Het openingspercentage is het percentage ontvangers van een e-mail dat deze ook daadwerkelijk opent. Andere termen voor het openingspercentage zijn de openingsratio, open rate of confirmed open rate (COR).
Wat geeft het openingspercentage van e-mails aan?
Het openingspercentage is belangrijke data voor e-mailmarketeers. Het percentage geeft namelijk deels aan hoe effectief e-mailmarketingcampagnes zijn. Een hoog openingspercentage geeft aan dat mensen geïnteresseerd zijn in de inhoud van de e-mails, terwijl een lager openingspercentage erop wijst dat de e-mails niet relevant of boeiend zijn. De data geeft daarbij ook aan of je de doelgroep bereikt en hun aandacht weet te trekken. Dit kan helpen bepalen welke campagnes goed werken en welke verbeterd moeten worden.
Natuurlijk is het succes van een e-mailmarketingcampagne ook op andere manieren te meten, bijvoorbeeld via het doorklikpercentage en het conversiepercentage. Je vindt al deze data in de meeste e-mailmarketingsoftware, zoals die van MailBlue.
Hoe bereken je het openingspercentage?
Heb je geen e-malmarketingsoftware die je het openingspercentage voor je berekent? Dan kun je dit eenvoudig zelf doen met de volgende formule:
Openingspercentage = (totaal aantal unieke opens : totaal aantal ontvangers) x 100
Om het openingspercentage te kunnen berekenen, heb je de volgende informatie nodig.
Totaal aantal ontvangers
Het aantal e-mailadressen op je mailinglijst.
Totaal aantal unieke opens
Het aantal ontvangers dat je e-mail daadwerkelijk heeft geopend.
Rekenvoorbeeld
Als je een e-mail naar 100 mensen stuurt en 50 van hen openen deze, dan is je openingspercentage:
50:100 = 0,5
0,5 x 100 = 50%.
Welke factoren van een e-mail hebben invloed op het openingspercentage?
Of je e-mail wel of niet geopend wordt, hangt af van verschillende factoren.
Zoals:
- De onderwerpregel
- De previewregel
- Het tijdstip waarop de e-mail wordt verstuurd
- De inhoud van de vorige e-mail
- De afzender
Hoe kun je het openingspercentage van e-mails verhogen?
Valt je openingspercentage tegen? Dan hebben we wat tips voor je om opens te verhogen.
Gebruik een sterke onderwerpregel en previewregel
De onderwerpregel en previewregel zijn de eerste zinnen die mensen zien, dus het is belangrijk om deze duidelijk en interessant te maken en nieuwsgierigheid op te laten wekken. Let hierbij wel op het aantal tekens. Zo laat Outlook bijvoorbeeld minder van een preview zien dan Gmail.
Personaliseer je e-mails
Mensen zijn eerder geneigd om e-mails te openen die specifiek aan hen zijn gericht.
Verzend je e-mails op het juiste moment
Timing is key. Ontvangers openen e-mails wanneer ze online zijn en tijd hebben om ze te lezen of wanneer er een duidelijke e-mailfunnel is gebouwd. Gebruik hier bijvoorbeeld de e-mailmarketingsoftware van MailBlue voor, waarmee je eenvoudig geautomatiseerde funnels bouwt en verzendmomenten en triggerpoints instelt. Ook belangrijk om te weten: over het algemeen zijn het aantal opens hoger voor e-mails die op weekdagen worden verzonden dan in het weekend.
Maak je e-mails relevant
De inhoud van je e-mails moet iets zijn waar mensen in geïnteresseerd zijn en waar ze écht wat aan hebben. Bijvoorbeeld korting, een mooie aanbieding of een goed, persoonlijk verhaal.
Bouw goede e-mailfunnels met de juiste software
Viel je vorige e-mail tegen, werkte er iets niet, belandde deze in de spam of kwam de e-mail niet op het goede moment aan? Dan is er een kans dat je ontvangers opvolgende e-mails niet meer openen. Zorg daarom altijd voor goede funnels en de juiste e-mailmarketingsoftware (zoals MailBlue) zodat alles technisch goed in orde is en je via e-mail een goede klantrelatie opbouwt.