Google Trends is een gratis tool van Google die laat zien hoe vaak en wanneer bepaalde zoektermen in Google zijn gezocht. Google Trends biedt data over de populariteit van zoekopdrachten, laat resultaten (zoals krantenartikelen over deze trends) zien en geeft inzicht in hoe zoekgedrag zich over bepaalde tijd ontwikkelt. Zo kun je zoektermen vergelijken, trends en interesses per regio bekijken en trends ontdekken die verband houden met bepaalde zoekwoorden. Je kunt zelf een onderwerp invullen, maar ook met één klik op de knop zien welke onderwerpen er nu trending zijn.
Google Trends in een marketingstrategie
Google Trends biedt waardevolle informatie om marketingstrategieën te versterken, websitebezoekers aan te trekken en effectiever campagne te voeren. Enkele manieren om Google Trends in te zetten zijn de volgende.
Contentplanning en SEO-optimalisatie
Google Trends analyseert populaire zoektermen en onderwerpen. Dit geeft inzicht in wat een doelgroep momenteel interesseert. Hierdoor kun je:
- relevante en actuele content plannen die eerder opgemerkt en gedeeld wordt
- zoekwoorden verwerken
- content optimaliseren voor meer organisch bezoek
Seizoensgebonden campagnes
Google Trends identificeert seizoensgebonden trends en pieken in zoekopdrachten. Zo kun je marketingcampagnes tijdig plannen en content creëren die aansluit op de behoeften en interesses van de doelgroep tijdens specifieke periodes.
Concurrentieanalyse
Met Google Trends volg je niet alleen je eigen zoektermen, maar ook die van de concurrentie. Handig voor concurrentieanalyses, kansen ontdekken en het vergelijken van je eigen prestaties.
Trendspotting
En uiteraard is Google Trends dé tool om opkomende trends te identificeren. Hier speel je op in met nieuwe producten, acties en content.
Google Trends volgen en inbouwen in je GA4 dashboard
Ontdek je bepaalde trends die interessant zijn voor een marketingstrategie? Dan kun je deze Google Trends volgen en de gegevens integreren in je Google Analytics 4 (GA4) dashboard. Dat doe je door in Google Trends de data te downloaden in CSV-indeling. Deze upload je vervolgens naar GA4 om het zoekvolume en de populariteit van specifieke zoektermen te vergelijken met je websiteverkeer. Deze integratie biedt waardevolle inzichten over de prestaties van je website in vergelijking met de zoektrends die er gaande zijn.