Wat is een Payment Service Provider?

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Een Payment Service Provider is een bedrijf dat zorgdraagt voor online betalingen en de afhandeling hiervan. We maken er tegenwoordig bijna allemaal wel in meer of mindere mate gebruik van. Denk bijvoorbeeld maar aan PayPal en iDeal. Dan zijn er nog de online / digitale acceptgiro’s, bijvoorbeeld van Klarna en AfterPay. Een Payment Service Provider wordt ook wel gewoon een PSP genoemd.

Meerdere betaalopties

Tegenwoordig is het zo dat de meeste Payment Service Providers meerdere betaalopties in een enkel pakket kunnen aanbieden aan bijvoorbeeld webwinkels. Wanneer een webwinkel een betaalmogelijkheid wil aanbieden aan een klant, dan moet er voor deze betaaloptie een contract worden opgesteld met de Payment Service Provider. Daarnaast moet het systeem uiteraard ook in de webwinkel worden geimplementeerd. Om te voorkomen dat dit met meerdere PSP’s geregeld moet worden bieden de meeste PSP’s nu totaalpakketten aan met een diversiteit aan betaalmogelijkheden.

Betalen om te kunnen betalen

Payment Service Providers kunnen de betaalmogelijkheden beschikbaar stellen wanneer zij hiervoor overeenkomsten met de betrokken banken en bijvoorbeeld creditcardondernemingen afsluiten. Als zij dit doen, dan kunnen de webshopeigenaren van voordeel profiteren. Zij betalen dan minder per transactie dan wanneer zij de transacties direct via de bank laten verlopen, zeker ook wanneer het vaker om kleine bedragen gaat.

De meeste webwinkels kiezen ervoor om de kosten voor een transactie zelf te betalen, maar er zijn ook webwinkels en online services die de kosten voor de transactie bij de klant in rekening brengen. Hierdoor kan het zijn dat je dus moet betalen om te kunnen betalen.

Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de populaire website ‘Thuisbezorgd.nl’. Deze bracht tot vorig jaar een bedrag van 1 euro in rekening bij de klanten die wilden betalen met iDeal. Sinds 2016 wordt er 0,25 euro extra in rekening gebracht. Als je aan de deur betaalt, dan betaal je dit kwartje dus niet, terwijl er wel verzocht wordt om online te betalen, zodat bezorgers niet met grotere hoeveelheden geld over straat hoeven. Dit spreekt elkaar dus een beetje tegen. Juist ook hierom kiezen de meeste ondernemingen ervoor om de kosten voor transacties zelf te betalen.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.