Wat is de one-click upsell?

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

De term one-click upsell verraadt zichzelf al door zijn naam. De one-click upsell is een online marketingstrategie die de gemiddelde bestelwaarde van een klant verhoogt. Dat gebeurt door de klant een extra product of service na de initiële aankoop aan te bieden. Een upsell dus. Deze upsell kan met slechts één klik op de knop door de klant gedaan worden. De marketingstrategie is bedoeld om de klanttevredenheid te verhogen en tegelijkertijd inkomsten te verhogen. De one-click upsell wordt ook gebruikt in e-mailamarketing.

Hoe werkt de one-click upsell precies?

De werking van de one-click upsell is eenvoudig. Nadat een klant een product heeft gekocht, doe je en aanbieding voor een gerelateerd of aanvullend product. Dat product kan met slechts één klik direct in het winkelmandje van de klant worden toegevoegd. Dat werkt snel, speelt in op de aankoopimpulsiviteit van de mens en vereenvoudigt het uitcheckproces van de aankoop. Het upsellproduct wordt vaak voor een lagere prijs aangeboden, zodat het een mooie aanbieding is.

De one-click upsell is effectief omdat de klant al vertrouwen heeft in de verkoper. Hij is immers al bezig met een aankoop doen. Het is daarom waarschijnlijk om aan te nemen dat de klant bereid is meer te besteden om zo hun aankoop te verbeteren. 

Voor welke online bedrijven is de one-click upsell strategie geschikt?

One-click upsell is vooral geschikt voor online bedrijven die digitale producten of diensten verkopen. Dat kan dus elke webshop zijn, maar geldt ook voor producten als software, e-boeken, online cursussen en lidmaatschappen. De strategie vereist wel dat de verkoper voldoende onderzoek naar zijn doelgroep heeft gedaan. Je moet namelijk weten wat de behoeften en voorkeuren van je klanten zijn en welke upsells de doelgroep in het verleden heeft gedaan.

Voordelen van de one-click upsell strategie

De one-click upsell is een goede marketingstrategie om in te zetten. We lichten wat voordelen toe.

Verhoogde klantwaarde en conversiepercentages
Een van de grootste voordelen van de one-click upsell is dat de klantwaarde en conversiepercentages verhogen. Klanten gaan door de upsell over tot de gewenste actie (een aankoop doen) en spenderen een hogere aankoopwaarde. Kortom, een upsell leidt tot winstgevende klanten!

Goedkope marketingstrategie
Een van de voordelen van de one-click upsell is dat deze vorm van upsellen verkoopkansen verhoogt zonder dat je veel extra kosten hoeft te maken. Deze vorm van verkoop wordt vooral toegepast in webshops zelf, maar kan ook gebruikt worden via e-mailmarketing. Voor goede marketingsoftware waarin je deze upsells kunt doen, zoals MailBlue, hoef je maar een kleine investering te doen.

Hogere klanttevredenhed
De one-click upsell strategie is een effectieve manier om de klanttevredenheid te verhogen. De strategie biedt de klant extra waarde zonder dat deze hier veel extra moeite voor hoeft te doen. Dit versoepelt het aankoopproces en kan door het gemak de klantloyaliteit versterken.

Nadelen van de one-click upsell strategie

De one-click upsell kent ook nadelen. We zetten wat nadelen van de one-click upsell strategie voor je op een rijtje.

Overbelasting van de klant
De one-click upsell strategie kan de klant overweldigen als deze niet goed uitgevoerd wordt en er een te groot aanbod van extra producten en diensten wordt getoond. Dit kan ervoor zorgen dat de klant besluit om helemaal geen aankoop te doen.

Verkeerde upsell doen
Is er onvoldoende onderzoek gedaan en blijkt de upsell niet bij de aankoop van de klant te passen? Dan tast dit de klantervaring, het vertrouwen en de klanttevredenheid negatief aan. Dit leidt tot minder klantbinding en negatieve reclame voor je bedrijf.

Ergernis
Een one-click upsell kan opdringerig overkomen. Als de klant het gevoel heeft onder druk gezet te worden om meer te kopen, kan dit een negatieve invloed hebben op de klanttevredenheid en zelfs leiden tot een negatieve review of het vermijden van toekomstige aankopen. Bied de upsell daarom altijd op een subtiele en passende manier aan. Dit doe je bijvoorbeeld met een goede e-mailfunnel. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is software, zoals die van MailBlue, en sterke copy.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.