de websites die zijn aangesloten op het advertentienetwerk van Google.
Dit zijn de websites die gebruik maken van AdSense, deze webmasters ontvangen een vergoeding per klik op jouw advertentie. Je geeft bij Google aan welke doelgroep je wilt bereiken en Google zal voor jou bekijken welke websites hier het meest relevant aan zijn en daar jouw advertenties tonen.
Adverteren op YouTube met Google Adwords voor video
Aan dit onderdeel wil ik in dit artikel niet teveel aandacht besteden. Adwords voor video is een heel andere manier van adverteren en hier zal ik in een ander artikel meer aandacht aan besteden.
YouTube is natuurlijk van Google en om deze reden maken ze ook gebruik van hetzelfde platform. Je kunt op YouTube jouw video’s adverteren, je kunt er voor kiezen om jouw video te tonen voordat een video die een gebruiker wilt bekijken kan kijken, je kunt er ook voor kiezen om als gerelateerde video te worden getoond of jouw video als aanbevolen video weer te geven in de zoekresultaten van YouTube.
Zoekwoorden onderzoek met de Google Adwords KeywordPlanner
Om te kijken wat de verwachtte kosten zullen zijn wanneer je gaat adverteren op Adwords, om inspiratie op te doen over de zoekwoorden waarop je wilt gaan adverteren en om te kijken hoe groot de concurrentie is op een bepaald zoekwoord kun je gebruik maken van de Google keywordplanner.
Je vult hier simpelweg een aantal zoekwoorden in en de keywordplanner toont vervolgens de kosten per klik, de concurrentie en geeft je een aantal suggesties van zoekwoorden die jij ook kunt gebruiken.
Wat zijn de kosten van Google AdWords
De kosten van een campagne met Adwords zijn afhankelijk van de markt waar je in zit, van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, de relevantie van je advertentie en het afrekenmodel welke je gebruikt.
Je kunt op verschillende manieren bij Adwords kosten maken namelijk CPM, CPC & CPA. Bij CPM betaal je per 1000 weergaven, bij CPC betaal je per klik op je advertentie en dus per websitebezoeker die jij ontvangt en bij CPA betaal je per conversie, een inschrijving op je mailinglijst bijvoorbeeld.
Advertentiebeleid Google Adwords
Steeds meer adverteerders worden geweigerd van het advertentieplatform van Google, simpelweg omdat zij niet voldoen aan het advertentiebeleid die Google heeft opgesteld voor het gebruik van haar advertentieplatform.
Voordat je een campagne gaat aanmaken via Adwords raad ik je aan om het advertentiebeleid even goed door te nemen, je wilt tenslotte niet worden geblokkeerd van het platform. Hier kun je het advertentiebeleid lezen >>
Google Adwords & landingspagina’s
Al een tijdje hoor ik van marketeers dat je niet meer mag adverteren naar landingspagina’s en optinpagina’s van Google, dit is alles behalve waar. Je kunt gewoon adverteren naar een landingspagina alleen moet deze landingspagina voldoen aan een aantal voorwaarde, zo moeten gebruikers kunnen doorklikken naar jouw website en moet je een privacy policy op de landingspagina hebben staan.
Wel is het zo dat landingspagina’s vaak niet goed worden ingericht, als je wilt adverteren naar een landingspagina dan doe je er goed aan om eerst een Adwords specialist te vragen hiernaar te kijken.
Google Adwords tegoedbon
Wil je Adwords uitproberen voor jouw business? Dan biedt Google nieuwe adverteerders een tegoedbon van 75 euro aan advertentietegoed wanneer je 25 euro aan advertenties spendeert. Zeker de moeite waard om dit te testen. Via deze link ontvang je 75 euro gratis advertentie tegoed: https://www.google.nl/intl/nl/adwords/jumpstart/