Cold calling is een telefonische manier van verkopen waarbij de verkoper een prospect belt waar nog geen contact mee is geweest. We noemen dit ook wel koude acquisitie. Deze verkooptechniek wordt door de ontvangende kant niet altijd gewaardeerd en vraagt daarom om een sterke salespitch.
Een succesvolle cold call voorbereiden
Het doel van cold calling is een prospect ervan te overtuigen een relatie met jouw bedrijf aan te gaan. Daarvoor moet je deze prospect ervan zien te overtuigen dat jij de beste partij bent. Dat vereist wat voorbereiding. We geven wat voorbeelden.
Vooronderzoek
Wie bel je? Doe vooronderzoek en zorg dat je de nodige informatie over het bedrijf hebt. Zo voelt een prospect zich geen nummertje op een telefoonlijst en kun je gericht sales doen.
Contactpersoon
Zorg ervoor dat je weet wie je moet bereiken om een salespitch te houden. Houd daarbij ook rekening met diens agenda en bel op een goed tijdstip.
Script
Weet wat je gaat zeggen. Bereid een script voor. Let er wel op dat je zinnen niet opleest en weet dat je soms af moet wijken. Dat betekent dus dat je een actieve gesprekspartner bent.
Vragen
Stel tijdens een call de juiste vragen om zo te ontdekken waar de prospect behoefte aan heeft. Welke oplossing kan jouw bedrijf bieden?
Connecties inzetten
Als je je vooronderzoek goed doet en in bepaalde sectoren werkt, ontdek je vaak een netwerk met dezelfde personen. Wees niet bang om dit netwerk in te zetten en desnoods een goed woordje voor je te laten doen.
Telecommunicatiewet
Cold calling is sinds 1 juli 2021 niet helemaal meer wat het geweest is. Bedrijven mogen consumenten en zzp’ers, eenmanszaken en maatschappen niet zomaar bellen. Dit mag alleen als deze persoon de laatste drie jaar klant is geweest of hier toestemming voor heeft gegeven.
Cold calling voor B2B (business-to-business) mag nog wel ingezet worden, mits er dus sprake is van een andere bedrijfsvorm als een B.V., coöperatie of vereniging.