Inbound marketing is een marketingvorm waarbij er niet wordt gezocht naar klanten, maar waarbij ervoor wordt gezorgd dat de klanten het bedrijf zelf kunnen vinden. Bij inbound marketing zorgt de onderneming er dus voor dat deze precies daar aanwezig is waar de potentiële klant ook aanwezig is, of zoekt. Makkelijk gezegd zorgen deze bedrijven er dus voor dat zij niet naar de klant toe gaan, middels een vorm van reclame, maar dat de klant naar hen toe komt.
Inbound en outbound marketing
Ondernemingen die zich bezig houden met het plaatsen van (online) advertenties, met het versturen van direct-mail, met het inzetten van telemarketing of het realiseren van reclamespotjes, houden zich niet bezig met inbound marketing. Alle bovengenoemde marketingmogelijkheden vallen namelijk onder outbound marketing. Er worden namelijk middelen ingezet om aandacht van klanten te trekken. Bij inbound marketing is dit niet het geval. Hierbij wordt de aandacht vooral gericht op het zorgen voor een makkelijke manier voor de klant om de onderneming te vinden. Dit kan op verschillende manieren.
Inbound marketing mogelijkheden
Ondernemingen kunnen met regelmaat informatieve en interessante blogteksten op de website plaatsen, waarin goed rekening wordt gehouden met keywords. Hierdoor wordt het bedrijf sneller gevonden via zoekmachines. Uiteraard kan er in reguliere webcontent ook goed gericht worden op SEO.
Ook social media kan heel goed worden ingezet om mensen als vanzelf naar het bedrijf te leiden, zonder dat hier specifiek reclame voor wordt gemaakt. Gerelateerde marketingvormen zijn permission marketing en bijvoorbeeld content marketing.